Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Mistrz driftu kontra król sprintu - BMW M2 vs. Porsche 911

Mistrz driftu kontra król sprintu - BMW M2 vs. Porsche 911

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Te samochody są tak różne w obyciu, że w zasadzie nigdy nie powinny się spotkać. Zobaczcie, której marce udało się skuteczniej okiełznać 370 ognistych rumaków

Mistrz driftu kontra król sprintu - BMW M2 vs. Porsche 911Źródło: Auto Bild

Wrzask sześciocylindrowego silnika wdziera się w małżowiny kierowcy tak głęboko, że nawet w najodleglejszych żyłach krew zaczyna się gotować. Że niby M2 nie jest sportowym wozem? W porządku, tkwijcie sobie dalej w tym błędzie, my tymczasem przetestujemy, co oznacza zabawa z 370 turbodoładowanymi końmi, poganianymi lewarkiem ręcznej skrzyni biegów. Tuż przed BMW M2 – Porsche 911 Carrera. Niebezpiecznie zbliża się do granic swoich możliwości, ale czy musi się obawiać, że M2 je wyprzedzi?

Po raz kolejny zadajemy sobie to stare niemal jak świat pytanie: BMW czy Porsche? Rzadko modele tych marek były sobie tak bliskie, jak teraz – przynajmniej na papierze. Oba są napędzane 6-cylindrowymi silnikami z doładowaniem, oba osiągają z 3 litrów pojemności moc 370 KM, oba mają napęd na tył. Czyli jednak są powody, żeby je z sobą zestawić. Ale... To raczej wszystkie podobieństwa.

BMW to ekstremalnie kulturystyczna wersja grzecznego kompaktu. „911-ka” to z kolei jeden z najznamienitszych samochodów sportowych z długą tradycją, który pokazuje, że współczesna inżynieria potrafi czynić cuda nawet z tak dalece nieoptymalną koncepcją, jak auto osobowe z silnikiem za tylną osią. Porsche żąda za Carrerę dwukrotnie więcej niż BMW za M2. Czy warto aż tyle dołożyć? Sprawdziliśmy to na torze wyścigowym.

Już sam dojazd na tor wiele mówi o charakterze tych dwóch aut. Sześciocylindrowy silnik BMW zachęca kierowcę do łobuzerstwa, lubi być wysoko kręcony i wypełniać kabinę swoim brzmieniem – jeśli ktoś to lubi, to pokocha M2. Do tego pasuje sztywne jak deska zawieszenie – samochód podskakuje na każdej nierówności.

Jeden ma silnik z przodu, a drugi za tylną osią. Żeby zainscenizować równorzędny pojedynek, w zasadzie jeden z tych pojazdów powinien jechać... tyłem

Porsche ma raczej mrukliwy silnik i w porównaniu z BMW bardzo komfortowe zawieszenie. Wystarczy jednak nacisnąć guzik „Sport”, żeby usztywnić amortyzatory i przestawić układ napędowy w stan ekscytacji. Silnik zaczyna wrzeszczeć, auto robi się twarde i zwarte – nagle otrzymujemy kompletnie inny samochód. Tak ogromnego spektrum ustawień nie zapewnia żadne inne znane nam auto sportowe.

Źli ludzie zarzucają „911-ce” mięknięcie z każdą kolejną generacją i liftingiem. Ci sami ludzie nigdy jednak nie wjechali tym autem na tor wyścigowy. Porsche dosłownie wpina się w zakręty, wpada w podsterowność tylko na bardzo ciasnych łukach i wykręca na 4-kilometrowej pętli Contidromu czas 1:32,40 – to wysoka poprzeczka dla M2.

Jego poprzednik – 1M – potrafił być niestabilny, jednak od tego czasu BMW wiele się nauczyło. Nowy model przeciął metę o 2 s później niż Porsche. Pozostaje więc odpowiedzieć na pytanie: czy o połowę tańszy znaczy o połowę gorszy? Nie, M2 zadziwiająco blisko trzyma się 911.

BMW M2 vs. Porsche 911 - dane techniczne producentów

Dane producenta Porsche BMW
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./B6/24, biturbo benz./R6/24, turbo
Ustawienie silnika wzdłużnie za tylną osią wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 2981 2979
Moc maksymalna (KM/obr./min) 370/6500 370/6500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 450/1700 500/1400
Prędkość maksymalna (km/h) 293 270
Skrzynia biegów aut. 7 (dwusprzęgłowa) man. 6
Napęd tylny tylny
Hamulce przód/tył tw/tw tw/tw
Emisja dwutlenku węgla (g/km) 169 199
Rozmiar opon testowanego auta (przód, tył) 245/35 R 20, 305/30 R 20 245/35 R 19, 265/35 R 19
Marka i typ opon testowanego auta Pirelli P Zero Michelin Pilot Super Sport
Pojemność bagażnika (l) 145 390
Pojemność zbiornika paliwa (l) 64 52
Dł./szer./wys. (mm) 4499/1808/1294 4468/1854/1410

BMW M2 vs. Porsche 911 - wyniki pomiarów drogowych

911 Carrera M2 Coupe
Przyspieszenie0-50 km/h 1,6 s 1,9 s
0-100/130 km/h 4,0/6,1 s 4,5/6,9 s
0-160/200 km/h 9,0/14,4 s 10,2/15,7 s
Elastyczność60-100 km/h 2,0 s 1,9 s
80-120 km/h 2,5 s 2,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1496/394 kg 1574/436 kg
Rozdział masy (przód/tył) 38/62 proc. 53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/10,9 m 11,9/11,7 m
Hamowanie                         ze 100 km/h (zimne) 33,9 m 35,7 m
ze 100 km/h (gorące) 32,8 m 34,4 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 65 dB (A) 62 dB (A)
przy 100 km/h 71 dB (A) 70 dB (A)
przy 130 km/h 74 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 10,1 l/100 km 10,2 l/100 km
Zasięg 630 km 510 km

BMW M2 vs. Porsche 911 - zmierzone wymiary kabin

Wymiary kabin - BMW M2 vs. Porsche 911
Wymiary kabin - BMW M2 vs. Porsche 911Źródło: Auto Bild

BMW M2 vs. Porsche 911 - wyposażenie i ceny opcji

911 Carrera M2 Coupe
Wersja Porsche 911 Carrera Coupe BMW M2 Coupe
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/N S/N
Reflektory ksenonowe/przeciwmgielne S/N S/N
Klimatyzacja automatyczna S S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S S/S
Aktywny mechanizm różnicowy S (ze skrzynią PDK) S
System multimedialny/nawigacja S/S S/S
Złącza AUX/Bluetooth/USB S/S/S S/S/S
Sportowe fotele przednie S S
Kierownica wielofunkcyjna 2387 zł (podgrzewana) S
Tempomat/adaptacyjny tempomat 1652/11 324 zł (pakiet) S/S
Czujniki parkowania/kamera cofania 3000/2202 zł S/2030 zł
Skórzana tapicerka siedzeń S S
Automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów 18 058 zł (PDK) 19 788 zł
System unikania kolizji 11 324 zł (pakiet) 2638 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola 3 550 zł N
Asystent pasa ruchu N 2638 zł (pakiet)
System rozpoznawania ograniczenia prędkości 2 143 zł 1 624 zł
Lakier metalizowany/felgi testowanego auta 6059/7345 zł (20 cali) S/S (19 cali)

BMW M2 vs. Porsche 911 - cena, przeglądy i gwarancja

911 Carrera M2 Coupe
Cena podstawowa testowanej wersji 482 030 zł 267 000 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy według wskazań według wskazań
Cena po doposażeniu 615 839 zł* 269 638 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *zawiera adaptacyjne fotele za 18 609 zł, wspomaganie kierownicy Plus za 1348 zł, ceramiczne hamulce za 43 765 zł, pakiet Sport Chrono za 8508 zł, sportowy układ wydechowy za 13 406 zł.

BMW M2 vs. Porsche 911 - punkty i klasyfikacja

Maks. pkt. 911 M2
Przestronność i bagażnik 10 5 7
Jakość wykończenia 10 10 7
Fotele i pozycja kierowcy 20 20 18
Wyposażenie komfort 10 7 6
Systemy bezpieczeństwa 20 18 18
Czas przejazdu toru 20 13 9
Zryw (reakcja na dodanie gazu) 10 8 7
Przyspieszenie 20 19 17
Elastyczność 20 18 18
Skrzynia biegów 20 19 16
Dźwięk silnika 10 10 9
Komfort amortyzacji 10 8 6
Zachowanie na drodze 30 27 26
Układ kierowniczy 20 19 18
Skuteczność hamulców 30 30 26
Wizerunek 10 10 7
Zużycie paliwa 20 11 11
Cena 10 3 8
Wynik końcowy 300 255 234
Miejsce w teście 1. 2.

To nigdy nie powinno się zdarzyć: downsizing dopadł także Porsche. Świat staje na głowie

BMW M2 vs. Porsche 911 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Źródło: Auto Świat

Takim sportowcom łatwiej wybacza się nadmierny apetyt, ale... Mimo znakomitych osiągów spalanie pozostaje spalaniem i wynik uzyskany w teście budzi pewien niesmak. Tym bardziej że sportowe samochody na naszej trasie, służącej do sprawdzania zużycia paliwa, traktujemy równie łagodnie i rozsądnie, jak miejskie maluchy. Gdybyśmy wyciskali z nich tyle, ile mają pod maskami, spalanie wzrosłoby do ogromnych wartości. A i tak fani obu marek chętnie wykładają pieniądze na oba auta. Po prostu lubią zapach benzyny.

BMW M2 vs. Porsche 911 - podsumowanie

Chcemy oba! Wspaniale, że BMW i Porsche mimo wszelkich „X-piątek” i Cayenne’ów potrafią budować tak wspaniałe sportowe auta. Każde z nich fascynuje na swój sposób: M2 jest dziksze, nastawione na łobuzerstwo. Natomiast 911 to dojrzalszy pojazd, na torze pokazuje drugie oblicze. Co wybrać? To zależy tylko od budżetu.

Jak Wam się podoba idea zastępowania drapieżnych, wysokoobrotowych sportowców autami z nasterydowanymi turbobenzyniakami? Zapraszamy do komentowania!

Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków