Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Odlotowa para - Nissan Juke i Toyota C-HR

Odlotowa para - Nissan Juke i Toyota C-HR

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Dzieli je wprawdzie 21 cm długości, ale oba za wszelką cenę chcą być inne – normalność zostawiają nudziarzom. Odważny ten, kto je kupi. Ale gdy już to zrobi, zostanie bohaterem ulicy.

Nissan Juke i Toyota C-HRAuto Bild

Te crossovery są modne z zewnątrz, ale dość ciasne w środku. Ich tylne kanapy nie nadają się do leczenia klaustrofobii. Z pewnością jednak każde z tych aut skutecznie wyleczy swojego właściciela z anonimowości, bo Nissana i Toyoty nie sposób nie zauważyć. Jedyne, co można przeoczyć, to ukryte w słupkach tylne klamki C-HR. Mimo 4,35 m długości wsiadanie z tyłu nie jest łatwe.

Wnętrze okazuje się przyjemne, pod warunkiem że nie interesuje nas to, co za oknem – szyby tylnych drzwi są małe i dzieci niewiele przez nie zobaczą. Juke mierzy 4,14 m długości, czyli jest o 21 cm krótszy, ma za to z tyłu większe okna. Lepiej dla klaustrofobów, ale podczas cofania Nissanem szerokie słupki C ograniczają pole widzenia. I nie obawiajcie się, że widoczność zasłonią wam dodatkowo dorośli siedzący z tyłu – osoba o wzroście 180 cm i tak tam nie usiądzie.

Fotele obu aut trzymają boczki i tłuszczyk na miejscu, ale słabiej podpierają ramiona. C-HR jest solidnie zmontowane. Kokpit pomysłowo zaprojektowano, ekran multimediów jest duży – tak młodzieżowa i świeża Toyota jeszcze nigdy nie była!

Juke jest sprzedawany od 2010 r., ale żeby wyczuć jego zaawansowany wiek, trzeba wejść do kabiny. Nadwozie nadal cieszy (lub drażni) oko, za to kokpit został już nadgryziony zębem czasu. Ekran nawigacji ma wielkość smartfona, a dobór materiałów to miks tanich plastików. Półka bagażnika przypomina hamak. Skoro już jesteśmy przy tylnych częściach pojazdu, to po złożeniu kanapy w C-HR powstaje duży próg. A jak spisują się jednostki napędowe?

Z czterocylindrowego turbodoładowanego silnika C-HR o pojemności 1197 cm3 wyciśnięto 115 KM. Juke ma identyczne parametry, ale jest lżejszy. Jeśli chodzi o jazdę, to stary Nissan dorównuje nowej Toyocie. W toyotowskiej jednostce 1.2 kulminacja akcji rozgrywa się pomiędzy 1800 a 2500 obr./min. Toyota osiąga wyższą prędkość niż Nissan, ale Juke szybciej rozpędza się do „setki”.

Na naszym torze testowym sprawił też więcej frajdy, bowiem jego układ kierowniczy daje nieco więcej informacji zwrotnych niż koło sterowe C-HR. Układowi kierowniczemu Toyoty brakuje wyraźniejszego uzależnienia oporu na kierownicy od kąta skrętu kół, a także większej progresywności wspomagania w funkcji prędkości jazdy.

I tu przechodzimy do kolejnego punktu programu: komfortu. Na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie Toyoty nie przechyla się zbytnio, co daje kierowcy wrażenie sportowości. Ale zawieszenie C-HR niezbyt dobrze znosi krótkie nierówności i długie pofałdowania jezdni. Karoseria cały czas pozostaje w lekkim niepokoju, co nie jest zbyt komfortowe.

Nie, żeby Juke był miękko zestrojony, ale lepiej trzyma się w ryzach. Jego mechanizm zmiany biegów jest odrobinę bardziej precyzyjny. Przełożenia w Toyocie wchodzą równie łatwo. Z drugiej strony Jukiem solidnie trzęsie, gdy pokonujemy nierówności. Kategorię dynamiki jazdy przegrał jednak znacznie dłuższą drogą hamowania.

Nissan Juke 1.2 Turbo kontra Toyota C-HR 1.2 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Toyota Nissan
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 10,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 19,5 s 17,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (4. bieg) 9,5 s 9,4 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (6. bieg) 22,3 s 21,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1421/424 kg 1275/435 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,1 m 11,1/11,4 m
Hamowanie (opony zimowe) ze 100 km/h (zimne) 38,8 m 43,9 m
Hamowanie (opony zimowe) ze 100 km/h (gorące) 38,2 m 42,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 7,5 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 660 km 680 km

Nissan Juke 1.2 Turbo kontra Toyota C-HR 1.2 Turbo - wymiary kabin (oceniane)

Toyota C-HR Nissan Juke
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1115 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1470 1390
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 960 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 225 230
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 690 680
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1445 1370
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 910 870
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 320

Zmierzone po odsunięciu oparcia fotela kierowcy od pedału hamulca o jeden metr, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nissan Juke 1.2 Turbo kontra Toyota C-HR 1.2 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane z wyjątkiem pojemności bagażników)

C-HR Juke
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1197
Maks. moc silnika (KM/obr./min) 115/5600 115/4500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 185/1500 190/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 190 178
Skrzynia biegów man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/b
Pojemność bagażnika (l) 377-1160 354-797
Marka i model opon testowanego auta Pirelli Sottozero Winter Bridgestone Blizzak LM32
Rozmiar opon testowanego auta 225/50 R 18 215/55 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 46
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km) 7,4/5,1/5,9 7,1/4,9/5,7
Dł./szer./wys. (mm) 4350/1790/1570 4135/1765/1565

Nissan Juke 1.2 Turbo kontra Toyota C-HR 1.2 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

C-HR Juke
Wersja Dynamic N-Connecta
Poduszki powietrzne czołowe/boczne/kurtynowe S/S/S S/S/S
Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy S N
Reflektory ksenonowe/pełne LED/dzienne LED N/5900 zł/S 2500 zł/N/S
Światła przeciwmgielne/czujnik deszczu S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna S S
Lusterka elektr. sterowane i podgrzewane/składane S/6900 zł* S/S
System multimedialny/ekran dotykowy S/S S/S
Nawigacja/kierownica wielofunkcyjna 2500 zł/S S/S
Złącza Bluetooth/AUX/USB S/S/S S/S/S
Kluczyk zbliżeniowy 6900 zł* S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica S/6900 zł* N/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/N
Regulacja kierownicy w poziomie/w pionie S/S N/S
Kamera cofania S S lub 1800 zł* (360 stopni)
Czujniki parkowania przód/tył 6900 zł* za obie opcje N/N
Automat parkujący 6900 zł* N
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniem S N
Asystent utrzymania pasa ruchu S 1800 zł*
Monitoring martwego pola 6900 zł* 1800 zł*
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania 6900 zł* 1800 zł*
Skaner znaków drogowych S N
Lakier metaliczny 2 500 zł 2 000 zł
Koła i felgi standardowe/w testowanym aucie 18 cali/18 cali 17 cali/17 cali

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *pakiet

Nissan Juke 1.2 Turbo kontra Toyota C-HR 1.2 Turbo - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

C-HR Juke
Cena podstawowa testowanej wersji 98 900 zł 74 400 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 110 800 zł 78 200 zł

Nissan Juke 1.2 Turbo kontra Toyota C-HR 1.2 Turbo - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. C-HR Juke
Przestronność z przodu 40 28 29
Przestronność z tyłu 30 19 16
Pojemność bagażnika 25 16 15
Ładowność 15 11 11
Widoczność 20 10 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 23 22
Ergonomia obsługi 20 15 12
Jakość wykończenia 20 16 14
Suma punktów 200 138 131
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. C-HR Juke
Przyspieszenie 25 17 18
Elastyczność 25 15 16
Poziom hałasu 15 12 12
Skrzynia biegów 15 12 13
Zachowanie na drodze 30 24 25
Komfort jazdy 30 24 23
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 31 24
Suma punktów 200 152 149
Koszty i wyposażenie Maks. pkt. C-HR Juke
Cena po doposażeniu 50 33 40
Zużycie paliwa 30 17 19
Wyposażenie – komfort 30 26 20
Wyp. – bezpieczeństwo 30 25 17
Ubezpieczenia 10 7 8
Gwarancja 15 10 10
Przeglądy 20 10 13
Suma punktów 185 128 127
Wynik końcowy 585 418 407
Miejsce w teście 1. 2.

Nissan Juke 1.2 Turbo kontra Toyota C-HR 1.2 Turbo - pojedynek dziwaków?

Kogoś, kto na co dzień jeździ Golfem, Mazdą CX-3 lub – już niedługo – Audi Q2, te auta mogą szokować wyglądem. Ale jeżeli ktoś gustuje w awangardzie, to Nissan i Toyota „sprzedadzą się” już po pierwszym kontakcie wzrokowym. Tym, co je najbardziej dzieli, są: systemy asystujące, ergonomia i odczuwalna jakość wykończenia.

Jeździliście już C-HR albo macie Juke'a? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków