Auto ŚwiatTestyMazda 3 2.0 – udany silnik e-SKYACTIV X – Test
Mazda 3 2.0 e-SKYACTIV X – teraz już lepszy
W 2019 roku Mazda wyprowadziła do swoich modeli silnik benzynowy Skyactiv-X oryginalnej konstrukcji, o mocy 180 KM, wykorzystujący zapłon samoczynny. Był oszczędny, ale nie zachwycał osiągami, został więc poddany modernizacji. W teście Mazdy 3 sprawdzamy, czy udanej.
Testy Mazdy 3 sedan z przełomowym silnikiem Skyactiv-X wykonane przed dwoma laty wypadły niekorzystnie. Mierząc wersję z manualną skrzynią, uzyskaliśmy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 s, co wcale nie było rewelacyjnym czasem jak na 180-konną jednostkę, wynik ten także na tle fabrycznych osiągów (8,2 s) wypadł blado. Subiektywne odczucia kierowcy były wówczas zbliżone do tych, które ma, jadąc autem z silnikiem o mocy ok. 120 KM. Inżynierowie Mazdy udoskonalili więc jednostkę, a przy okazji zwiększyli jej moc o 6 KM i moment o 16 Nm. Teraz ponownie poddaliśmy auto próbom, ale tym razem przetestowaliśmy wersję z automatem.
Mazda 3 e-Skyactiv-X – nadwozie
Obecna generacja kompaktowego sedana Mazdy jeździ po drogach od 2019 roku. Jego sylwetka, a zwłaszcza przednia część nadwozia z dużym grillem i wąskimi reflektorami, nadal wygląda atrakcyjnie. Wnętrze także jest pełne elegancji, uwagę zwraca ergonomiczne miejsce pracy kierowcy. Niestety, dla osób z tyłu mało jest przestrzeni na kolana, brakuje im także gniazd USB. Kierowcę z kolei mogą drażnić: ubogi komputer pokładowy, niepodający średniej prędkości, krótkie siedzisko fotela oraz niemożność sterowania ekranem multimedialnym podczas jazdy.
Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Mazda 3 sedan
Mazda 3 e-Skyactiv-X – silnik
Zmodernizowany e-Skyactiv X z systemem zapłonu samoczynnego sterowanego iskrą (SPCCI) daje szeroki zakres użytecznych obrotów i zapewnia wysoki moment obrotowy. Współpracuje z układem miękkiej hybrydy, czyli zintegrowanym z rozrusznikiem małym generatorem prądu (ISG), służącym do odzyskiwania energii, która następnie jest magazynowana i używana do zasilania układów elektrycznych. Tym razem osiągi auta są adekwatne do oferowanej mocy (zmierzone 0-100 km/h w 8,5 s) i niemal takie same, jak zapewnia producent (różnica na niekorzyść to zaledwie 0,1 s). Subiektywnie Mazda 3 reaguje na gaz o wiele bardziej spontanicznie, czasem tylko drażnią opóźnienia w reakcji 6-stopniowego automatu. Udoskonalony napęd wypada korzystnie pod względem spalania – średnie w teście 6,7 l/100 km.
Mazda 3 e-Skyactiv-X – prowadzenie
Obecną „trójkę” chwaliliśmy za wzorowy układ jezdny i tym razem zdania nie zmieniamy. Nie jest to jednak auto, które polubią osoby stawiające na pierwszym planie komfort.
Mazda 3 e-Skyactiv-X – koszty
Cenę Mazdy 3 e-Skyactiv X trudno uznać za okazyjną. Przekonują za to bogate wyposażenie i 3-letnia gwarancja.
Mazda 3 e-Skyctiv-X – to nam się podoba
żwawy i oszczędny silnik,
precyzyjne prowadzenie,
ergonomiczne miejsce pracy kierowcy
Mazda 3 e-Skyctiv-X – to nam się nie podoba
głośny silnik pod obciążeniem,
twarde resorowanie,
mało miejsca z tyłu,
automat czasem się gubi
Mazda 3 e-Skyactiv-X – naszym zdaniem
Cieszę się, że Mazda poprawiła jednostkę Skyactiv-X, bo na ten napęd w Europie decyduje się niemal co trzeci nabywca. Teraz dynamika jest zadowalająca, podobnie jak spalanie. „Trójka” nie jest jednak autem dla każdego.Nie tylko z powodu wysokiej ceny, lecz także ciasnoty z tyłu i ograniczonego komfortu jazdy.