Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia Stinger - odważna decyzja

Kia Stinger - odważna decyzja

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Można się spodziewać, że debiut Kii w klasie gran turismo zaniepokoi kierownictwo Audi, BMW i Mercedesa, a przy tym wywoła nerwowe drżenie rąk także wśród przedstawicieli zarządu Alfy Romeo oraz Jaguara.

Kia Stinger
Zobacz galerię (16)
Kia
Kia Stinger

Kia wchodzi na nowe terytorium gran turismo, na którym wymaga się nie tylko wysokiej jakości i komfortu, lecz także radości z prowadzenia. Jeśli Optima mierzy w Skodę Superb, to Stinger celuje o wiele wyżej – w Volkswagena Arteona, a nawet w BMW serii 4 i Audi A5 Sportbacka.

Z tym większą niecierpliwością wsuwam się za kierownicę flagowej Kii. Fotel kierowcy jest bardzo nisko zamontowany, bo 18 cm nad ziemią (o 4,5 cm niżej niż w Optimie), a rozbudowana deska rozdzielcza przyjemnie otula prowadzącego. Wzorowa pozycja za kierownicą oraz ciekawa architektura wnętrza powodują, że ma się ochotę mocniej wcisnąć gaz. Łatwo dostrzec, że aranżacja wnętrza oraz proporcje Stingera nawiązują do Porsche Panamery. Mimo sportowej sylwetki nie brakuje miejsca dla pasażerów siedzących na tylnych fotelach. To zasługa imponującego rozstawu osi (290 cm).

Kia Stinger - sięga po najlepsze wzorce

Wnętrze jest ciekawe i starannie wykończone, choć nie pozostawia wrażenia aż tak ekskluzywnego, jak w Audi, BMW czy Mercedesie. Prezentacja flagowego modelu Kii mogłaby też być świetną okazją do wprowadzenia nowych multimediów ze sterowaniem w stylu iDrive, bo obecne, z 8-calowym ekranem, nie robią już dziś wrażenia.

Kia Stinger
Kia StingerKia

Kiedy patrzy się na sylwetkę Stingera, od razu widać, że rządzą tu tylne koła. To pierwszy model Kii, w którym można wybierać pomiędzy napędem na tył lub 4x4. Sięgam do przycisku i pod maską odzywa się podwójnie doładowane V6 o pojemności 3,3 l i mocy 370 KM. W ofercie są również dwa czterocylindrowe silniki: benzynowy 2.0i (255 KM) oraz diesel 2.2 (200 KM). Każdy z nich współpracuje z 8-biegowym „automatem” Kii.

Wyjeżdżam z parkingu najszybszą Kią w historii i już po kilku kilometrach czuję, że Stinger trafia w mój gust. To jeden z tych samochodów, za których kierownicę wsiadam z przyjemnością. Ale nawet jeśli w wersji 3.3 wybierze się sportowy tryb jazdy, nie słychać strzałów z układu wydechowego ani groźnego gangu silnika, jak choćby w Audi z literą „S” czy w BMW M Performance. Na torze okazuje się też, że skrzyni zdarza się z opóźnieniem wypełniać komendy podawane łopatkami.

Za to rewelacyjnie na tle wymagającej konkurencji premium wypada diesel 2.2. Bardzo cicho pracuje, a barwa dźwięku jest tak przyjemna, że trudno rozpoznać w nim silnik wysokoprężny. Przyjemnie rozwija moc i jest oszczędny. Szkoda tylko, że przekracza próg niskiej akcyzy i trzeba za niego zapłacić aż o 30 000 zł więcej niż za benzynowe 2.0i.

Kia Stinger
Kia StingerKia

Stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie zapewnia wysoki poziom komfortu. Stinger idealnie oddaje ideę klasy gran turismo. Siedzę bliżej tylnej osi, lepiej więc czuję auto i mam ochotę zjechać na bardziej wymagającą drogę z zakrętami. Geometria zawieszenia i rozłożenie nacisku na osie powodują, że Stinger bardzo łatwo wpisuje się w łuki i daje radość z kontrolowania, a jeśli się go sprowokuje – chętnie zarzuca tyłem. Na rynku jest coraz mniej samochodów, które tak wyraźnie celują w kierowców lubiących prowadzić.

Kia Stinger to komfortowe auto, które cieszy oko i zamienia podróż w przygodę, a przy tym kosztuje wyraźnie mniej od konkurencji z segmentu premium. Znakomita robota!

Kia Stinger - w punkt

To jest super. Wrażenia zza kierownicy uzależniają.

To nie wyszło. Obsługa systemu multimedialnego może irytować.

Efekt WOW! Proporcje Stingera nawiązują do najlepszych tradycji.

Kto to kupi? Osoby, które lubią komfort i emocje, ale nie chcą płacić za marki premium.

Kia Stinger - naszym zdaniem

Decyzja o produkcji Stingera była odważnym ruchem, ale Kia udowodniła, że już osiągnęła poziom, który pozwala tworzyć emocjonalne auto klasy gran turismo. Prosimy o więcej!

Kia Stinger - dane techniczne

Dane producenta2.0i2.2 D3.3i V6
Silnik:t.benz. R4t.diesel R4t.benz. V6
Pojemność skokowa1998 cm32199 cm33342 cm3
Moc maksymalna255 KM/6200 obr./min200 KM/3800 obr./min370 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy353 Nm/1400-4000 obr./min440 Nm/1750-2750 obr./min510 Nm/1300-4500 obr./min
Napęd/skrzynia biegówna tył/aut. 8b4x4 lub na tył/skrzynia aut. 8b
Długość/szerokość/wysokość4830/1870/1400 mm
Rozstaw osi2905 mm
Pojemność bagażnika406 l
Przyspieszenie 0-100 km/h6,0 s7,6 s4,9 s
Prędkość maksymalna240 km/h230 km/h270 km/h
Spalanie: miasto/trasa/średnie10,6/6,4/7,9 l/100 km6,9/4,8/5,6 l/100 km13,6/7,8/9,9 l/100 km
Cena149 900 zł179 900234 900 zł

.

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków