Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Shooting Brake – nie potrafi być grzeczny

Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Shooting Brake – nie potrafi być grzeczny

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Druga generacja kompaktowego kombi ma nie tylko bardziej wyrazistą linię nadwozia, lecz także większy kufer. Testujemy topowy wariant 45 S AMG z 421-konnym silnikiem, który pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 4 s.

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC Shooting BrakeŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • CLA Shooting Brake to propozycja skierowana dla młodszej klienteli Mercedesa
  • Kompaktowe kombi Mercedesa wykorzystuje tę samą płytę podłogową co klasa A
  • Testowany wariant AMG 45 S to idealna propozycja dla osób lubiących do jazdy po torze

Większość twoich znajomych z grubym portfelem jeździ SUV-ami. Ty – podobnie jak oni – lubisz się wyróżniać, ale nie chcesz mieć w garażu SUV-a. Uważasz bowiem, że z twoją męskością wszystko jest OK, a poza tym kochasz ekstremalną jazdę, podczas której poznajesz możliwości swoje i samochodu. Mamy zatem dla ciebie niebanalną propozycję – kompaktowe kombi Mercedesa w topowej wersji AMG 45 S. Ktoś z was spyta: dlaczego CLA Shooting Brake’a, a nie bardziej prestiżowe klasę E lub S? Odpowiedź już za chwilę...

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG CLA Shooting Brake – wygląda jak milion dolarów

Przyznajemy, że kompaktowe kombi nie brzmi ani zawadiacko, ani prestiżowo, nawet jeśli ma na grillu znaczek Mercedesa. Sytuacja się jednak diametralnie zmienia, gdy w nazwie pojawiają się trzy litery: A-M-G. Niespełna 4,7-metrowe kombi, wyposażone w potężny czarny grill, dodatkowe lotki na zderzakach i 19-calowe koła w tym samym kolorze, spod których przebijają się potężne czerwone zaciski hamulcowe, emanuje wręcz zadziornym charakterem. Schodząca ku tyłowi linia dachu, nawiązująca do coupé, bezramkowe szyby, mocno nachylona pokrywa bagażnika oraz dwie potężne końcówki wydechu sprawiają, że Shooting Brake ma najdynamiczniejszą sylwetkę wśród kombi tej klasy.

Schemat wymiarów CLA Shooting Brake
Schemat wymiarów CLA Shooting BrakeŹródło: Auto Świat

Mercedes-AMG CLA Shooting Brake – nie znajdziesz w nim komfortu

Wnętrze jest równie zwarte i sportowe, jak karoseria. Kierowca siedzi nisko, zaledwie pół metra nad asfaltem. Otacza go ciasny (takie jest pierwsze wrażenie) sportowy fotel z regulowanymi boczkami. W ręku dzierży „kwadratową” zamszową kierownicę z twardym obiciem. Choć wokół siebie ma wszelkie techniczne nowości w postaci rozciągniętego na pół deski cyfrowego ekranu, jaskrawego oświetlenia ambientowego, sterowania głosowego MBUX czy touchpada, to błyskawicznie o nich zapomina po naciśnięciu przycisku uruchamiającego silnik. Potężny ryk motoru i wydechu sprawiają, że już wiesz, co cię za chwilę czeka. A dzieje się w tym aucie naprawdę dużo. Czterocylindrowy silnik o mocy 421 KM po aktywacji funkcji Launch Control rozpędza ważący prawie 1,8 tony kompakt w 4 s do „setki”. Przyspieszeniu towarzyszy najpierw chwilowa zwłoka, a później mocne szarpnięcie z głuchym stukiem z okolic tylnej osi i przeraźliwy ryk wydechu, przypominający grzmoty. W pogoni za komfortem szukamy bardziej miękkich i delikatnych nastawów zawieszenia, napędu czy wydechu. Nie udaje nam się. CLA 45 S jest zawsze twarde, głośne i brutalne w reakcji. W trakcie jazdy w trasie ze śpiącymi w fotelikach dziećmi próba nawet najdelikatniejszego przyspieszania kończyła się ich pobudką z krzykiem...

Przeczytaj też:

To nam się podoba: znakomite osiągi i brzmienie, świetne prowadzenie, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa.

To nam się nie podoba: szarpnięcia w układzie napędowym, agresywne zachowanie na co dzień, świst z bezramkowych szyb, próg w kufrze.

Mercedes-AMG CLA Shooting Brake – podsumowanie

Choć jest niewielki i ma teoretycznie mało urokliwe nadwozie kombi, wzbudza zachwyt. Jeśli nawet go nie dostrzeżesz, to za chwilę usłyszysz. Za jego kierownicą nie odnajdziesz spokoju nawet w najbardziej komfortowym trybie, za to, gdy ruszysz na tor lub partię szybkich zakrętów, uśmiech nie będzie schodził ci z twarzy.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,6 s
0-100 km/h 4,0 s
0-130/0-160 km/h 6,1/8,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,0 s (aut.)
80-120 km/h 2,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1786/389 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo) 11,7/11,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 48,0 m (opony zimowe)
gorące 47,9 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 9,7 l/100 km
Zasięg 520 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benz., turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1991
Moc maks. (KM/obr./min) 421/6750
Maks. mom. (Nm/obr./min) 500/5000-5250
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 4,0/270
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 8,7/197
Skrzynia biegów/napęd aut. 8 (DCT)/4x4
Marka i model opon test. auta Continental WinterContact TS86 S
Rozmiar opon test. auta 255/35 R 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 505-1370/51

Wyposażenie

Wersja 45 S
7 airbagów/Multibeam LED S/7950 zł
Asystent martwego pola 2 210,00 zł
Skórzana tapicerka/head-up S/4860 zł
Ładowarka bezprzewodowa 980 zł
Pakiet aerodynamiczny AMG 6 130 zł
Dostęp bezkluczykowy S
Kamera cof. i asystent park. 2 010 zł
Fotele AMG z f. podgrzewania 16 420 zł
AMG Ride Control 4 860 zł
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. 1030/9500 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej 288 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/30 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 369 918 zł
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków