Renault Zoe pojawiło się w salonach 7 lat temu i od razu zdobyło liczną rzeszę wielbicieli. Do końca maja 2019 r. zarejestrowano 150 tys. tych modeli – to europejski lider w segmencie miejskich „elektryków”.
Z zewnątrz odnowiony model można poznać po zmienionych reflektorach i zderzaku. Grill i światła przeciwmgłowe mają chromowane ramki. Gniazdo ładowania umieszczono pod dużym logo Renault.
Renault Zoe - zupełnie nowe wnętrze
W środku zmiany są znacznie głębsze – Zoe otrzymało nową deskę rozdzielczą z 10-calowym ekranem, na którym wyświetlane są zegary i inne wskaźniki oraz nowy panel środkowy z ekranem o przekątnej 9,3 cala. System Renault Easy Link podaje m.in. informacje o dostępności stacji ładowania. Sprawy estetyki są trudno mierzalne i subiektywne, ale można z całą pewnością stwierdzić, że wnętrze nowego Zoe jest ładniejsze i bardziej eleganckie niż w poprzedniku.
Podczas prezentacji specjaliści Renault podkreślali, że tapicerka auta (w wersji Zen) wykonana został z materiałów pochodzących w całości z recyclingu. Użyta do tego przędza powstaje ze… zużytych pasów bezpieczeństwa oraz plastikowych butelek PET.
Wymiary Zoe pozostały bez zmian (dł. 4,084 mm, szer.1730 mm, wys.1562 mm, rozstaw osi 2588 mm), a więc wnętrze również nie jest zmienione. Na przednich fotelach miejsca jest zaskakująco dużo, nawet dla osób o wysokim wzroście. Widoczność z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach jest dobra, kierowca ma wyczucie odległości podczas manewrów.
Zmianą, która powinna najbardziej zainteresować kierowców jest nowy akumulator o pojemności 52 kWh (w starym modelu miał 40 kWh). Zwiększona pojemność pozwoliła wydłużyć zasięg auta na jednym ładowaniu do 390 km. To wartość teoretyczna, wyliczona wg. protokołu WLTP – w tym cyklu zasięg obliczany jest przy założeniu: 57 proc. – jazda miejska, 25 proc. – jazda podmiejska, 18 proc. – jazda autostradowa.
Podczas prezentacji nowego ZOE specjaliści Renault podkreślali, że jest to elektryczny model o najkrótszym czasie ładowania w sieci ogólnodostępnych terminali. ZOE można ładować zarówno w terminalach prądu zmiennego (o mocy do 22 kWh), jak też w terminalach szybkiego ładowania o mocy do 50 kWh.
Renault Zoe - ile trwa ładowanie?
To zależy od miejsca i rodzaju ładowarki. Najdłużej, gdy korzystamy z terminala typu Wallbox np. w domowym garażu i przy sieci do 7 kW. Naładowanie baterii od zera do 100 proc. potrwa wówczas 9 godzin i 25 minut. W tym systemie akumulator najlepiej ładować całą noc.
W ogólnie dostępnych stacjach ładowania o mocy do 11 kW w ciągu 2 godzin można uzyskać zasięg ok. 125 km. Terminal o mocy 22 kW pozwala skrócić czas ładowania przy wymienionym zasięgu do 1 godziny. Podczas dłuższych podróży najlepiej skorzystać z ładowarki DC (prądu stałego) o dużej mocy 50 kW. Wtedy zasięg 125 km uzyskamy w ciągu 30 minut.
Renault Zoe - a jak jeździ?
Osoby, które nie miały okazji prowadzić auta elektrycznego, podczas jazdy Zoe będą zaskoczone niskim poziomem hałasu oraz znakomitą dynamiką. Wersja z nowym silnikiem o mocy 135 KM przyspiesza do 100 km/h w 9,5 sekundy, a przyspieszanie od 80 do 120 km/h zajmuje 7,1 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 140 km/h.
Nowe Renault Zoe ma dodatkowy tryb jazdy (B-mode). Przydatny jest w mieście, pozwala maksymalnie odzyskiwać energię elektryczną –wystarczy, że kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, a automatycznie uruchamia się hamowanie rekuperacyjne. W tym trybie kierowca praktycznie nie musi używać hamulca.
Nowy Renault ZOE wyposażony jest w wiele układów wspomagających prowadzenie, m.in. w układ rozpoznawania znaków drogowych, adaptacyjne światła drogowe, system kontroli martwego pola lusterek wstecznych, funkcję Auto-Hold (hamulec działa po zdjęciu nogi z pedału hamulca), system automatycznego wspomagania hamowania, system kontroli pasa ruchu, a także układ ułatwiający parkowanie.
Kierowca Renaulta ZOE może korzystać z aplikacji MY Renault – pozwala ona na dostęp do aplikacji i usług online. Kierowca może zdalnie kontrolować i obsługiwać auto, np. sprawdzić stan naładowania baterii, zaprogramować ładowanie w nocy, uruchomić ogrzewanie lub klimatyzację. Dostępna jest również funkcja planowania trasy z zaznaczeniem stacji ładowania oraz możliwością obliczenia czasu przejazdu.
Renault Zoe - dane techniczne
Renault Zoe | Wersja R110 | Wersja R135 |
Moc | 108 KM | 135 KM |
Moment obrotowy | 225 Nm | 245Nm |
Napęd/skrzynia biegów | na przednie koła / 1b. | na przednie koła / 1b. |
Pojemność baterii | 52 kWh | 52 kWh |
Średni zasięg (cykl WLTP) | 375 km / 240 km (lato/zima) | 375 km / 240 km (lato/zima) |
Czas ładowania: 2,3 kW / 7,4 kW / 11 kW | 34,5 godz. / ok. 9,5 godz. / 6 godz. | 34,5 godz. / ok. 9,5 godz. / 6 godz. |
Czas ładowania z szybkiej ładowarki (DC 50kW) - 0-80% | 1 godz. 10 min. | 1 godz. 10 min. |
Prędkość maksymalna | 135 km/h | 140 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 9,5 s |
Masa własna | 1502 kg | 1502 kg |
Pojemność bagażnika | 388 l | 388 l |