- Jeden silnik, dwie skrzynie biegów, cztery bogate warianty wyposażeniowe
- Funkcja odłączenia cylindrów, nowe fotele, bogatsze wyposażenie i zaktualizowane multimedia
- Ambitne ceny usprawiedliwione wysoką jakością auta „made in Japan” i bogatym wyposażeniem seryjnym
Branża motoryzacyjna jest dość brutalna. Dziś świętujesz premierę jakiego modelu, a jutro zaczyna on już trącić myszką. Jeśli to może być dla kogoś pocieszeniem, to w branży technologicznej mają jeszcze gorzej. Pięć lat na rynku i auto robi się stare. My wolimy jednak uważać je za dojrzałe i sprawdzone. Tak jest właśnie z Mazdą CX-3. Producent zresztą zadbał o to, żeby doposażyć crossovera. Ingerencję skalpela uznał przy tym za zbędną i nie zmienił nic w stylistyce. I dobrze – Mazda CX-3 nadal prezentuje się nienagannie.
Od czasu rynkowej premiery auta w 2015 roku segment małych crossoverów mocno się wzbogacił i jest jednym z najszybciej rosnących. Utrzymanie konkurencyjnej pozycji wymagało więc poczynienia drobnych unowocześnień. Poza tym zmiany w ofercie silników zostały wymuszone przez surowsze normy emisji spalin. Dlatego najbardziej rzuca się w oczy okrojona oferta wersji napędowych. Został w niej jeden silnik napędzający przednie koła – 2.0 SkyActiv-G o mocy 121 KM, do wyboru jest skrzynia biegów – manualna lub automatyczna, obie 6-biegowe, i cztery poziomy wyposażenia. Wolnossący silnik ma oszczędzającą paliwo funkcję dezaktywacji cylindrów – w trakcie spokojnej jazdy działają dwa zamiast czterech, czego się praktycznie nie odczuwa – chyba tylko na stacji paliw, co sprawdzimy w teście.
Inne nowości: CX-3 ma teraz fotele o analogicznej konstrukcji jak te w nowej Maździe 3 i CX-30, wzbogacono systemy asystenckie i multimedia. Układ wspomagania hamowania rozpoznaje teraz pieszych po zmroku. Interfejsy Apple Car Play i Android Auto weszły do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji, nowością jest ich bezprzewodowe działanie, seryjne w wariantach SkyPassion i SkyDream. Standard tego ostatniego, najbogatszego, obejmuje teraz także ułatwiającą manewrowanie kamerę 360 st.
Ceny Mazdy CX-3 startują od 90 900 zł za bazową wersję SkyMotion z ręczną skrzynią, „automat” wymaga dopłaty 8 tys. zł.
Mazda CX-3 – pierwsze wrażenie
Mazda CX-3 to dopracowany, sprawdzony crossover. Jego mocnymi stronami są stylistyka, staranność wykonania i wysoka jakość materiałów wykończeniowych, nowe fotele i bogate wyposażenie. Mniejszy entuzjazm wywołuje dość wolno działająca nawigacja, skromny wybór wersji napędowych i wysokie ceny.
Mazda CX-3 – naszym zdaniem
W segmencie małych SUV-ów, konkurującym z nadal popularną klasą kompaktów, toczy się zacięta walka – nie ma producenta, który nie doceniłby jego potencjału. Dla Mazdy model CX-3 jest również bardzo ważny. Wprowadzona aktualizacja powinna zapewnić mu powodzenie do czasu zmiany generacji. Problemem może okazać się cena produkowanego w Japonii auta. Konkurencyjne crossovery są do kupienia zdecydowanie taniej.
Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 KM 6MT – dane techniczne
Silnik | benz. R4 |
Maks. moc silnika | 121 KM przy 6000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 206 Nm przy 2800 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/man. 6b |
Długość/szerokość/wysokość | 4275/1765/1535 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Masa własna | 1235 kg |
Pojemność bagażnika | 350-1260 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s |
V maks. | 192 km/h |
Średnie spalanie (WLTP) | 6,2 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 140 g/km |
Cena | od 90 900 zł |