Elektryczność jest teraz trendy. Peugeot wywraca więc do góry nogami także swój dział sportowy, którego przyszłość oprze się na elektryfikacji. Pierwszym modelem „nowego otwarcia” jest 508 PSE (Peugeot Sport Engineered), z hybrydowym układem napędowym zapewniającym mu póki co pozycję najpotężniejszego Peugeota wszech czasów. Co ważne, codzienna praktyczność i komfort nie powinny na tym ucierpieć. Zobaczmy zatem, co potrafi nowy „Król Lew”.

Peugeot 508 PSE – bojowy styl

Najpierw rzut oka na wygląd, który jednoznacznie zdradza charakter samochodu. Zmieniony zderzak, z powiększonymi wlotami powietrza, szerokie listwy progowe, tylny dyfuzor, potężne 20-calowe koła, neonowe zielone wstawki w pasie przednim, błotnikach i zaciskach hamulców czy wreszcie czarne logo, przywołują skojarzenia ze słynną taksówką 406 z kultowego filmu Luca Besona „Taxi”. Nawet kolor nadwozia – Szary Selenium – zarezerwowany dla tej wersji, wzmacnia wrażenie szlachetności i dynamiczności.

Zapinamy pasy i wciskamy przycisk „Start”. Auto zawsze uruchamia się w w trybie „Electric”, który przy w pełni naładowanych bateriach pozwala na pokonanie na prądzie do 42 km z prędkością do 130 km/h. W niemal całkowitej ciszy. Wyjeżdżamy z miasta i przechodzimy na tryb „Sport”. Do dwóch silników elektrycznych (przedni o mocy 110 KM i tylny 113-konny) dołącza czterocylindrowe turbo 1.6 PureTech o mocy 200 KM. W efekcie do dyspozycji kierowcy jest łącznie 360 KM i 520 Nm momentu obrotowego. A to pozwala przyspieszać do „setki” w 5,2 s. Dużo bardziej imponuje jednak sposób, w jaki to robi.

Dzięki motorom elektrycznym reakcje na ruchy pedałem gazu są natychmiastowe, a auto bez chwili wahania wyrywa się do przodu. Nie jest brutalne, ale z pewnością potężne. Do tego w trybie sportowym działanie układu kierowniczego, tłumienia, ESP czy nawet same dźwięki z wydechu stają się bardziej wyostrzone. Na krętych drogach Peugeot 508 PSE czuje się pewnie i swobodnie. Dzięki elektronicznie sterowanemu napędowi na obydwie osie przez długi czas pozostaje neutralny, a typowa dla modeli marki mała kierownica ułatwia utrzymanie kontroli nad samochodem. Sam układ kierowniczy, nie jest jednak tak komunikatywny jakbyśmy tego oczekiwali, pewien niedosyt pozostawia też brzmienie. W efekcie nawet przy korzystaniu z pełnego potencjału napędu 508 PSE nie jest rasową maszyną wyścigową pokroju modeli ze stajni AMG czy M GmbH. Ale chyba tak naprawdę nie musi być.

Peugeot 508 PSE – ekosportowiec

W trybach „Hybrid” i „Comfort” okazuje się za to przyjemnym w obyciu towarzyszem na co dzień. Amortyzatory tłumią bardziej miękko, jak na francuską limuzynę przystało. Nawet seryjne 20-calowe koła nie psują komfortu jazdy – owszem na poprzecznych krótkich pofałdowaniach zdarza się usłyszeć dudnienie, ale pewnie na 19-tkach byłoby podobnie.

Peugeot 508 PSE chce zwracać uwagę klientów z ekologicznym sumieniem, którzy nie chcieliby rezygnować z dużej rezerwy mocy. I faktycznie bardzo dobrze radzi sobie z balansowaniem między komfortem, dynamiką i funkcjonalnością, zwłaszcza w wersji kombi. Oczywiście nie liczcie na obiecywane średnie spalanie na poziomie 2 l/100 km (chyba że codziennie ładujecie baterie i pokonujecie dystanse krótsze niż 100 km) – bliższe rzeczywistości będą wyniki z 6 przed przecinkiem. I tak dochodzimy do kwestii ceny. Za sedana trzeba zapłacić minimum 302 000 zł, za kombi – 306 500 zł, co sprawia, że raczej nie możemy mówić tu o okazyjnej ofercie, nawet mimo kompletnego, luksusowego wyposażenia. Ale chyba nikt tego nie oczekuje po takiej wersji Króla Lwa.

Peugeot 508 PSE – naszym zdaniem

Sportowe wcielenie Peugeota 508 z oznaczeniem PSE daje wiele radości z jazdy. Każdy, kto szuka dynamicznej, ładowanej z gniazdka hybrydy na co dzień powinien być zadowolony z tego auta. Trzeba jednak przyznać, że 508 PSE wyceniono dość odważnie.

Peugeot 508 PSE – dane techniczne

Pojemność skokowa (cm3) 1598
Silniki elektryczne 2
Łączna moc maksymalna (kW/KM) 265/360
Łączny maksymalny moment obrotowy (Nn) 520
Typ akumulatora trakcyjnego litowo-jonowy
Pojemność baterii (kWh) 11,5
Zasięg w trybie elektrycznym WLTP 50/42
Typ skrzyni biegów aut. 8
Prędkość maksymalna (km/h) 250
0-100 km/h (s) 5,2
1000 m ze startu stojącego (s) 24,5
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100km) 2,03
Emisja C02 w cyklu mieszanym (g/km) 46
Cena od (zł) 302 000 zł (sedan) i 306 500 zł (SW)