Testy Mazdy 3 sedan z przełomowym silnikiem Skyactiv-X wykonane przed dwoma laty wypadły niekorzystnie. Mierząc wersję z manualną skrzynią, uzyskaliśmy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 s, co wcale nie było rewelacyjnym czasem jak na 180-konną jednostkę, wynik ten także na tle fabrycznych osiągów (8,2 s) wypadł blado. Subiektywne odczucia kierowcy były wówczas zbliżone do tych, które ma, jadąc autem z silnikiem o mocy ok. 120 KM. Inżynierowie Mazdy udoskonalili więc jednostkę, a przy okazji zwiększyli jej moc o 6 KM i moment o 16 Nm. Teraz ponownie poddaliśmy auto próbom, ale tym razem przetestowaliśmy wersję z automatem.

Mazda 3 e-Skyactiv-X – nadwozie

Obecna generacja kompaktowego sedana Mazdy jeździ po drogach od 2019 roku. Jego sylwetka, a zwłaszcza przednia część nadwozia z dużym grillem i wąskimi reflektorami, nadal wygląda atrakcyjnie. Wnętrze także jest pełne elegancji, uwagę zwraca ergonomiczne miejsce pracy kierowcy. Niestety, dla osób z tyłu mało jest przestrzeni na kolana, brakuje im także gniazd USB. Kierowcę z kolei mogą drażnić: ubogi komputer pokładowy, niepodający średniej prędkości, krótkie siedzisko fotela oraz niemożność sterowania ekranem multimedialnym podczas jazdy.

Schemat wymiarów – Mazda 3 sedan Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Mazda 3 sedan

Mazda 3 e-Skyactiv-X – silnik

Zmodernizowany e-Skyactiv X z systemem zapłonu samoczynnego sterowanego iskrą (SPCCI) daje szeroki zakres użytecznych obrotów i zapewnia wysoki moment obrotowy. Współpracuje z układem miękkiej hybrydy, czyli zintegrowanym z rozrusznikiem małym generatorem prądu (ISG), służącym do odzyskiwania energii, która następnie jest magazynowana i używana do zasilania układów elektrycznych. Tym razem osiągi auta są adekwatne do oferowanej mocy (zmierzone 0-100 km/h w 8,5 s) i niemal takie same, jak zapewnia producent (różnica na niekorzyść to zaledwie 0,1 s). Subiektywnie Mazda 3 reaguje na gaz o wiele bardziej spontanicznie, czasem tylko drażnią opóźnienia w reakcji 6-stopniowego automatu. Udoskonalony napęd wypada korzystnie pod względem spalania – średnie w teście 6,7 l/100 km.

Mazda 3 e-Skyactiv-X – prowadzenie

Obecną „trójkę” chwaliliśmy za wzorowy układ jezdny i tym razem zdania nie zmieniamy. Nie jest to jednak auto, które polubią osoby stawiające na pierwszym planie komfort.

Mazda 3 e-Skyactiv-X – koszty

Cenę Mazdy 3 e-Skyactiv X trudno uznać za okazyjną. Przekonują za to bogate wyposażenie i 3-letnia gwarancja.

Mazda 3 e-Skyctiv-X – to nam się podoba

  • żwawy i oszczędny silnik,
  • precyzyjne prowadzenie,
  • ergonomiczne miejsce pracy kierowcy

Mazda 3 e-Skyctiv-X – to nam się nie podoba

  • głośny silnik pod obciążeniem,
  • twarde resorowanie,
  • mało miejsca z tyłu,
  • automat czasem się gubi

Mazda 3 e-Skyactiv-X – naszym zdaniem

Cieszę się, że Mazda poprawiła jednostkę Skyactiv-X, bo na ten napęd w Europie decyduje się niemal co trzeci nabywca. Teraz dynamika jest zadowalająca, podobnie jak spalanie. „Trójka” nie jest jednak autem dla każdego.Nie tylko z powodu wysokiej ceny, lecz także ciasnoty z tyłu i ograniczonego komfortu jazdy.

Mazda 3 e-Skyctiv-X – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s
0-100/0-130 km/h 8,5/13,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,5 s
    80-120 km/h 5,4 s
Masa własna/ładowność 1456/503 kg
Rozdział masy przód/tył 63/37 proc.
Średnie spalanie (95 okt.) 6,7 l/100 km
Hałas 50/100/130 km/h 55/63/67 dB (A)
Zasięg rzeczywisty 760 km
100-0 km/h (zimne/rozgrz.) 38,1/38,1 m

Mazda 3 e-Skyctiv-X – dane producenta

Silnik kompr. benz./R4/16
Pojemność skokowa 1998 cm3
Maksymalna moc silnika 186 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 240 Nm/4000 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut. 6
Prędkość maks. 216 km/h
Dł./szer./wys. 4660/1795/1440 mm
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 450/51 l
Rozmiar opon (testowe) 215/45 R 18
Cena std. Enso/po doposaż. 145 900/149 400 zł