• GLC 300e imponuje osiągami (5,8 s do 100 km/h), ale nie zasięgiem EV (37 km)
  • Pełne ładowanie akumulatorów z gniazda 230V zajmuje ponad 5 godzin
  • Ciekawostką w hybrydowym SUV-ie Mercedesa jest aktywna rekuperacja

Teoretycznie GLC 300e coupé spełnia w 100 proc. dzisiejsze oczekiwania klientów. Ścięty tył i duże, 20-calowe koła nadają mu sportowy charakter. I co z tego, że mocno opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że pasażerowie mający powyżej 180 cm wzrostu będą siedzieli na tylnej kanapie zgarbieni i z podkurczonymi nogami? To nic, że i tak niewielki jak na SUV-a klasy średniej bagażnik GLC w coupé ma tylko 350 l (w klasycznym modelu o 45 l więcej), a załadowanie ciężkich walizek jest trudne, bo trzeba je unieść na ponad 82 cm.

Takie nastały czasy, że nawet niemieccy inżynierowie zaczęli przedkładać wygląd nad praktyczność. Wszystko zaczęło się w 2007 roku od BMW X6, które zaplanowano z myślą głównie o rynku amerykańskim, a zostało dobrze przyjęte także w Europie. Dziś mniej praktyczne SUV-y z nadwoziem coupé ma już w ofercie nie tylko BMW, lecz coraz więcej producentów, w tym także Mercedes (oprócz GLC jest też GLE).

Nad sensownością niepraktycznych SUV-ów coupé nie ma się co rozwodzić – ważne, że podobają się klientom i dobrze się sprzedają. Liczy się w końcu kasa. No właśnie, a co z ekologią, przecież testowane przez nas GLC coupé ma napęd hybrydowy? To akurat niezaprzeczalny dowód na dbałość o środowisko. I znów teoretycznie...

Bo owa ekologiczność modelu zależy wyłącznie od użytkownika. Jeśli będzie konsekwentnie biegał z kablem minimum dwa razy dziennie (przy zasięgu 37 km jest to konieczne) do gniazdka (lub ładowarki), to wówczas jego hybryda plug-in będzie ekologiczna. W przeciwnym razie – na pewno nie. Choć na pętli pomiarowej GLC w trybie hybrydowym (w momencie rozpoczęcia pomiaru akumulatory były rozładowane) zużyło całkiem rozsądne jak na 320-konne auto 8,5 l/100 km (wakacyjny ruch na drogach był niewielki), to realnie komputer pokładowy przez większość testu wskazywał średnią wartość w okolicach 10 l/100 km.

Naładowanie do pełna akumulatora pozwoliło przejechać pierwszą setkę (początkowo 37 km pokonaliśmy jedynie na prądzie, później od czasu do czasu chwilowo z niego korzystaliśmy) w mieście z wynikiem spalania 6,3 l/100 km. Na kolejnych 100 km spalanie miejskie skoczyło jednak powyżej 10 l/100 km. Podsumowując: ekologiczność tej hybrydy zależy wyłącznie od dyscypliny użytkownika, a śmiemy wątpić w to, że majętny biznesmen będzie takim ekoentuzjastą na co dzień (znużyło nas po kilku dniach testu wyjmowanie i podłączanie kabla do gniazdka po każdorazowym postoju – warunkiem dostępu do przewodu jest pusty bagażnik).

Mercedes GLC 300e – mocny napęd, ale potrafi szarpnąć

Zadowolony będzie on za to z osiągów wersji 300e. Dzięki dwóm silnikom (doładowany benzyniak ma 211 KM, elektryczny – 122 KM) jego SUV rozpędzi się od startu do 100 km/h w 5,8 s. Poza tym niezależnie, czy będzie poruszał się w trybie elektrycznym, czy hybrydowym, może liczyć na błyskawiczną reakcję na gaz i w dodatku świetną trakcję bez względu na warunki pogodowe (napęd 4Matic seryjny w tym modelu).

Jedna rzecz w napędzie nas drażniła: gdy toczyliśmy się w korku i chcieliśmy nagle przyspieszyć, by zmienić pas, pojawiało się mocne szarpnięcie, mające źródło w okolicach tylnej osi – takie zachowanie zupełnie nie pasuje do auta kosztującego prawie 400 000 zł.

{ "uuid": "4525b962-c367-4faa-afa0-57022262ded3", "caption": "Schemat wymiarów – Mercedes GLC coupe", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjM7MDA_/cae07f3e5c8b941709ebbfa56ceb0bfa.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-08-26 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "cae07f3e5c8b941709ebbfa56ceb0bfa", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 524, "width": 1102, "bytes": 163098 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/cae07f3e5c8b941709ebbfa56ceb0bfa.jpg", "caption": { "main": "Schemat wymiarów – Mercedes GLC coupe" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } Schemat wymiarów – Mercedes GLC coupe Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Mercedes GLC coupe

Poza tym nieprzyjemnym zachowaniem o prowadzeniu GLC 300e coupé możemy wypowiadać się w samych superlatywach. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu nie czuliśmy dyskomfortu związanego z podwoziem nieco twardszym niż w klasycznym GLC. Układ kierowniczy w domyślnym trybie Comfort reagował błyskawicznie, bez przesadnej nerwowości, a zawieszenie gwarantowało wysoką stabilność i dużą frajdę podczas dynamicznej jazdy po zakrętach (w hybrydowym modelu idealny – 50/50 – międzyosiowy rozkład mas).

W czasie parkingowych manewrów co prawda można pomarudzić na słabą widoczność wsteczną, ale od czego są czujniki i dobrej jakości obraz z kamery (także przedniej)? Poza tym fenomenalna, jak przystało na Mercedesa, jest zwrotność tego modelu. Także nieźle spisywały się hamulce, które po rozgrzaniu potrafiły skrócić drogę hamowania jeszcze o metr (100-0 km/h po 35 m).

Mercedes GLC 300e – zaskakująca rekuperacja

Na pierwszych kilometrach za kierownicą hybrydowego SUV-a szokowała nas mocna i nierównomierna rekuperacja. Wytracanie prędkości (odzysk energii) po zdjęciu nogi z gazu był raz silny, raz nie. GLC 300e jest bowiem wyposażone w aktywną rekuperację, która współpracuje z kamerą i reaguje na ruch uliczny. Jeśli dojeżdżamy do korka, hamowanie odzyskowe jest mocne, a po zdjęciu nogi z gazu, gdy bezpośrednio przed nami nie ma auta, toczymy się swobodnie. Trochę to na początku dziwiło, ale z czasem nauczyliśmy się zachowań pojazdu. Dzięki odrobinie doświadczenia można poruszać się w mieście niemal bez dotykania hamulca.

Mercedes GLC 300e –to nam się podoba

Osiągi, prowadzenie, jakość, komfort, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa, zwrotność, cicha praca, aktywna rekuperacja.

Mercedes GLC 300e – to nam się nie podoba

Szarpania w układzie napędowym, mało miejsca z tyłu i w bagażniku, duże spalanie w trybie hybrydowym, mały zasięg EV, wysoka krawędź załadunku.

Mercedes GLC 300e – podsumowanie

Mam z tym modelem kłopot. Z jednej strony przeszkadzają mi w nim ciasnota (z tyłu i w kufrze), niewielki zasięg EV i wysokie spalanie w trybie hybrydowym, z drugiej – podobają mi się osiągi, prowadzenie i wygląd. Za te pieniądze chciałbym mieć jednak pod maską 6-cylindrowy silnik...

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s
0-100 km/h 5,8 s
0-130/0-160 km/h 9,5/14,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,2 s (aut.)
80-120 km/h 4,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2143/467 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,8/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 36,1 m
gorące 35,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spal. test. w trybie hybr. (95 okt.) 8,5 l/100 km
Zasięg w trybach: hybryd./EV 590/37 km

Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektr.
Zasilanie wtrysk bezpośredni
System. moc (KM)/mom. (Nm) 320/700
Poj. skok. silnika benz. (cm3) 1991
Moc silnika benz. (KM/obr./min) 211/5500
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) 350/1300
Moc silnika elektrycznego (KM) 122
Mom. silnika elektrycznego (Nm) 440
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/4x4
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 5,8/230
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 1,9-2,5/44-57 (WLTP)
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh) 350-1250/50/13,5
Marka i model opon test. auta Pirelli Scorpion Verde
Rozmiar opon test. auta 255/45 R 20

Wyposażenie

Wersja GLC 300e 4MATIC
7 airbagów/tempomat/LED-y S/S/S
Klima aut./unikanie kolizji S/S
System multimedialny/el. karbonowe S/5080 zł
Kabel ład. domowy/publicz. 8 m Typ 2 S/1350 zł
Linia stylistyczna AMG/alufelgi 20 cali 13 830/5360 zł
Zawieszenie pneumatyczne 10 730,00 zł
Lakier metaliczny/skórzana tapicerka 4400/18 350 zł (pakiet)

Ceny/gwarancje

Cena podst. testowanej wersji 254 000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/30 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza 394 410 zł