- Mazda po modernizacji najlepiej wyciszonym autem w porównaniu!
- Japońskie auto już nie jest najlżejsze - pałeczkę przejmuje Volkswagen
- Ople zahamował jak supersamochód - przecieraliśmy oczy ze zdumienia
Mazda to marka z Hiroszimy, która przez długi czas oferowała samochody z solidną techniką, ale dość nudno opakowaną. Na szczęście to już jednak historia – pierwsza generacja „6-ki” zerwała z dawną nudą. Jej trzecia odsłona jest na rynku od 2013 r.Najnowsza wizja piękności klasy średniej to już drugi lifting.
Z dieslem pod maską staje do walki z niemieckimi konkurentami: Oplem Insignią i VW Passatem. Z zewnątrz zmieniono zderzaki, reflektory oraz końcówki wydechu. Za to we wnętrzu zadziało się więcej. Zastosowano szlachetniejsze materiały, przeprojektowano konsolę środkową i wstawiono 8-calowy ekran – czuć powiew luksusu.
Nawigacja, reflektory LED i dwustrefowa klimatyzacja należą teraz do wyposażenia seryjnego każdej „szóstki”. Szczególnie poprawiła się jakość detali. Bez zmian za to ilość miejsca. Niezależnie, czy siedzi się z przodu, czy z tyłu, jest go sporo, chociaż nie tak dużo, jak w Passacie. Do tego bagażnik mieści 480 l i dzięki dzielonej i składanej kanapie można go wygodnie powiększyć. Czego chcieć więcej?
Może większego zakresu regulacji przednich foteli, na których zawsze siedzi się trochę za wysoko. Winne temu są silniki elektryczne, które zabierają sporo miejsca pod siedzeniem, bo w przypadku foteli z ręczną regulacją nie ma takich problemów. Ale w żadnym wypadku nie możemy liczyć na siedzisko z regulowaną długością (wysuwany element pod uda).
Rozczarowuje też jakość wykładziny w bagażniku. Jest niestarannie wykrojona i marnie umocowana – uderzające, szczególnie w porównaniu z bardzo starannym wykończeniem wnętrza.Insignia potrafi to lepiej. Nawet przy drugim spojrzeniu trudno się do czegoś przyczepić.
Dzięki długości 4,9 m oferuje w kabinie we wszystkich kierunkach odrobinę więcej przestrzeni, niemniej pozycja na tylnej kanapie nie jest zbyt wygodna. Poza tym jako jedyne auto w porównaniu ma dużą tylną klapę, którą polubi się najpóźniej podczas pierwszej wizyty w markecie budowlanym. Bagażnik ma 490-1450 l pojemności, a oparcie jest składane i dzielone.
Opel, niestety, trochę przyoszczędził na fotelach. Co prawda, dostały certyfikat AGR i oferują wysoki komfort, jednak nie mają tak grubych i mięsiście obitych oparć, jak w poprzedniku.
Fotele Volkswagena też są certyfikowane przez AGR, ale naszym zdaniem siedzi się na nich wygodniej. Do tego mamy w Passacie najwięcej miejsca w obu rzędach – kabina jest świetnie dostosowana do dalekich podróży. VW oferuje najprzestronniejsze wnętrze w najkrótszym nadwoziu
(4,77 m) – na tym polega mądra ekonomia przestrzeni. Nic dziwnego, że Passat ze swoimi 586 litrami ma też największy bagażnik. Fantastyczne właściwości na co dzień zapewniają silniki. W Maździe 6 wszystkie dostępne jednostki spełniają najostrzejszą normę emisji spalin Euro 6d-Temp, która zacznie obowiązywać we wrześniu przyszłego roku, ale już teraz daje poczucie spokoju na przyszłość.
Dzięki dwustopniowej turbosprężarce i zmiennej geometrii łopatek większej z turbin 2,2-litrowy silnik osiąga teraz moc 184 koni, o 9 więcej niż do tej pory. Moment obrotowy wzrósł o 25 Nm – do 445 Nm. Silnik cud-miód, nawet po rozruchu na zimno pracuje tak miękko, że można by pomyśleć, że to benzyniak!
Zapewnia znakomitą elastyczność i nigdy nie traci z oczu mocniejszego o 6 KM Passata, którego TDI bardziej szorstko pracuje. Insignia osiąga moc 170 koni i przez to nieco gorzej niż konkurenci radzi sobie ze sprintem, ale i tak ładnie ciągnie z dołu i spełnia Euro 6d-Temp.
Właściciele Opla będą musieli też pogodzić się z nieco warkotliwym silnikiem, podobnie jak z najwyższym w teście spalaniem – Insignia zużyła na pętli pomiarowej średnio 6,2 l/100 km. Mazda potrzebowała 6,1 l, a Volkswagenowi wystarczyło 5,8 l/100 km. Także regulowane zawieszenie Passata świetnie działa. Zawsze znajduje właściwy poziom twardości, reguluje z wyczuciem i dokładnie. Potrafi być bardzo miękkie, ale od prędkości 100 km/h się utwardza i dzięki temu auto dobrze trzyma się drogi.
Mazda z założenia ma twardsze nastawy. Przy niskich prędkościach potyka się o dziury, ale przy większym obciążeniu pracuje bardziej zobowiązująco i przewidywalnie. Niespodzianką jest Opel. Choć do testu stawił się z ogromnymi, 20-calowymi felgami, pod względem komfortu osiąga poziom VW. Stabilnie spoczywa na sprężynach, okazuje się dobrze wyczuwalny i dokładny w prowadzeniu.
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
VW | OPEL | Mazda | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,4 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 9,0 s | 8,5 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 13,2/20,4 s | 14,7/22,4 s | 13,3/20,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1607/503 kg | 1642/543 kg | 1642/540 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,6 m | 12,2/12,3 m | 12,0/12,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,7 m | 32,7 m | 36,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,3 m | 32,8 m | 37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 61 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 65 dB (A) | 62 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67 dB (A) | 70 dB (A) | 67 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 1130 km | 1000 km | 1020 km |
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - pomiary kabin (oceniane)
VW Passat | Opel Insignia Grand Sport | Mazda 6 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1180 | 1190 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1530 | 1515 | 1500 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1030 | 990 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 245 | 240 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 805 | 795 | 770 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1490 | 1485 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 935 | 925 | 910 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 335 | 345 |
*zmierzone po odsunięcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Passat | Insignia | 6 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, biturbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/pasek | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1956 | 2191 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/3500 | 170/3750 | 184/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1750 | 400/1750 | 445/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 226 | 227 |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 586 | 490-1450 | 480 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 62 | 62 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental SportContact 5 | Michelin Pilot Sport 4S | Bridgestone Turanza T005 A |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 18 | 245/35 R 20 | 245/45 R 19 |
Emisja CO2 (g/km)/spełniana norma emisji spalin | 108/Euro 6c | 144/Euro 6d-Temp | 124/Euro 6d-Temp |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2000/750 | 1950/750 | 1600/730 |
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Passat | Insignia | 6 | |
Wersja wyjściowa | 2.0 TDI 190 KM SCR DSG Highline | Grand Sport 2.0 Diesel 170 KM Elite | Skyactiv-D 184 KM SkyPassion |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/N | S/S/S/N |
Reflektory ksenonowe/LED/matrycowe LED | N/3700/3690 zł (pakiet) | N/N/S | N/N/S |
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa/3-strefowa | N/S | S/N | S/N |
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składane | S/S | S/2500 zł (pakiet) | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | S | S |
System multimedialny/nawigacja | S/3690 zł (pakiet) | S/S | S/S |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/1000 zł | S/S/900 zł | S/S/S |
Dostęp bezkluczykowy (kluczyk zbliżeniowy) | 3690 zł (pakiet) | 700 zł | S |
Monitor zmęczenia/wyświetlacz head-up/wirtualne zegary | S/2340/2130 zł | N/4000 zł za obie opcje | S/S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/3000 zł | S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S | S/S |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | 3610 (360 stopni)/1050 zł | 5500 zł (pakiet, 360 st., za obie opcje) | S (360 stopni)/N |
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownica | S/1240/650 zł | 8000 zł (pakiet)/700 zł | S/S/S |
Skórzana tapicerka/elektryczna regulacja foteli | 1440/5780 zł (pakiet) | 8000 zł (pakiet)/2500 zł (pakiet) | S/S |
Adaptacyjne zawieszenie/wentylowane siedzenia | 3200/5780 zł (pakiet) | 4500/2500 zł (pakiet) | N/S |
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu (aktywny) | S/4990 zł (pakiet) | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych | 4990 zł (pakiet)/3690 zł (pakiet) | 5500 zł (pakiet, za obie opcje) | S/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2650/3990 zł (18-calowe) | 2500/3000 zł (20-calowe) | 2600 zł/S (19-calowe) |
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane)
Passat | Insignia | 6 | |
Cena wyjściowa | 132 890 zł | 134 400 zł | 165 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 49,8 proc. | 45,1 proc. | 46,4 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 164 800 zł | 162 700 zł | 165 900 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | VW | OPEL | Mazda |
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 35 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 24 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 18 | 18 |
Ładowność | 15 | 11 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 18 | 16 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 15 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 173 | 165 | 160 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | VW | OPEL | Mazda |
Przyspieszenie | 25 | 15 | 14 | 15 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 11 | 14 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 12 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 24 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 40 | 25 |
Suma punktów | 175 | 146 | 144 | 133 |
Koszty | Maks. pkt. | VW | OPEL | Mazda |
Cena po doposażeniu | 50 | 39 | 39 | 39 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 13 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 28 | 27 | 27 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 34 | 33 | 32 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 24 | 23 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 | 6 |
Suma punktów | 200 | 160 | 160 | 158 |
Wynik końcowy | 575 | 479 | 469 | 451 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Opel wypada najuczciwiej: różnica między katalogowym zużyciem paliwa podawanym przez tę markę a spalaniem testowym jest zdecydowanie najmniejsza. Wszystkie auta jak na swoją bardzo dobrą dynamikę niewiele palą, ale Passat pali jednak najmniej z nich.
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - podsumowanie
Jedno jest pewne: decydując się na którekolwiek z tych aut, nie popełnicie błędu. Ale wśród dobrych jest też miejsce na najlepszych. I takim liderem okazał się tym razem Passat. Najmniejszy na zewnątrz, największy wewnątrz i w bagażniku, najwygodniejszy, najoszczędniejszy.
W tym towarzystwie nie znalazł pogromcy. Insignia zaimponowała superhamulcami. Mazda zadziwiła wyciszeniem kabiny i aksamitną pracą potężnego turbodiesla. Różnica w punktach pokazuje, że miejsce dla prymusa jest jedno i VW zasłużenie wygrywa.
Natomiast zawiedzie się ten, kto sądzi, że niemieckie auta z dwulitrowymi silnikami będą tańsze ze względu na znacznie niższą akcyzę. Nic z tego - po wyrównaniu poziomu wyposażenia ceny naszych trzech konkurentów okazały się niemal identyczne!
A jakie jest Wasze zdanie? Kupilibyście auto, które kosztuje 160 tys. zł i nie jest autem klasy premium, tylko popularnym sedanem/liftbackiem klasy średniej?
Obecna Insignia jest z przodu trochę podobna do Mazdy 6, ale oba te samochody są kompletnie niepodobne do Passata. Czy dzięki tej odrębności i innym atutom Volkswagen wyjdzie z tego porównania obronną ręką?
Nowy kolor Soul Red Crystal ma podpowiadać, że mamy do czynienia z Mazdą 6 po liftingu. Zmiany są subtelne, z tyłu - niemal nie do rozpoznania.
Fotele Mazdy podobno zaprojektowano od nowa, ale jedna z ich wad pozostała - siedzisko niesatysfakcjonująco podpiera nogi.
Bardzo staranne wykończenie, logiczna obsługa - kokpit Mazdy może się podobać i nareszcie dorasta klasą do wyglądu karoserii.
Z tyłu w Maździe sporo miejsca na nogi, niewiele nad głową.
480 litrów w bagażniku takiego wielkiego auta to kiepski rezultat. W dodatku otwór załadunkowy jest niewygodnie mały.
Zarówno Opel, jak i Mazda - do której Insignia z tej perspektywy jest nawet nieco podobna - produkują lub produkowały liftbacki klasy średniej od wielu dziesięcioleci. W Europie Opel zaczynał z Asconą, a Mazda z pięciodrzwiową 626. Niemcy nadal mają liftbacka w ofercie - to pokazana na zdjęciu Insignia Grand Sport. Mazda oferuje "szóstkę" która wygląda jak liftback, a jest sedanem.
Wygodne fotele Insignii okazują się... Nie aż tak wygodne jak w poprzedniej generacji tego modelu.
Z obsługą jest trochę zabawy, ale to porządnie wykonany i przestronny kokpit.
Widzicie to wgłębienie w podsufitce? Kto tak projektuje nadwozia, żeby pasażerowie musieli się schylać!
490-1450 l w bagażniku Insignii - szału nie ma. Poczekajcie na Passata.
Najmniejszy na zewnątrz, największy w środku - Passat był niegdyś gigantem klasy średniej, wyrastającym wymiarami zewnętrznymi poza ramy swojego segmentu (patrz: B5). Teraz jest... Odwrotnie - to rywale są więksi. Ale w środku mają ciaśniej!
Genialnie wygodne fotele Passata sprawdzą się w każdym zadaniu drogowo-wycieczkowym.
Barokowo-rustykalny kokpit błyszczy logiczną obsługą i wygodną pozycją za kierownicą.