- Hybrydową Mazdę CX-60 zasilają dwa silniki: benzynowy 2.5/191 KM i 175-konny elektryk
- Mazda CX-60 powinna uzyskać 0-100 km/h w 5,8 s. W teście uzyskaliśmy słabszy wynik
- Nowy SUV Mazdy aspiruje do klasy premium. Cena z pewnością to potwierdza!
- Przeczytaj też:
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – oryginalny hybrydowy napęd
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – aż 500 Nm moment obrotowego!
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – na prądzie realnie 47 km
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – duże zużycie benzyny
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – pewne prowadzenie
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – dużo asystentów, ale za niektórych trzeba dopłacić
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – SUV z "opcją terenową"
- Mazda CX-60 2.5 PHEV – praktyczne nadwozie
- Mazda CX-60 PHEV – jak wypada w starciu z konkurencją?
- Mazda CX-60 PHEV – moim zdaniem
Mazda nie przestaje zaskakiwać europejskich klientów. Po przełomowych technologiach Skyactiv wykorzystywanych w silnikach benzynowych (duża pojemność, brak turbiny, wysoki stopień sprężania, samoczynny zapłon, system odzyskiwania energii podczas hamowania), zaoferowaniu pierwszego elektrycznego modelu CX-30 oraz wprowadzeniu do oferty "dwójki" z pełną hybrydą latem bieżącego roku wypuścił na rynek całkowicie nowy model. Pod nazwą "CX-60" kryje się 4,7-metrowy SUV klasy średniej, chcący rywalizować z modelami premium (Audi Q5, BMW X3 i Volvo XC60). Jest to pierwszy model Mazdy z napędem hybrydowym typu plug-in i jednocześnie najmocniejszy w historii marki.
Przeczytaj też:
Przyznamy jednak, że dla fanów motoryzacji ani fakt pojawienia się hybrydy ładowanej z gniazdka, ani moc 327 koni mechanicznych nie są niczym nadzwyczajnym, wierzymy jednak, że dla niewielkiego producenta z Japonii są to milowe kroki. W teście przyjrzymy się dokładnie nowemu modelowi Mazdy i ocenimy, czy zakup wersji PHEV będzie rozsądnym wyborem.
Mazda CX-60 2.5 PHEV – oryginalny hybrydowy napęd
Pojawienie się w palecie japońskiego producenta pełnej hybrydy było kwestią czasu. O ile w przypadku małej Mazdy 2, na której zysk ze sprzedaży jest marginalny, a popularność modelu niska, najtaniej było zakupić od Toyoty gotowy i sprawdzony ekologiczny napęd, o tyle w przypadku większego modelu CX-60 można było uczynić podobnie i skorzystać z 2,5-litrowego napędu plug-in, który pracuje pod maską RAV4. Koncern z Hiroszimy nie poszedł jednak tym razem na łatwiznę i zdecydował się na własne rozwiązanie.
Mazda CX-60 2.5 PHEV – aż 500 Nm moment obrotowego!
Do napędu Mazdy CX-60 PHEV zastosowano 2,5-litrowego wolnossącego benzyniaka o niewygórowanej mocy 191 KM, wspomaganego 175-konnym elektrykiem. Łączna moc systemowa hybrydowego napędu to aż 327 KM i 500 Nm. Wartości te, nawet jak na SUV-a segmentu D, wyglądają imponująco. Nasz optymizm nieco opadł, gdy postawiliśmy 4,7-metrowego SUV-a na wadze. Duża masa własna, wynosząca ponad 2,1 tony, sprawia, że zapas "koników i niutków" może nie jest przez nią zduszony, ale na pewno nieco przytłumiony. Mazda obiecuje, że hybrydowe CX-60 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s, podczas pomiarów uzyskaliśmy wynik gorszy o 0,5 s.
Ostremu naciskowi na gaz towarzyszą duży hałas dwulitrowego benzyniaka i wycie elektrycznego silnika, podbijane w trybie Sport sztucznym dźwiękiem generowanym z głośników. Trzeba przyznać, że tę symfonię trudno nazwać rasowym brzmieniem, co nie zmienia faktu, że 327-konne auto bardzo sprawnie przyspiesza. Podczas sprintu do setki konwencjonalny automat pozbawiony sprzęgła hydrokinetycznego (zastępuje go wielopłytkowe, pracujące w oleju) błyskawicznie zmienia przełożenia. Pewne zawahania w reakcji na wciśnięcie gazu "do dechy" występują podczas próby redukcji biegu, ale nie do końca wyczuliśmy, czy wynikają one z opóźnionej reakcji skrzyni, czy silnika elektrycznego.
Mazda CX-60 2.5 PHEV – na prądzie realnie 47 km
Jak to bywa w przypadku hybryd typu plug-in, po naładowaniu akumulatora (w tym przypadku litowo-jonowy o poj. 17,8 kWh) CX-60 PHEV automatycznie startuje na prądzie. Na nim udało nam się przejechać w Warszawie (głównie w korkach) 47 km, mimo deklarowanych początkowo przez komputer pokładowy 64 km. Średnia z dystansu podczas jazdy na prądzie wyniosła 27 kWh/100 km w optymalnej temperaturze powietrza 17 stopni Celsjusza i podczas jazdy z włączoną klimatyzacją oraz przy użyciu mocniejszego trybu rekuperacji. Obawiamy się, że w ujemnych temperaturach zasięg elektryczny CX-60 wyraźnie się skurczy...
Mazda CX-60 2.5 PHEV – duże zużycie benzyny
Gdy zgromadzony w akumulatorze prąd skończył się (oczywiście, pewna jego rezerwa potrzebna do hybrydowej jazdy nadal pozostaje), ruszyliśmy na pętlę pomiarową. Na niej Mazda CX-60 uzyskała dość wysokie zużycie benzyny. Silnik o pojemności 2.5 i mocy 191 KM musiał się bowiem (poza miastem, głównie w pojedynkę) zmierzyć z ponad 2,1-tonowym SUV-em. Efekt to średnie zużycie paliwa wynoszące aż 9,4 l/100 km.
Mazda CX-60 2.5 PHEV – pewne prowadzenie
Pochwalimy za to inżynierów Mazdy, że akumulator trakcyjny i dwa silniki rozlokowali w aucie tak, że CX-60 ma niemal idealny międzyosiowy rozkład mas, co oczywiście skutkuje stabilnym zachowaniem się pojazdu podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Kierowca największego SUV-a Mazdy może w układzie kierowniczym liczyć na dobry feedback pochodzący z kół, co pozwoli mu na precyzyjne pokonywanie łuków. Charakterystyka podwozia jest w tym modelu sztywna, nie pojawiają się więc w zakrętach nieprzyjemne wychyły karoserii. Ale kto spodziewa się po Maździe CX-60 sportowego prowadzenia, będzie zawiedziony. Podczas dynamicznej jazdy czuć wysoką masę samochodu, a gdy w łuku duże i ciężkie koła wpadną w dziurę, robi się nieprzyjemnie.
Mazda CX-60 2.5 PHEV – dużo asystentów, ale za niektórych trzeba dopłacić
W takich warunkach można liczyć oczywiście na ESP. Mazda zresztą wyposażyła swój najnowszy model w komplet nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, choć niektóre z nich są w opcji. Na przykład pakiet Driver Assistance (7900 zł), w skład którego wchodzą m.in.: układy monitorujące ruch poprzeczny z przodu i tyłu pojazdu (drugi z funkcją automatycznego hamowania), adaptacyjny tempomat czy system wspomagania jazdy z przyczepą (napęd AWD dopasowuje się do holowania przyczepy tak, by podnosić stabilność podczas jazdy na wprost).
Mazda CX-60 2.5 PHEV – SUV z "opcją terenową"
Niektórym kierowcom może spodobać się tryb jazdy Off-road. Nie czyni on oczywiście z 2,1-tonowego rodzinnego SUV-a, wyposażonego w opony szosowe i prześwit 175 mm, pojazdu przeprawowego, ale w czasie jazdy po leśnych duktach czy w dojeździe do linii brzegowej jeziora może okazać się pomocny. Po jego wybraniu napęd 4x4, układ kontroli trakcji TCS i inni asystenci działają w taki sposób, by zwiększyć możliwości auta na nawierzchniach o gorszej przyczepności. Tryb ten ma ponadto funkcję "asystenta terenowego", który pomaga kierowcy uwolnić samochód w razie ugrzęźnięcia. Ponieważ nasza redakcja dostała CX-60 do testu jako jedna z pierwszych, z obawy o ewentualne uszkodzenia auta odpuściliśmy testowanie wspomnianego trybu na bezdrożach.
Mazda CX-60 2.5 PHEV – praktyczne nadwozie
Dokładnie za to sprawdziliśmy część pasażerską i bagażnik. Możemy zapewnić, że CX-60 to SUV dobrze zaprojektowany pod kątem rodzin. W obu rzędach oferuje dużo przestrzeni, a jego 570-litrowy kufer bez trudu zmieści wakacyjny bagaż. Dostęp do niego umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa z funkcją otwierania ruchem stopy pod zderzakiem, aczkolwiek za taki "bajer" użytkownik musi słono zapłacić (12 900 zł), wybierając pakiet Convenience & Sound. Nie dość, że drogo, to gdy już się na niego zdecydujecie, otrzymacie nagłośnienie Bose, uniemożliwiające włożenie koła zapasowego do wnęki w bagażniku. Szkoda, że tych opcji nie da się kupić pojedynczo.
Mazda CX-60 PHEV – jak wypada w starciu z konkurencją?
Mazda aspiruje tym modelem do klasy premium, a to oznacza, że jej rywalami mają być Audi Q5, BMW X3 i Volvo XC60. Cena hybrydowego CX-60 (moc: 327 KM, akumulator 17,8 kWh) w bazowej wersji Prime-Line zaczyna się od 241 900 zł. Za Audi Q5 50 TFSI e z nieco mniejszą mocą 299 KM i porównywalną baterią (17,9 kWh) musimy zapłacić minimum 254 100 zł. Konkurencyjne BMW X3 xDrive30e (292 KM, 12 kWh) to jeszcze większy wydatek 267 000 zł. Volvo XC60 w odmianie T6 AWD plug-in hybrid jest wśród porównywanych aut najmocniejsze (350 KM), ma również akumulator o największej pojemności (18,8 kWh) i wcale nie jest najdroższe (od 257 900 zł).
Mazda CX-60 PHEV – moim zdaniem
CX-60 to udany model. Oferuje funkcjonalne i świetnie wykonane nowoczesne wnętrze. Daje też satysfakcję pod względem osiągów i prowadzenia, choć wariant PHEV nie jest wcale optymalnym wyborem. Po pierwsze, jest kosztowny, po drugie, użytkowanie go ma sens tylko wtedy, gdy regularnie ładuje się akumulator z zewnętrznego źródła.
Ocena: 5—
Mazda CX-60 2.5 PHEV – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,5 s |
0-100 km/h | 6,3 s |
0-130/0-160 km/h | 9,9/14,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,0 s |
80-120 km/h | 3,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2105/562 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,9/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 33,8 m |
gorące | 33,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Zużycie testowe: 95 okt. | prąd | 9,4 l | 27,0 kWh na 100 km |
Zasięg: na benzynie | prądzie | 530 | 47 km |
Mazda CX-60 2.5 PHEV – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektr. (PHEV) |
Ustawienie silnika benz. | wzdłużnie z przodu |
Pojemność skokowa | 2488 cm3 |
Moc maks. silników (benz. + elektr.) | 191 KM/6000 obr./min + 175 KM |
Maksymalny moment obr. silnika spal. | 261 Nm/4000 obr./min + 270 Nm |
Łączne moc/mom. sys. hybrydowego | 327 KM/500 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 5,8 s; 200 km/h |
Zużycie wg WLTP | 1,5 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 33 g/km |
Poj. akum. brutto/zasięg elektr. WLTP | 17,8 kWh/63 km |
Czas ładowania AC 7 kW | 2 h 20 min (0-100%) |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 570-1726/50 l |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle F1 |
Rozmiar opon | 235/50 R 20 |
Mazda CX-60 2.5 PHEV – wyposażenie
Wersja | 2.5 PHEV Homura |
9 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klima 2-stref. aut./head-up | S/S |
System rozpozn. twarzy z f. pamięci | S |
Tapicerka skórzana/podgrzew. kierow. | S/S |
Dach panoramiczny/podgrzew. fotele p.i t. | 5900 zł/S |
Lakier Soul Red Cryst./alufelgi 20-cal. | 5900 zł/S |
LED matryc., monitor. ruchu poprzecz. z p. i t., adapt. temp., wsp. jazdy z przyczepą | 7900 zł (pakiet Driver Assistance) |
El. ster. bagaż., przyciem. szyby, kamera 360, gniazdo 230 V, ładow. induk., Bose | 12 900 zł (pakiet Convenience & Sound) |
Mazda CX-60 2.5 PHEV – gwarancje/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 270 800 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 6 lat lub 150 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 303 400 zł |