- Jeep Compass – w benzynie nie czuć kopa
- Jeep Compass – „automat ” potrafił szarpać
- Jeep Compass – moim zdaniem
- Jeep Compass – to nam się podoba
- Jeep Compass – to nam się nie podoba
- Jeep Compass – dane techniczne
- Jeep Compass – osiągi (dane producenta)
- Jeep Compass – wyposażenie
- Jeep Compass – gwarancja/ceny
Gdy po debiucie drugiej generacji Compassa testowaliśmy go po raz pierwszy, na nasz redakcyjny parking wjechała 140-konna odmiana wysokoprężna 2.0 MJD (cena od 123 200 zł). Kompaktowy SUV Jeepa, wyposażony w 9-stopniowy „automat” i 4x4, zrobił wówczas na nas świetne wrażenie. Dlatego z zaciekawieniem podeszliśmy do jazd 170-konnym benzyniakiem, występującym również w topowej wersji Limited i mającym zbliżony konstrukcyjnie układ napędowy. Za dodatkowe 30 KM trzeba dopłacić 5700 zł, pytanie tylko: czy warto?
Jeep Compass – w benzynie nie czuć kopa
Zanim rozpoczęliśmy test, przyjrzeliśmy się dokładniej danym technicznym. Okazuje się, że 170-konny benzyniak rozpędza się od 0 do 100 km/h tylko o 0,4 s szybciej od 140-konnego diesla. Subiektywne wrażenia także nie potwierdziły lepszego przyspieszenia wersji 1.4 Tmair. Owszem, doładowany benzyniak dość sprawnie się napędzał i dobrze reagował na dociskanie pedału gazu, ale na tle dieslowskiej wersji nie było czuć przysłowiowego „kopa”. Jednostka benzynowa, dysponująca mniejszym momentem (250 Nm przy 2500 obr./min), rozwijała moc bardziej liniowo, turbodiesel z kolei (350 Nm/1750 obr./min) spontaniczniej reagował na gaz, dając kierującemu lepsze wrażenie dynamiki.
W Compassie z dieslem chwaliliśmy 9-stopniowy „automat” za płynną i miękką pracę, czego nie możemy powiedzieć o działaniu automatycznej przekładni w silniku 1.4 Tmair. Nie znając technicznych różnic między nimi, stwierdziliśmy, że zachowywały się zupełnie inaczej.
Jeep Compass – „automat ” potrafił szarpać
W benzyniaku odnieśliśmy wrażenie, jakby skrzynia dławiła wręcz zapędy 170-konnego motoru, zwłaszcza gdy zachodziła konieczność szybkiego zwiększenia prędkości. Zdarzało się, że przekładnia nie mogła się zdecydować, który bieg wybrać. Także w trakcie zwalniania, np. podczas dojazdu do świateł, występowały czasem nieprzyjemne szarpnięcia.
Niemiła niespodzianka w benzynowej odmianie czekała nas na stacji paliw. Średnie spalanie okazało się o prawie 2 l/100 km wyższe od zapewnień producenta (10 l/100 km), a w dieslu wynosiło 7,3 l/100 km. Wobec obecnych wysokich cen ON (5,09 zł/litr), zakładając roczny przebieg 30 tys. km, w Compassie 2.0 MJD/140 KM wydamy na paliwo 11 150 zł, w benzynowym 1.4 Tmair – 14 250 zł. Nawet jeżeli za ubezpieczenie auta z dieslem o większej pojemności zapłacimy więcej, to i tak ze względu na niższe o 3100 zł roczne koszty paliwa i większą przyjemność z jazdy warto wybrać dieslowską odmianę.
Jeep Compass – moim zdaniem
Choć w Compassie 2. generacji nie znajdziemy już typowych dla terenówek cech, takich jak rama czy blokady mechanizmów różnicowych każdej osi, to producent zaoferował udanego SUV-a z praktycznym wnętrzem, niezłym prowadzeniem i wyjątkowego, jeśli chodzi o dzielność w terenie.
Jeep Compass – to nam się podoba
- Możliwości offroadowe,
- pamięć wyłącznika systemu start-stop,
- duża ilość miejsca dla pasażerów,
- systemy asystujące.
Jeep Compass – to nam się nie podoba
- Wysokie spalanie,
- niezdecydowany i momentami szarpiący „automat”,
- przeładowany informacjami ekran multimediów.
Jeep Compass – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1368 |
Moc (KM/obr./min) | 170/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 250/2500 |
Skrzynia biegów | aut. 9 |
Napęd | 4.10.2004 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 225/55 R 18 |
Kąty: natarc./zejśc./ramp. (st.) | 16,8/31,7/22,9 |
Prześwit/gł. brodz. (mm) | 208/406,4 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1549/547 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 388-1201/60 |
Jeep Compass – osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Spalanie w mieście | 9,7 l/100 km |
poza miastem | 7,5 l/100 km |
średnie | 8,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 190 g/km |
Teoretyczny zasięg | 720 km |
Min. średnica zawracania | 11,1 m |
Jeep Compass – wyposażenie
Wersja | Limited |
6 airbagów/ksenony | S/S |
Podgrzew. fotele/asystent pasa | 2750 zł (P)/S |
Front Assist (awaryjne ham.) | S |
Temp. adaptac., elektr. pokrywa | 3 900,00 zł |
Dostęp bezklucz./aut. św. drog. | S |
Asyst. parkow. kamera, czuj. p+t | 4 450 zł |
Tapicerka skórz./czuj. deszczu | 6500 zł/S |
Klimatyzacja aut./elektr. ręczny | S/S |
Lakier metalik Red | 3 100 zł |
Jeep Compass – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 138 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata (bez ograniczeń) |
Gwarancja perforacyjna | 8 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 160 750 zł |