• Ze względu na akumulatory bagażnik hybrydowego kombi ma pojemność tylko 315 l.
  • Łączna moc systemu to 320 KM, osiągi są więcej niż dobre (0-100 km/h w 5,5 s).
  • Na prądzie przejdziemy 48 km, ale gdy się skończy auto sporo pali (8,4 l/100 km).

Oczywiste jest, że decydujemy się na kombi w sytuacji, gdy potrzebujemy dużej przestrzeni na bagaże. Rzadko robimy to ze względu na stylistykę, choć klasie C kombi (oznaczenie „T”) z pewnością nie można odmówić urody. Rozumiemy także konieczność posiadania przez Mercedesa w ofercie hybrydowej klasy C, gdyż korzystnie wpływa na obniżenie emisji CO2 w całej grupie modelowej, poza tym klienci są coraz bardziej świadomi ekologicznie i chcą kupować hybrydy (wzrost ich udziału z 5,3 proc. w 2019 roku do 14,4 proc. w br.).

Co jednak, gdy po otwarciu bagażnika hybrydowej klasy C okazuje się, że zamiast 460 l mamy do dyspozycji 315 l (o 15 l mniej niż w Škodzie Fabii hatchback)? Wszystko przez hybrydowy akumulator (poj. 13,5 kWh), który gdzieś trzeba było zmieścić. A nie było gdzie, gdyż platforma klasy C pochodzi z 2014 roku i przy okazji jej projektowania nie przewidziano miejsca na baterię. Pod podłogą też trudno byłoby zmieścić prostokątne pudło o wymiarach (dł./szer./wys.) 50/95/14,4 cm, gdyż w tylnonapędowym modelu znajduje się w tym miejscu wał. Z podobnym problemem borykał się model E 300 de.

Mercedes C 300e – w 5,5 s do „setki”

Skoro w kombi nie mamy przestrzeni bagażowej, to może zakup C 300e T będzie miał sens za sprawą hybrydowego napędu? Sprawdzamy. Na łączną moc systemu (320 KM) składają się dwa silniki: doładowany benzyniak 211 KM i 122-konny elektryk. Trzeba przyznać, że duet ten dobrze ze sobą współpracuje, bo gwarantuje znakomite osiągi (zmierzone 0-100 km/h w 5,5 s). Napęd hybrydowy jest tak zestrojony, by jak najczęściej korzystał z silnika elektrycznego (do prędkości 130 km/h), często więc podczas jazdy doświadczamy ciszy w samochodzie, a gdy nawet do akcji włączy się benzyniak, to 9-stopniowy „automat” stara się utrzymać w nim jak najniższe obroty.

Jak to się przekłada na ekonomikę jazdy? Po pełnym naładowaniu akumulatora (100 proc. w 300 minut w zwykłym gniazdku prądem zmiennym 2.3 kW, 90 min przy użyciu wallboxa lub słupka prądem 7.4 kW) przejechaliśmy na prądzie 48 km, co jest typowym wynikiem dla hybryd typu plug-in. W trybie hybrydowym pojazd nie okazał się już tak oszczędny dla kieszeni, bowiem na pętli pomiarowej zużył średnio 8,4 l/100 km. Jeśli więc w domu lub w pracy nie macie wallboxa bądź bezpłatnego źródła prądu, zakup hybrydowej klasy C w Polsce jest bez sensu (w Niemczech korzyścią są ulgi podatkowe), tym bardziej że cena zaczyna się od 194 800 zł.

Schemat wymiarów – Mercedes C 300e Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Mercedes C 300e

Jeśli pominie się myślenie o kosztach, to z jazdy C 300e będziecie megazadowoleni. Kabina jest bowiem przestronna, a dopracowany układ jezdny, wyposażony w pneumatyczne zawieszenie, zapewnia nie tylko dużo komfortu, lecz także frajdę na zakrętach. Szerokie możliwości konfiguracji poszczególnych podzespołów klasy C sprawiają, że każdy kierowca znajdzie odpowiednie dla siebie ustawienia.

To nam się podoba: jakość materiałów, ilość miejsca dla podróżnych, systemy bezpieczeństwa, multimedia, prowadzenie, komfort, dynamika.

To nam się nie podoba: cena, spalanie, mały kufer, 2 lata gwarancji mechanicznej, wiek konstrukcji.

Mercedes C300e – podsumowanie

Uwielbiam prowadzić klasę C z mocnym silnikiem i pneumatycznym zawieszeniem. Tak też było w przypadku tego egzemplarza, ale jego zakup uważam w Polsce za całkowicie bezsensowny. Po pierwsze, ze względu na dołożony na siłę akumulator bardzo mały jest kufer, do drugie, to niezbyt ekonomiczne auto i po trzecie, drogie w zakupie!

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s
0-100 km/h 5,5 s
0-130/0-200 km/h 8,8/21,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,8 s (aut.)
80-120 km/h 3,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1919/431 kg
Rozdział masy (przód/tył) 48/52 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne 33,7 m
gorące 34,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Średnie zużycie w teście 8,4 l/100 km (tryb hybryd.)
Zasięg rzeczywisty 643 km (w tym EV 48 km)

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektryczny
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1991
Moc benz./elektr. (KM/obr./min) 211 przy 5500/122
Mom. benz./elektr. (Nm/obr./min) 350 przy 1200-4000/440
Moc syst. hybrydowego (KM) 320
Moment syst. hybrydowego (Nm) 700
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/na tylne koła
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h) 5,4/250 (EV: 130)
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 7,5/170 (tryb hybrydowy)
Poj. bagaż./zbiornika (l)/akum. (kWh) 315-1335/50/13,5
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750
Marka i model opon test. auta Continental PremiumContact6
Rozmiar opon seryjnych (p | t) 225/450-245/45 R 17

Wyposażenie

Wersja C 300e
7 airbagów/reflektory LED S/S
Klimatyzacja aut./unikanie kolizji S/S
Zawieszenie pneumatyczne 7 330 zł
System multimedialny/Bluetooth S/S
Elektrycznie ster. fotele/skóra S/6230 zł
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. 4085/4970 zł

Gwarancje/ceny

Cena podst. testowanej wersji 192 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/30 lat
Gwarancja na akumulator 6 lat lub 100 tys. km
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 288 460 zł