Wrzask sześciocylindrowego silnika wdziera się w małżowiny kierowcy tak głęboko, że nawet w najodleglejszych żyłach krew zaczyna się gotować. Że niby M2 nie jest sportowym wozem? W porządku, tkwijcie sobie dalej w tym błędzie, my tymczasem przetestujemy, co oznacza zabawa z 370 turbodoładowanymi końmi, poganianymi lewarkiem ręcznej skrzyni biegów. Tuż przed BMW M2 – Porsche 911 Carrera. Niebezpiecznie zbliża się do granic swoich możliwości, ale czy musi się obawiać, że M2 je wyprzedzi?
Po raz kolejny zadajemy sobie to stare niemal jak świat pytanie: BMW czy Porsche? Rzadko modele tych marek były sobie tak bliskie, jak teraz – przynajmniej na papierze. Oba są napędzane 6-cylindrowymi silnikami z doładowaniem, oba osiągają z 3 litrów pojemności moc 370 KM, oba mają napęd na tył. Czyli jednak są powody, żeby je z sobą zestawić. Ale... To raczej wszystkie podobieństwa.
BMW to ekstremalnie kulturystyczna wersja grzecznego kompaktu. „911-ka” to z kolei jeden z najznamienitszych samochodów sportowych z długą tradycją, który pokazuje, że współczesna inżynieria potrafi czynić cuda nawet z tak dalece nieoptymalną koncepcją, jak auto osobowe z silnikiem za tylną osią. Porsche żąda za Carrerę dwukrotnie więcej niż BMW za M2. Czy warto aż tyle dołożyć? Sprawdziliśmy to na torze wyścigowym.
Już sam dojazd na tor wiele mówi o charakterze tych dwóch aut. Sześciocylindrowy silnik BMW zachęca kierowcę do łobuzerstwa, lubi być wysoko kręcony i wypełniać kabinę swoim brzmieniem – jeśli ktoś to lubi, to pokocha M2. Do tego pasuje sztywne jak deska zawieszenie – samochód podskakuje na każdej nierówności.
Porsche ma raczej mrukliwy silnik i w porównaniu z BMW bardzo komfortowe zawieszenie. Wystarczy jednak nacisnąć guzik „Sport”, żeby usztywnić amortyzatory i przestawić układ napędowy w stan ekscytacji. Silnik zaczyna wrzeszczeć, auto robi się twarde i zwarte – nagle otrzymujemy kompletnie inny samochód. Tak ogromnego spektrum ustawień nie zapewnia żadne inne znane nam auto sportowe.
Źli ludzie zarzucają „911-ce” mięknięcie z każdą kolejną generacją i liftingiem. Ci sami ludzie nigdy jednak nie wjechali tym autem na tor wyścigowy. Porsche dosłownie wpina się w zakręty, wpada w podsterowność tylko na bardzo ciasnych łukach i wykręca na 4-kilometrowej pętli Contidromu czas 1:32,40 – to wysoka poprzeczka dla M2.
Jego poprzednik – 1M – potrafił być niestabilny, jednak od tego czasu BMW wiele się nauczyło. Nowy model przeciął metę o 2 s później niż Porsche. Pozostaje więc odpowiedzieć na pytanie: czy o połowę tańszy znaczy o połowę gorszy? Nie, M2 zadziwiająco blisko trzyma się 911.
BMW M2 vs. Porsche 911 - dane techniczne producentów
Dane producenta | Porsche | BMW |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./B6/24, biturbo | benz./R6/24, turbo |
Ustawienie silnika | wzdłużnie za tylną osią | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 2981 | 2979 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 370/6500 | 370/6500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 450/1700 | 500/1400 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 293 | 270 |
Skrzynia biegów | aut. 7 (dwusprzęgłowa) | man. 6 |
Napęd | tylny | tylny |
Hamulce przód/tył | tw/tw | tw/tw |
Emisja dwutlenku węgla (g/km) | 169 | 199 |
Rozmiar opon testowanego auta (przód, tył) | 245/35 R 20, 305/30 R 20 | 245/35 R 19, 265/35 R 19 |
Marka i typ opon testowanego auta | Pirelli P Zero | Michelin Pilot Super Sport |
Pojemność bagażnika (l) | 145 | 390 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 64 | 52 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4499/1808/1294 | 4468/1854/1410 |
BMW M2 vs. Porsche 911 - wyniki pomiarów drogowych
911 Carrera | M2 Coupe | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 1,6 s | 1,9 s |
0-100/130 km/h | 4,0/6,1 s | 4,5/6,9 s |
0-160/200 km/h | 9,0/14,4 s | 10,2/15,7 s |
Elastyczność60-100 km/h | 2,0 s | 1,9 s |
80-120 km/h | 2,5 s | 2,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1496/394 kg | 1574/436 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 38/62 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/10,9 m | 11,9/11,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,9 m | 35,7 m |
ze 100 km/h (gorące) | 32,8 m | 34,4 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 65 dB (A) | 62 dB (A) |
przy 100 km/h | 71 dB (A) | 70 dB (A) |
przy 130 km/h | 74 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 10,1 l/100 km | 10,2 l/100 km |
Zasięg | 630 km | 510 km |
BMW M2 vs. Porsche 911 - zmierzone wymiary kabin
BMW M2 vs. Porsche 911 - wyposażenie i ceny opcji
911 Carrera | M2 Coupe | |
Wersja | Porsche 911 Carrera Coupe | BMW M2 Coupe |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy | S/N | S/N |
Reflektory ksenonowe/przeciwmgielne | S/N | S/N |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S | S/S |
Aktywny mechanizm różnicowy | S (ze skrzynią PDK) | S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/S |
Złącza AUX/Bluetooth/USB | S/S/S | S/S/S |
Sportowe fotele przednie | S | S |
Kierownica wielofunkcyjna | 2387 zł (podgrzewana) | S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | 1652/11 324 zł (pakiet) | S/S |
Czujniki parkowania/kamera cofania | 3000/2202 zł | S/2030 zł |
Skórzana tapicerka siedzeń | S | S |
Automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów | 18 058 zł (PDK) | 19 788 zł |
System unikania kolizji | 11 324 zł (pakiet) | 2638 zł (pakiet) |
Monitoring martwego pola | 3 550 zł | N |
Asystent pasa ruchu | N | 2638 zł (pakiet) |
System rozpoznawania ograniczenia prędkości | 2 143 zł | 1 624 zł |
Lakier metalizowany/felgi testowanego auta | 6059/7345 zł (20 cali) | S/S (19 cali) |
BMW M2 vs. Porsche 911 - cena, przeglądy i gwarancja
911 Carrera | M2 Coupe | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 482 030 zł | 267 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | według wskazań | według wskazań |
Cena po doposażeniu | 615 839 zł* | 269 638 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *zawiera adaptacyjne fotele za 18 609 zł, wspomaganie kierownicy Plus za 1348 zł, ceramiczne hamulce za 43 765 zł, pakiet Sport Chrono za 8508 zł, sportowy układ wydechowy za 13 406 zł.
BMW M2 vs. Porsche 911 - punkty i klasyfikacja
Maks. pkt. | 911 | M2 | ||
Przestronność i bagażnik | 10 | 5 | 7 | |
Jakość wykończenia | 10 | 10 | 7 | |
Fotele i pozycja kierowcy | 20 | 20 | 18 | |
Wyposażenie komfort | 10 | 7 | 6 | |
Systemy bezpieczeństwa | 20 | 18 | 18 | |
Czas przejazdu toru | 20 | 13 | 9 | |
Zryw (reakcja na dodanie gazu) | 10 | 8 | 7 | |
Przyspieszenie | 20 | 19 | 17 | |
Elastyczność | 20 | 18 | 18 | |
Skrzynia biegów | 20 | 19 | 16 | |
Dźwięk silnika | 10 | 10 | 9 | |
Komfort amortyzacji | 10 | 8 | 6 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 | |
Układ kierowniczy | 20 | 19 | 18 | |
Skuteczność hamulców | 30 | 30 | 26 | |
Wizerunek | 10 | 10 | 7 | |
Zużycie paliwa | 20 | 11 | 11 | |
Cena | 10 | 3 | 8 | |
Wynik końcowy | 300 | 255 | 234 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
BMW M2 vs. Porsche 911 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Takim sportowcom łatwiej wybacza się nadmierny apetyt, ale... Mimo znakomitych osiągów spalanie pozostaje spalaniem i wynik uzyskany w teście budzi pewien niesmak. Tym bardziej że sportowe samochody na naszej trasie, służącej do sprawdzania zużycia paliwa, traktujemy równie łagodnie i rozsądnie, jak miejskie maluchy. Gdybyśmy wyciskali z nich tyle, ile mają pod maskami, spalanie wzrosłoby do ogromnych wartości. A i tak fani obu marek chętnie wykładają pieniądze na oba auta. Po prostu lubią zapach benzyny.
BMW M2 vs. Porsche 911 - podsumowanie
Chcemy oba! Wspaniale, że BMW i Porsche mimo wszelkich „X-piątek” i Cayenne’ów potrafią budować tak wspaniałe sportowe auta. Każde z nich fascynuje na swój sposób: M2 jest dziksze, nastawione na łobuzerstwo. Natomiast 911 to dojrzalszy pojazd, na torze pokazuje drugie oblicze. Co wybrać? To zależy tylko od budżetu.
Jak Wam się podoba idea zastępowania drapieżnych, wysokoobrotowych sportowców autami z nasterydowanymi turbobenzyniakami? Zapraszamy do komentowania!
Żeby to zdjęcie byłoby zrównoważone finansowo, musiałyby na nim widnieć dwa auta jednej z marek. Wiecie już, które? To jednak nie jest dziś najważniejsze. Tu, na torze, liczy się MOC!
Choć 370 KM przy tylnym napęrdzie w kompaktowym aucie brzmi nieco niedorzecznie, to fani BMW są zupełnie innego zdania. Oni to kochają - pewnie dlatego niemal cała przyszłoroczna produkcja została zamówiona przez klientów, którym takie zdjęcia śnią się codziennie.
W kabinie M2 - zawód. Zero fanu, za to znakomita ergonomia, przemyślana obsługa, szeroki tunel i wszechobecna czerń. Jednym słowem - jak w zwykłej serii... 1.
Mimo kubełkowato wyglądających foteli, nie dało się obejść wrodzonych cech dawcy genów M2 - stąd pozycja za kierownicą jest odczuwalnie wyższa i mniej sportowa niż w Porsche.
Hamulce BMW M2 - jak widać drążone - spisują się znakomicie. Ale nie kąsają aż tak brutalnie, jak ich ceramiczne odpowiedniki w Porsche 911.
Porsche 911 w akcji - tutaj nie ma miejsca na dym z opon. Ten samochód pozwala się subtelnie dyrygować i tnie asfalt przecyzyjnie niczym chirurgiczny skalpel. Jedyne, co może przeszkadzać, to delikatna podsterowność na naprawdę ostrych łukach. Gdybyśmy byli na drodze publicznej, to wypadałoby napisać, że takie zachowanie jest mniej efektowne, ale za to bezpieczniejsze, niż wrodzona nadsterowność BMW.
O tak, to jest rasowe auto sportowe! Siedzi się niemal na asfalcie, fotele trzymają niczym imadła, a jakość wykończenia to czysta sztuka. Jedynie z liczbą zegarów i przycisków Porsche mogłoby zrobić trochę porządku.
Nisko, niżej, Porsche 911. Tak to można skomentować.
Ceramiczne hamulce kosztują krocie, ale ich możliwości przerastają wyobrażenia większości kierowców - nawet tych, którzy na co dizeń jeżdżą drogimi sportowymi autami. O ekstremalnie krótkiej drodze hamowania 911 decyduje także znaczne dociążenie tyłu nadwozia przez - niestety musimy to uczciwie przyznać - teoretycznie kompletnie bezsensowne jak na auto osobowe umieszczenie silnika za tylną osią. Ale jak widać hamulce zyskują na takiej koncepcji, bo udział tylnej osi w ogólnej sile hamowania wzrasta. A o nacisk przedniej osi podczas wciśnięcia pedału hamulca w podłogę nie trzeba się martwić - w każdym aucie jest on wtedy ogromny.
BMW M2 z łatwością zadriftuje każdy (no może prawie każdy) kierowca. Porsche trzeba mocno i umiejętnie sprowokować. A kto okazał się szybszy podczas próby na torze? Zapraszamy do lektury całego porównania!