• Trzecia generacja Kii Ceed latem 2022 roku przeszła modernizację
  • Benzynowa jednostka zapewnia dobrą dynamikę oraz niskie zużycie paliwa
  • Podwozie Ceeda gwarantuje pewne prowadzenie i wysoki komfort jazdy

Jeszcze przed 20 laty koreańskie samochody były traktowane na rynku europejskim jako egzotyczne. Przełomowym modelem, który zmienił postrzeganie Kii, był właśnie cee’d pierwszej generacji. Wzorowany na Volkswagenie Golfie (nie mam na myśli stylistyki), był autem bogato wyposażonym, funkcjonalnym, z wyraźnie lepszymi osiągami i prowadzeniem niż dotychczas oferowane koreańskie kompakty, aczkolwiek nie dorównywał jeszcze jakością europejskim rywalom.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – poważny rywal Golfa

Debiut kolejnej – bardziej dopracowanej – generacji cee’da wywołał już nie lada poruszenie na europejskim rynku. Zapewne niektórzy pamiętają obrazki z 2012 roku z salonu samochodowego w Genewie przedstawiające Martina Winterkorna, szefa Volkswagena, oglądającego wraz ze swoją świtą najnowszą rywalkę Golfa, czyli Kię cee’d drugiej generacji. My także po przeprowadzeniu wielu testów porównawczych potwierdzamy, że dziś Ceed jest godnym rywalem nieformalnego króla kompaktów. W teście – trzecia generacja Ceeda, która latem bieżącego roku przeszła modernizację. Sprawdzamy, co zmieniło się w tym modelu i czy warto zainteresować się wersją z doładowanym benzyniakiem o mocy 160 KM.

Deska rozdzielcza ma materiały o dobrej jakości i jest solidnie spasowana. Rozmieszczenie ekranów i przycisków ułatwia obsługę. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Deska rozdzielcza ma materiały o dobrej jakości i jest solidnie spasowana. Rozmieszczenie ekranów i przycisków ułatwia obsługę.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – co nowego po lifcie?

Odświeżony Ceed ma zmieniony przód (nowe logo marki), dodatkowe sportowe detale z tyłu, nowy wzór felg, a także nowe kolory nadwozia i aż cztery inne tapicerki. Cyfrowe wnętrze składa się z 12,3-calowego ekranu wskaźników (element pakietu Business Line Plus) i znajdującego się na jednej wysokości 10,25-calowego ekranu systemu multimedialnego (seryjny w Business Line).

Drugi element po modernizacji ma nowe możliwości, m.in. usługi łączności (connected car services) oraz bezprzewodowe aktualizacje map i oprogramowania systemu. Multimedia zyskały ulepszone wyszukiwanie przez Bluetooth za pomocą rozpoznawania głosu, pojawiła się możliwość łączenia zewnętrznego kalendarza z nawigacją, a aplikacja Kia Connect umożliwia monitorowanie auta.

Analogowy panel klimy jest wygodny w obsłudze. Podgrzewane siedzenia, kierownica i szyba czołowa. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Analogowy panel klimy jest wygodny w obsłudze. Podgrzewane siedzenia, kierownica i szyba czołowa.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – cyfrowo i logicznie

Projektanci w ramach cyfryzacji wnętrza nie zapomnieli o funkcjonalności i niektóre, zwłaszcza często używane funkcje wciąż mają łatwo dostępne i nieodwracające uwagi kierowcy analogowe przyciski, obsługujące m.in. wyłącznik start-stopu, asystenta pasa ruchu czy panel dwustrefowej klimy.

Kia Ceed – wymiary Foto: Auto Świat
Kia Ceed – wymiary

Kia Ceed 1.5 T-GDi – funkcjonalne wnętrze

Przy okazji liftingu przestronność nie uległa zmianie, a to oznacza, że podróżni w obu rzędach siedzeń mają do dyspozycji mnóstwo miejsca. Ci z przodu docenią obszerne, przyjemnie tapicerowane i podgrzewane fotele, z kolei osoby siedzące z tyłu – pełną swobodę ruchów, dodatkowe nawiewy i wysoko umieszczone nad podłogą siedzisko kanapy. Wzorowo oceniamy jakość użytych materiałów i ich spasowanie. Użytkownicy Ceeda polubią w nim także bagażnik – zarówno dużą pojemność (395 l, o 15 l więcej niż w Golfie), jak i funkcjonalność, a zwłaszcza: punkty kotwiczenia bagażu, dwupoziomową podłogę, umożliwiającą po złożeniu oparć uzyskanie płaskiej powierzchni, czy koło zapasowe.

Doładowany czterocylindrowy silnik 1.5 o mocy 160 KM zapewnia dobrą dynamikę i niskie spalanie. Pod obciążeniem jednak bywa hałaśliwy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Doładowany czterocylindrowy silnik 1.5 o mocy 160 KM zapewnia dobrą dynamikę i niskie spalanie. Pod obciążeniem jednak bywa hałaśliwy.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – tylko 6,6 l/100 km

Kia zapowiada w Ceedzie po lifcie szeroką paletę napędów (benzynowe 1.0 i 1.5, diesla 1.6 i hybrydę 1.6 PHEV). Tymczasem paleta jednostek napędowych jest skromna i ogranicza się tylko do 1.5 T-GDI z manualną skrzynią (od 93 900 zł) oraz hybrydy plug-in z dwusprzęgłowym automatem, dostępnej jedynie w kombi (od 141 900 zł). Silnik 1.5 T-GDI oferuje dobrą dynamikę (zmierzyliśmy 0-100 km/h w 8,8 s; o 0,4 s wolniej niż podaje folder producenta) i co ważne, jest oszczędny. Średnie spalanie 160-konnego benzyniaka wynosi jedynie 6,6 l/100 km (tylko o 0,3 l więcej niż zapewnia producent). Jedyną wadą jednostki jest hałas, a w zasadzie mało przyjemne surowe brzmienie, choć przeszkadza jedynie pod obciążeniem podczas przyspieszania. Przy stałej prędkości we wnętrzu jest przyjemnie cicho.

Sprężyste zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami drogi, a podczas dynamicznej jazdy sprawia, że auto zachowuje się stabilnie i w pełni przewidywalnie. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Sprężyste zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami drogi, a podczas dynamicznej jazdy sprawia, że auto zachowuje się stabilnie i w pełni przewidywalnie.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – dopracowane podwozie

W Kii Ceed pochwalimy także sposób prowadzenia. Sprężyste zawieszenie dobrze pochłania nierówności drogi, a podczas dynamicznej jazdy sprawia, że samochód zachowuje się stabilnie i w pełni przewidywalnie. Hamulce Ceeda zapewniają krótką drogę hamowania (100-0 km/h na dystansie 35,1 m), a po rozgrzaniu układu nawet nieco krótszą. Układ kierowniczy też jest dobrze zaprojektowany. Gwarantuje dobrą precyzję kierowania i małą średnicę zawracania. Jedyny szczegół, który przeszkadzał nam podczas prowadzenia, to układ utrzymania auta w pasie ruchu. Był nadwrażliwy i zbyt wcześnie korygował tor jazdy. Inne dostępne w testowanym Ceedzie układy działały bez zarzutu. Doceniliśmy podczas długich postojów w warszawskich korkach system ostrzegania o ruszeniu auta poprzedzającego.

Kia Ceed z benzyniakiem występuje obecnie wyłącznie z manualną skrzynią. Plus za precyzyjne prowadzenie lewarka. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Kia Ceed z benzyniakiem występuje obecnie wyłącznie z manualną skrzynią. Plus za precyzyjne prowadzenie lewarka.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – wyjątkowa gwarancja

Ceed w opisanej tu bogatej wersji 1.5 T-GDI/160 KM Business Line nie należy do tanich (od 113 900 zł), aczkolwiek jego cena jest konkurencyjna. Siedmioletnią gwarancją bije za to rywali na głowę.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – naszym zdaniem

W Ceedzie podobają mi się przede wszystkim niskie koszty eksploatacji i funkcjonalność. Przestronne wnętrze i pojemny kufer sprawiają, że Ceed może pełnić funkcję podstawowego auta dla rodziny. Sposób rozwijania mocy zachęca do delikatnej, oszczędnej jazdy, ale w trasie, gdy zajdzie potrzeba, silnik pokazuje, na co go stać. Co ważne, jest przy tym oszczędny.

Kia Ceed 1.5 T-GDi – ocena

Nadwozie: przestronny pięciodrzwiowy kompakt z praktycznym kufrem i intuicyjną obsługą. Ocena: 5+

Napęd: subiektywnie wydaje się, że silnik ma mniej mocy, ale gdy się mocniej wciśnie gaz, czuć te 160 KM. Ocena: 5+

Prowadzenie: optymalnie dobrane do mocy silnika charakterystyka zawieszenia i precyzja układu kierowniczego. Ocena: 5+

Multimedia: wirtualne zegary imponują czytelnością i możliwościami projekcji. Nawigacja z 7-letnią bezpłatną aktualizacją map robi wrażenie. Przejrzyste menu. Ocena: 5+

Spalanie: dzięki delikatnej jeździe w trasie można zbliżyć się nawet do 5 l/100 km. Średni wynik 6,6 l/100 km uznajemy za dobry. Ocena: 5+

Komfort: zawieszenie cicho pracuje i dobrze amortyzuje nierówności. Ocena: 5

Koszty: może cenę trudno uznać za okazyjną, ale na tle rywali jest konkurencyjna. Szkoda, że nie ma automatu. Ocena: 3+

Ocena końcowa: 5

Kia Ceed – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 8,8 s
0-130/0-160 km/h 13,8/22,8 s
Elastyczność 60-100 km/h  6,9/8,9 s (4./5. bieg)
80-120 km/h  9,6/11,1 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1332/488 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,1/11,3 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 35,1 m
                                             gorące  34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Średnie zużycie 95 okt. w teście 6,6 l/100 km
Zasięg 750 km

Kia Ceed – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa 1482 cm3
Moc maksymalna 160 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 253 Nm/1500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
0-100 km/h; prędkość maks. 8,4 s; 210 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 6,3 l/100 km
Emisja CO2 142 g/km
Pojemność bagażnika 395-1291 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon 225/45 R 17 

Kia Ceed – wyposażenie

Wersja 1.5 T-GDI Business Line
6 airbagów/oświetlenie LED S/6000 zł (pakiet BL Plus)
Klima aut. 2-str./kamera cof. S/S
Unikanie kolizji czoł., boczne, tylne 3000 zł (pakiet Bezpiecz.)
Multimedia 10,25" z nawigacją  S
Lakier metalizowany/alufelgi 17" 2500 zł/S
Dostęp bezkl., ładow. indukc., audio JBL, aut. parkow., wirt. zegary 6000 zł (pakiet Business Line Plus)
Czytaj więcej o KIA CEED

Kia Ceed – gwarancja/ceny

Cena podstawowa test. wersji 113 900 zł (rok model. 2023)
Gwarancja mech./perforacyjna 7 lat lub 150 tys. km/12 lat
Przeglądy/wymiana oleju co 30 tys. km lub 2 l./15 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza 125 400 zł (rok model. 2023)
Optymalnie dobrane średnicą felgi i profil opony nie ograniczają komfortu resorowania. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Optymalnie dobrane średnicą felgi i profil opony nie ograniczają komfortu resorowania.
Wirtualne wskaźniki są czytelne, kierowca można zmieniać ich wygląd. Szczegółowe wskazania komputera pokładowego. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wirtualne wskaźniki są czytelne, kierowca można zmieniać ich wygląd. Szczegółowe wskazania komputera pokładowego.
Zegary Supervision Cluster z kolorowym ekranem o przekątnej 12,3 cala to element pakietu Business Line Plus (4 motywy). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Zegary Supervision Cluster z kolorowym ekranem o przekątnej 12,3 cala to element pakietu Business Line Plus (4 motywy).
Przejrzyste menu,duże możliwości. Kierowców flotowych zainteresuje nowa funkcja przenoszenia profilu użytkownika. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Przejrzyste menu,duże możliwości. Kierowców flotowych zainteresuje nowa funkcja przenoszenia profilu użytkownika.
Jeśli kogoś drażni nadwrażliwy asystent utrzymania pasa ruchu może go dezaktywować łatwo dostępnym przyciskiem. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jeśli kogoś drażni nadwrażliwy asystent utrzymania pasa ruchu może go dezaktywować łatwo dostępnym przyciskiem.
Dla wersji Business Line zarezerwowano obszernefotele z tkaniny, wyposa-żone w solidne boczki pokryte skórą. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dla wersji Business Line zarezerwowano obszernefotele z tkaniny, wyposa-żone w solidne boczki pokryte skórą.
Wysoko osadzona kanapa zapewnia dobre podparcie ud. Dużo miejsca na kolanai nad głową. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wysoko osadzona kanapa zapewnia dobre podparcie ud. Dużo miejsca na kolanai nad głową.
Kufer ma 395 l. To dobra wartość jak na kompaktowego hatch-backa. Po złożeniu oparć kanapy powstaje równa powierzchnia. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Kufer ma 395 l. To dobra wartość jak na kompaktowego hatch-backa. Po złożeniu oparć kanapy powstaje równa powierzchnia.
Regulowana podłoga na dwóch poziomach i koło zapasowe zwiększają funkcjonalność. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Regulowana podłoga na dwóch poziomach i koło zapasowe zwiększają funkcjonalność.
Z tyłu także pojawiło się nowe logo. Jeśli podczas cofania auto wykryje pojazd jadący z boku, a kierowca nie zareaguje, automatycznie uruchomią się hamulce. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Z tyłu także pojawiło się nowe logo. Jeśli podczas cofania auto wykryje pojazd jadący z boku, a kierowca nie zareaguje, automatycznie uruchomią się hamulce.
Do często używanych funkcji przewidziano łatwo dostępna analogowe przyciski. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Do często używanych funkcji przewidziano łatwo dostępna analogowe przyciski.