- Dacia Duster jest przebojem w statystykach sprzedaży nowych samochodów
- Starannie wykończona Mazda CX3 z dieslem puka do drzwi klasy premium
- W naszym teście Dacia Duster okazała się być superoszczędnym samochodem
- Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4x4 - tanio i dobrze
- Hyundai Kona 1.6 CRDi 4x4 - najmocniejszy diesel
- Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D 4x4 - prawie premium
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane)
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - punkty i klasyfikacja
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - podsumowanie
Ta moda zaczęła się w USA i z pewnym opóźnieniem dotarła do Europy. Za pierwszego SUV-a uchodzi Toyota RAV4 z 1994 r. Był to uroczy pojazd, lekki i mały, mierzący zaledwie 3,72 m długości. Jego sukces zaskoczył wszystkich. To był początek. Tymczasem w Niemczech udział SUV-ów wynosi dziś już ponad 26 proc.
Dlaczego SUV-y są tak popularne?
No cóż, ich właściciele przede wszystkim cenią sobie: wygodne wsiadanie, wysoką pozycję za kierownicą, dobrą widoczność i poczucie większego bezpieczeństwa. Do tego SUV-y oferują przeważnie dużo miejsca i pakowny, funkcjonalny bagażnik. Takie walory dają duże możliwości zarówno na co dzień, jak i podczas spędzania wolnego czasu. W każdym razie większe niż w przypadku aut kompaktowych lub kombi... Czy na pewno?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW tym konkretnym przypadku mówimy o niedużych SUV-ach takich jak Dacia Duster, Hyundai Kona czy Mazda CX3. Ich muskularne nadwozia wyglądają na potężne tylko wtedy, gdy obok nie stoi np. kompaktowy hatchback albo duży SUV jako punkt odniesienia. Jeżeli przyjrzycie się wymiarom wnętrz, to może się okazać, że w kompaktowych hatchbackach byłoby więcej miejsca na nogi osób na tylnych kanapach, a bagażniki wcale nie byłyby mniejsze.
Na czym więc polega ten fenomen, w wyniku którego po zajęciu miejsca w niewielkich SUV-ach wydaje nam się, jakby przestrzeni było więcej? Głównym czynnikiem jest tutaj wyższa pozycja siedząca. Ale nie chodzi o wysokość fotela nad jezdnią, która tak bardzo ułatwia wsiadanie, tylko o wysokość siedziska nad podłogą samochodu. Kiedy posadzimy kierowcę i pasażerów auta wyżej nad podłogą, to mimo niezmienionej długości kabiny będzie im się wygodniej siedziało.
Dodatkowo podwyższona pozycja siedząca daje lepszy ogląd sytuacji na drodze, a jeżeli ktoś ma małe dzieci, to sadzanie ich na foteliku w SUV-ie jest przyjemnością, bo prawie nie trzeba się przy tym schylać. Jeżeli lubicie porównywać konkretne twarde parametry, to z pewnością zauważycie, że te trzy auta są bardzo różne, jeżeli chodzi o wymiary kabin, a szczególnie piszemy tu o szerokości przedziału pasażerskiego. Nie są to auta dla koszykarzy, ale wyglądają bardzo okazale. A teraz omówimy każdy z porównywanych samochodów.
Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4x4 - tanio i dobrze
Dacia Duster oferuje dużo za swoją cenę. Schludnie się prezentuje, także kokpit wygląda lepiej niż w poprzednich generacjach. Prosty system nawigacyjny jest seryjny od Dacii Duster wersji Prestige, automatyczna klimatyzacja wymaga zaledwie 1300 zł dopłaty. Dacia Duster oferuje też porządną ilość miejsca w obu rzędach siedzeń, fotele są jednak bardzo miękkie.
Bagażnik Dacii Duster jest największy w porównaniu, mieści 411-1501 litrów i do tego oferuje też najwyższą ładowność (502 kg). 1,5-litrowy silnik o mocy 116 KM ma tylko 2 zawory na cylinder. Nie jest zbytnio ożywiony, ale sprawdza się na co dzień. I do tego jest superoszczędny: 5,4 l/100 km! Jeżeli ktoś lubi miękkie resorowanie, będzie urzeczony komfortem, jednak bujanie nadwozia obniżyło punkty w tej kategorii. Układ kierowniczy lekko działa – świetnie sprawdzi się w mieście.
Dacia Duster plusy: Dużo auta w dobrej cenie, rozsądna utrata wartości. Duży bagażnik, wysoka ładowność.
Dacia Duster minusy: Proste materiały, grubiańsko działające ESP, najsłabsze hamulce, mało asystentów.
Hyundai Kona 1.6 CRDi 4x4 - najmocniejszy diesel
Kona to region na Hawajach, słynący z triatlonu Ironman i znakomitej kawy. I to nawet pasuje do Hyundaia o tej samej nazwie – ma on bowiem sportowego ducha i potrafi ożywić. Jego design także jest niecodzienny, a obsługa urządzeń pokładowych – łatwa i intuicyjna.
Do tego dostaniecie tu dobrze wyprofilowane i sztywne fotele. Także z tyłu dorośli siedzą wygodnie. 1,6-litrowy silnik jest dostępny w kombinacji z napędem na 4 koła i 7-biegową dwusprzęgłówką. To energiczny typ, przekładnia reaguje przy ruszaniu z lekkim opóźnieniem, ale później już pilnie pracuje. Zestrojenie zawieszenia jest wyraźnie sztywne, nierówności są filtrowane nieco suchawo, ale auto prowadzi się poręcznie. Z napędem na 4 koła, dwusprzęgłową skrzynią biegów i nawigacją Kona ma zaporową cenę.
Hyundai Kona plusy: Bogate wyposażenie, prosta obsługa. Dużo asystentów, 5 lat gwarancji, mocny diesel.
Hyundai Kona minusy: Stosunkowo mały bagażnik, niezbyt duża ładowność, wysoka cena.
Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D 4x4 - prawie premium
Mazda CX-3 od początku stara się być sportowa. Dach opada niczym w coupé, obrotomierz został umieszczony na środku zestawu zegarów, mały cyfrowy prędkościomierz jest tuż obok, a kierowca siedzi stosunkowo blisko jezdni – aż o 9 cm niżej niż w Dacii. Minimalistyczny kokpit ma klasę i styl, ale z tyłu jest za ciasno.
O Mazdzie CX-3 to właściwie powinno się mówić 2+2. 1,8-litrowa jednostka o mocy 115 KM ma jak na diesla wyjątkowo niski stopień sprężania – 14,8:1. Brzmi dość mrukliwie, przy niskich obrotach brakuje jej wigoru i w praktyce solidnie ciągnie dopiero od 2500 obr./min. Maździe dobrze udało się za to zestrojenie zawieszenia. Mazda CX-3 sprawia wrażenie najzwinniejszego, prowadzi się je najpewniej. Do tego pasują ostre hamulce i przyjemnie skoczny lewarek zmiany biegów.
Mazda CX3 plusy: Fajnie zaprojektowane wnętrze, przyjemna pozycja za kierownicą, ostre hamulce.
Mazda CX3 minusy: Ciasny tył kabiny, która jest znacznie węższa niż u rywali, słaba widoczność do tyłu.
Czas na tabele i liczby, które zadecydowały o kolejności na podium.
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Hyundai | Mazda | Dacia |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,7 s | 4,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 10,9 s | 12,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 17,7 s | 19,4 s | 20,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,7 s (aut.) | 6,2 s | 6,7 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 7,8 s (aut.) | 8,8 s | 9,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1518/432 kg | 1363/460 kg | 1431/502 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 62/38 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,4/10,2 m | 11,5/11,4 m | 11,4/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,7 m | 35,1 m | 38,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,8 m | 34,5 m | 37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 66 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 70 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Zasięg | 810 km | 760 km | 920 km |
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Hyundai Kona | Mazda CX-3 | Dacia Duster |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1130 | 1120 | 1105 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1470 | 1425 | 1410 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 1000 | 995 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 230 | 195 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 680 | 665 | 690 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1370 | 1420 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 935 | 915 | 955 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 375 | 370 | 350 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Kona | CX-3 | Duster |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/8 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1759 | 1461 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 136/4000 | 115/4000 | 116/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/1750 | 270/1600 | 260/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 186 | 181 | 180 |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa, 7-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na cztery koła | na cztery koła | na cztery koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 361-1143 | 350-1260 | 411-1501 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 44 | 50 |
Marka i model opon testowanego auta | Hankook Ventus Prime 3 | Continental SportContact 5 | Bridgest. Dueler H/P Sport |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 18 | 215/50 R 18 | 215/60 R 17 |
Emisja CO2 (g/km)/zbiornik AdBlue (l) | 151/12,0 | 160/- | 152/14,4 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1250/600 | 1200/690 | 1500/740 |
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Kona | CX-3 | Duster |
Wersja wyjściowa | 1.6 CRDi 4WD Premium | 1.8 Skyactiv-D SkyPassion | 1.5 Blue dCi 4WD Prestige |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyn./kolan. | S/S/S/N | S/S/S/N | S/S/S/N |
Reflektory przeciwmgielne/LED | S/S | S/S (matrycowe: 5900 zł*) | S/N |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | S/1300 zł |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka | S/S | S/S | S/N |
Elektrochrom. lusterko wewnętrzne | S | S | N |
Ekran head-up/elektr. sterowane fotele | S/S | S/N | N/N |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/S | S/S |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
CarPlay i Android Auto/kluczyk zbliżeniowy | N/S | N/S | N/1000 zł |
Podgrz. fotele/kierownica/szyba | S/S/N | S/5900 zł*/N | 600 zł/N/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/5900 zł* | S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S | S/N |
Kamera cofania/360 stopni | S/N | S/N | S/1100 zł |
System unikania kolizji/wykr. zmęczenia | S/S | S/5900 zł* | N/N |
Czujnik martwego pola/czujnik ruchu poprz. | S/S | S/S | S/N |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków | S/S | S/5900 zł* | N/N |
Lakier metalizowany/alufelgi | 2400 zł/S (18-cal.) | 2000-3500 zł/S (18-cal.) | 2000 zł/S (17-cal.) |
*pakiet
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane)
Gwarancja/ceny | Kona | CX-3 | Duster |
Cena wyjściowa | 116 200 zł | 109 000 zł | 78 400 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 44,9 proc. | 33,9 proc. | 43,1 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 3 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 6 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 116 200 zł | 114 900 zł | 82 400 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Hyundai | Mazda | Dacia |
Przestronność z przodu | 40 | 28 | 26 | 24 |
Przestronność z tyłu | 30 | 18 | 16 | 18 |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 15 | 16 |
Ładowność | 15 | 10 | 11 | 12 |
Widoczność | 20 | 16 | 14 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 26 | 23 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 15 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 12 |
Suma punktów | 200 | 145 | 141 | 137 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Hyundai | Mazda | Dacia |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 15 | 13 |
Elastyczność | 25 | 22 | 21 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 10 | 8 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 12 | 10 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 25 | 27 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 33 | 25 |
Suma punktów | 200 | 162 | 162 | 143 |
Koszty | Maks. pkt. | Hyundai | Mazda | Dacia |
Cena po doposażeniu | 50 | 38 | 38 | 48 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 15 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 24 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 22 | 21 | 14 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 23 | 10 |
Ubezpieczenia | 10 | 9 | 9 | 10 |
Gwarancja | 15 | 14 | 10 | 9 |
Przeglądy | 10 | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 200 | 147 | 147 | 134 |
Wynik końcowy | 600 | 454 | 450 | 414 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Tak to powinno wyglądać: minimalne różnice między spalaniem testowym a katalogowym. Te samochody nie tylko mało palą mimo dobrej dynamiki i napędu 4x4 – aż dwa z nich zużyły w naszym teście mniej, niż deklarują ich producenci. To Dacia (mniej o 5 proc.) i Mazda (mniej o 3 proc.). Najmocniejszy Hyundai „wypił” o 7 proc. więcej, niż podaje katalog. Tutaj nie może być mowy o naciąganiu fabrycznego spalania.
Dacia Duster, Mazda CX-3, Hyundai Kona - podsumowanie
Tak, wiemy, że porównywanie najtańszego SUV-a z tymi będącymi cenowo lub designersko na granicy klasy premium to kosmiczny pomysł. Ale dzięki takiemu właśnie porównaniu przyszli szczęśliwi właściciele Dacii Duster będą wiedzieli, kosztem czego mają takie pakowne i praktyczne auto za rozsądne pieniądze.
A kierowcy Mazdy CX3 i Hyundaia Kony będą mogli się puszyć, wymieniając twarde przewagi swoich samochodów nad tanim SUV-em. Hyundai Kona ma najmocniejszy silnik, Mazda CX3 – finezyjny styl, a Dacia Duster magnes, który powoduje, że chętni na jej zakup szturmują salony sprzedaży. Każdy znajdzie swój typ!
A które auto Twoim zdaniem powinno wygrać porównanie? Zapraszamy do komentowania!