Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mistrz driftu kontra król sprintu - BMW M2 vs. Porsche 911

Mistrz driftu kontra król sprintu - BMW M2 vs. Porsche 911

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Te samochody są tak różne w obyciu, że w zasadzie nigdy nie powinny się spotkać. Zobaczcie, której marce udało się skuteczniej okiełznać 370 ognistych rumaków

Mistrz driftu kontra król sprintu - BMW M2 vs. Porsche 911
Zobacz galerię (10)
Auto Bild
Mistrz driftu kontra król sprintu - BMW M2 vs. Porsche 911

Wrzask sześciocylindrowego silnika wdziera się w małżowiny kierowcy tak głęboko, że nawet w najodleglejszych żyłach krew zaczyna się gotować. Że niby M2 nie jest sportowym wozem? W porządku, tkwijcie sobie dalej w tym błędzie, my tymczasem przetestujemy, co oznacza zabawa z 370 turbodoładowanymi końmi, poganianymi lewarkiem ręcznej skrzyni biegów. Tuż przed BMW M2 – Porsche 911 Carrera. Niebezpiecznie zbliża się do granic swoich możliwości, ale czy musi się obawiać, że M2 je wyprzedzi?

Po raz kolejny zadajemy sobie to stare niemal jak świat pytanie: BMW czy Porsche? Rzadko modele tych marek były sobie tak bliskie, jak teraz – przynajmniej na papierze. Oba są napędzane 6-cylindrowymi silnikami z doładowaniem, oba osiągają z 3 litrów pojemności moc 370 KM, oba mają napęd na tył. Czyli jednak są powody, żeby je z sobą zestawić. Ale... To raczej wszystkie podobieństwa.

BMW to ekstremalnie kulturystyczna wersja grzecznego kompaktu. „911-ka” to z kolei jeden z najznamienitszych samochodów sportowych z długą tradycją, który pokazuje, że współczesna inżynieria potrafi czynić cuda nawet z tak dalece nieoptymalną koncepcją, jak auto osobowe z silnikiem za tylną osią. Porsche żąda za Carrerę dwukrotnie więcej niż BMW za M2. Czy warto aż tyle dołożyć? Sprawdziliśmy to na torze wyścigowym.

Już sam dojazd na tor wiele mówi o charakterze tych dwóch aut. Sześciocylindrowy silnik BMW zachęca kierowcę do łobuzerstwa, lubi być wysoko kręcony i wypełniać kabinę swoim brzmieniem – jeśli ktoś to lubi, to pokocha M2. Do tego pasuje sztywne jak deska zawieszenie – samochód podskakuje na każdej nierówności.

Jeden ma silnik z przodu, a drugi za tylną osią. Żeby zainscenizować równorzędny pojedynek, w zasadzie jeden z tych pojazdów powinien jechać... tyłem

Porsche ma raczej mrukliwy silnik i w porównaniu z BMW bardzo komfortowe zawieszenie. Wystarczy jednak nacisnąć guzik „Sport”, żeby usztywnić amortyzatory i przestawić układ napędowy w stan ekscytacji. Silnik zaczyna wrzeszczeć, auto robi się twarde i zwarte – nagle otrzymujemy kompletnie inny samochód. Tak ogromnego spektrum ustawień nie zapewnia żadne inne znane nam auto sportowe.

Źli ludzie zarzucają „911-ce” mięknięcie z każdą kolejną generacją i liftingiem. Ci sami ludzie nigdy jednak nie wjechali tym autem na tor wyścigowy. Porsche dosłownie wpina się w zakręty, wpada w podsterowność tylko na bardzo ciasnych łukach i wykręca na 4-kilometrowej pętli Contidromu czas 1:32,40 – to wysoka poprzeczka dla M2.

Jego poprzednik – 1M – potrafił być niestabilny, jednak od tego czasu BMW wiele się nauczyło. Nowy model przeciął metę o 2 s później niż Porsche. Pozostaje więc odpowiedzieć na pytanie: czy o połowę tańszy znaczy o połowę gorszy? Nie, M2 zadziwiająco blisko trzyma się 911.

BMW M2 vs. Porsche 911 - dane techniczne producentów

Dane producentaPorscheBMW
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./B6/24, biturbobenz./R6/24, turbo
Ustawienie silnikawzdłużnie za tylną osiąwzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)29812979
Moc maksymalna (KM/obr./min)370/6500370/6500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)450/1700500/1400
Prędkość maksymalna (km/h)293270
Skrzynia biegówaut. 7 (dwusprzęgłowa)man. 6
Napędtylnytylny
Hamulce przód/tyłtw/twtw/tw
Emisja dwutlenku węgla (g/km)169199
Rozmiar opon testowanego auta (przód, tył)245/35 R 20, 305/30 R 20245/35 R 19, 265/35 R 19
Marka i typ opon testowanego autaPirelli P ZeroMichelin Pilot Super Sport
Pojemność bagażnika (l)145390
Pojemność zbiornika paliwa (l)6452
Dł./szer./wys. (mm)4499/1808/12944468/1854/1410

BMW M2 vs. Porsche 911 - wyniki pomiarów drogowych

911 CarreraM2 Coupe
Przyspieszenie0-50 km/h1,6 s1,9 s
0-100/130 km/h4,0/6,1 s4,5/6,9 s
0-160/200 km/h9,0/14,4 s10,2/15,7 s
Elastyczność60-100 km/h2,0 s1,9 s
80-120 km/h2,5 s2,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1496/394 kg1574/436 kg
Rozdział masy (przód/tył)38/62 proc.53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/10,9 m11,9/11,7 m
Hamowanie                         ze 100 km/h (zimne)33,9 m35,7 m
ze 100 km/h (gorące)32,8 m34,4 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h65 dB (A)62 dB (A)
przy 100 km/h71 dB (A)70 dB (A)
przy 130 km/h74 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe10,1 l/100 km10,2 l/100 km
Zasięg630 km510 km

BMW M2 vs. Porsche 911 - zmierzone wymiary kabin

Wymiary kabin - BMW M2 vs. Porsche 911
Wymiary kabin - BMW M2 vs. Porsche 911Auto Bild

BMW M2 vs. Porsche 911 - wyposażenie i ceny opcji

911 CarreraM2 Coupe
WersjaPorsche 911 Carrera CoupeBMW M2 Coupe
Airbagi czołowe/boczneS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/NS/N
Reflektory ksenonowe/przeciwmgielneS/NS/N
Klimatyzacja automatycznaSS
Elektrycznie sterowane szyby/lusterkaS/SS/S
Aktywny mechanizm różnicowyS (ze skrzynią PDK)S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/S
Złącza AUX/Bluetooth/USBS/S/SS/S/S
Sportowe fotele przednieSS
Kierownica wielofunkcyjna2387 zł (podgrzewana)S
Tempomat/adaptacyjny tempomat1652/11 324 zł (pakiet)S/S
Czujniki parkowania/kamera cofania3000/2202 złS/2030 zł
Skórzana tapicerka siedzeńSS
Automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów18 058 zł (PDK)19 788 zł
System unikania kolizji11 324 zł (pakiet)2638 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola3 550 złN
Asystent pasa ruchuN2638 zł (pakiet)
System rozpoznawania ograniczenia prędkości2 143 zł1 624 zł
Lakier metalizowany/felgi testowanego auta6059/7345 zł (20 cali)S/S (19 cali)

BMW M2 vs. Porsche 911 - cena, przeglądy i gwarancja

911 CarreraM2 Coupe
Cena podstawowa testowanej wersji482 030 zł267 000 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywedług wskazańwedług wskazań
Cena po doposażeniu615 839 zł*269 638 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *zawiera adaptacyjne fotele za 18 609 zł, wspomaganie kierownicy Plus za 1348 zł, ceramiczne hamulce za 43 765 zł, pakiet Sport Chrono za 8508 zł, sportowy układ wydechowy za 13 406 zł.

BMW M2 vs. Porsche 911 - punkty i klasyfikacja

Maks. pkt.911M2
Przestronność i bagażnik1057
Jakość wykończenia10107
Fotele i pozycja kierowcy202018
Wyposażenie komfort1076
Systemy bezpieczeństwa201818
Czas przejazdu toru20139
Zryw (reakcja na dodanie gazu)1087
Przyspieszenie201917
Elastyczność201818
Skrzynia biegów201916
Dźwięk silnika10109
Komfort amortyzacji1086
Zachowanie na drodze302726
Układ kierowniczy201918
Skuteczność hamulców303026
Wizerunek10107
Zużycie paliwa201111
Cena1038
Wynik końcowy300255234
Miejsce w teście1.2.

To nigdy nie powinno się zdarzyć: downsizing dopadł także Porsche. Świat staje na głowie

BMW M2 vs. Porsche 911 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Auto Świat

Takim sportowcom łatwiej wybacza się nadmierny apetyt, ale... Mimo znakomitych osiągów spalanie pozostaje spalaniem i wynik uzyskany w teście budzi pewien niesmak. Tym bardziej że sportowe samochody na naszej trasie, służącej do sprawdzania zużycia paliwa, traktujemy równie łagodnie i rozsądnie, jak miejskie maluchy. Gdybyśmy wyciskali z nich tyle, ile mają pod maskami, spalanie wzrosłoby do ogromnych wartości. A i tak fani obu marek chętnie wykładają pieniądze na oba auta. Po prostu lubią zapach benzyny.

BMW M2 vs. Porsche 911 - podsumowanie

Chcemy oba! Wspaniale, że BMW i Porsche mimo wszelkich „X-piątek” i Cayenne’ów potrafią budować tak wspaniałe sportowe auta. Każde z nich fascynuje na swój sposób: M2 jest dziksze, nastawione na łobuzerstwo. Natomiast 911 to dojrzalszy pojazd, na torze pokazuje drugie oblicze. Co wybrać? To zależy tylko od budżetu.

Jak Wam się podoba idea zastępowania drapieżnych, wysokoobrotowych sportowców autami z nasterydowanymi turbobenzyniakami? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków