Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mini dla pięciu osób? - Mini Cooper SD

Mini dla pięciu osób? - Mini Cooper SD

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Do salonów niedawno wjechało pięciodrzwiowe Mini. Czy dodatkowa para drzwi sprawi, że pojazd stanie się alternatywą dla rodzin? Sprawdziliśmy to, testując Coopera wyposażonego w topowego diesla i „automat”

Mini dla pięciu osób? - Mini Cooper SDŻródło: Auto Świat / ACZ

Zupełnie nowy wariant nadwoziowy, a tym samym pierwsza taka wersja w historii marki. Tak brzmi komunikat prasowy dotyczący Mini 5d. Jednak czy drugi człon zdania jest prawdziwy? I tak, i nie! Jeszcze do niedawna w ofercie przecież był Clubman, który (gdyby dokładnie policzyć) miał 5 drzwi, a poza tym nie należy zapominać o Countrymanie.

Właśnie za sprawą sukcesu sprzedażowego drugiego z tych aut Mini postanowiło doposażyć klasyczny model w dodatkową parę drzwi. Czy jest to dobre posunięcie, przekonamy się podczas testu 170-konnego Coopera SD. Inżynierowie nie poszli na łatwiznę. Nie postąpili w ten sposób, że skrócili przednie drzwi i dołożyli kolejną parę z tyłu. Wersję 5-drzwiową zbudowali na nowej płycie podłogowej z większym o 7 cm rozstawem osi. W efekcie model ma dłuższe o 16 cm i wyższe o 1,1 cm nadwozie.

Zmiany te spowodowały znaczny wzrost przestrzeni w drugim rzędzie siedzeń – zarówno tej na nogi, jak i nad głową oraz na szerokość. Czy więc Mini 5d, którym da się przewieźć pięć osób, można teraz nazwać autem rodzinnym? Żeby to sprawdzić, posadziliśmy z tyłu trzech redaktorów o przeciętnej budowie. Już samo zapięcie pasów bezpieczeństwa sprawiło im trudność. Żeby dokonać tej czynności, musieli otworzyć drzwi i nawet jeden z pasażerów opuścił auto na chwilę. Gdy już udało się im zapiąć pasy i zamknąć drzwi, we wnętrzu było bardzo ciasno – brakowało zwłaszcza przestrzeni na wysokości ramion.

Podsumowując: podróż w komplecie jest możliwa, ale tylko na bardzo krótkich odcinkach, np. między klubami. Gdy zechcecie przewozić dzieci, po zamocowaniu dwóch fotelików nie będzie już miejsca dla trzeciego szkraba. Trzeci fotelik można za to zamocować na przednim fotelu pasażera, wystarczy tylko wpiąć go w seryjne mocowania Isofix i wyłączyć airbag.

Przestrzeni przybyło także w bagażniku – o 67 litrów. Wariant 5d ma więc kufer o pojemności 278 l. To niezbyt wygórowana wartość jak na pojazd segmentu B – dla porównania w nowej Fabii hatchback wygospodarowano 330-litrowy bagażnik. Jednak inżynierowie Mini wykazali się pomysłowością. Zastosowali dwupoziomową podłogę, dzięki czemu po złożeniu oparć tylnych foteli (dzielone w proporcji 60:40) uzyskuje się płaską powierzchnię.

Obawialiśmy się, że wydłużenie nadwozia istotnie zmieni sposób prowadzenia Mini. Znany z gokartowego stylu jazdy 3-drzwiowy model właśnie za to był ceniony przez właścicieli. Na szczęście konstruktorom odmiany 5d udało się zachować sportowe właściwości jezdne. Układ kierowniczy odznacza się wysoką precyzją, a sztywno zestrojone zawieszenie sprawia, że samochód na zakrętach zachowuje się jak przyklejony do nawierzchni.

Ci, którzy oczekiwali w praktyczniejszej wersji znacznej poprawy komfortu, mogą poczuć się zawiedzeni. Dwulitrowy turbodiesel podczas szybkiego startu spod świateł odznaczał się świetną dynamiką, a na trasie – znakomitą elastycznością. W porównaniu ze 192-konną odmianą benzynową przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,5 s wolniej, a spala zdecydowanie mniej (śr. w teście 6,3 l/100 km). Duży wpływ na dobrą dynamikę samochodu miał sprawnie działający 6-stopniowy „automat” (dopłata: 7500 zł). W trakcie spokojnej jazdy miękko zmieniał biegi (bez żadnych szarpnięć).

Mini Cooper SD - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) 170/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 360/1500-2750
Skrzynia biegów aut. 6
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 195/55 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 3982/1727/1425
Rozstaw osi (mm) 2567
Masa własna/ładowność (kg) 1325/520
Pojemność bagażnika (l) 278-941
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40

Z kolei, gdy kierowca oczekiwał natychmiastowego przyspieszenia, szybko redukował przełożenia. W Mini nie mogło zabraknąć systemów zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Mini Connected (występuje z nawigacją) pozwala na integrację ze smartfonem i korzystanie z internetowych usług z zakresu multimediów, komunikacji czy porad turystycznych.

O bezpieczeństwo dba Driving Assistant (4367 zł) – oparty na kamerze adaptacyjnego tempomatu – zawierający układy: ostrzegania o ryzyku kolizji lub najechania na pieszego z funkcją awaryjnego hamowania, rozpoznawania znaków drogowych, a także asystentów świateł drogowych i parkowania oraz kamerę cofania. Za wariant 5d trzeba dopłacić 3700 zł. Biorąc pod uwagę to, że zyskujemy praktyczniejsze auto i nadal mamy świetne prowadzenie, ta propozycja wydaje się rozsądna.

Mini Cooper SD - Osiągi

Przyspieszenie0-100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 223 km/h
Spalanie w mieście 4,7 l/100 km
Spalanie w poza miastem 3,7 l/100 km
Spalanie średnie 4,1 l/100 km
Emisja CO2 99 g/km
Teoretyczny zasięg 975 km
Średnica zawracania 11,0 m

Mini Cooper SD - Nasza opinia

Mini dla mamusiek - Dodatkowa para drzwi zwiększyła praktyczność modelu, ale mimo to trudno uznać Mini za pojazd rodzinny. Ważne jest to, że inżynierom udało się zachować indywidualny charakter auta oraz znakomite właściwości jezdne. Z wersji 5d zadowolone będą mamy wożące dzieci do przedszkola.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków