Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 508 PSE – najmocniejszy w historii

Peugeot 508 PSE – najmocniejszy w historii

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Nowy francuski samochód sportowy nazywa się Peugeot 508 PSE i jest hybrydą plug-in o łącznej mocy aż 360 KM. To oznacza również, że mamy do czyniena z najmocniejszym seryjnie produkowanym modelem marki, który przy okazji ma dawać frajdę z szybkiej jazdy bez ekologicznych wyrzutów sumienia

Peugeot 508 PSE
Zobacz galerię (7)
Auto Świat / Auto Bild
Peugeot 508 PSE

Elektryczność jest teraz trendy. Peugeot wywraca więc do góry nogami także swój dział sportowy, którego przyszłość oprze się na elektryfikacji. Pierwszym modelem „nowego otwarcia” jest 508 PSE (Peugeot Sport Engineered), z hybrydowym układem napędowym zapewniającym mu póki co pozycję najpotężniejszego Peugeota wszech czasów. Co ważne, codzienna praktyczność i komfort nie powinny na tym ucierpieć. Zobaczmy zatem, co potrafi nowy „Król Lew”.

Peugeot 508 PSE – bojowy styl

Najpierw rzut oka na wygląd, który jednoznacznie zdradza charakter samochodu. Zmieniony zderzak, z powiększonymi wlotami powietrza, szerokie listwy progowe, tylny dyfuzor, potężne 20-calowe koła, neonowe zielone wstawki w pasie przednim, błotnikach i zaciskach hamulców czy wreszcie czarne logo, przywołują skojarzenia ze słynną taksówką 406 z kultowego filmu Luca Besona „Taxi”. Nawet kolor nadwozia – Szary Selenium – zarezerwowany dla tej wersji, wzmacnia wrażenie szlachetności i dynamiczności.

Przeczytaj też:

Zapinamy pasy i wciskamy przycisk „Start”. Auto zawsze uruchamia się w w trybie „Electric”, który przy w pełni naładowanych bateriach pozwala na pokonanie na prądzie do 42 km z prędkością do 130 km/h. W niemal całkowitej ciszy. Wyjeżdżamy z miasta i przechodzimy na tryb „Sport”. Do dwóch silników elektrycznych (przedni o mocy 110 KM i tylny 113-konny) dołącza czterocylindrowe turbo 1.6 PureTech o mocy 200 KM. W efekcie do dyspozycji kierowcy jest łącznie 360 KM i 520 Nm momentu obrotowego. A to pozwala przyspieszać do „setki” w 5,2 s. Dużo bardziej imponuje jednak sposób, w jaki to robi.

Dzięki motorom elektrycznym reakcje na ruchy pedałem gazu są natychmiastowe, a auto bez chwili wahania wyrywa się do przodu. Nie jest brutalne, ale z pewnością potężne. Do tego w trybie sportowym działanie układu kierowniczego, tłumienia, ESP czy nawet same dźwięki z wydechu stają się bardziej wyostrzone. Na krętych drogach Peugeot 508 PSE czuje się pewnie i swobodnie. Dzięki elektronicznie sterowanemu napędowi na obydwie osie przez długi czas pozostaje neutralny, a typowa dla modeli marki mała kierownica ułatwia utrzymanie kontroli nad samochodem. Sam układ kierowniczy, nie jest jednak tak komunikatywny jakbyśmy tego oczekiwali, pewien niedosyt pozostawia też brzmienie. W efekcie nawet przy korzystaniu z pełnego potencjału napędu 508 PSE nie jest rasową maszyną wyścigową pokroju modeli ze stajni AMG czy M GmbH. Ale chyba tak naprawdę nie musi być.

Peugeot 508 PSE – ekosportowiec

W trybach „Hybrid” i „Comfort” okazuje się za to przyjemnym w obyciu towarzyszem na co dzień. Amortyzatory tłumią bardziej miękko, jak na francuską limuzynę przystało. Nawet seryjne 20-calowe koła nie psują komfortu jazdy – owszem na poprzecznych krótkich pofałdowaniach zdarza się usłyszeć dudnienie, ale pewnie na 19-tkach byłoby podobnie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 508 PSE chce zwracać uwagę klientów z ekologicznym sumieniem, którzy nie chcieliby rezygnować z dużej rezerwy mocy. I faktycznie bardzo dobrze radzi sobie z balansowaniem między komfortem, dynamiką i funkcjonalnością, zwłaszcza w wersji kombi. Oczywiście nie liczcie na obiecywane średnie spalanie na poziomie 2 l/100 km (chyba że codziennie ładujecie baterie i pokonujecie dystanse krótsze niż 100 km) – bliższe rzeczywistości będą wyniki z 6 przed przecinkiem. I tak dochodzimy do kwestii ceny. Za sedana trzeba zapłacić minimum 302 000 zł, za kombi – 306 500 zł, co sprawia, że raczej nie możemy mówić tu o okazyjnej ofercie, nawet mimo kompletnego, luksusowego wyposażenia. Ale chyba nikt tego nie oczekuje po takiej wersji Króla Lwa.

Peugeot 508 PSE – naszym zdaniem

Sportowe wcielenie Peugeota 508 z oznaczeniem PSE daje wiele radości z jazdy. Każdy, kto szuka dynamicznej, ładowanej z gniazdka hybrydy na co dzień powinien być zadowolony z tego auta. Trzeba jednak przyznać, że 508 PSE wyceniono dość odważnie.

Peugeot 508 PSE – dane techniczne

Pojemność skokowa (cm3)1598
Silniki elektryczne2
Łączna moc maksymalna (kW/KM)265/360
Łączny maksymalny moment obrotowy (Nn)520
Typ akumulatora trakcyjnegolitowo-jonowy
Pojemność baterii (kWh)11,5
Zasięg w trybie elektrycznym WLTP50/42
Typ skrzyni biegówaut. 8
Prędkość maksymalna (km/h)250
0-100 km/h (s)5,2
1000 m ze startu stojącego (s)24,5
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100km)2,03
Emisja C02 w cyklu mieszanym (g/km)46
Cena od (zł)302 000 zł (sedan) i 306 500 zł (SW)
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski