Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nowa Skoda Superb - drżyj konkurencjo (pierwsza jazda)

Nowa Skoda Superb - drżyj konkurencjo (pierwsza jazda)

Autor Paweł Szyszka
Paweł Szyszka

Nowa Skoda Superb to trzecia generacja flagowego modelu Skody, która z animuszem wkracza na polski rynek motoryzacyjny, chcąc po raz kolejny zawładnąć segmentem D. Zupełnie nowy Superb jest jeszcze większy, jeszcze przestronniejszy i imponuje możliwościami technologicznymi.

Skoda Superb
Zobacz galerię (20)
Onet
Skoda Superb

Nowa era w designie

Ciężar zaprojektowania nowego Superba wziął na siebie słowacki designer, Jozef Kabaň, który w przeszłości odpowiedzialny był chociażby za wygląd Bugatti Veyrona. Efekt jego prac jest imponujący i wprowadza stylistykę marki Skoda na nowy, nieosiągalny wcześniej poziom. Aparycja Superba zyskała przede wszystkim na dojrzałości i dynamice, której brakowało poprzedniej generacji auta.

Na pierwszy plan wysuwa się pokaźnych rozmiarów grill, który podkreśla aspiracje flagowego modelu Skody do bycia największym w klasie. Uwagę zwraca również nieregularny kształt reflektorów i nadzwyczaj wyraziste przetłoczenia, dodające świeżości i oryginalności. Linia auta opada łagodnie zrywając z klasycznym wyglądem sedanów na rzecz nadwozia typu coupé. Zwieńczeniem bryły Superba jest wygląd tylnej części auta, który z powodzeniem wpisuje się w nowy charakter designu Skody.

Przeprojektowane zostało także wnętrze, które jednak nie zaskakuje tak bardzo, jak wygląd zewnętrzny nowego Superba. Wyróżnia się ergonomią i funkcjonalnością, głównie za sprawą dobrze zorganizowanej i łatwej w obsłudze konsoli środkowej.

Od strony stylistycznej, skupiono się na optycznym poszerzeniu wnętrza, co znalazło wyraz w nasyceniu go liniami poziomymi. Zastosowane materiały wykończeniowe wykazują się dobrą jakością. Tworzywa sztuczne są miękkie w dotyku, a przyciski i pokrętła pracują płynnie i precyzyjnie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Rozmiar ma znaczenie

Największą zaletą Superba począwszy od pierwszej generacji tego modelu, były wymiary, które zdecydowanie wykraczały poza ramy klasy średniej aut, pozwalając zasmakować przestrzeni znanej z największych limuzyn. W przypadku nowej jego generacji jest nie inaczej.

Co więcej, rozstaw osi wydłużono o 80 mm w porównaniu do poprzednika, a długość nadwozia zwiększyła się o 28 mm. O efektach tych modyfikacji przekonać się można wsiadając do wnętrza nowej Skody. Przestrzeni jest jeszcze więcej, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów siedzących na tylnej kanapie.

Absolutne rekordy bije ilość miejsca na nogi z tyłu, która pozwoli rozsiąść się wygodnie nawet najbardziej rosłym osobom. Dylemat związany z wyborem miejsca do siedzenia nabiera zatem w Superbie zupełnie nowego wymiaru. Nie zawodzi również bagażnik, który legitymuje się pojemnością 625 l, co stanowi wynik lepszy o 30 l w porównaniu do poprzedniej generacji modelu.

Technologia bez granic

Nowy Superb, jako pierwszy w gamie modelowej Skody, pozwala na wyposażenie auta w adaptacyjne zawieszenie, które daje możliwość indywidualnego ustawienia jego charakterystyki pracy z poziomu ekranu umieszczonego na konsoli środkowej we wnętrzu auta. Do wyboru pozostaje jeden z trzech trybów: comfort, normal i sport.

W nowym Superbie zastosowano także elektroniczny hamulec postojowy z niezwykle przydatną funkcją Auto Hold, która samoczynnie zapobiega staczaniu się pojazdu. Co najważniejsze, funkcja ta jest dostępna w standardzie, nawet w przypadku najtańszej wersji wyposażenia. W zakresie bezpieczeństwa aktywnego, wszystkie egzemplarze Superba będą posiadały system ESP z funkcją hamowania antykolizyjnego, która z pewnością zapobiegnie wielu niepotrzebnym stłuczkom drogowym.

Szczególną jednak wagę przywiązano do nowych rozwiązań w zakresie komunikacji. Po raz pierwszy Superb pozwala na wyposażenie w hot-spot oparty o szybki internet LTE i łączność Wi-Fi. Nie zapomniano także o integracji z urządzeniami mobilnymi. W nowej Skodzie będzie można z powodzeniem wykorzystywać 8-calowy, dotykowy ekran do obsługi interfejsu i aplikacji w smartfonie lub tablecie.

Efektywniejsze silniki i nowe zawieszenie

Nowa Skoda Superb to także osiem nowych jednostek napędowych: pięć silników benzynowych TSI o mocy od 125 do 280 KM i trzy silniki wysokoprężne TDI o mocy od 120 do 190 KM. Co ważne, każdy z nich wyposażony jest w system Start & Stop z funkcją odzyskiwania energii hamowania. Za przeniesienie napędu odpowiadać może 6-biegowa skrzynia manualna lub przekładnia automatyczna DSG.

Na szczególną uwagę zasługuje jednak silnik 1.4 TSI (150KM), który wyróżnia się spalaniem mniejszym o ok. 30% w porównaniu do swojego starszego odpowiednika o niższej mocy. Jak to możliwe? Otóż jednostka ta współpracuje z systemem wyłączania cylindrów (ACT), który pozwala przejść w oszczędny tryb dwucylindrowy dający możliwość zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 0,5 l/100km.

W ostatecznym rozrachunku silnik ten potrafi spalić poniżej 5 l/100km w trybie mieszanym. Tak niskie zużycie paliwa związane jest także z masą własną auta, która została obniżona o 75 kg, w dużej mierze, dzięki modyfikacjom zawieszenia.

Udoskonalono bowiem zarówno przednią, jak i tylną część układu jezdnego, co w połączeniu ze zwiększonym rozstawem osi i kół korzystnie wpłynęło na pewność prowadzenia. Sprawdziliśmy to! Kręte drogi i szykany zupełnie nie przeszkadzają Skodzie Superb w dynamicznym, a przede wszystkim bezpiecznym pokonywaniu kolejnych kilometrów. Miłośnicy jazdy pełnej werwy będą więc usatysfakcjonowani.

A na dodatek cena…

Pomimo wszystkich cech natury estetycznej i technicznej, które skłaniałyby ku decyzji związanej z zakupem nowej Skody Superb, najważniejszą rolę wciąż odgrywa cena. Za 125-konny silnik benzynowy w podstawowej wersji wyposażeniowej Active należy zapłacić 79 500 zł. W standardzie otrzymamy, m.in. automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania, czy tempomat. Chcąc zakupić egzemplarz z silnikiem diesla w dobrze wyposażonej wersji, trzeba liczyć się z wydatkiem ok. 120 000 zł.

Jak się więc okazuje, nowy Superb wykonał znaczący krok naprzód zarówno pod kątem stylistycznym, jak i technicznym, a pomimo tego ceny pozostały praktycznie bez zmian. Konkurencjo, drżyj, nadchodzi nowa Skoda Superb!

Autor Paweł Szyszka
Paweł Szyszka
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków