Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes C 300e T – kombi musi mieć bagażnik!

Mercedes C 300e T – kombi musi mieć bagażnik!

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Hybrydowa klasa C jest szybka, a dzięki możliwości jazdy na prądzie ładowanym z gniazdka potrafi być także oszczędna. Fajnie, ale co w sytuacji, gdy prąd się skończy albo będziemy musieli spakować do niej wakacyjne bagaże. Czy nadal będzie taka fajna?

Mercedes C 300e T
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Mercedes C 300e T
  • Ze względu na akumulatory bagażnik hybrydowego kombi ma pojemność tylko 315 l.
  • Łączna moc systemu to 320 KM, osiągi są więcej niż dobre (0-100 km/h w 5,5 s).
  • Na prądzie przejdziemy 48 km, ale gdy się skończy auto sporo pali (8,4 l/100 km).

Przeczytaj też:

Oczywiste jest, że decydujemy się na kombi w sytuacji, gdy potrzebujemy dużej przestrzeni na bagaże. Rzadko robimy to ze względu na stylistykę, choć klasie C kombi (oznaczenie „T”) z pewnością nie można odmówić urody. Rozumiemy także konieczność posiadania przez Mercedesa w ofercie hybrydowej klasy C, gdyż korzystnie wpływa na obniżenie emisji CO2 w całej grupie modelowej, poza tym klienci są coraz bardziej świadomi ekologicznie i chcą kupować hybrydy (wzrost ich udziału z 5,3 proc. w 2019 roku do 14,4 proc. w br.).

Co jednak, gdy po otwarciu bagażnika hybrydowej klasy C okazuje się, że zamiast 460 l mamy do dyspozycji 315 l (o 15 l mniej niż w Škodzie Fabii hatchback)? Wszystko przez hybrydowy akumulator (poj. 13,5 kWh), który gdzieś trzeba było zmieścić. A nie było gdzie, gdyż platforma klasy C pochodzi z 2014 roku i przy okazji jej projektowania nie przewidziano miejsca na baterię. Pod podłogą też trudno byłoby zmieścić prostokątne pudło o wymiarach (dł./szer./wys.) 50/95/14,4 cm, gdyż w tylnonapędowym modelu znajduje się w tym miejscu wał. Z podobnym problemem borykał się model E 300 de.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes C 300e – w 5,5 s do „setki”

Skoro w kombi nie mamy przestrzeni bagażowej, to może zakup C 300e T będzie miał sens za sprawą hybrydowego napędu? Sprawdzamy. Na łączną moc systemu (320 KM) składają się dwa silniki: doładowany benzyniak 211 KM i 122-konny elektryk. Trzeba przyznać, że duet ten dobrze ze sobą współpracuje, bo gwarantuje znakomite osiągi (zmierzone 0-100 km/h w 5,5 s). Napęd hybrydowy jest tak zestrojony, by jak najczęściej korzystał z silnika elektrycznego (do prędkości 130 km/h), często więc podczas jazdy doświadczamy ciszy w samochodzie, a gdy nawet do akcji włączy się benzyniak, to 9-stopniowy „automat” stara się utrzymać w nim jak najniższe obroty.

Jak to się przekłada na ekonomikę jazdy? Po pełnym naładowaniu akumulatora (100 proc. w 300 minut w zwykłym gniazdku prądem zmiennym 2.3 kW, 90 min przy użyciu wallboxa lub słupka prądem 7.4 kW) przejechaliśmy na prądzie 48 km, co jest typowym wynikiem dla hybryd typu plug-in. W trybie hybrydowym pojazd nie okazał się już tak oszczędny dla kieszeni, bowiem na pętli pomiarowej zużył średnio 8,4 l/100 km. Jeśli więc w domu lub w pracy nie macie wallboxa bądź bezpłatnego źródła prądu, zakup hybrydowej klasy C w Polsce jest bez sensu (w Niemczech korzyścią są ulgi podatkowe), tym bardziej że cena zaczyna się od 194 800 zł.

Schemat wymiarów – Mercedes C 300e
Schemat wymiarów – Mercedes C 300eŻródło: Auto Świat

Jeśli pominie się myślenie o kosztach, to z jazdy C 300e będziecie megazadowoleni. Kabina jest bowiem przestronna, a dopracowany układ jezdny, wyposażony w pneumatyczne zawieszenie, zapewnia nie tylko dużo komfortu, lecz także frajdę na zakrętach. Szerokie możliwości konfiguracji poszczególnych podzespołów klasy C sprawiają, że każdy kierowca znajdzie odpowiednie dla siebie ustawienia.

To nam się podoba: jakość materiałów, ilość miejsca dla podróżnych, systemy bezpieczeństwa, multimedia, prowadzenie, komfort, dynamika.

To nam się nie podoba: cena, spalanie, mały kufer, 2 lata gwarancji mechanicznej, wiek konstrukcji.

Mercedes C300e – podsumowanie

Uwielbiam prowadzić klasę C z mocnym silnikiem i pneumatycznym zawieszeniem. Tak też było w przypadku tego egzemplarza, ale jego zakup uważam w Polsce za całkowicie bezsensowny. Po pierwsze, ze względu na dołożony na siłę akumulator bardzo mały jest kufer, do drugie, to niezbyt ekonomiczne auto i po trzecie, drogie w zakupie!

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h2,3 s
0-100 km/h5,5 s
0-130/0-200 km/h8,8/21,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h2,8 s (aut.)
80-120 km/h3,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1919/431 kg
Rozdział masy (przód/tył)48/52 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne33,7 m
gorące34,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)
Średnie zużycie w teście8,4 l/100 km (tryb hybryd.)
Zasięg rzeczywisty643 km (w tym EV 48 km)

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16 + elektryczny
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1991
Moc benz./elektr. (KM/obr./min)211 przy 5500/122
Mom. benz./elektr. (Nm/obr./min)350 przy 1200-4000/440
Moc syst. hybrydowego (KM)320
Moment syst. hybrydowego (Nm)700
Skrzynia biegów/napędaut. 9/na tylne koła
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h)5,4/250 (EV: 130)
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km)7,5/170 (tryb hybrydowy)
Poj. bagaż./zbiornika (l)/akum. (kWh)315-1335/50/13,5
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/750
Marka i model opon test. autaContinental PremiumContact6
Rozmiar opon seryjnych (p | t)225/450-245/45 R 17

Wyposażenie

WersjaC 300e
7 airbagów/reflektory LEDS/S
Klimatyzacja aut./unikanie kolizjiS/S
Zawieszenie pneumatyczne7 330 zł
System multimedialny/BluetoothS/S
Elektrycznie ster. fotele/skóraS/6230 zł
Lakier metalik/alufelgi 19-cal.4085/4970 zł

Gwarancje/ceny

Cena podst. testowanej wersji192 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/30 lat
Gwarancja na akumulator6 lat lub 100 tys. km
Przeglądywg wskazań komputera
Cena testowanego auta288 460 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: