Auto Świat Testy Porównania samochodów Dacia Duster kontra Mazda CX-3 i Hyundai Kona - czy tani SUV pokona drogich konkurentów?

Dacia Duster kontra Mazda CX-3 i Hyundai Kona - czy tani SUV pokona drogich konkurentów?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Co w ogóle oznacza SUV? To skrót od Sport Utility Vehicle, po angielsku: sportowy pojazd użytkowy. Czyli chodzi o mieszankę auta osobowego, kombi i terenowego ze zwiększonym prześwitem i czasem też napędem na 4 koła. Granice są płynne, są małe SUV-y i bardzo duże, niektóre z nich dobrze radzą sobie w terenie, innymi nie powinno się wjeżdżać nawet na mokrą łąkę. Dacia Duster to bez wątpienia jeden z najchętniej kupowanych nowy SUV-ów na naszym rynku, czy może okazać się lepsza od Hyundaia Kona i Mazdy CX3?

Dacia Duster kontra Mazda CX-3 i Hyundai Kona - czy tani SUV pokona drogich konkurentów?
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Dacia Duster kontra Mazda CX-3 i Hyundai Kona - czy tani SUV pokona drogich konkurentów?
  • Dacia Duster jest przebojem w statystykach sprzedaży nowych samochodów
  • Starannie wykończona Mazda CX3 z dieslem puka do drzwi klasy premium
  • W naszym teście Dacia Duster okazała się być superoszczędnym samochodem

Ta moda zaczęła się w USA i z pewnym opóźnieniem dotarła do Europy. Za pierwszego SUV-a uchodzi Toyota RAV4 z 1994 r. Był to uroczy pojazd, lekki i mały, mierzący zaledwie 3,72 m długości. Jego sukces zaskoczył wszystkich. To był początek. Tymczasem w Niemczech udział SUV-ów wynosi dziś już ponad 26 proc.

Dlaczego SUV-y są tak popularne?

No cóż, ich właściciele przede wszystkim cenią sobie: wygodne wsiadanie, wysoką pozycję za kierownicą, dobrą widoczność i poczucie większego bezpieczeństwa. Do tego SUV-y oferują przeważnie dużo miejsca i pakowny, funkcjonalny bagażnik. Takie walory dają duże możliwości zarówno na co dzień, jak i podczas spędzania wolnego czasu. W każdym razie większe niż w przypadku aut kompaktowych lub kombi... Czy na pewno?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W tym konkretnym przypadku mówimy o niedużych SUV-ach takich jak Dacia Duster, Hyundai Kona czy Mazda CX3. Ich muskularne nadwozia wyglądają na potężne tylko wtedy, gdy obok nie stoi np. kompaktowy hatchback albo duży SUV jako punkt odniesienia. Jeżeli przyjrzycie się wymiarom wnętrz, to może się okazać, że w kompaktowych hatchbackach byłoby więcej miejsca na nogi osób na tylnych kanapach, a bagażniki wcale nie byłyby mniejsze.

Na czym więc polega ten fenomen, w wyniku którego po zajęciu miejsca w niewielkich SUV-ach wydaje nam się, jakby przestrzeni było więcej? Głównym czynnikiem jest tutaj wyższa pozycja siedząca. Ale nie chodzi o wysokość fotela nad jezdnią, która tak bardzo ułatwia wsiadanie, tylko o wysokość siedziska nad podłogą samochodu. Kiedy posadzimy kierowcę i pasażerów auta wyżej nad podłogą, to mimo niezmienionej długości kabiny będzie im się wygodniej siedziało.

Dodatkowo podwyższona pozycja siedząca daje lepszy ogląd sytuacji na drodze, a jeżeli ktoś ma małe dzieci, to sadzanie ich na foteliku w SUV-ie jest przyjemnością, bo prawie nie trzeba się przy tym schylać. Jeżeli lubicie porównywać konkretne twarde parametry, to z pewnością zauważycie, że te trzy auta są bardzo różne, jeżeli chodzi o wymiary kabin, a szczególnie piszemy tu o szerokości przedziału pasażerskiego. Nie są to auta dla koszykarzy, ale wyglądają bardzo okazale. A teraz omówimy każdy z porównywanych samochodów.

Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4x4 - tanio i dobrze

Dacia Duster oferuje dużo za swoją cenę. Schludnie się prezentuje, także kokpit wygląda lepiej niż w poprzednich generacjach. Prosty system nawigacyjny jest seryjny od Dacii Duster wersji Prestige, automatyczna klimatyzacja wymaga zaledwie 1300 zł dopłaty. Dacia Duster oferuje też porządną ilość miejsca w obu rzędach siedzeń, fotele są jednak bardzo miękkie.

Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4x4
Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4x4Auto Bild

Bagażnik Dacii Duster jest największy w porównaniu, mieści 411-1501 litrów i do tego oferuje też najwyższą ładowność (502 kg). 1,5-litrowy silnik o mocy 116 KM ma tylko 2 zawory na cylinder. Nie jest zbytnio ożywiony, ale sprawdza się na co dzień. I do tego jest superoszczędny: 5,4 l/100 km! Jeżeli ktoś lubi miękkie resorowanie, będzie urzeczony komfortem, jednak bujanie nadwozia obniżyło punkty w tej kategorii. Układ kierowniczy lekko działa – świetnie sprawdzi się w mieście.

Dacia Duster plusy: Dużo auta w dobrej cenie, rozsądna utrata wartości. Duży bagażnik, wysoka ładowność.

Dacia Duster minusy: Proste materiały, grubiańsko działające ESP, najsłabsze hamulce, mało asystentów.

Hyundai Kona 1.6 CRDi 4x4 - najmocniejszy diesel

Kona to region na Hawajach, słynący z triatlonu Ironman i znakomitej kawy. I to nawet pasuje do Hyundaia o tej samej nazwie – ma on bowiem sportowego ducha i potrafi ożywić. Jego design także jest niecodzienny, a obsługa urządzeń pokładowych – łatwa i intuicyjna.

Hyundai Kona 1.6 CRDi 4x4
Hyundai Kona 1.6 CRDi 4x4Auto Bild

Do tego dostaniecie tu dobrze wyprofilowane i sztywne fotele. Także z tyłu dorośli siedzą wygodnie. 1,6-litrowy silnik jest dostępny w kombinacji z napędem na 4 koła i 7-biegową dwusprzęgłówką. To energiczny typ, przekładnia reaguje przy ruszaniu z lekkim opóźnieniem, ale później już pilnie pracuje. Zestrojenie zawieszenia jest wyraźnie sztywne, nierówności są filtrowane nieco suchawo, ale auto prowadzi się poręcznie. Z napędem na 4 koła, dwusprzęgłową skrzynią biegów i nawigacją Kona ma zaporową cenę.

Hyundai Kona plusy: Bogate wyposażenie, prosta obsługa. Dużo asystentów, 5 lat gwarancji, mocny diesel.

Hyundai Kona minusy: Stosunkowo mały bagażnik, niezbyt duża ładowność, wysoka cena.

Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D 4x4 - prawie premium

Mazda CX-3 od początku stara się być sportowa. Dach opada niczym w coupé, obrotomierz został umieszczony na środku zestawu zegarów, mały cyfrowy prędkościomierz jest tuż obok, a kierowca siedzi stosunkowo blisko jezdni – aż o 9 cm niżej niż w Dacii. Minimalistyczny kokpit ma klasę i styl, ale z tyłu jest za ciasno.

Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D 4x4
Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D 4x4Auto Bild

O Mazdzie CX-3 to właściwie powinno się mówić 2+2. 1,8-litrowa jednostka o mocy 115 KM ma jak na diesla wyjątkowo niski stopień sprężania – 14,8:1. Brzmi dość mrukliwie, przy niskich obrotach brakuje jej wigoru i w praktyce solidnie ciągnie dopiero od 2500 obr./min. Maździe dobrze udało się za to zestrojenie zawieszenia. Mazda CX-3 sprawia wrażenie najzwinniejszego, prowadzi się je najpewniej. Do tego pasują ostre hamulce i przyjemnie skoczny lewarek zmiany biegów.

Mazda CX3 plusy: Fajnie zaprojektowane wnętrze, przyjemna pozycja za kierownicą, ostre hamulce.

Mazda CX3 minusy: Ciasny tył kabiny, która jest znacznie węższa niż u rywali, słaba widoczność do tyłu.

Czas na tabele i liczby, które zadecydowały o kolejności na podium.

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuHyundaiMazdaDacia
Przyspieszenie 0-50 km/h3,6 s3,7 s4,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s10,9 s12,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,7 s19,4 s20,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h5,7 s (aut.)6,2 s6,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h7,8 s (aut.)8,8 s9,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1518/432 kg1363/460 kg1431/502 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.62/38 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,4/10,2 m11,5/11,4 m11,4/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,7 m35,1 m38,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,8 m34,5 m37,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km5,8 l/100 km5,4 l/100 km
Zasięg810 km760 km920 km

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaHyundai KonaMazda CX-3Dacia Duster
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)113011201105
Szerokość wnętrza z przodu(mm)147014251410
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)10001000995
Zakres regulacji fotela(mm)230230195
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)680665690
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)146013701420
Wysokość nad głową z tyłu(mm)935915955
Wysokość siedziska z tyłu(mm)375370350

Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaKonaCX-3Duster
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/8
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)159817591461
Moc maksymalna (KM/obr./min)136/4000115/4000116/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/1750270/1600260/2000
Prędkość maksymalna (km/h)186181180
Skrzynia biegówdwusprzęgłowa, 7-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna cztery kołana cztery kołana cztery koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/b
Pojemność bagażnika (l)361-1143350-1260411-1501
Pojemność zbiornika paliwa (l)504450
Marka i model opon testowanego autaHankook Ventus Prime 3Continental SportContact 5Bridgest. Dueler H/P Sport
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 18215/50 R 18215/60 R 17
Emisja CO2 (g/km)/zbiornik AdBlue (l)151/12,0160/-152/14,4
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1250/6001200/6901500/740

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieKonaCX-3Duster
Wersja wyjściowa1.6 CRDi 4WD Premium1.8 Skyactiv-D SkyPassion1.5 Blue dCi 4WD Prestige
Airbagi czołowe/boczne/kurtyn./kolan.S/S/S/NS/S/S/NS/S/S/N
Reflektory przeciwmgielne/LEDS/SS/S (matrycowe: 5900 zł*)S/N
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SS/1300 zł
Elektr. podgrzewane/składane lusterkaS/SS/SS/N
Elektrochrom. lusterko wewnętrzneSSN
Ekran head-up/elektr. sterowane foteleS/SS/NN/N
System multimedialny/nawigacjaS/SS/SS/S
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/SS/S/SS/S/S
CarPlay i Android Auto/kluczyk zbliżeniowyN/SN/SN/1000 zł
Podgrz. fotele/kierownica/szybaS/S/NS/5900 zł*/N600 zł/N/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/5900 zł*S/N
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/SS/N
Kamera cofania/360 stopniS/NS/NS/1100 zł
System unikania kolizji/wykr. zmęczeniaS/SS/5900 zł*N/N
Czujnik martwego pola/czujnik ruchu poprz. S/SS/SS/N
Asystent pasa ruchu/skaner znakówS/SS/5900 zł*N/N
Lakier metalizowany/alufelgi2400 zł/S (18-cal.)2000-3500 zł/S (18-cal.)2000 zł/S (17-cal.)

*pakiet

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/cenyKonaCX-3Duster
Cena wyjściowa116 200 zł109 000 zł78 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)44,9 proc.33,9 proc.43,1 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat3 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat6 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu116 200 zł114 900 zł82 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.HyundaiMazdaDacia
Przestronność z przodu40282624
Przestronność z tyłu30181618
Pojemność bagażnika25151516
Ładowność15101112
Widoczność20161417
Fotele, pozycja kierowcy30252623
Ergonomia obsługi20161615
Jakość wykończenia20171712
Suma punktów200145141137
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.HyundaiMazdaDacia
Przyspieszenie25161513
Elastyczność25222120
Poziom hałasu1510108
Skrzynia biegów15141210
Zachowanie na drodze30272824
Komfort jazdy30242527
Układ kierowniczy15131412
Średnica zawracania5444
Skuteczność hamulców40323325
Suma punktów200162162143
KosztyMaks. pkt.HyundaiMazdaDacia
Cena po doposażeniu50383848
Utrata wartości15101511
Zużycie paliwa30232425
Wyposażenie – komfort40222114
Wyp. – bezpieczeństwo30212310
Ubezpieczenia109910
Gwarancja1514109
Przeglądy101077
Suma punktów200147147134
Wynik końcowy600454450414
Miejsce w teście 1.2.3.

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwaŻródło: Auto Świat

Tak to powinno wyglądać: minimalne różnice między spalaniem testowym a katalogowym. Te samochody nie tylko mało palą mimo dobrej dynamiki i napędu 4x4 – aż dwa z nich zużyły w naszym teście mniej, niż deklarują ich producenci. To Dacia (mniej o 5 proc.) i Mazda (mniej o 3 proc.). Najmocniejszy Hyundai „wypił” o 7 proc. więcej, niż podaje katalog. Tutaj nie może być mowy o naciąganiu fabrycznego spalania.

Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - podsumowanie

Tak, wiemy, że porównywanie najtańszego SUV-a z tymi będącymi cenowo lub designersko na granicy klasy premium to kosmiczny pomysł. Ale dzięki takiemu właśnie porównaniu przyszli szczęśliwi właściciele Dacii Duster będą wiedzieli, kosztem czego mają takie pakowne i praktyczne auto za rozsądne pieniądze.

A kierowcy Mazdy CX3 i Hyundaia Kony będą mogli się puszyć, wymieniając twarde przewagi swoich samochodów nad tanim SUV-em. Hyundai Kona ma najmocniejszy silnik, Mazda CX3 – finezyjny styl, a Dacia Duster magnes, który powoduje, że chętni na jej zakup szturmują salony sprzedaży. Każdy znajdzie swój typ!

A które auto Twoim zdaniem powinno wygrać porównanie? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków