Jaguar F-Pace ma już swoje lata, ale musi być p.o. flagowego modelu tej firmy. Jak sobie z tym radzi? [Test]

Jaguar F-Pace P400 (model roku 2022) Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Jaguar F-Pace P400 (model roku 2022)
Nagle, kompletnie niespodziewanie, Jaguar F-Pace musiał wystąpić w roli, do której w ogóle nie został stworzony – flagowego modelu tej marki. Jak sobie z nią radzi samochód, który na dobrą sprawę powinien mieć już następcę? Czy czuć jego wiek?
  • F-Pace to pierwszy seryjny SUV w historii Jaguara
  • Sprawdzamy, czy samochód, który debiutował w 2015 r. nadal się sprawdza jako flagowy model
  • Mimo upływu czasu to wciąż najlepiej wyglądający SUV premium klasy średniej na planecie Ziemia
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jaguar F-Pace - dla kogo?

Dla każdego, kto akurat ma wolne pół miliona (lub stać go na miesięczną ratę). Chociaż nie, ponieważ testowa wersja Jaguara F-Pace, czyli 400-konne R-Dynamic Black, kosztowała nawet nieco więcej, bo 500 tys. 320 zł.

Za tę fortunę dostajemy pełną kompatybilność z każdym stylem życia. Jaguar F-Pace jest dobry dla singla, dla rodziny oraz dla par, których dzieci mają już własne domy i samochody – być może Jaguary.

Jaguar F-Pace - opis modelu

Jaguar F-Pace debiutował prawie osiem lat temu, co oznacza, że powinien mieć już następcę. Nie dość, że na razie nie ma o nim mowy, to jeszcze F-Pace dostał dodatkowe zadanie: pełniącego obowiązki topowego modelu. Kiedy bowiem w 2019 r. zakończono produkcję luksusowego Jaguara XJ, a z następcy niemal w ostatniej chwili zrezygnowano, to właśnie pierwszy seryjny SUV w historii Jaguara został flagowym modelem tego brytyjskiego producenta.

Nie było mu z tym łatwo. Nie dość, że Jaguar F-Pace plasuje się aż o dwie klasy niżej od XJ, to jeszcze rywale są młodsi: BMW X3 o dwa lata, Lexus NX o sześć lat, zaś Mercedes GLC – aż o siedem. Czy czuć ten wiek? Jak F-Pace radzi sobie z rolą topowego auta jednej z najszlachetniejszych marek na świecie?

Jaguar F-Pace - wrażenia z jazdy

Z takim silnikiem po prostu musi być szybko. 3-litrowa 6-cylindrowa rzędowa jednostka serwuje nieprzeciętne osiągi, ale niczego innego się nie spodziewałem po 550 Nm przy 2000 obr./min i 400 KM. Niestety, brzmienie nie robi już takiego wrażenia. Jest wręcz przezroczyste, nic, za czym się zatęskni w czasach, kiedy do ruchu będą dopuszczone wyłącznie samochody elektryczne. Na szczęście 400-konne monstrum jest też dobrze wyciszone

Na koniec wrażeń z jazdy, wrażenia z patrzenia. Jaguar F-Pace wygląda rewelacyjnie, po prostu najlepiej w swojej klasie. Wiek nie ma tu nic do rzeczy.

Jaguar F-Pace - wnętrze

Tapicerka nie gra na subtelnościach i półtonach. Jej krwistoczerwony kolor bije po oczach jak stroboskop w klubie. Skóra jest pierwszorzędnego gatunku, podobnie jak reszta materiałów wykończeniowych, ale…

…ale to nie lata 80. Dziś, w wymagającym świecie premium, jakość nie sprowadza się do metrów kwadratowych skóry. Dziś o jakości decydują także skoki i kliki pokręteł i przycisków, rozdzielczość ekranów oraz szybkość interfejsu. Jak z tym jest w topowym Jaguarze?

Różnie.

Pokrętła klimatyzacji obracają się zbyt lekko, a ich klik jest ledwo słyszalny, nawet w tak dobrze wyciszonym wnętrzu. Pokrętło wyboru trybu jazdy wysuwa się ze środkowego tunelu bez wdzięku i gracji, zaś żaluzja znajdującego się obok schowka na napoje przesuwa się jak w samochodzie za 50 tys., a nie 500 tys. zł. Kiepskim pomysłem są też dotykowe pady w środkowej konsoli i ramionach kierownicy. Tutaj nie wystarczy muśnięcie, trzeba dotknąć odrobinę mocniej, a i tak ma się wrażenie, jakby cały panel przechylał się w jedną stronę niczym kołyska.

Systemowi multimedialnemu zdarzają się lagi nielicujące z ceną samochodu, na szczęście ekran ma wysoką rozdzielczość (obraz z kamery cofania jest ostry jak brzytwa), menu wygląda szalenie wykwintnie i jest intuicyjne, a bezprzewodowe parowanie z Apple CarPlay odbywa się błyskawicznie.

Sprzęt audio firmy Meridian (dopłata 3480 zł w bazowej wersji wyposażenia, w pozostałych – standard) gra podkoloryzowanym dźwiękiem, z duuużą ilością najniższych basów. Z drugiej strony najwyższe soprany są zniekształcone, choć reszta spektrum brzmi czysto, w czym pomaga dość szybkie wybrzmiewanie dźwięków.

Przednie fotele są świetne, miejsca z tyłu odpowiednio dużo, choć bez rewelacji.

Jaguar F-Pace - pojemność i ustawność bagażnika

Wszystko jak trzeba, a nawet jeszcze lepiej. Niski próg załadunku, bardzo regularne kształty, szeroki przedział. Spore bazowe 552 l można powiększyć do maksymalnych 1358 l.

Jaguar F-Pace - prowadzenie

Największym minusem jest komfort jazdy. Pewnie, że zawieszenie 400-konnego wysokiego SUV-a musi być zestrojone odpowiednio sztywno, ale w Jaguarze F-Pace jest ono wręcz nieprzyjemnie twarde i na dodatek głośne. Jeśli gdzieś brytyjskiemu autu brakuje premium, to właśnie tutaj.

Układ kierowniczy jest w miarę precyzyjny, wieniec kierownicy – zbyt gruby, żeby dawał pewny chwyt.

Okazałe boczne lusterka zapewniają świetną widoczność, której – z powodu niewysokiej tylnej szyby – trochę brakuje we wstecznym lusterku.

Czytaj więcej o JAGUAR F-PACE

JAGUAR F-Pace - galeria

Jaguar F-Pace - czy warto kupić?

Jaguar F-Pace pięknie się starzeje. Nadal jest najlepiej wyglądającym SUV-em klasy średniej na naszej planecie, a system operacyjny multimediów jest jak najbardziej na czasie. Auto ma aż nadmiar temperamentu, czego nie da się powiedzieć o komforcie zawieszenia – i to właśnie z tego powodu F-Pace’owi trudno byłoby zapełnić lukę po Jaguarze XJ.

Marka JAGUAR
Model F-Pace
Pojemność skokowa (cm3) 2995
Moc maksymalna (kW/KM) 294/400
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 550
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa
Napęd 4x4
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 5.5
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Średnie zużycie paliwa (WLTP l/100km) 8.9
Emisja CO2 (g/km) 202
Pojemność zbiornika paliwa (l) 83
Zasięg samochodu (km) 932
Długość / szerokość / wysokość (cm) 474,7/207,1/166,4
Pojemność bagażnika min-max (l) 552-1358
Cena od (zł) 495 400
Rata leasingu od (zł/miesiąc) 0
Koszt wynajmu od (zł/doba) 0
Google News
Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Autor poleca:

Katalog Samochodów Auto Świat