- CLA Shooting Brake to propozycja skierowana dla młodszej klienteli Mercedesa
- Kompaktowe kombi Mercedesa wykorzystuje tę samą płytę podłogową co klasa A
- Testowany wariant AMG 45 S to idealna propozycja dla osób lubiących do jazdy po torze
Większość twoich znajomych z grubym portfelem jeździ SUV-ami. Ty – podobnie jak oni – lubisz się wyróżniać, ale nie chcesz mieć w garażu SUV-a. Uważasz bowiem, że z twoją męskością wszystko jest OK, a poza tym kochasz ekstremalną jazdę, podczas której poznajesz możliwości swoje i samochodu. Mamy zatem dla ciebie niebanalną propozycję – kompaktowe kombi Mercedesa w topowej wersji AMG 45 S. Ktoś z was spyta: dlaczego CLA Shooting Brake’a, a nie bardziej prestiżowe klasę E lub S? Odpowiedź już za chwilę...
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMercedes-AMG CLA Shooting Brake – wygląda jak milion dolarów
Przyznajemy, że kompaktowe kombi nie brzmi ani zawadiacko, ani prestiżowo, nawet jeśli ma na grillu znaczek Mercedesa. Sytuacja się jednak diametralnie zmienia, gdy w nazwie pojawiają się trzy litery: A-M-G. Niespełna 4,7-metrowe kombi, wyposażone w potężny czarny grill, dodatkowe lotki na zderzakach i 19-calowe koła w tym samym kolorze, spod których przebijają się potężne czerwone zaciski hamulcowe, emanuje wręcz zadziornym charakterem. Schodząca ku tyłowi linia dachu, nawiązująca do coupé, bezramkowe szyby, mocno nachylona pokrywa bagażnika oraz dwie potężne końcówki wydechu sprawiają, że Shooting Brake ma najdynamiczniejszą sylwetkę wśród kombi tej klasy.
Mercedes-AMG CLA Shooting Brake – nie znajdziesz w nim komfortu
Wnętrze jest równie zwarte i sportowe, jak karoseria. Kierowca siedzi nisko, zaledwie pół metra nad asfaltem. Otacza go ciasny (takie jest pierwsze wrażenie) sportowy fotel z regulowanymi boczkami. W ręku dzierży „kwadratową” zamszową kierownicę z twardym obiciem. Choć wokół siebie ma wszelkie techniczne nowości w postaci rozciągniętego na pół deski cyfrowego ekranu, jaskrawego oświetlenia ambientowego, sterowania głosowego MBUX czy touchpada, to błyskawicznie o nich zapomina po naciśnięciu przycisku uruchamiającego silnik. Potężny ryk motoru i wydechu sprawiają, że już wiesz, co cię za chwilę czeka. A dzieje się w tym aucie naprawdę dużo. Czterocylindrowy silnik o mocy 421 KM po aktywacji funkcji Launch Control rozpędza ważący prawie 1,8 tony kompakt w 4 s do „setki”. Przyspieszeniu towarzyszy najpierw chwilowa zwłoka, a później mocne szarpnięcie z głuchym stukiem z okolic tylnej osi i przeraźliwy ryk wydechu, przypominający grzmoty. W pogoni za komfortem szukamy bardziej miękkich i delikatnych nastawów zawieszenia, napędu czy wydechu. Nie udaje nam się. CLA 45 S jest zawsze twarde, głośne i brutalne w reakcji. W trakcie jazdy w trasie ze śpiącymi w fotelikach dziećmi próba nawet najdelikatniejszego przyspieszania kończyła się ich pobudką z krzykiem...
Przeczytaj też:
To nam się podoba: znakomite osiągi i brzmienie, świetne prowadzenie, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa.
To nam się nie podoba: szarpnięcia w układzie napędowym, agresywne zachowanie na co dzień, świst z bezramkowych szyb, próg w kufrze.
Mercedes-AMG CLA Shooting Brake – podsumowanie
Choć jest niewielki i ma teoretycznie mało urokliwe nadwozie kombi, wzbudza zachwyt. Jeśli nawet go nie dostrzeżesz, to za chwilę usłyszysz. Za jego kierownicą nie odnajdziesz spokoju nawet w najbardziej komfortowym trybie, za to, gdy ruszysz na tor lub partię szybkich zakrętów, uśmiech nie będzie schodził ci z twarzy.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,6 s |
0-100 km/h | 4,0 s |
0-130/0-160 km/h | 6,1/8,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,0 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1786/389 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (prawo/lewo) | 11,7/11,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 48,0 m (opony zimowe) |
gorące | 47,9 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 9,7 l/100 km |
Zasięg | 520 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz., turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1991 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 421/6750 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 500/5000-5250 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 4,0/270 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 8,7/197 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8 (DCT)/4x4 |
Marka i model opon test. auta | Continental WinterContact TS86 S |
Rozmiar opon test. auta | 255/35 R 19 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 505-1370/51 |
Wyposażenie
Wersja | 45 S |
7 airbagów/Multibeam LED | S/7950 zł |
Asystent martwego pola | 2 210,00 zł |
Skórzana tapicerka/head-up | S/4860 zł |
Ładowarka bezprzewodowa | 980 zł |
Pakiet aerodynamiczny AMG | 6 130 zł |
Dostęp bezkluczykowy | S |
Kamera cof. i asystent park. | 2 010 zł |
Fotele AMG z f. podgrzewania | 16 420 zł |
AMG Ride Control | 4 860 zł |
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. | 1030/9500 zł |
Gwarancja/ceny
Cena podst. tej wersji silnikowej | 288 500 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/30 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 369 918 zł |
Galeria zdjęć
Ceny Mercedesa CLA Shooting Brake rozpoczynają się od kwoty 131 800 zł. Tyle zapłacimy za wariant 180 z benzynowym silnikiem o mocy 136 KM z 6-biegową manualną przekładnią.
CLA Shooting Brake powstał na bazie kompaktowej platformy na której zbudowano także klasę A.
Ma tylko dwa litry i cztery cylindry, ale aż kipi od nadmiaru mocy (421 KM). Na plakietce znajduje się nazwisko inżyniera, który składał silnik.
Wydech testowanego CLA Shooting Brake 45 S brzmieniem przypomina grzmoty podczas burzy.
Za wyświetlacz przezierny trzeba dopłacić 4800 zł, ale warto, bo ma ciekawą grafikę.
Sportowa kierownica pokryta zamszem jest twarda i nieco kwadratowa. Pewnie się ją chwyta, ale kręcenie nią na parkingu wcale nie jest wygodne. Pod ręką pokrętło trybów i ustawienia skrzyni i zawieszenia.
Pod lewym ramieniem koła kierownicy umieszczono dwa przyciski szybkiego wyboru ustawień skrzyni biegów i zawieszenia.
Z prawej strony kierownicy z kolei znajduje się wygodne pokrętło z gotowymi trybami jazdy: Comfort, Sport, Sport+, Race.
Sterowanie multimediami możliwe jest dotykowo na ekranie, głosowo lub za pośrednictwem touch pada.
Bezramkowe szyby dodają autu sportowego sznytu.
Fotele AMG mają duże możliwości regulacji, w tym długości siedziska.
Mało miejsca na stopy. Na kolana i nad głową – wystarczająco dla dorosłej osoby.
Kufer nowego modelu ma o 10 l większą pojemność (standardowo 505 l).
Funkcjonalność padła kosztem designu nadwozia, próg bagażnika ma 20 cm.
Spod 19-calowych kół wystają potężne tarcze i zaciski hamulcowe.
Zaskoczyła nas długa droga hamowania. Winne były zimówki i wysoka temperatura (+ 12 st. C).
Aerodynamiczne lotki to znak rozpoznawczy Mercedesa CLA SB w wersji AMG.
Samodzielnie można konfigurować ustawienia silnika, wydechu, ESP, zawieszenia lub wybrać gotowy tryb (ekstremalny nazywa się Race).
Testowy egzemplarz wyposażony był w opcjonalne fotele AMG, które mają możliwość zmiany docisku boczków oparcia.
Kierowca może wybrać jeden z gotowych programów jazdy lub samemu dokonać ustawień poszczególnych podzespołów.
Analogowym przyciskiem wywołujemy szybki dostęp do najczęściej używanych funkcji (np. utrzymania pasa ruchu).
Szerokie możliwości indywidualizacji daje także oświetlenie ambientowe.
Tryby jazdy można wywołać pokrętłem na kierownicy lub dotykowo na ekranie multimediów.
To torowy drapieżca, który nie potrafi być grzeczny na co dzień.