Renault R30, R25, Safrane, Vel Satis, Latitude... To już historia. Latem zeszłego roku Renault świętowało premierę Talismana, licząc na to, że przyniesie szczęście. Tym razem jest to klasyczna limuzyna – a przecież luksusowe liftbacki wracają do łask! Przeciw Talismanowi wystawiamy nową Kię Optimę.
Co oferują te limuzyny? Dużo miejsca. Oba auta mierzą 4,85 m długości, czym osiągają wymiary limuzyn klasy wyższej. Czują to szczególnie pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie Kii, bowiem mogą tam założyć nogę na nogę. W Renault aż tak przestronnie nie jest, za to obicia kanapy są tu grubsze.
Z przodu Talisman zaskakuje rozmachem klasy wyższej. Seryjne w topowej wersji wyposażeniowej Initiale Paris fotele masują, wentylują i oczywiście ogrzewają. A robią to zaskakująco dobrze! Swoją cegiełkę do dobrego samopoczucia dokłada też dyskretnie podświetlana deska rozdzielcza.
Na konsoli środkowej dominuje 8,7-calowy dotykowy ekran, który pozwala konfigurować: nawigację, układ rozrywki, klimatyzację, cały zastęp asystentów jazdy i adaptacyjne zawieszenie. W głębiny menu radzimy się jednak zapuszczać tylko wtedy, gdy samochód stoi – obsługa podczas jazdy zbyt mocno odciąga uwagę kierowcy od drogi. Dla przeciwwagi: konwencjonalnie zaprojektowany kokpit Kii oferuje kierowcy logicznie uporządkowane liczne przyciski.
Jak jeżdżą te limuzyny?
Renault: zaskakująco żywiołowo! Kia: mniej spektakularnie. Testowany Talisman ma seryjny układ 4 skrętnych kół: do prędkości 80 km/h tylne koła skręcają o 3,5 stopnia w przeciwną stronę niż przednia oś. Powyżej tej prędkości jest dokładnie na odwrót, ale tu odchylenie wynosi 2 stopnie. W efekcie pod względem dynamiki prowadzenia Renault zostawia Kię w tyle – ochoczo wchodzi w zakręt, zachowuje się naprawdę posłusznie.
Próby szybkiego ominięcia przeszkody Optima kwituje nerwową reakcją tyłu, ESP uruchamia się trochę za późno. Tę samą próbę Renault pokonuje ze spokojem, ESP nie musi się uruchamiać. Dodatkowo układ kierowniczy Talismana – choć nie w każdym calu doskonały – jest o klasę bardziej komunikatywny od swojego koreańskiego odpowiednika. Zapewnienie kierowcy wystarczającej informacji zwrotnej z układu jezdnego to jedna z niewielu sztuk, których Koreańczycy jeszcze się nie nauczyli.
Mimo dynamicznych talentów Talismana ustawianie seryjnego adaptacyjnego zawieszenia w trybie Sport można sobie darować, bowiem oprócz zbędnej twardości nic ono nie daje. W ustawieniu Comfort Renault ma tendencję do bujania, tryb Normal okazuje się najlepszym kompromisem. W bezpośrednim porównaniu zawieszenie Kii pracuje mniej harmonijnie i nieco gorzej amortyzuje nierówności.
Pod względem napędu różnice okazują się mniejsze: 1,7-litrowy turbodiesel Optimy brzmi bardziej miękko od 1,6-litrowego biturbo Talismana. Oba prężnie budują moc, jednak francuskie auto ma w praktyce odczuwalnie i mierzalnie lepsze przyspieszenie, a także szybciej reaguje na dodanie gazu.
O ile sprawniejszy sprint Talismana nie dziwi – w końcu ma on pod maską o kilka cennych koni więcej – o tyle mniejsze opóźnienie reakcji turbiny to już ciekawe zjawisko. Mocniej doładowane, bardziej wysilone diesle z reguły potrzebują więcej czasu, żeby zaczerpnąć powietrza w „płuca” (czyli większy intercooler).
Zastosowane w obu autach dwusprzęgłowe skrzynie pracują bez zarzutu. Jedynie nieco ospała redukcja przekładni Talismana trochę irytuje, niemniej jest to zbyt subtelne odczucie, żeby zasługiwało na odjęcie punktów. W kwestii spalania też nie ma istotnych różnic: w teście Renault zużyło 5,7 l/100 km, Kia – 5,8 l. Ze względu na 70-litrowy zbiornik Optima dalej zajedzie.
Dane techniczne
Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris | Kia Optima 1.7 CRDi 7 DCT XL | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel/R4/16, biturbo | diesel/R4/16, turbo |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1685 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 160/4000 | 141/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 380/1750 | 340/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 215 | 203 |
Skrzynia biegów | aut. 6 | aut. 7 |
Napęd | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 608 | 510 |
Opony testowanego auta | 245/40 R 19 | 235/45 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 70 |
Emisja CO2 (g/km) | 118 | 116 |
Czynnik układu klimatyzacji | R1234yf | R1234yf |
Dł./szer./wys. (mm) | 4848/1868/1463 | 4855/1860/1465 |
Wyniki testu
Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris | Kia Optima 1.7 CRDi 7 DCT XL | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 10,6 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 15,9 s | 17,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,4 s | 5,8 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 7,2 s | 7,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1605/517 kg | 1645/435 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,5/11,5 m | 11,5/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,9 m | 38,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 36,0 m | 36,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Zasięg | 820 km | 1200 km |
Naszym zdaniem - brawa dla Renault!
Francuzom udało się zbudować imponującą limuzynę, która zwinnie pokonuje zakręty i oferuje wysoki komfort. Talisman wygrywa niewielką różnicą punktową, jednak w zakresie dynamiki jazdy uzyskuje tak dużą przewagę, że przestronnej Kii nie udaje się nadrobić punktów nawet w kategorii kosztów.