- Rodzinny minivan przyspiesza od zera do "setki" w 7,5 s i spala średnio 7,5 l/100 km
- Siedmiostopniowa "dwusprzęgłówka" nowej generacji oferowana jest standardowo
- W pakiecie M mamy m.in. sportowy układ kierowniczy i obniżone adaptacyjne zawieszenie
- Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata", które do sprzedaży trafi w poniedziałek 11 kwietnia. Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go wcześniej
BMW z napędem na przednie koła. Ta informacja już nie szokuje, gdyż w ofercie niemieckiego producenta są takie modele od 2014 r. Pierwszym była "dwójka" Active Tourer, kolejnym – od 2019 r. – model serii 1. Testując benzynową wersję 223i wyposażoną w układ miękkiej hybrydy sprawdzimy czym zaskakuje druga generacja kompaktowego minivana BMW?
Samochody przednionapędowe są bezpieczniejsze od tych, które przekazują moc na koła tylne. To twierdzenie jest prawdziwe, podobnie jak informacja, że są tańsze w produkcji. Czy dostarczają więcej przyjemności z jazdy? Raczej nie, nawet jeśli zostały zaprojektowane przez inżynierów z BMW. Taki wniosek nasuwa nam się po teście najnowszego przednionapędowego BMW – 2. generacji serii 2 Active Tourer. Ale po kolei...
Nowe BMW 223i Active Tourer – przykuwa uwagę
Druga generacja serii 2 Active Tourer przykuwa uwagę przechodniów muskularną sylwetką. Wszystko za sprawą wysoko wznoszącej się linii okien, schowanych klamek, spoilera dachowego, małego dyfuzora z tyłu oraz przerośniętej "nerki". W testowym egzemplarzu dodatkowo przyciągają wzrok drapieżne elementy pakietu sportowego M (14,5 tys. zł) oraz 19-calowe felgi BMW Individual Multi-spoke 839 Bicolor (7400 zł). Bardziej dynamiczną sylwetkę samochodu zapewniają także mocniej pochylone niż poprzedniku słupki A. Na zewnątrz wyglądają świetnie, ale są szersze niż poprzedniku, przez co ograniczają widoczność kierowcy. Na skrzyżowaniu bez trudu może się za nimi schować osoba pchająca wózek.
Nowe BMW 223i Active Tourer – nowe rozplanowanie wnętrza
Nowy model przejął z poprzednika duży rozstaw osi (2670 mm), jest od niego nieznacznie dłuższy (o 44 mm), minimalnie szerszy (o 24 mm) i odrobinę niższy (o 10 mm). Porównując wymiary wnętrza z poprzednikiem, miejsca specjalnie dużo nie przybyło, ale ponieważ nowy model ma diametralnie inaczej zaprojektowaną deskę rozdzielczą oraz tunel środkowy (pojawił się podłokietnik ze zintegrowanym panelem obsługi zawierający selektor przełożeń w formie dżojstika oraz ograniczono do minimum liczbę analogowych przycisków) wrażenie przestronności jest większe. Osoby siedzące z przodu docenią nie tylko swobodę ruchów, ale także świetnie wyprofilowane sportowe fotele posiadające regulację długości siedziska.
Nowe BMW 223i Active Tourer – wolimy stary iDrive
Prowadzący trzyma w dłoniach grubą sportową kierownicę, a przednim znajduje się zespół ekranów obejmujący wyświetlacz informacyjny o przekątnej 10,25 cala i centralny o przekątnej 10,7 cala. Dodatkowych wskazań nawigacyjnych oraz informacji o prędkości jazdy może zaczerpnąć także z wyświetlacza head up mającego projekcję na wysuwanej szybce. Wirtualne zegary mają ciekawą grafikę i możliwość zmiany widoku, ale uważamy, że nie są wzorem czytelności. Mam także zastrzeżenia do obsługi komputera pokładowego, który przez lata w modelach BMW był wręcz intuicyjny. Teraz by skasować wartość średniego zużycia paliwa, trzeba wykonać kilka kliknięć w ekran multimediów, a nam mimo wertowania instrukcji obsługi nie udało odnaleźć się wskazań średniej prędkości jazdy.
Choć imponująco wyglądają możliwości systemu multimedialnego (kamera wewnętrzna pozwala robić zdjęcia pasażerom i przesyłać je na smartfona, karta Personal eSIM przystosowana jest do standardu telefonii 5G, profil BMW ID do indywidualizacji ustawień użytkownika, bezprzewodowa integracja ze smartfonami przez Apple CarPlay i Android Auto), to nie do końca spodobało nam się sterowanie klimatyzacją przez dotykowy ekran. Także uważamy, że wygodniejszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie pokrętła głośności bliżej ekranu radia, a nie na panelu zamontowanym w podłokietniku. Wzorowo oceniamy za to jakość kamer zapewniających widok wokół pojazdu (element pakietu Innowacji za 16,9 tys. zł) oraz dźwięku pochodzącego z opcjonalnego nagłośnienia HiFi Harman Kardon (2,6 tys. zł).
Nowe BMW 223i Active Tourer – dużo przestrzeni dla podróżnych i na bagaż
Jak przystało na pojazd o rodzinnym charakterze, wzorowo zaprojektowano tylną część kabiny. Na kanapie wygodnie może podróżować dwójka dorosłych, nie zabraknie im miejsca zarówno na wysokości kolan, jak i nad głową (nawet w wersji z dachem panoramicznym – 5,2 tys. zł). Środkowy pasażer z tyłu nie jest miło widziany, o czym świadczy mniejszy zagłówek, wyprofilowanie kanapy oraz rozbudowany panel nawiewów tylnych mający w miejscu na stopy jasną półkę z tworzywa. Jest za to funkcjonalna regulacja wzdłużna kanapy (zakres 13 cm), dzielone w proporcjach 40:20:40 oparcia tylne z funkcją regulacji kąta wychylenia.
Nikt nie powinien narzekać też na funkcjonalność bagażnika. W prezentowanej wersji 223i wyposażonej w miękką hybrydę ma pojemność od 415 do 1405 l (o 55 l mniejszy względem pozostałych wersji), elektrycznie unoszoną pokrywę sterowaną gestem (standard), a po złożeniu oparć kanapy dysponuje płaską powierzchnią ułatwiającą załadunek długich przedmiotów.
BMW 223i Active Tourer – świetne osiągi, ale skrzynia...
Zadowoleni byliśmy także z osiągów i spalania testowanego modelu, gdyż rozpędzanie od 0 do 100 km/h tym sportowo wyglądającym autem zajmowało 7,5 s (o 0,5 s gorzej niż podaje BMW). Nie ma się jednak czemu dziwić, skoro dwulitrowy benzyniak wspomagany hybrydą osiąga 218 KM (moc generowana przez silnik spalinowy to 204 KM, a przez „elektryka” 19 KM).
Sportowa dwusprzęgłowa skrzynia Steptronic, w jaką wyposażony był testowy model szybko i płynnie zmieniała biegi, miała jednak typowy już problem. W sytuacji, gdy chcieliśmy spokojnie ruszyć np. podczas parkowania, trzeba było delikatnie muskać na pedał gazu, inaczej auto ruszało z szarpnięciem powodującym buksowanie kół. Z kolei, podczas badania przyspieszenia samochodu, kiedy zależało nam na maksymalnie dobrych osiągach auta, zauważyliśmy przy ruszaniu wyraźną zwłokę. Podobne zachowanie zauważyliśmy także przy skrzyni Steptronic (Aisin) montowanej w przednionapędowym BMW serii 1. Dodamy, że z takimi reakcjami nigdy nie spotkaliśmy się w tylnynapędowych modelach BWM wyposażonych w skrzynię firmy ZF.
BMW 223i Active Tourer – hybryda daje oszczędność
Mocny silnik w minivanie daje dużo frajdy z jazdy, ale pytanie, czy ile ta przyjemność kosztuje. BMW zapewnia, że seria 2 z hybrydowym napędem powinna średnio zużywać 6,5 l/100 km. Nam na pętli pomiarowej samochód zużywał: w ruch miejskim od 7,9 do 10,7 l/100 km, na autostradzie zadowalał się 7,5 l/100 km, poza miastem przy jeździe przepisowej do prędkości 90 km/h – 6 l/100 km, na "ekspresówce" 6,9 l/100 km. Średni wynik z testu okazał się 1 l/100 km wyższy od zapewnień producenta (7,5 l/100 km), co może nie jest powodem do zadowolenia, ale jest wartością akceptowalną w przypadku samochodu z 218-konnym napędem.
BMW 223i Active Tourer – daje fan z jazdy, ale...
Druga generacja serii 2 Active Tourer ma zmodernizowane podwozie (m.in. inna charakterystyka tłumienia, zwiększony rozstaw kół, zintegrowany układ hamulcowy). Testowy egzemplarz wyposażony w adaptacyjny układ jezdny M (element pakietu M) poza regulacją twardości amortyzatorów miał jeszcze sportowy układ kierowniczy, obniżone o 15 mm zawieszenie i 19-calowe felgi. Trzeba przyznać, że już podczas jazdy miejskiej tak zestrojone podwozie zapewnia dużo frajdy, oferując natychmiastową reakcję kół przy minimalnym ruchu kierownicy. Także na krętych pozamiejskich drogach samochód pewnie pokonuje łuki, dając przy tym kierowcy dużo frajdy z dynamicznej jazdy. Podczas sportowej jazdy nie da się jednak wyeliminować typowej dla przednionapędowych aut podsterowności.
BMW 223i Active Tourer – wyposażenie na bogato
Jak przystało na nowoczesny pojazd nowe BMW serii 2 Active Tourer oferuje liczne systemy wspomagające kierowcę. W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in. tempomat z funkcją hamowania, unikanie kolizji z wykrywaniem pojazdów jadących z naprzeciwka przy skręcie w lewo oraz pieszych lub rowerzystów, oraz asystenta parkowania z kamerą cofania. Seryjnie oferowane są także: system nawigacyjny, cztery gniazda USB-C i po jednym gniazdku 12 V na konsoli środkowej i w bagażniku, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, skórzana kierownica sportowa i czujnik deszczu z automatyczną aktywacją świateł mijania. W opcji znajdziemy m.in.: asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, tempomat z funkcją Stop & Go, układ ostrzegania przy wysiadaniu, head up-a, kamery 360, zdalny widok 3D, rejestrator jazdy BMW i zdalny rejestrator kradzieży. Trzeba przyznać, że wszystkie układy, w jakie wyposażony był testowy egzemplarz, działały bez zarzutu, tzn. ingerowały w prowadzenie tylko wówczas kiedy było to naprawdę konieczne.
BMW 223i Active Tourer – moim zdaniem
Inżynierowie BMW dwoili się i troili, by przednionapędowy rodzinny minivan dawał typową dla modeli BMW radość z jazdy. Trzeba przyznać, że ich wysiłki nie poszły na marne, gdyż 218-konna wersja 223i Active Tourer wyposażona w sportowe zawieszenie i układ kierowniczy oraz adaptacyjne amortyzatory prowadzi się jak po sznurku. Fizyki jednak nie da się tak łatwo oszukać, przy szybkim starcie na światłach przednie koła potrafią zabuksować, podczas dynamicznej jazdy na zakrętach wyczuwalna jest podsterowność, ale najbardziej drażniła nas opóźniona reakcja skrzyni przy próbie dynamicznego ruszania. Jest to więc model bardzo udany, ale nie daje tak dużej frajdy z jazdy, jak tylnonapędowe BMW. Kolejną kwestią jest sprawa komfortu, uważamy, że w typowo rodzinnym aucie, jakim jest minivan, zwłaszcza w naszym egzemplarzu z obniżonym sportowym zawieszeniem, było go nieco za mało.
BMW 223i Active Tourer – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 7,5 s |
0-130/0-160 km/h | 11,4/17,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1628/477 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 42,4 m (opony zimowe) |
gorące | 43,4 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,5 l/100 km |
Zasięg | 600 km |
BMW 223i Active Tourer – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + miękka hybryda |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Moc maksymalna benzynowego + elektrycznego | 204 KM/5000-6500 obr./min + 19 KM |
Maks. moment obrotowy benzynowego + elektrycznego | 320 Nm/1500-4000 obr./min + 40 Nm |
Łączna moc systemowa/łączny moment obrotowy | 218 KM/360 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 2-sprzęgłowa 7 b./przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 7,0 s; 241 km/h |
Średnie spalanie fabryczne | 6,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 149 g/km |
Dł./szer./wys. | 4386/1824/1576 mm |
Rozstaw osi/prześwit | 2670/171 mm |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 415-1405/45 l |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1500/750 kg |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Ultra Grip Performance + |
Rozmiar opon | 225/50 R 18 |
BMW 223i Active Tourer – wyposażenie
Wersja | 223i Active Tourer |
7 airbagów/LED-y | S/S |
Klima aut. 2-stref./wirtual. kokpit | S/S |
Systemy asystujące Professional: asystent parkowania Plus z systemem kamer 360, wyświetlacz Head-Up, interfejs ładowania bezprzewodowego, BMW Live Cockpit Professional z systemem nawigacyjnym | 7900 zł |
Skorzana tapicerka Vernasca Oyster/panoramiczny dach | 5400/5200 zł |
Asystent parkowania/tempomat | S/S |
Pakiet sportowy M (obniżone o 15 mm zawieszenie adaptacyjne, sportowe fotele, sportowa kierownica M, sportowy układ kierowniczy, sportowa stylistyka wew. i zew., podsufitka antracytowa | 14 500 zł |
Lakier metalik Niebieski Portimao M/alufelgi 19 cali | 3100/7400 zł |
BMW 223i Active Tourer – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 157 000 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 235 200 zł |
Rodzinny van, który potrafi być nie tylko praktyczny, ale także szybki i zwinny.
Nadwozie vana produkowanego w Lipsku jest przystosowana zarówno do silników spalinowych, jak i do zelektryfikowanych układów napędowych. Wkrótce do oferty dołączą dwie wersje hybryd plug-in.
Niezwykle czuły i precyzyjny układ kierowniczy polubią kierowcy lubiący sportową jazdę. Sztywne podwozie i duże koła sprzyjają dynamicznej jeździe, ale ograniczają komfort resorowania.
BMW 223i Active Tourer osiąga 218 KM – moc generowaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy (204 KM) i napęd elektryczny (19 KM).
Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, kierownica sportowa i nawigacja BMW Maps są w standardzie. Mocno pochylone i szerokie słupki A znacznie ograniczają pole widzenia.
Head up z projekcją na szybce nie jest najlepszym rozwiązaniem, ale ten w BMW jest wystarczająco czytelny.
Nowy system iDrive jest ukierunkowany na intuicyjną obsługę dotykową i głosową.
Dopłata do pakietu M wynosi 14 000 zł. Zawiera m.in. skórzaną kierownicę M oraz sportowe fotele przednie.
Podłokietnik zintegrowano z panelem obsługi. Jego obsługa jest intuicyjna, ale wolelibyśmy by potencjometr głośności umieszczony był bliżej ekranu systemu multimedialnego. Obszar pod schowkiem zapewnia miejsce na napoje i nowo zaprojektowaną półkę na smartfon. Nowe tryby My Modes łączą ustawienia pojazdu z odpowiednimi wrażeniami we wnętrzu.
Rzadko spotykane w vanach sportowe fotele mają wydatne podparcia boczne i częścią barkową, elektryczną regulację z funkcją pamięci oraz podparcie lędźwiowe i funkcję masażu.
Z tyłu wystarczająco dużo przestrzeni dla dwójki dorosłych osób. Kanapę tylną można przesuwać do przodu nawet o 13 cm i zmieniać jej kąt oparcia. Dzięki tym rozwiązaniom można zwiększyć przestrzeń bagażową nawet o 90 l. Szklany dach za dopłatą 5200 zł.
Wyposażenie standardowe obejmuje elektrycznie unoszoną pokrywę bagażnika. Kufer wersji 223i Active Tourer mieści od 415 do 1405 l. Praktycznie: po złożeniu dzielonych w proporcjach 40:20:40 oparć powstaje płaska powierzchnia ułatwiająca załadunek dłuższych przedmiotów.
Wygląd wirtualnych zegarów (10,25 cala) można projektować.
Po prawej stronie ekrany zmienia się wówczas widok z wartości wykorzystania mocy na obrotomierz.
Wyświetlacz centralny o przekątnej 10,7 cala znajduje się po prawej stronie zakrzywionego ekran mieszczącego także wirtualne zegary (po lewej). Nawigacja w standardzie.
Imponujące możliwości systemu multimedialnego bazującego na systemie operacyjnym BMW 8.
Do wyboru są trzy tryby jazdy: standardowy Personal, dynamiczny Sport i ekonomiczny Efficient.
Kamera wewnętrzna pozwala robić zdjęcia pasażerom i przesyłać je na smartfon. Auto wyposażone jest również w kartę eSIM przystosowaną do nowego standardu telefonii komórkowej 5G. Świetna integracja ze smartfonami przez Apple CarPlay i Android Auto.
Obsługa klimatyzacji za pośrednictwem ekranu dotykowego nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem.
Świetnej jakości kamery z widokiem także z przodu pojazdu.