- C8 to pierwsza generacja Corvette z silnikiem umieszczonym centralnie
- Moc silnika V8 to 482 KM, a moment 613 Nm
- C8 Cabrio może przyspieszać do „setki” we 3,5 s i rozpędzać się do 296 km/h!
Kiedy nowa Corvette kabriolet składa swój hardtop do tyłu nad komorę silnika w 17 sekund, wiele rzeczy z przodu zaczyna się zmieniać. Włosy się puszą, czapki z daszkiem fruwają, a hormony szczęścia robią salta. Wynika to przede wszystkim z faktu, że ósma generacja Corvette, która po raz pierwszy pojawiła się z silnikiem umieszczonym centralnie za kierowcą, nie traci nic ze swojego sportowego charakteru nawet jako kabriolet. Takie same osiągi jak w przypadku coupé ze zdejmowanym panelem dachowym mówią same za siebie. Konkretnie: prędkość maksymalna 296 km/h, sprint do 100 km/h w 3,5 sekundy. Jakieś pytania?
Chevrolet Corvette C8 – kunszt mocy
Wraz z odkrytym C8, klienci na Starym Kontynencie mogą teraz cieszyć się prawdziwym modelem Euro: z filtrem cząstek stałych (DPF), systemem informacyjno-rozrywkowym nie tylko w języku angielskim i oczywiście z oficjalną homologacją – do tej pory na rynek wchodziła zawsze wersja amerykańska. Nabywcy prawdopodobnie byliby zadowoleni z braku DPF i tym podobnych, ale 6,2-litrowy silnik V8 typu small-block na szczęście nadal brzmi jak wolność. Jedyne, co stracił, to trochę mocy: w arkuszu danych podano około 20 KM mniej. Kierowca zauważy to jednak tylko wtedy, gdy zmierzy się z amerykańskim wariantem na światłach. W kabriolecie, którym jechaliśmy, 20 koni jest jeszcze bardziej nieistotne. W końcu 482 KM nadal działa z pełną mocą. Moment obrotowy również nieznacznie spada, z 637 do 613 Nm, ale jest w pełni dostępny 650 obrotów wcześniej. W kabriolecie jest to wystarczająca ilość, aby zastąpić suszarkę do włosów przed osiągnięciem prędkości autostradowej.
Silnik V8 ma 16 zaworów, centralny wałek rozrządu z popychaczami, ale też smarowanie z suchą miską olejową, bezpośredni wtrysk paliwa i system dezaktywacji cylindrów. Nowoczesny jest również układ przeniesienia napędu. Ośmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów reaguje szybko, zwłaszcza w trybie sportowym, a łopatki na kierownicy o niekonwencjonalnym kształcie dają poczucie zaangażowania. Jedna uwaga krytyczna dotyczy foteli: choć są wygodne i zapewniają dobre podparcie odśrodkowe, to pozycja dla osób o wzroście ponad 180 cm okazuje się zbyt wysoka.
Chevrolet Corvette C8 – respekt wśród rywali
Trudno powiedzieć, który aspekt dynamiki nowej Corvette jest bardziej imponujący: osiągi na prostej czy sposób, w jaki się prowadzi, hamuje czy pokonuje zakręty. Standardowe zawieszenie Z51 sprawnie balansuje na granicy miękkości i zwinności, a precyzji prowadzenia i reakcji przedniej osi nie da się porównać z żadną inną Corvette. I nie ma absolutnie żadnej różnicy, czy jeździ się topless czy z zamkniętym dachem. Prawda jest taka, że w każdym przypadku Corvette C8 potrafi zachwycać. Co ważne, nie tylko w porównaniu ze swoimi poprzednikami, lecz także z najlepszymi obecnie samochodami sportowymi w tej klasie.
Chevrolet Corvette C8 – naszym zdaniem
Z ceną bazową 93400 euro, kabriolet jest o 6500 euro droższy od coupé (oficjalne ceny z rynku niemieckiego). Ale w zamian oferuje prawdziwe uczucie otwartej przestrzeni bez żadnych poważnych kompromisów w zakresie przyjemności z jazdy.
Chevrolet Corvette C8 – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 6192 cm3, V8 |
Moc | 482 KM przy 6450 obr./min |
Moment obrotowy | 613 Nm przy 4500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. dwusprzęgłowa 8b |
Napęd | na tylne koła |
Prędkość maksymalna | 296 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 12,1 l/100 km |
Masa własna | 1767 kg |
Dł./szer./wys. | 4634/1934/1234 mm |
Rozstaw osi | 2722 mm |
Cena | Od 93 400 euro |