Ze swoimi ledowymi pazurami Peugeot 208 wygląda sportowo i przyciąga spojrzenia na ulicy. Dodatkowo w testowym egzemplarzu ( wersja GT Line) uwagę zwracają ciekawy niebieski lakier, czarne wstawkami na błotnikach. Design 208-ki sprawia, że pojazd ten wcale nie wygląda jak ubogi krewny na tle aut premium segmentu B, np. Min One czy i Audi A1.
Nowy Peugeot 208 – stylowo w mieście
W środku ma się wrażenie, jakby siedziało się w aucie klasy premium – kokpit prezentuje się designersko, a jakość użytych materiałów zachwyca. Mała kierownica daje poczucie poręczności – dobrze pasuje do sportowego charakteru „208-ki”. We wnętrzu jest oryginalnie, choć nie każdemu przypadnie do gustu, gdyż wieniec kierownicy potrafi przysłonić widok zegarów, a dwukrotnie spłaszczonym kołem kierownicy nie manewruje się wcale aż tak wygodnie. Wirtualne zegary składają się dwóch wyświetlaczy: klasycznego ekran LCD oraz szybki na której projektor wyświetla dodatkowe informacje (zasada działania podobna do head up-a). Zegary robią więc duże wrażenie, ale wymagają od kierowcy chwili przyzwyczajenia.
Kabina Peugeota, wśród hatchbacków segmentu B, nie posłuży na pewno za wzorzec przestronności . O ile z kierowca ma pełną swobodę ruchów, o tyle siedzący obok niego pasażer narzekać będzie na małą ilość miejsca na nogi, gdyż w miejscu, gdzie stawia stopy podłoga ustawiona jest pod kątem. Jeszcze gorzej wygląda przestronności z tyłu. Tu podróżowanie nie będzie wygodne, bo dla dorosłych jest mało miejsca na nogi i nad głową. Także w bagażniku brakuje przestrzeni – 265-litrowa pojemność 208-ki na tle kufrów VW Polo (351 l) czy Renault Clio (340 l) słaby wynik. Ponadto w załadunku bagaży przeszkadza gruby próg.
Pod maską testowego 208 pracował trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 130 KM, który seryjnie współpracuje z 8-biegowym „automatem” EAT8 japońskiej firmy Aisin. Podczas pomiarów uzyskaliśmy „setkę” w 9,3 s (wg producenta w 8,7 s) co potwierdza tylko, że napęd ten sprawdzi się nie tylko w mieście, ale także w trasie. Jednostka już od niskich obrotów żwawo reaguje na zmianę położenia pedału gazu i jest dobrze wyciszona. Automatyczna skrzynia biegów w trybie Sport działa bardziej agresywnie, ma także możliwość zmiany przełożeń łopatkami zza kierownicy. Ogólnie skrzynia pracuje dość sprawnie, choć zdarza się, że spóźnia się z redukcjami i podczas normalnej jazdy zbyt szybko przepina kolejne biegi, których ma w sumie aż osiem. Największym mankamentem napędu 1.2 Pure Tech 120 EAT8 okazało się jednak spalanie, które na odcinku testowym wyniosło aż 7,2 l/100 km, podczas gdy Peugeot obiecuje w katalogu średnie zużycie na poziomie 5-6-5,7 l/100 km.
Nowy Peugeot 208 – świetne prowadzenie
Nowy Peugeot 208 dobrze się prowadzi, jego układ kierowniczy chętnie słucha poleceń kierowcy, jest precyzyjny, a po skręcie stanowczo samoczynnie powraca do pozycji wyjściowej. a w zakrętach czuje się świetnie. Na plus trzeba też zapisać zawieszenie, które dzięki sprężystej charakterystyce wzorowo radzi sobie z miejskimi nierównościami, nie jest za twarde, choć 17-calowe koła wersji GT Line pogarszają nieco wygodę jazdy. Peugeot 208 nie zawodzi także podczas jazdy z wysokimi prędkościami i okazuje się stabilny podczas dynamicznej jazdy po zakrętach.
Nowy Peugeot 208 – podsumowanie
Nowy 208 to niebanalna propozycja auta miejskiego, która nie tylko cieszy oko (zwłaszcza w wersji GT Line), ale także daje sporo frajdy z prowadzenia. Wszystko za sprawą dynamicznego 130-konnego benzyniaka oraz dopracowanego układu jezdnego. Nie jest to jednak propozycja atrakcyjna ani w zakupie (cena testowego egzemplarza przekracza 100 tys. zł), ani w eksploatacji (śr. spal. 7,2 l/100 km). Z drugiej strony, skoro 208-ka GT Line ma podkradać klientów marek premium nie może być tania...
To nam się podoba: stylowe nadwozie, świetna dynamika, dobre prowadzenie, zadowalający komfort, bogate wyposażenie, nowoczesne multimedia.
To nam się nie podoba: wysoka cena, 2 lata gwarancji, mało miejsca z tyłu, niewielki bagażnika, ergonomia, wysokie zużycie paliwa, nadwrażliwy asystent pasa ruchu.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,3 s |
0-130 km/h | 15,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,1 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1179/451 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 63/37 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,9/10,5 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,2 m (opony letnie) |
gorące | 34,4m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,2 l/100 km |
Zasięg | 610 km |
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 131/5500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 230/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 |
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) | 5,7 |
Emisja CO2 (g/km)/norma | 129/Euro 6d-Temp |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 265-1106/44 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon | 205/45 R 17 |
Wyposażenie
Wersja | Allure |
6 airbag./refl. Full LED/tempomat | S/2900 zł/S |
Navi+ład. bezprzew./i-Cockpit 3D | 3900 zł/S |
Tryby jazdy/elektr. ham. ręczny | S/S |
Klima aut. 1-stref./utrzym. pasa ruchu | S/S |
Unikanie kolizji/aut. św. drog. | S/S |
P. kamera cof.+czuj. parkow. p. | 1 800,00 zł |
Lakier specjalny/alufelgi 16 cali | 2900 zł/S |
Cena/gwarancja
Cena podst. tej wersji silnikowej | 95 200 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata (b.o.)/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub co rok |
Cena testowanego auta | 108 700 zł |
Peugeot 208 to tegoroczny zwycięzca konkursu „Car of The Year” . Zdobywając 281 pkt. wyprzedził Teslę model 3, Porsche Taycana i Renault Clio.
Choć 208-ka mierzy ponad 4 m i ma typowy dla aut segmentu B rozstaw osi (2480 mm) nie jest wzorcem pod względem przestronności w swojej klasie. Atrakcyjny wygląd wersji GT Line zapewniają czarne tworzywa w nadkolach oraz 17-calowe koła.
Napis wersji na słupku C to ukłon w kierunku modelu 205.
Większy spojer doskonale podkreśla dynamikę 130-konnej wersji.
130-konny silnik Peugeota ma trzy cylindry i doładowanie. Spontanicznie reaguje na zmianę położenia pedału gazu, ale jest też paliwożerny.
Oryginalna stylistyka trafiła także do wnętrza. Zachwyca cyfrowy kokpit oraz jakość materiałów, ale z ergonomią nie jest najlepiej.
Wirtualne zegary składają się z dwóch wyświetlaczy: klasycznego LCD oraz szybki na której widoczna jest projekcja wybranych parametrów.
Kierowca może wybrać m.in. wygląd klasyczny, z nawigacją, tzw. jazdę lub zaprogramować dwa widoki osobiste.
Automatyczna skrzynia biegów EAT8 (AISIN) dostępna jako wyposażenie seryjne dla silnika 1.2/130 KM to sprawdzona konstrukcja japońskiej firmy AISIN.
Skrzynia ma 8 przełożeń i oprócz trybu manualnego oferuje sekwencyjną zmianę biegów łopatkami umieszczonymi przy kole kierownicy
W wersji GT Line z „automatem” kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy: eco, normal i sport. W ostatnim z wymienionych skrzynia działa bardziej agresywnie, a dźwięk silnika wzmacniany jest dźwiękiem generowanym z głośników.
Sterowanie głosowe występuje w opcji z nawigacją.
Bezprzewodowa ładowarka do telefonów za dopłatą 400 zł.
Mały detal a cieszy – w klapce od zamykanego schowka listewka idealnie podtrzymuje smartfona.
By zmienić temperaturę konieczne jest wywołanie odpowiedniego ekranu.
Już bazowa wersja Like ma bogatą listę systemów wspomagających kierowcę. Za system utrzymywania środka pasa ruchu oraz
-adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go nawet wersji GT Line trzeba jednak dopłacić.
Sieć Wi-Fi w samochodzie. Dla Peugeota 208 to nie problem.
Sportowe fotele dobrze podtrzymują ciało kierowcy, ale nie mają regulacji długości siedziska i zbyt miękkie tapicerowanie siedziska.
Mały otwór do wsiadania oraz niewielka przestrzeń na nogi i nad głową.
Bagażnik (265 l) ma niedużą jak na segment B pojemność (np. VW Polo - 351 l).
LED-owe reflektory w kształcie pazura to znak rozpoznawczy Peugeotów, w tym 208-ki.
Układ jezdny 208-ki odznacza się dobrą precyzją prowadzenia, wysoką stabilnością nadwozia zarówno na zakrętach jak i przy dużych prędkościach.