Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes GLC Coupe 300e 4MATIC - do lansu czy w służbie ekologii?

Mercedes GLC Coupe 300e 4MATIC - do lansu czy w służbie ekologii?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Zgrabne nadwozie i gwiazda na masce sprawiają, że Mercedesem GLC 300e coupe można błysnąć na bulwarze. Z kolei napęd hybrydowy z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka gwarantuje cichą i ekonomiczną miejską jazdę. Co jednak, gdy skończy się prąd lub zechcemy zabrać rodzinę na wakacje?

Mercedes GLC 300e coupe
Zobacz galerię (19)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Mercedes GLC 300e coupe
  • GLC 300e imponuje osiągami (5,8 s do 100 km/h), ale nie zasięgiem EV (37 km)
  • Pełne ładowanie akumulatorów z gniazda 230V zajmuje ponad 5 godzin
  • Ciekawostką w hybrydowym SUV-ie Mercedesa jest aktywna rekuperacja

Teoretycznie GLC 300e coupé spełnia w 100 proc. dzisiejsze oczekiwania klientów. Ścięty tył i duże, 20-calowe koła nadają mu sportowy charakter. I co z tego, że mocno opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że pasażerowie mający powyżej 180 cm wzrostu będą siedzieli na tylnej kanapie zgarbieni i z podkurczonymi nogami? To nic, że i tak niewielki jak na SUV-a klasy średniej bagażnik GLC w coupé ma tylko 350 l (w klasycznym modelu o 45 l więcej), a załadowanie ciężkich walizek jest trudne, bo trzeba je unieść na ponad 82 cm.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Takie nastały czasy, że nawet niemieccy inżynierowie zaczęli przedkładać wygląd nad praktyczność. Wszystko zaczęło się w 2007 roku od BMW X6, które zaplanowano z myślą głównie o rynku amerykańskim, a zostało dobrze przyjęte także w Europie. Dziś mniej praktyczne SUV-y z nadwoziem coupé ma już w ofercie nie tylko BMW, lecz coraz więcej producentów, w tym także Mercedes (oprócz GLC jest też GLE).

Przeczytaj też:

Nad sensownością niepraktycznych SUV-ów coupé nie ma się co rozwodzić – ważne, że podobają się klientom i dobrze się sprzedają. Liczy się w końcu kasa. No właśnie, a co z ekologią, przecież testowane przez nas GLC coupé ma napęd hybrydowy? To akurat niezaprzeczalny dowód na dbałość o środowisko. I znów teoretycznie...

Bo owa ekologiczność modelu zależy wyłącznie od użytkownika. Jeśli będzie konsekwentnie biegał z kablem minimum dwa razy dziennie (przy zasięgu 37 km jest to konieczne) do gniazdka (lub ładowarki), to wówczas jego hybryda plug-in będzie ekologiczna. W przeciwnym razie – na pewno nie. Choć na pętli pomiarowej GLC w trybie hybrydowym (w momencie rozpoczęcia pomiaru akumulatory były rozładowane) zużyło całkiem rozsądne jak na 320-konne auto 8,5 l/100 km (wakacyjny ruch na drogach był niewielki), to realnie komputer pokładowy przez większość testu wskazywał średnią wartość w okolicach 10 l/100 km.

Naładowanie do pełna akumulatora pozwoliło przejechać pierwszą setkę (początkowo 37 km pokonaliśmy jedynie na prądzie, później od czasu do czasu chwilowo z niego korzystaliśmy) w mieście z wynikiem spalania 6,3 l/100 km. Na kolejnych 100 km spalanie miejskie skoczyło jednak powyżej 10 l/100 km. Podsumowując: ekologiczność tej hybrydy zależy wyłącznie od dyscypliny użytkownika, a śmiemy wątpić w to, że majętny biznesmen będzie takim ekoentuzjastą na co dzień (znużyło nas po kilku dniach testu wyjmowanie i podłączanie kabla do gniazdka po każdorazowym postoju – warunkiem dostępu do przewodu jest pusty bagażnik).

Mercedes GLC 300e – mocny napęd, ale potrafi szarpnąć

Zadowolony będzie on za to z osiągów wersji 300e. Dzięki dwóm silnikom (doładowany benzyniak ma 211 KM, elektryczny – 122 KM) jego SUV rozpędzi się od startu do 100 km/h w 5,8 s. Poza tym niezależnie, czy będzie poruszał się w trybie elektrycznym, czy hybrydowym, może liczyć na błyskawiczną reakcję na gaz i w dodatku świetną trakcję bez względu na warunki pogodowe (napęd 4Matic seryjny w tym modelu).

Jedna rzecz w napędzie nas drażniła: gdy toczyliśmy się w korku i chcieliśmy nagle przyspieszyć, by zmienić pas, pojawiało się mocne szarpnięcie, mające źródło w okolicach tylnej osi – takie zachowanie zupełnie nie pasuje do auta kosztującego prawie 400 000 zł.

Schemat wymiarów – Mercedes GLC coupe
Schemat wymiarów – Mercedes GLC coupeŻródło: Auto Świat

Poza tym nieprzyjemnym zachowaniem o prowadzeniu GLC 300e coupé możemy wypowiadać się w samych superlatywach. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu nie czuliśmy dyskomfortu związanego z podwoziem nieco twardszym niż w klasycznym GLC. Układ kierowniczy w domyślnym trybie Comfort reagował błyskawicznie, bez przesadnej nerwowości, a zawieszenie gwarantowało wysoką stabilność i dużą frajdę podczas dynamicznej jazdy po zakrętach (w hybrydowym modelu idealny – 50/50 – międzyosiowy rozkład mas).

W czasie parkingowych manewrów co prawda można pomarudzić na słabą widoczność wsteczną, ale od czego są czujniki i dobrej jakości obraz z kamery (także przedniej)? Poza tym fenomenalna, jak przystało na Mercedesa, jest zwrotność tego modelu. Także nieźle spisywały się hamulce, które po rozgrzaniu potrafiły skrócić drogę hamowania jeszcze o metr (100-0 km/h po 35 m).

Mercedes GLC 300e – zaskakująca rekuperacja

Na pierwszych kilometrach za kierownicą hybrydowego SUV-a szokowała nas mocna i nierównomierna rekuperacja. Wytracanie prędkości (odzysk energii) po zdjęciu nogi z gazu był raz silny, raz nie. GLC 300e jest bowiem wyposażone w aktywną rekuperację, która współpracuje z kamerą i reaguje na ruch uliczny. Jeśli dojeżdżamy do korka, hamowanie odzyskowe jest mocne, a po zdjęciu nogi z gazu, gdy bezpośrednio przed nami nie ma auta, toczymy się swobodnie. Trochę to na początku dziwiło, ale z czasem nauczyliśmy się zachowań pojazdu. Dzięki odrobinie doświadczenia można poruszać się w mieście niemal bez dotykania hamulca.

Mercedes GLC 300e –to nam się podoba

Osiągi, prowadzenie, jakość, komfort, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa, zwrotność, cicha praca, aktywna rekuperacja.

Mercedes GLC 300e – to nam się nie podoba

Szarpania w układzie napędowym, mało miejsca z tyłu i w bagażniku, duże spalanie w trybie hybrydowym, mały zasięg EV, wysoka krawędź załadunku.

Mercedes GLC 300e – podsumowanie

Mam z tym modelem kłopot. Z jednej strony przeszkadzają mi w nim ciasnota (z tyłu i w kufrze), niewielki zasięg EV i wysokie spalanie w trybie hybrydowym, z drugiej – podobają mi się osiągi, prowadzenie i wygląd. Za te pieniądze chciałbym mieć jednak pod maską 6-cylindrowy silnik...

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h2,1 s
0-100 km/h5,8 s
0-130/0-160 km/h9,5/14,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,2 s (aut.)
80-120 km/h4,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2143/467 kg
Rozdział masy (przód/tył)50/50 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,8/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne36,1 m
gorące 35,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)
Spal. test. w trybie hybr. (95 okt.)8,5 l/100 km
Zasięg w trybach: hybryd./EV590/37 km

Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16 + elektr.
Zasilaniewtrysk bezpośredni
System. moc (KM)/mom. (Nm)320/700
Poj. skok. silnika benz. (cm3)1991
Moc silnika benz. (KM/obr./min)211/5500
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min)350/1300
Moc silnika elektrycznego (KM)122
Mom. silnika elektrycznego (Nm)440
Skrzynia biegów/napędaut. 9/4x4
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)5,8/230
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km)1,9-2,5/44-57 (WLTP)
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh)350-1250/50/13,5
Marka i model opon test. autaPirelli Scorpion Verde
Rozmiar opon test. auta255/45 R 20

Wyposażenie

WersjaGLC 300e 4MATIC
7 airbagów/tempomat/LED-yS/S/S
Klima aut./unikanie kolizjiS/S
System multimedialny/el. karbonoweS/5080 zł
Kabel ład. domowy/publicz. 8 m Typ 2S/1350 zł
Linia stylistyczna AMG/alufelgi 20 cali13 830/5360 zł
Zawieszenie pneumatyczne10 730,00 zł
Lakier metaliczny/skórzana tapicerka4400/18 350 zł (pakiet)

Ceny/gwarancje

Cena podst. testowanej wersji254 000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/30 lat
Przeglądywg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza394 410 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:MercedesMercedesCoupeSUV
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków