Ze swoimi ledowymi pazurami Peugeot 208 wygląda sportowo i przyciąga spojrzenia na ulicy. Dodatkowo w testowym egzemplarzu ( wersja GT Line) uwagę zwracają ciekawy niebieski lakier, czarne wstawkami na błotnikach. Design 208-ki sprawia, że pojazd ten wcale nie wygląda jak ubogi krewny na tle aut premium segmentu B, np. Min One czy i Audi A1.

Nowy Peugeot 208 – stylowo w mieście

W środku ma się wrażenie, jakby siedziało się w aucie klasy premium – kokpit prezentuje się designersko, a jakość użytych materiałów zachwyca. Mała kierownica daje poczucie poręczności – dobrze pasuje do sportowego charakteru „208-ki”. We wnętrzu jest oryginalnie, choć nie każdemu przypadnie do gustu, gdyż wieniec kierownicy potrafi przysłonić widok zegarów, a dwukrotnie spłaszczonym kołem kierownicy nie manewruje się wcale aż tak wygodnie. Wirtualne zegary składają się dwóch wyświetlaczy: klasycznego ekran LCD oraz szybki na której projektor wyświetla dodatkowe informacje (zasada działania podobna do head up-a). Zegary robią więc duże wrażenie, ale wymagają od kierowcy chwili przyzwyczajenia.

Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Peugeot 208

Kabina Peugeota, wśród hatchbacków segmentu B, nie posłuży na pewno za wzorzec przestronności . O ile z kierowca ma pełną swobodę ruchów, o tyle siedzący obok niego pasażer narzekać będzie na małą ilość miejsca na nogi, gdyż w miejscu, gdzie stawia stopy podłoga ustawiona jest pod kątem. Jeszcze gorzej wygląda przestronności z tyłu. Tu podróżowanie nie będzie wygodne, bo dla dorosłych jest mało miejsca na nogi i nad głową. Także w bagażniku brakuje przestrzeni – 265-litrowa pojemność 208-ki na tle kufrów VW Polo (351 l) czy Renault Clio (340 l) słaby wynik. Ponadto w załadunku bagaży przeszkadza gruby próg.

Pod maską testowego 208 pracował trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 130 KM, który seryjnie współpracuje z 8-biegowym „automatem” EAT8 japońskiej firmy Aisin. Podczas pomiarów uzyskaliśmy „setkę” w 9,3 s (wg producenta w 8,7 s) co potwierdza tylko, że napęd ten sprawdzi się nie tylko w mieście, ale także w trasie. Jednostka już od niskich obrotów żwawo reaguje na zmianę położenia pedału gazu i jest dobrze wyciszona. Automatyczna skrzynia biegów w trybie Sport działa bardziej agresywnie, ma także możliwość zmiany przełożeń łopatkami zza kierownicy. Ogólnie skrzynia pracuje dość sprawnie, choć zdarza się, że spóźnia się z redukcjami i podczas normalnej jazdy zbyt szybko przepina kolejne biegi, których ma w sumie aż osiem. Największym mankamentem napędu 1.2 Pure Tech 120 EAT8 okazało się jednak spalanie, które na odcinku testowym wyniosło aż 7,2 l/100 km, podczas gdy Peugeot obiecuje w katalogu średnie zużycie na poziomie 5-6-5,7 l/100 km.

Nowy Peugeot 208 – świetne prowadzenie

Nowy Peugeot 208 dobrze się prowadzi, jego układ kierowniczy chętnie słucha poleceń kierowcy, jest precyzyjny, a po skręcie stanowczo samoczynnie powraca do pozycji wyjściowej. a w zakrętach czuje się świetnie. Na plus trzeba też zapisać zawieszenie, które dzięki sprężystej charakterystyce wzorowo radzi sobie z miejskimi nierównościami, nie jest za twarde, choć 17-calowe koła wersji GT Line pogarszają nieco wygodę jazdy. Peugeot 208 nie zawodzi także podczas jazdy z wysokimi prędkościami i okazuje się stabilny podczas dynamicznej jazdy po zakrętach.

Nowy Peugeot 208 – podsumowanie

Nowy 208 to niebanalna propozycja auta miejskiego, która nie tylko cieszy oko (zwłaszcza w wersji GT Line), ale także daje sporo frajdy z prowadzenia. Wszystko za sprawą dynamicznego 130-konnego benzyniaka oraz dopracowanego układu jezdnego. Nie jest to jednak propozycja atrakcyjna ani w zakupie (cena testowego egzemplarza przekracza 100 tys. zł), ani w eksploatacji (śr. spal. 7,2 l/100 km). Z drugiej strony, skoro 208-ka GT Line ma podkradać klientów marek premium nie może być tania...

To nam się podoba: stylowe nadwozie, świetna dynamika, dobre prowadzenie, zadowalający komfort, bogate wyposażenie, nowoczesne multimedia.

To nam się nie podoba: wysoka cena, 2 lata gwarancji, mało miejsca z tyłu, niewielki bagażnika, ergonomia, wysokie zużycie paliwa, nadwrażliwy asystent pasa ruchu.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 9,3 s
0-130 km/h 15,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,1 s (aut.)
80-120 km/h 6,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1179/451 kg
Rozdział masy (przód/tył) 63/37 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,9/10,5 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,2 m (opony letnie)
gorące 34,4m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 7,2 l/100 km
Zasięg 610 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1199
Moc maks. (KM/obr./min) 131/5500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 230/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,7
Prędkość maksymalna (km/h) 208
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 5,7
Emisja CO2 (g/km)/norma 129/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 265-1106/44
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon 205/45 R 17

Wyposażenie

Wersja Allure
6 airbag./refl. Full LED/tempomat S/2900 zł/S
Navi+ład. bezprzew./i-Cockpit 3D 3900 zł/S
Tryby jazdy/elektr. ham. ręczny S/S
Klima aut. 1-stref./utrzym. pasa ruchu S/S
Unikanie kolizji/aut. św. drog. S/S
P. kamera cof.+czuj. parkow. p. 1 800,00 zł
Lakier specjalny/alufelgi 16 cali 2900 zł/S

Cena/gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej 95 200 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta 108 700 zł