- Ze względu na akumulatory bagażnik hybrydowego kombi ma pojemność tylko 315 l.
- Łączna moc systemu to 320 KM, osiągi są więcej niż dobre (0-100 km/h w 5,5 s).
- Na prądzie przejdziemy 48 km, ale gdy się skończy auto sporo pali (8,4 l/100 km).
Przeczytaj też:
- Kup nowy numer „Auto Świata” nie ruszając się z domu
- Poznaj naszą opinię hybrydzie Mercedesa, tym razem w klasie E
Oczywiste jest, że decydujemy się na kombi w sytuacji, gdy potrzebujemy dużej przestrzeni na bagaże. Rzadko robimy to ze względu na stylistykę, choć klasie C kombi (oznaczenie „T”) z pewnością nie można odmówić urody. Rozumiemy także konieczność posiadania przez Mercedesa w ofercie hybrydowej klasy C, gdyż korzystnie wpływa na obniżenie emisji CO2 w całej grupie modelowej, poza tym klienci są coraz bardziej świadomi ekologicznie i chcą kupować hybrydy (wzrost ich udziału z 5,3 proc. w 2019 roku do 14,4 proc. w br.).
Co jednak, gdy po otwarciu bagażnika hybrydowej klasy C okazuje się, że zamiast 460 l mamy do dyspozycji 315 l (o 15 l mniej niż w Škodzie Fabii hatchback)? Wszystko przez hybrydowy akumulator (poj. 13,5 kWh), który gdzieś trzeba było zmieścić. A nie było gdzie, gdyż platforma klasy C pochodzi z 2014 roku i przy okazji jej projektowania nie przewidziano miejsca na baterię. Pod podłogą też trudno byłoby zmieścić prostokątne pudło o wymiarach (dł./szer./wys.) 50/95/14,4 cm, gdyż w tylnonapędowym modelu znajduje się w tym miejscu wał. Z podobnym problemem borykał się model E 300 de.
Mercedes C 300e – w 5,5 s do „setki”
Skoro w kombi nie mamy przestrzeni bagażowej, to może zakup C 300e T będzie miał sens za sprawą hybrydowego napędu? Sprawdzamy. Na łączną moc systemu (320 KM) składają się dwa silniki: doładowany benzyniak 211 KM i 122-konny elektryk. Trzeba przyznać, że duet ten dobrze ze sobą współpracuje, bo gwarantuje znakomite osiągi (zmierzone 0-100 km/h w 5,5 s). Napęd hybrydowy jest tak zestrojony, by jak najczęściej korzystał z silnika elektrycznego (do prędkości 130 km/h), często więc podczas jazdy doświadczamy ciszy w samochodzie, a gdy nawet do akcji włączy się benzyniak, to 9-stopniowy „automat” stara się utrzymać w nim jak najniższe obroty.
Jak to się przekłada na ekonomikę jazdy? Po pełnym naładowaniu akumulatora (100 proc. w 300 minut w zwykłym gniazdku prądem zmiennym 2.3 kW, 90 min przy użyciu wallboxa lub słupka prądem 7.4 kW) przejechaliśmy na prądzie 48 km, co jest typowym wynikiem dla hybryd typu plug-in. W trybie hybrydowym pojazd nie okazał się już tak oszczędny dla kieszeni, bowiem na pętli pomiarowej zużył średnio 8,4 l/100 km. Jeśli więc w domu lub w pracy nie macie wallboxa bądź bezpłatnego źródła prądu, zakup hybrydowej klasy C w Polsce jest bez sensu (w Niemczech korzyścią są ulgi podatkowe), tym bardziej że cena zaczyna się od 194 800 zł.
Jeśli pominie się myślenie o kosztach, to z jazdy C 300e będziecie megazadowoleni. Kabina jest bowiem przestronna, a dopracowany układ jezdny, wyposażony w pneumatyczne zawieszenie, zapewnia nie tylko dużo komfortu, lecz także frajdę na zakrętach. Szerokie możliwości konfiguracji poszczególnych podzespołów klasy C sprawiają, że każdy kierowca znajdzie odpowiednie dla siebie ustawienia.
To nam się podoba: jakość materiałów, ilość miejsca dla podróżnych, systemy bezpieczeństwa, multimedia, prowadzenie, komfort, dynamika.
To nam się nie podoba: cena, spalanie, mały kufer, 2 lata gwarancji mechanicznej, wiek konstrukcji.
Mercedes C300e – podsumowanie
Uwielbiam prowadzić klasę C z mocnym silnikiem i pneumatycznym zawieszeniem. Tak też było w przypadku tego egzemplarza, ale jego zakup uważam w Polsce za całkowicie bezsensowny. Po pierwsze, ze względu na dołożony na siłę akumulator bardzo mały jest kufer, do drugie, to niezbyt ekonomiczne auto i po trzecie, drogie w zakupie!
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,3 s |
0-100 km/h | 5,5 s |
0-130/0-200 km/h | 8,8/21,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,8 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,6 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1919/431 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 48/52 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h zimne | 33,7 m |
gorące | 34,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie w teście | 8,4 l/100 km (tryb hybryd.) |
Zasięg rzeczywisty | 643 km (w tym EV 48 km) |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1991 |
Moc benz./elektr. (KM/obr./min) | 211 przy 5500/122 |
Mom. benz./elektr. (Nm/obr./min) | 350 przy 1200-4000/440 |
Moc syst. hybrydowego (KM) | 320 |
Moment syst. hybrydowego (Nm) | 700 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 9/na tylne koła |
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h) | 5,4/250 (EV: 130) |
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 7,5/170 (tryb hybrydowy) |
Poj. bagaż./zbiornika (l)/akum. (kWh) | 315-1335/50/13,5 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 |
Marka i model opon test. auta | Continental PremiumContact6 |
Rozmiar opon seryjnych (p | t) | 225/450-245/45 R 17 |
Wyposażenie
Wersja | C 300e |
7 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klimatyzacja aut./unikanie kolizji | S/S |
Zawieszenie pneumatyczne | 7 330 zł |
System multimedialny/Bluetooth | S/S |
Elektrycznie ster. fotele/skóra | S/6230 zł |
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. | 4085/4970 zł |
Gwarancje/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 192 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/30 lat |
Gwarancja na akumulator | 6 lat lub 100 tys. km |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 288 460 zł |
Galeria zdjęć
Duży zapas mocy (łącznie 320 KM) oraz dopracowane resorowane pneumatycznie zawieszenie sprawiają, że klasa C daje dużą frajdę z prowadzenia.
Pod lampą znajduje się gniazdo ładowania. Po naładowaniu akumulatora (13,5 kWh) przejechaliśmy na prądzie 48 km.
Mimo dwóch ekranów do często używanych funkcji (klimy, wyłącznika asystenta pasa ruchu) pozostawiono analogowe przyciski. Nie jesteśmy tylko fanami gładzików na kierownicy.
Wirtualne zegary mają duże możliwości konfiguracji. Można wybrać jedną z trzech gotowych projekcji i w dodatku indywidualnie ustawić to, co chcemy obserwować w poszczególnych polach
Niska pozycja za kierownicą(0,5 m nad ziemią) to lep sze czucie auta. Świetne fotele z regulacją siedziska i kąta ustawienia zagłówków. Montaż gaśnicy w tym miejscu jest ryzykowny.
Mimo okna dachowego wystarczająca ilość miejsca, podobnie na kolana.
Pojemność 315 l bardziej pasuje do hatchbacka segmentu B niż do kombi klasy średniej. Hybrydowy akumulator ma 14,4 cm wysokości i 50 cm długości.
Schowek znajdujący się pod podłogą przydaje się by schować przewody do ładowania.
Analogowe przyciski pozwalają zmieniać tryby jazdy, a gładzik wpisywać ręcznie adres do nawigacji.
Szerokie możliwości ustawiania poszczególnych podzespołów, m.in. poziomu amortyzacji w zawieszeniu pneumatycznym.
Układ hybrydowy dąży do oszczędzania, m.in. utrzymuje niskie obroty silnika.
Kierowca może zaprogramować czas ładowania akumulatorów...
... a nawet wartość prądu ładowania.
Czytelny obraz pokazujący przepływ energii między silnikami i akumulatorem hybrydowym.
Hybrydowa klasa C nie należy do tanich aut. Jej ceny zaczynają się od 192 900 zł.