• Jeden silnik, dwie skrzynie biegów, cztery bogate warianty wyposażeniowe
  • Funkcja odłączenia cylindrów, nowe fotele, bogatsze wyposażenie i zaktualizowane multimedia
  • Ambitne ceny usprawiedliwione wysoką jakością auta „made in Japan” i bogatym wyposażeniem seryjnym

Branża motoryzacyjna jest dość brutalna. Dziś świętujesz premierę jakiego modelu, a jutro zaczyna on już trącić myszką. Jeśli to może być dla kogoś pocieszeniem, to w branży technologicznej mają jeszcze gorzej. Pięć lat na rynku i auto robi się stare. My wolimy jednak uważać je za dojrzałe i sprawdzone. Tak jest właśnie z Mazdą CX-3. Producent zresztą zadbał o to, żeby doposażyć crossovera. Ingerencję skalpela uznał przy tym za zbędną i nie zmienił nic w stylistyce. I dobrze – Mazda CX-3 nadal prezentuje się nienagannie.

Od czasu rynkowej premiery auta w 2015 roku segment małych crossoverów mocno się wzbogacił i jest jednym z najszybciej rosnących. Utrzymanie konkurencyjnej pozycji wymagało więc poczynienia drobnych unowocześnień. Poza tym zmiany w ofercie silników zostały wymuszone przez surowsze normy emisji spalin. Dlatego najbardziej rzuca się w oczy okrojona oferta wersji napędowych. Został w niej jeden silnik napędzający przednie koła – 2.0 SkyActiv-G o mocy 121 KM, do wyboru jest skrzynia biegów – manualna lub automatyczna, obie 6-biegowe, i cztery poziomy wyposażenia. Wolnossący silnik ma oszczędzającą paliwo funkcję dezaktywacji cylindrów – w trakcie spokojnej jazdy działają dwa zamiast czterech, czego się praktycznie nie odczuwa – chyba tylko na stacji paliw, co sprawdzimy w teście.

Inne nowości: CX-3 ma teraz fotele o analogicznej konstrukcji jak te w nowej Maździe 3 i CX-30, wzbogacono systemy asystenckie i multimedia. Układ wspomagania hamowania rozpoznaje teraz pieszych po zmroku. Interfejsy Apple Car Play i Android Auto weszły do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji, nowością jest ich bezprzewodowe działanie, seryjne w wariantach SkyPassion i SkyDream. Standard tego ostatniego, najbogatszego, obejmuje teraz także ułatwiającą manewrowanie kamerę 360 st.

Ceny Mazdy CX-3 startują od 90 900 zł za bazową wersję SkyMotion z ręczną skrzynią, „automat” wymaga dopłaty 8 tys. zł.

Mazda CX-3 – pierwsze wrażenie

Mazda CX-3 to dopracowany, sprawdzony crossover. Jego mocnymi stronami są stylistyka, staranność wykonania i wysoka jakość materiałów wykończeniowych, nowe fotele i bogate wyposażenie. Mniejszy entuzjazm wywołuje dość wolno działająca nawigacja, skromny wybór wersji napędowych i wysokie ceny.

Mazda CX-3 – naszym zdaniem

W segmencie małych SUV-ów, konkurującym z nadal popularną klasą kompaktów, toczy się zacięta walka – nie ma producenta, który nie doceniłby jego potencjału. Dla Mazdy model CX-3 jest również bardzo ważny. Wprowadzona aktualizacja powinna zapewnić mu powodzenie do czasu zmiany generacji. Problemem może okazać się cena produkowanego w Japonii auta. Konkurencyjne crossovery są do kupienia zdecydowanie taniej.

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 KM 6MT – dane techniczne

Silnik benz. R4
Maks. moc silnika 121 KM przy 6000 obr/min
Maks. moment obrotowy 206 Nm przy 2800 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/man. 6b
Długość/szerokość/wysokość 4275/1765/1535 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Masa własna 1235 kg
Pojemność bagażnika 350-1260 l
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
V maks. 192 km/h
Średnie spalanie (WLTP) 6,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 140 g/km
Cena od 90 900 zł