- Peugeot 508 Hybrid ma układ hybrydowy składający się z benzynowego silnika o mocy 181 KM oraz elektrycznej jednostki generującej 110 KM
- Po naładowaniu na 100 proc. akumulatorów o pojemności 11,3 kWh w trybie elektrycznym można przejechać maksymalnie 73 km
- Za auto z 225-konnym układem hybrydowym trzeba zapłacić minimum 224 900 zł, a testowana odmiana GT to już wydatek 234 900 zł
- Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
Miałem kiedyś okazję testować Peugeota 508 PSE kombi. W tej wersji do napędu wykorzystano hybrydę plug-in, której układ generuje potężne 360 KM. Jednak to nie jedyna hybryda plug-in stosowana w Peugeocie 508. Jest jeszcze wersja o łącznej mocy 180 KM oraz odmiana, której układ produkuje 225 KM. Tym razem sprawdziłem, jak spisuje się ta druga wersja.
Peugeot 508 Hybrid nie pozwala przejść koło siebie obojętnie. Niezależnie od strony, od której patrzymy na ten model, obcujemy z mocno rasową stylistyką. Z przodu kusi potężna atrapa chłodnicy oraz efektownie ukształtowane reflektory.
Z tyłu mamy delikatnie obniżającą się klapę bagażnika zakończoną wyprofilowaniem w kształcie spoilera oraz skrywający dwie końcówki układu wydechowego czarny dyfuzor. Jest i mocno obniżająca się ku tyłowi linia dachu.
I choć to rozwiązanie może podobać się, to jest jednocześnie mankamentem. Podczas wsiadania trzeba mocno obniżyć głowę, bo inaczej może być bum! Poza tym taka stylistyka jest przyczyną jeszcze jednej niedogodności, ale o tym za chwilę.
- Przeczytaj także: Kto zaraz nie złoży wniosku, ten nie zdąży. Od 1 lipca nowe obowiązkowe naklejki na auta
Kiedy już znajdziemy się we wnętrzu, docenimy utrzymane w szarości oraz w czerni materiały wysokiej jakości. W testowanej odmianie GT zastosowano połączenie Alcantary oraz skóry. Brawa należą się za wyprofilowanie przednich foteli – nie dość, że świetnie wyglądają, to w dodatku okazują się wygodne i bardzo dobrze podpierają z boku.
Pod względem przestronności części pasażerskiej nie można wypowiadać się w samych superlatywach. To prawda, że na nogi w obu rzędach siedzeń wygospodarowano dużo miejsca, ale za to nad głowami może zabraknąć go nad głowami. Tu znowu kłania się kształt nisko poprowadzonego dachu.
Peugeot 508 Hybrid – ciekawy kokpit
Nieduża, dobrze leżąca w dłoniach kierownica potęguje sportowe postrzeganie samochodu. Jednak przyzwyczajenia wymaga fakt, że cyfrowe wskaźniki obserwuje się ponad kierownicą. Poza tym niektórzy prowadzący narzekają, że wolant zasłania zegary. O tym czy tak jest, czy nie decyduje przede wszystkim wzrost kierowcy.
Moje zastrzeżenia wynikają jeszcze ze sposobu obsługi urządzeń pokładowych. Przyznaję, że ustawione poziomo przyciski prezentują się ciekawie i powinny ułatwiać aktywowanie najważniejszych funkcji.
Niestety, nie zawsze tak jest. Okazuje się bowiem, że przy słonecznej pogodzie nie widać umieszczonej na nich grafiki. Trudno zatem podczas prowadzenia pojazdu zorientować się, do czego służy dany przycisk.
Peugeot 508 Hybrid to samochód rodzinny. Pod takim stwierdzeniem nie podpisałbym się z czystym sumieniem. Nie chodzi tylko o ograniczoną ilość miejsca nad głowami z tyłu, lecz także o projekt bagażnika.
Co prawda, ma on foremne ukształtowanie, ale nie zachwyca pojemnością – 487-1537 l. W dodatku kolejny raz kłania się obniżająca się klapa bagażnika – trudno będzie zmieścić pod nią wysokie przedmioty. Na szczęście w ofercie jest jeszcze kombi, którego kufer ma objętość 530-1780 l.
Peugeot 508 Hybrid ma pod maską układ produkujący łącznie 225 KM. To zasługa zastosowania benzynowego silnika o mocy 181 KM oraz 110-konnej, elektrycznej jednostki. Jak sprawdza się to połączenie?
Peugeot 508 Hybrid – jedzie z prądem
Zacznę może od tego, że w przypadku hybrydy plug-in możliwe jest podróżowanie w trybie czysto elektrycznym (do 135 km/h). Wówczas samochód przyspiesza płynnie i co ważne dynamicznie. Według producenta po naładowaniu do pełna baterii o pojemności 11,3 kWh można pokonać w trybie miejskim do 73 km.
Przyimek "do" jest w tym przypadku bardzo ważny, bo 73 km, to tylko teoria. Podczas testu, po uzupełnieniu prądu na 100 proc. komputer pokazywał zasięg 48 km. W trakcie jazdy w mieście udało się rzeczywiście pokonać taki dystans.
Po wyczerpaniu prądu układ automatycznie przełącza się na hybrydowy tryb, ale nadal udaje się płynnie zwiększać prędkość. Jedyna różnica to donośny (chwilami zbyt donośny) odgłos benzynowego silnika.
Jednak ten podwyższony dźwięk nie przeszkadzał mi podczas jazdy francuskim modelem. Mocniej rozczarowała mnie dynamika pojazdu. Nawet w sportowym trybie setkę uzyskuje się po 7,9 s. Taki wynik sam w sobie nie jest może zły, ale po wyglądzie pojazdu oczekiwałem lepszych osiągów.
Peugeot 508 Hybrid – nie jest zachłanny na paliwo
Peugeot 508 Hybrid okazuje się samochodem, który nie potrzebuje nadmiernych ilości paliwa. W trakcie jazdy w hybrydowym ustawieniu średnio potrzeba było 6 l/100 km. Zdarzały się także sytuacje (spokojna jazda, bez gwałtownych przyspieszeń), gdy spalanie obniżało się nawet do 4 l/100 km.
Na sportowe wrażenie trudno liczyć w przypadku układu jezdnego. To prawda, że nadwozie nie przechyla się nadmiernie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, niemniej jednak precyzyjne wpisywanie się w każdy łuk nie jest domeną pojazdu. Za to pokonywanie nierówności bez narażania pasażerów na dyskomfort już tak.
Peugeot 508 Hybrid z układem o mocy 225 KM kosztuje minimum 224 900 zł. Jednak taka kwota dotyczy bazowej odmiany Allure. Testowana wersja GT to już wydatek 234 900 zł.
Peugeot 508 Hybrid – naszym zdaniem
Peugeot 508 Hybrid to przedstawiciel klasy średniej dla kierowców, którzy cenią sportowy design, a walory użytkowe stawiają na drugim miejscu. Napęd o mocy 225 KM nie zapewnia oszałamiających osiągów, ale wystarczy do sprawnej jazdy, a przy tym okazuje się oszczędny. Za to realny zasięg na prądzie powinien być nieco większy. Jednak tak naprawdę jedynym poważnym mankamentem pojazdu okazuje się wysoka cena zakupu.
Peugeot 508 Hybrid – osiągi
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Zasięg na prądzie w trybie mieszanym/miejskim | 64/73 km |
Spalanie (WLTP) średnie | 1,1 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 25 g/km |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Peugeot 508 Hybrid – dane techniczne/cena
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1598 ccm |
Moc maksymalna silnika benzynowego | 180 KM przy 6000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego | 300 Nm przy 3000 obr./min |
Moc maksymalna silnika elektrycznego | 110 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | 320 Nm |
Moc maksymalna układu hybrydowego | 225 KM |
Maksymalny moment obrotowy układu hybrydowego | 360 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 8b |
Dł./szer./wys. | 4750/1859/1403 mm |
Rozstaw osi | 2793 mm |
Masa własna | 1736 kg |
Ładowność | 544 kg |
Pojemność bagażnika | 487-1537 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 43 l |
Pojemność baterii netto | 11,3 kWh |
Moc ładowarki pokładowej standard/opcja | 3,7/7,4 kW |
Cena od/testowanego auta | 224 900/234 900 zł |