- Ford Ranger Wildtrak robi świetne wrażenie już przy pierwszym kontakcie, szczególnie w dedykowany do tej wersji lakierze "Cyber Orange" i wyposażony w 20-calowe alufelgi
- Wersja Wildtrak należy do najchętniej kupowanych odmian Rangera. Wcale nas to nie dziwi, gdyż pick-up Forda w tej odmianie ma dużo do zaoferowania, a cena startuje od nieco ponad 250 tys. zł brutto
- Standard obejmuje 10-stopniową automatyczna skrzynia biegów, napęd 4x4 i reduktor
- Samochód był użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Ford Ranger od lat zalicza się do czołowych graczy na rynku pick-upów. Nie inaczej jest z najnowszą generacją modelu, którą zaprezentowano pod koniec 2021 r. Jeszcze więcej stylu, jeszcze więcej nowoczesnych rozwiązań, jeszcze bardziej rasowy wygląd i jeszcze lepsza dzielność w terenie – te wszystkie cechy Forda Rangera najlepiej podkreśla spektakularna wersja Raptor, która pojawiła się w ofercie w 2022 r. Na odmianę Wildtrak trzeba było poczekać nieco dłużej (na rynku w 2023 r.), ale było warto.
Ford Ranger Wildtrak: można liczyć na bogate wyposażenie
Owszem, Wildtrak nie jest tak hardcorowy, jak Raptor, ale nie można odmówić mu stylu i zadziorności. Cena testowanej wersji z biturbodieslem 2.0 o mocy 205 KM startuje od 257 808 zł brutto (209 600 zł netto) i w standardzie ma wszystko to, co powinien mieć pick-up z prawdziwego zdarzenia – od nawigacji satelitarnej, 2-strefowej klimatyzacji, czujników parkowania, skórzanej tapicerki, 12-calowego ekranu dotykowego, poprzez elementy zewnętrzne podkreślające rasowy charakter auta, jak imponująca krata wlotu powietrza i 18-calowe alufelgi, a na napędzie e-4WD (możliwość sterowani ręcznego lub automatycznego), elektronicznej blokadzie tylnego mechanizmu różnicowego, a także metalowej osłonie pod silnikiem i skrzynią biegów kończąc.
Jeśli to wam nie wystarczy, oczekujecie np. więcej elektronicznych systemów bezpieczeństwa, można skorzystać z technologicznych pakietów, np. "Pakiet Technology 65" za 3000 zł, w którego skład wchodzi asystent pasa ruchu, system monitorowania martwego pola i kamera 360 stopni lub pójść na całość i wybrać "Pakiet Technology 68" (za 5950 zł), który zawiera wspomniany wcześniej "Pakiet Technology 65" i dodatkowo hak holowniczy, a także systemy ułatwiający podpięcie przyczepy i monitorowania obszaru po bokach przyczepy. W pick-upie to się zawsze przyda! Zresztą w ten ostatni pakiet wyposażony był testowany egzemplarz i musimy przyznać, że wszystko działało bez zastrzeżeń.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJeśli natomiast liczycie na nieco większą dzielność w terenie, radzimy wybrać odmianę Wildtrak X, która w stosunku do bazowej odmiany Wildtrak wzbogacona jest m.in. o zawieszenie terenowe Bilstein, terenowe opony i wzmocnione stopnie boczne. Różnica w cenie? Wildtrak X jest droższy o nieco ponad 11 000 zł brutto. Nie jest to przerażająca kwota, szczególnie jeśli przymierzacie się do zakupu pick-upa za ponad 250 tys. zł, ale zawsze to jakieś pieniądze – jeśli więc nie wypuszczacie się w teren, nie ma sensu wydawania ponad 10 tys. zł. Tym bardziej że pieniądze te można dobrze ulokować. Gdzie?
Nasz egzemplarz testowy wyposażony był w krzykliwy, dedykowany do wersji Wildtrak lakier "Cyber Orange" za 3700 zł, a także 20-calowe felgi z ogumieniem wielosezonowym za 3500 zł. Zarówno lakier, jak i ogromne felgi robiły naprawdę duże wrażenie i idealnie podkreślały monstrualny wygląd Rangera w wersji Wildtrak, a najlepszym dowodem na to, były podniesione kciuki wielu przechodniów na widok testowego auta.
Pochwalić też trzeba wnętrze. Owszem, nie brakuje tu twardego plastiku, ale jego faktura jest miła dla oka, wszystko dość solidnie zmontowano, seryjna skórzana tapicerka z pomarańczowymi przeszyciami dodaje prestiżowego sznytu, a 12,3-calowy wyświetlacz multimediów i cyfrowe zegary – nowoczesności. Siedzi się wygodnie, bardziej jak w SUV-ie niż typowym pikapie. Fotele są całkiem obszerne, ilość miejsca pozwala poczuć "oddech" w kabinie – dotyczy to i pierwszego i drugiego rzędu siedzeń.
Ford Ranger Wildtrak: jest dzielny i nie pali dużo
Co jednak najważniejsze, Ranger Wildtrak pewnie zachowuje się w różnych warunkach. W terenie przydają się stały napęd z reduktorem (tryby: 2H, 4A, 4H, czyli napęd na wszystkie koła z zablokowanym sprzęgłem wielopłytkowym i sztywnym rozdziałem mocy 50:50 przód/tył oraz 4L (reduktor), spore prześwit (235 mm) i głębokość brodzenia (800 mm), na asfalcie dobrze zestrojone podwozie i niezła stabilność jazdy przy wyższych prędkościach (oczywiście, w porównaniu z innymi pikapami), a resory piórowe zapewniają całkiem dobrą ładowność – na pakę wrzucicie blisko 850 kg.
Samochód można też dostosować do aktualnych warunków drogowych dzięki wyborowi odpowiedniego trybu jazdy, a 10-stopniowa automatyczna przekładnia działa całkiem płynnie i "dogaduje się" z 205-konnym, 2-litrowym biturbodieslem. Efekt? Ciągłość napędu, niezła dynamika, a także rozsądne spalanie – przy spokojnej jeździe poza miastem notowaliśmy wartości ok. 7 l/100 km, na autostradzie – trochę ponad 10 l/100 km, a w mieście 11-12 l/100 km. Średnie spalanie z całego testu oscylowało w granicach 9-10 l, co trzeba uznać z niezły wynik.
Ford Ranger Wildtrak: naszym zdaniem
Ford Ranger Wildtrak to solidny pikap, który sprosta wymaganiom osób celujących w auto o takim charakterze. Sprawdzi się zarówno na bezdrożach, jak i na nawierzchniach asfaltowych, a rozsądne koszty eksploatacji zapewnia 205-konny, 2-litrowy biturbodiesel. Tym bardziej że jego dynamika jest zupełnie zadowalająca do codziennej, spokojnej jazy. A cena? Patrząc na nią przez pryzmat gabarytów i możliwości Rangera Wildtraka, nie wygląda źle.
Ford Ranger Wildtrak: dane techniczne
Silnik | biturbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1996 ccm |
Moc maksymalna | 205 KM przy 3750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 500 Nm przy 1720 obr./min |
Zawieszenie p/t | niezależne/oś sztywna |
Opony (seryjne) | 255/65 R 18 |
Skrzynia biegów | aut. 10b |
Napęd | 4x4 |
Dł./szer./wys. | 5370/1910/1884 mm |
Rozstaw osi | 3270 mm |
Prześwit | 237 mm |
Głębokość brodzenia | 800 mm |
Masa własna/ładowność | 2436/844 kg |
Masa przyczepy hamow./niehamow. | 3500/750 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Zużycie paliwa | 8,7-8,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 228-232 g/km |
Pojemność zbiornika paliwa | 80 l |
Cena od | 257 808 zł |