Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 208 1.2 PureTech – zachwyca urodą i osiągami, ale już nie ceną

Peugeot 208 1.2 PureTech – zachwyca urodą i osiągami, ale już nie ceną

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nowy Peugeot przyciąga uwagę odważną stylistyką nadwozia i oryginalnymi rozwiązaniami we wnętrzu. W testowanej wersji 1.2 Pure Tech 130 KM GT Line zachwyca także osiągami i bogactwem wyposażenia. Przyjrzymy mu się dokładnie oraz sprawdzimy, czy ma szansę zaszkodzić autom segmentu B premium?

Peugeot 208 1.2/130 KM aut.
Zobacz galerię (22)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Peugeot 208 1.2/130 KM aut.

Ze swoimi ledowymi pazurami Peugeot 208 wygląda sportowo i przyciąga spojrzenia na ulicy. Dodatkowo w testowym egzemplarzu ( wersja GT Line) uwagę zwracają ciekawy niebieski lakier, czarne wstawkami na błotnikach. Design 208-ki sprawia, że pojazd ten wcale nie wygląda jak ubogi krewny na tle aut premium segmentu B, np. Min One czy i Audi A1.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy Peugeot 208 – stylowo w mieście

W środku ma się wrażenie, jakby siedziało się w aucie klasy premium – kokpit prezentuje się designersko, a jakość użytych materiałów zachwyca. Mała kierownica daje poczucie poręczności – dobrze pasuje do sportowego charakteru „208-ki”. We wnętrzu jest oryginalnie, choć nie każdemu przypadnie do gustu, gdyż wieniec kierownicy potrafi przysłonić widok zegarów, a dwukrotnie spłaszczonym kołem kierownicy nie manewruje się wcale aż tak wygodnie. Wirtualne zegary składają się dwóch wyświetlaczy: klasycznego ekran LCD oraz szybki na której projektor wyświetla dodatkowe informacje (zasada działania podobna do head up-a). Zegary robią więc duże wrażenie, ale wymagają od kierowcy chwili przyzwyczajenia.

Schemat wymiarów – Peugeot 208
Schemat wymiarów – Peugeot 208Żródło: Auto Świat

Kabina Peugeota, wśród hatchbacków segmentu B, nie posłuży na pewno za wzorzec przestronności . O ile z kierowca ma pełną swobodę ruchów, o tyle siedzący obok niego pasażer narzekać będzie na małą ilość miejsca na nogi, gdyż w miejscu, gdzie stawia stopy podłoga ustawiona jest pod kątem. Jeszcze gorzej wygląda przestronności z tyłu. Tu podróżowanie nie będzie wygodne, bo dla dorosłych jest mało miejsca na nogi i nad głową. Także w bagażniku brakuje przestrzeni – 265-litrowa pojemność 208-ki na tle kufrów VW Polo (351 l) czy Renault Clio (340 l) słaby wynik. Ponadto w załadunku bagaży przeszkadza gruby próg.

Przeczytaj też:

Pod maską testowego 208 pracował trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 130 KM, który seryjnie współpracuje z 8-biegowym „automatem” EAT8 japońskiej firmy Aisin. Podczas pomiarów uzyskaliśmy „setkę” w 9,3 s (wg producenta w 8,7 s) co potwierdza tylko, że napęd ten sprawdzi się nie tylko w mieście, ale także w trasie. Jednostka już od niskich obrotów żwawo reaguje na zmianę położenia pedału gazu i jest dobrze wyciszona. Automatyczna skrzynia biegów w trybie Sport działa bardziej agresywnie, ma także możliwość zmiany przełożeń łopatkami zza kierownicy. Ogólnie skrzynia pracuje dość sprawnie, choć zdarza się, że spóźnia się z redukcjami i podczas normalnej jazdy zbyt szybko przepina kolejne biegi, których ma w sumie aż osiem. Największym mankamentem napędu 1.2 Pure Tech 120 EAT8 okazało się jednak spalanie, które na odcinku testowym wyniosło aż 7,2 l/100 km, podczas gdy Peugeot obiecuje w katalogu średnie zużycie na poziomie 5-6-5,7 l/100 km.

Nowy Peugeot 208 – świetne prowadzenie

Nowy Peugeot 208 dobrze się prowadzi, jego układ kierowniczy chętnie słucha poleceń kierowcy, jest precyzyjny, a po skręcie stanowczo samoczynnie powraca do pozycji wyjściowej. a w zakrętach czuje się świetnie. Na plus trzeba też zapisać zawieszenie, które dzięki sprężystej charakterystyce wzorowo radzi sobie z miejskimi nierównościami, nie jest za twarde, choć 17-calowe koła wersji GT Line pogarszają nieco wygodę jazdy. Peugeot 208 nie zawodzi także podczas jazdy z wysokimi prędkościami i okazuje się stabilny podczas dynamicznej jazdy po zakrętach.

Nowy Peugeot 208 – podsumowanie

Nowy 208 to niebanalna propozycja auta miejskiego, która nie tylko cieszy oko (zwłaszcza w wersji GT Line), ale także daje sporo frajdy z prowadzenia. Wszystko za sprawą dynamicznego 130-konnego benzyniaka oraz dopracowanego układu jezdnego. Nie jest to jednak propozycja atrakcyjna ani w zakupie (cena testowego egzemplarza przekracza 100 tys. zł), ani w eksploatacji (śr. spal. 7,2 l/100 km). Z drugiej strony, skoro 208-ka GT Line ma podkradać klientów marek premium nie może być tania...

To nam się podoba: stylowe nadwozie, świetna dynamika, dobre prowadzenie, zadowalający komfort, bogate wyposażenie, nowoczesne multimedia.

To nam się nie podoba: wysoka cena, 2 lata gwarancji, mało miejsca z tyłu, niewielki bagażnika, ergonomia, wysokie zużycie paliwa, nadwrażliwy asystent pasa ruchu.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s
0-100 km/h9,3 s
0-130 km/h15,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h5,1 s (aut.)
80-120 km/h6,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1179/451 kg
Rozdział masy (przód/tył)63/37 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)10,9/10,5 m
Hamow. ze 100 km/h zimne35,2 m (opony letnie)
gorące 34,4m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)7,2 l/100 km
Zasięg610 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1199
Moc maks. (KM/obr./min)131/5500
Maks. mom. (Nm/obr./min)230/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,7
Prędkość maksymalna (km/h)208
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km)5,7
Emisja CO2 (g/km)/norma129/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napędaut. 8/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)265-1106/44
Marka i model opon test. autaMichelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon205/45 R 17

Wyposażenie

WersjaAllure
6 airbag./refl. Full LED/tempomatS/2900 zł/S
Navi+ład. bezprzew./i-Cockpit 3D3900 zł/S
Tryby jazdy/elektr. ham. ręcznyS/S
Klima aut. 1-stref./utrzym. pasa ruchuS/S
Unikanie kolizji/aut. św. drog.S/S
P. kamera cof.+czuj. parkow. p.1 800,00 zł
Lakier specjalny/alufelgi 16 cali2900 zł/S

Cena/gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej95 200 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądyco 20 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta108 700 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków