• Skoda Fabia Monte Carlo miała swoją premierę w lutym, jednak teraz miałem przyjemność przyjrzeć się bliżej najmocniejszej Fabii
  • Ten rodzaj wyposażenia skupia się głównie na sportowych dodatkach wizualnych, ale jednocześnie Monte Carlo jest jedyną odmianą, w której Fabia ma czterocylindrowy silnik
  • Ceny Fabii Monte Carlo zaczynają się od 75 tys. 100 zł, a najmocniejszy motor 1.5 TSI to koszt minimum 92 tys. 900 zł.
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Monte Carlo, czyli jedna z dzielnic Monako, szczególnie bliska fanom motorsportu. To właśnie tam co roku odbywają się wyścigi Formuły 1, taką nazwę mają także słynne rajdy organizowane w Monaco. Być może dlatego przy okazji premiery nowej rajdowej Fabii RS Rally2 miałem również okazję pojeździć Skodą Fabią Monte Carlo.

Skoda Fabia Monte Carlo — bojowy wygląd

Najnowszy mieszczuch zbudowany jest na platformie MQB-A0, a odmiana Monte Carlo wyróżnia się od innych wersji charakterystycznymi spoilerami z przodu i z tyłu, tylnym dyfuzorem, czarną ramką grilla i felgami w rozmiarach od 16 do 18 cali. Auto z pewnością wyróżnia się na tle zwykłych Fabii i wielu może nawet pomyśleć, że jest to samochód sportowy. To jednak tylko złudzenie, bowiem Fabia Monte Carlo pod względem mechaniki jest jak każda inna.

W środku sportowe wrażenia pozostają. Czarne wnętrze przeplatane jest czerwonymi wstawkami. Auto ma głębokie fotele, które w zakrętach dobrze trzymają ciało, a czerwone akcenty pojawiają się na desce rozdzielczej i kierownicy, która została przeszyta czerwoną nicią. To wszystko naprawdę dobrze wygląda, jednak przy bliższym spotkaniu okazuje się, że plastikowe wstawki nie są najlepszej jakości i potrafią odbijać światło w oczy kierowcy. Samo przebywanie w środku jest jednak przyjemne, a miejsca jest pod dostatkiem.

Skoda Fabia Monte Carlo Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Skoda Fabia Monte Carlo

Skoda Fabia Monte Carlo — silnik to mocna karta przetargowa

Jest jeszcze jedna rzecz, która może wyróżniać wersję Monte Carlo od innych Fabii. To czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM, który dostępny jest jedynie w tej odmianie. I to właśnie ta jednostka napędowa najbardziej pasuje do charakteru auta, bowiem pozwala ona rozpędzić Fabię do 100 km/h w 8 sekund. Poza tym do tej wersji wyposażenia klienci mogą jeszcze wybrać silniki 1.0 MPI o mocy 80 KM i 1.0 TSI o mocy 110 KM.

Ja podczas jazd testowych skupiłem się na najmocniejszym silniku. Sprzężony jest on z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową i to połączenie doskonale radzi sobie z samochodem. Przekładnia jest szybka i dobrze dobiera przełożenia, każdy manewr na drodze z tym silnikiem to czysta przyjemność. Co więcej, Fabia z najmocniejszym motorem bez problemu może służyć nie tylko w mieście, ale także w trasie.

Nie ma jednak co oczekiwać dużych emocji podczas rozpędzania się. Potencjał silnika da się zobaczyć dopiero wtedy, gdy spojrzymy na cyfrowe zegary. Inżynierom jednak chyba o to chodziło. To ma być po prostu dość szybki samochód.

Skoda Fabia Monte Carlo Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Skoda Fabia Monte Carlo

Skoda Fabia Monte Carlo — zawieszenie jak na Fabię przystało

Na tym zmiany się kończą, auto ma standardowe zawieszenie, które jest niezłym kompromisem pomiędzy komfortem a precyzją prowadzenia. Wszystkie wyboje są dobrze wybierane, pasażerowie nie odczują obniżenia komfortu podczas pokonywania dziur, ponadto jazda krętymi drogami w Czechach dawało frajdę, a nadwozie nie przechylało się nadmiernie. Zawieszenie pracuje przy tym cicho i uszu kierowcy nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki.

Choć precyzja prowadzenia jest dość dobra, ja żałowałem, że inżynierowie nie przyjrzeli się bliżej układowi kierowniczemu. Nie jest to żaden przytyk, bowiem samochód dobrze się prowadzi i zachowana jest precyzja. Wolałbym jednak, by wspomaganie było nieco lżejsze, to pozwoliłoby na jeszcze lepsze doznania podczas szybszej jazdy.

Skodę Fabię Monte Carlo można zamawiać, a jej ceny zaczynają się od 75 tys. 100 zł za najsłabszy silnik 1.0 MPI. Mocniejsza wersja 1.0 TSI zaczyna się od 80 tys. 100 zł z manualną skrzynią 6-biegową, za automat trzeba dopłacić 5 tys. zł. Z kolei samochód z najmocniejszym silnikiem kosztuje minimum 92 tys. 900 zł, jednak są tu jeszcze duże możliwości konfiguracji, a maksymalnie wyposażona Fabia Monte Carlo kosztuje około 130 tys. zł

Skoda Fabia Monte Carlo Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Skoda Fabia Monte Carlo

Skoda Fabia Monte Carlo — naszym zdaniem

Skoda nie ukrywa, że Fabia Monte Carlo jest samochodem usportowionym i nigdy nie miał być to hot hatch. Patrząc pod tym kątem to ciekawa propozycja dla kogoś, kto chciałby mieć mocny samochód miejski, który w żaden sposób nie odbiera komfortu jazdy i bez żadnych wyrzeczeń może być użytkowany na co dzień. Pakiet Monte Carlo jest także jedynym sposobem, aby wejść w posiadanie Fabii z silnikiem czterocylindrowym. Dobrze jednak, że do wyboru są także słabsze silniki. Jeśli komuś po prostu podoba się wygląd auta, ale nie potrzebuje tak mocnego samochodu, ma wybór i może nabyć auto ze słabszym motorem.

Skoda Fabia Monte Carlo — dane technicznie

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1498, t.benz./R4/16
Moc maksymalna 150 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów aut. 7
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8 s
Średnie spalanie (wg WLTP) 5,7- 6,1 l/100 km
Emisja CO2 129 - 138 g/km
Długość/szerokość/wysokość 4108/1780/1459 mm
Rozstaw osi 2564 mm
Pojemność bagażnika 380-1190 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
Cena od 92 900 zł