Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Jeep Compass – benzyniak daje mniej frajdy | TEST

Jeep Compass – benzyniak daje mniej frajdy | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Kompaktowy SUV Jeepa ma funkcjonalne wnętrze, dobrze prowadzi się go na asfalcie, w terenie z kolei potrafi utrzeć nosa większości rywali. Nie do końca zostaliśmy jednak zwolennikami 170-konnego napędu benzynowego w tym aucie.

Jeep Compass 1.4 Tmair 4x4 ATŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Gdy po debiucie drugiej generacji Compassa testowaliśmy go po raz pierwszy, na nasz redakcyjny parking wjechała 140-konna odmiana wysokoprężna 2.0 MJD (cena od 123 200 zł). Kompaktowy SUV Jeepa, wyposażony w 9-stopniowy „automat” i 4x4, zrobił wówczas na nas świetne wrażenie. Dlatego z zaciekawieniem podeszliśmy do jazd 170-konnym benzyniakiem, występującym również w topowej wersji Limited i mającym zbliżony konstrukcyjnie układ napędowy. Za dodatkowe 30 KM trzeba dopłacić 5700 zł, pytanie tylko: czy warto?

Jeep Compass – w benzynie nie czuć kopa

Zanim rozpoczęliśmy test, przyjrzeliśmy się dokładniej danym technicznym. Okazuje się, że 170-konny benzyniak rozpędza się od 0 do 100 km/h tylko o 0,4 s szybciej od 140-konnego diesla. Subiektywne wrażenia także nie potwierdziły lepszego przyspieszenia wersji 1.4 Tmair. Owszem, doładowany benzyniak dość sprawnie się napędzał i dobrze reagował na dociskanie pedału gazu, ale na tle dieslowskiej wersji nie było czuć przysłowiowego „kopa”. Jednostka benzynowa, dysponująca mniejszym momentem (250 Nm przy 2500 obr./min), rozwijała moc bardziej liniowo, turbodiesel z kolei (350 Nm/1750 obr./min) spontaniczniej reagował na gaz, dając kierującemu lepsze wrażenie dynamiki. 

W Compassie z dieslem chwaliliśmy 9-stopniowy „automat” za płynną i miękką pracę, czego nie możemy powiedzieć o działaniu automatycznej przekładni w silniku 1.4 Tmair. Nie znając technicznych różnic między nimi, stwierdziliśmy, że zachowywały się zupełnie inaczej. 

schemat wymiarów
schemat wymiarówŹródło: Auto Świat

Jeep Compass – „automat ” potrafił szarpać

W benzyniaku odnieśliśmy wrażenie, jakby skrzynia dławiła wręcz zapędy 170-konnego motoru, zwłaszcza gdy zachodziła konieczność szybkiego zwiększenia prędkości. Zdarzało się, że przekładnia nie mogła się zdecydować, który bieg wybrać. Także w trakcie zwalniania, np. podczas dojazdu do świateł, występowały czasem nieprzyjemne szarpnięcia.

Niemiła niespodzianka w benzynowej odmianie czekała nas na stacji paliw. Średnie spalanie okazało się o prawie 2 l/100 km wyższe od zapewnień producenta (10 l/100 km), a w dieslu wynosiło 7,3 l/100 km. Wobec obecnych wysokich cen ON (5,09 zł/litr), zakładając roczny przebieg 30 tys. km, w Compassie 2.0 MJD/140 KM wydamy na paliwo 11 150 zł, w benzynowym 1.4 Tmair – 14 250 zł. Nawet jeżeli za ubezpieczenie auta z dieslem o większej pojemności zapłacimy więcej, to i tak ze względu na niższe o 3100 zł roczne koszty paliwa i większą przyjemność z jazdy warto wybrać dieslowską odmianę. 

Jeep Compass – moim zdaniem

Choć w Compassie 2. generacji nie znajdziemy już typowych dla terenówek cech, takich jak rama czy blokady mechanizmów różnicowych każdej osi, to producent zaoferował udanego SUV-a z praktycznym wnętrzem, niezłym prowadzeniem i wyjątkowego, jeśli chodzi o dzielność w terenie. 

Jeep Compass – to nam się podoba

  • Możliwości offroadowe,
  • pamięć wyłącznika systemu start-stop,
  • duża ilość miejsca dla pasażerów,
  • systemy asystujące. 

Jeep Compass – to nam się nie podoba

  • Wysokie spalanie,
  • niezdecydowany i momentami szarpiący „automat”,
  • przeładowany informacjami ekran multimediów.

Jeep Compass – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1368
Moc (KM/obr./min) 170/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 250/2500
Skrzynia biegów aut. 9
Napęd 4.10.2004
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 225/55 R 18
Kąty: natarc./zejśc./ramp. (st.) 16,8/31,7/22,9
Prześwit/gł. brodz. (mm) 208/406,4
Masa własna/ładowność (kg) 1549/547
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 388-1201/60

Jeep Compass – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Spalanie w mieście 9,7 l/100 km
poza miastem 7,5 l/100 km
średnie 8,3 l/100 km
Emisja CO2 190 g/km
Teoretyczny zasięg 720 km
Min. średnica zawracania 11,1 m

Jeep Compass – wyposażenie

Wersja Limited
6 airbagów/ksenony S/S
Podgrzew. fotele/asystent pasa 2750 zł (P)/S
Front Assist (awaryjne ham.) S
Temp. adaptac., elektr. pokrywa 3 900,00 zł
Dostęp bezklucz./aut. św. drog. S
Asyst. parkow. kamera, czuj. p+t 4 450 zł
Tapicerka skórz./czuj. deszczu 6500 zł/S
Klimatyzacja aut./elektr. ręczny S/S
Lakier metalik Red 3 100 zł

Jeep Compass – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 138 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (bez ograniczeń)
Gwarancja perforacyjna 8 lat
Przeglądy co 15 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza 160 750 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:JeepJeep Compass
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków