- W Active alufelgi 17 c. boczne stopnie, charakterystyczny grill i nakładki z tworzywa
- W terenie może przydać się układ różnicowy o ograniczonym poślizgu (3198 zł)
- Dobra precyzja prowadzenia i niezła stabilność, ale tylko przeciętny komfort
Podwyższone nadwozie, czarne nakładki z tworzywa na rantach błotników, specjalny wzór felg aluminiowych – elementy te, zarezerwowane dla linii stylizacyjnej Active, można było spotkać do niedawna wyłącznie w Fieście, Focusie czy EcoSporcie. Ale off-roadowym wyglądem może pochwalić się także produkowany od 2017 roku niewielki bus Forda, zbudowany na bazie dostawczego Transita – Tourneo Custom. W teście sprawdzimy, czy wersja Active tego pojazdu to wyłącznie terenowa stylizacja, czy może faktycznie lepsza dzielność na bezdrożach.
Unikalne 17-calowe felgi aluminiowe dostępne w dwóch odcieniach, boczne stopnie, charakterystyczny grill oraz wspomniane już nakładki z tworzywa na błotnikach, ale także czarny pas w dolnej części nadwozia doskonale kontrastują z typowym dla wersji Active pomarańczowym kolorem Orange Glow (3075 zł). Ford chce, by odbiorcami tej odmiany były osoby aktywne, stąd dostępne są tu pełnowymiarowe relingi dachowe, które pozwolą zabrać dodatkowy bagaż. Kto planuje opuszczać utwardzone drogi, może zamówić w tej wersji mechaniczny układ różnicowy o ograniczonym poślizgu (3198 zł). Pozwala on uzyskać lepszą przyczepność na sypkich i nierównych nawierzchniach, choć pamiętajcie, by nie przesadzić z bezdrożami, bo auto nie ma napędu 4x4 i jest wyposażone w gładkie asfaltowe ogumienie.
Ford Tourneo Custom – z dużym zapasem mocy
Skoro już mowa o prowadzeniu: na asfalcie Tourneo Custom zachowuje się wyjątkowo. Co to oznacza? Choć jest vanem zbudowanym na bazie dostawczaka, jego układ kierowniczy i podwozie gwarantują wysoką precyzję prowadzenia i dobrą stabilność – typową dla Fordów. Może w to ciężko uwierzyć, ale kierowca Tourneo Customa ma radość z ostrej jazdy po zakrętach. Dynamicznemu prowadzeniu sprzyja także układ napędowy, na który składa się 185-konny turbodiesel połączony z manualną 6-stopniową skrzynią biegów. 415 Nm dostępnych w zakresie 1500-2750 obr./min sprawia, że przy każdym mocniejszym nacisku na gaz auto wystrzeliwuje do przodu. Kierowca ma też frajdę ze zmiany biegów, gdyż umieszczony wysoko na desce rozdzielczej lewarek ma krótkie i precyzyjne skoki.
W czasie wakacyjnych podróży docenicie umiarkowane spalanie, które dzięki rozsądnemu operowaniu pedałem gazu wynosi niespełna 9 l/100 km. Kierowcom osobówek, takich jak Fiesta czy Focus, może wydawać się wysokie, ale pamiętajcie, że macie do czynienia z autem ważącym 2300 kg o ładowności niemal 900 kg, zdolnym do ciągnięcia przyczep o masie 2100 kg.
Ford Tourneo Custom – wnętrz jak sala konferencyjna
Wróćmy jeszcze na chwilkę do dalekich podróży. Wersja Active jest wyposażona w 3 rzędy siedzeń, na które składa się 8 niezależnie regulowanych foteli. Każdy pasażer może więc dostosować do siebie ustawienia fotela, kierowca może wykonać tę czynność za pośrednictwem elektrycznej regulacji. Oczywiście, dwa ostatnie rzędy można zdemontować (łatwa czynność, choć ze względu na wagę foteli wymaga silnej męskiej ręki) i z powstałej powierzchni stworzyć auto dostawcze o pojemności 2800 l. Przy standardowym ustawieniu siedzeń objętość bagażnika wynosi 1900 l, możecie więc być w Tourneo Customie spokojni o zmieszczenie wakacyjnego bagażu.
Ford Tourneo Custom – naszym zdaniem
Nie spodziewałem się, że van zbudowany na bazie auta dostawczego może dawać tyle frajdy. Tourneo Custom precyzyjnie pokonuje łuki, także pierwsze startuje spod świateł, a na autostradzie często gości na lewym pasie. Dzięki przestronnej kabinie, indywidualnym fotelom i wydajnej klimatyzacji oraz potężnej przestrzeni bagażowej oferuje 8 osobom świetne warunki do dalekich podróży, choć jego sztywne zawieszenie nieco za mocno wstrząsa pasażerami siedzącymi z tyłu. Z off-roadową stylistyką wygląda ciekawie, ale poza zjazdem do lasu na grzyby nie polecamy nim terenowych przepraw.
Ford Turneo Custom – osiągi
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Maksymalna moc | 185 KM przy 3500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 415 Nm przy 1500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl./tarczowe |
Marka i model opon | Michelin Agilis |
Rozmiar opon | 215/60 R 17 |
Masa własna/ładowność | 2295/895 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2050/750 kg |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 1900-2800/70 l |
Rozstaw osi | 3300 mm |
Dł./szer./wys. | 5339/1986/1977 mm |
Ford Tourneo Custom – dane producenta
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd. |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 7,4-8,2 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 194-214 g/km |
Teoretyczny zasięg | 940 km |
Min. średnica zawracania | 13,0 m |
Ford Tourneo Custom – wyposażenie
Wersja | Active |
Refl. ksenonowe/klimatyzacja p./t. | 2706 zł/S/S |
Podgrzewana szyba czołowa | S |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S |
System multimed. z ekranem 8 cali | S |
Apple CarPlay i Android Auto | S |
Kamera cofania/gniazdo 230 V | 922/615 zł |
Czujniki parkowania przód/tył | S/S |
Nawigacja z Ford Pass Connect (wi-fi, inteligentny tempomat) | 5 535,00 zł |
Mechanizm różnicowy o ogr. poślizgu | 3 198,00 zł |
Lakier met./17-calowe alufelgi | 3075 zł/S |
Ford Tourneo Custom – ceny/gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji | 211 719 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Cena test. auta po doposażeniu | 231 092 zł |