- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - dane producentów
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyniki pomiarów drogowych: test spalania, przyspieszenie, hałas i droga hamowania, ładowność, hamulce
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wymiary kabin (w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń)
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyposażenie i opcje
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - gwarancja, ceny, utrata wartości, przeglądy
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - spalanie fabryczne kontra testowe
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - procentowa różnica spalania testowego i fabrycznego
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - punkty i klasyfikacja
 - Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - podsumowanie
 
Sukces potrafi rozleniwić. Najwyraźniej kultowy bus VW też padł tego ofiarą i spoczął na laurach. Żeby się o tym przekonać, wystarczy popatrzeć na nowego Multivana T6, który jest raczej efektem liftingu niż gruntownej modernizacji T5, a już na pewno nie zmiany pokoleniowej. Czy to wystarczy do stoczenia wyrównanej walki z Mercedesem?
Do porównania stanęły krótkie T6 (4,9 m długości) i długi Mercedes klasy V (5,14 m). To nie do końca sprawiedliwe, ale Volkswagen nie oferuje jeszcze długiego Multivana w specyfikacji Generation Six (5,3 m długości), a inne warianty klasy V (kompaktowy 4,9 m/ekstradługi 5,37 m) nie były dostępne w chwili testu. Wzięliśmy więc auta takie, jakie były. Zaczniemy od drugiego rzędu foteli w kabinie.
W Mercedesie wygospodarowano tam wyraźnie więcej przestrzeni (maksymalna szerokość wnętrza w tym rzędzie jest o 7 cm większa niż u rywala, więcej jest też miejsca nad głowami jadących, a siedziska lepiej podpierają nogi), choć i w Volkswagenie jej nie brakuje. Drzwi Multivana są po prostu nieco grubsze, ale za to podróżujący może na „parapecie” szyby wygodnie oprzeć rękę.
W ostatnim rzędzie – remis. W T6 po maksymalnym odsunięciu kanap do tyłu znajdziecie nieco więcej przestrzeni na nogi, za to klasa V jest w tym miejscu szersza i wyższa. Podczas urlopu Mercedes zabierze o dwie małe walizki więcej niż VW, a osobno otwierana szyba na tylnej klapie klasy V ułatwia chowanie drobiazgów do bagażnika.
Auto spod znaku gwiazdy rozpieszcza szlachetniejszym wnętrzem, lepszym wykonaniem i nowocześniejszą techniką. Mimo że VW zmodernizował swoje multimedia (opcjonalnie hotspot oraz łączność ze smartfonami zgodnie ze standardami Apple CarPlay, Android Auto i Mirror Link), to Mercedes ma bardziej rozbudowaną telematykę i komplet systemów bezpieczeństwa (w T6 trzeba dopłacić za kurtyny, a asystent utrzymania pasa ruchu jest niedostępny).
Multivan zebrał od nas wiele pochwał za fotele. Łatwiej przesuwa się je na szynach, a pociągnięcie cięgna powoduje obrót wokół ich osi. W Mercedesie, żeby zmienić kierunek ustawienia fotela, trzeba go zdemontować i włożyć w szynę drugą stroną. Ponadto w VW z tyłu seryjna jest 3-osobowa kanapa, na której można się przespać, a w Mercedesie – dwa osobne fotele.
Czy Mercedes da się ograć, czy też gwiazda pozostanie symbolem prestiżu i luksusu?
Minusem Multivana okazuje się wysokie umieszczenie fotela kierowcy – siedzi on aż o 12 cm wyżej niż w klasie V, przez co musi się na niego niemal wdrapywać. Za to VW lepiej się sprawdza w zadaniach piknikowych (choć trudno to racjonalnie uzasadnić) – zrobił na nas wrażenie auta, którego mniej delikatna stylistyka lepiej pasuje do turystycznego bałaganu. Kiedy jednak trzeba pozbyć się foteli z wnętrz obu pojazdów, więcej napracujecie się w... VW.
Mercedes harmonijniej resoruje. Być może jest to efekt rozstawu osi albo po prostu lepszego zestrojenia podwozia, niemniej w klasie V odczuwa się wyższy komfort jazdy. Zawieszenie ma dłuższy skok, dzięki czemu filtruje także perfidne nierówności w jezdni, a przy tym auto nie wpada w zbytnie kołysanie i bardzo rzadko drobiazgowo przekazuje pasażerom informacje o stanie nawierzchni.
Cztery cylindry i moc jak z V6 - downsizing dosięgnął już dostawczaki
Inaczej jest w T6. Choć dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu auto resoruje znacznie lepiej niż poprzednik, to i tak bardziej bezpośrednio niż rywal przenosi do kabiny pokonywane progi i uskoki w nawierzchni. Szczególnie przednia oś wydaje się zbyt sztywno zestrojona i na pofałdowanej jezdni staje się niespokojna, tym samym przekazuje drgania na kierownicę, co także jest źródłem hałasu. Najwyraźniej Multivana tak zestrojono z uwagi na ładowność 670 kg. Nawet po pełnym obciążeniu zawieszenie T6 nie dobija, podczas gdy w klasie V, która może zabrać tylko 600 kg, czuć na wybojach, że kres skoku zawieszenia zbliża się wielkimi krokami.
Za napęd odpowiadają w obu przypadkach 4-cylindrowe diesle, które dzięki układowi oczyszczania spalin z wykorzystaniem mocznika spełniają normę emisji Euro 6. Mercedes rozwija moc 190 KM, która jednak przez chwilę może wzrosnąć do 204 KM – to „zupełnie przypadkowo” tyle, ile osiąga motor VW. Ponieważ różnica w masie wynosi zaledwie 40 kg, sprint do „setki” kończy się remisem.
Oba auta osiągają maksymalnie ponad 200 km/h. To – jak na tak duże samochody – więcej niż wystarczająco. VW jest nieco lepiej wygłuszony, a jego silnik – mniej mrukliwy, za to skrzynia biegów okazuje się lepsza w Mercedesie. Siedmiobiegowe DSG Volkswagena potrafi ospale reagować podczas ruszania i manewrowania. Oba napędy zadowalają się średnio nieco ponad 8 l ON na 100 km.
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - dane producentów
| Mercedes | Volkswagen | |
| Silnik: typ/cylindry/zawory | biturbodiesel/R4/16 | biturbodiesel/R4/16 | 
| Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu | 
| Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni | 
| Pojemność skokowa (cm3) | 2143 | 1968 | 
| Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/3800 | 204/3250 | 
| Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 440/1400 | 450/1400 | 
| Prędkość maksymalna (km/h) | 206 | 202 | 
| Skrzynia biegów | aut. 7 | aut. 7 | 
| Napęd | tylny | przedni | 
| Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | 
| Pojemność bagażnika (l) | maksymalnie 4630 | maksymalnie 4300 | 
| Opony testowanego auta | 245/45 R 18 | 255/45 R 18 | 
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 72 | 80 | 
| Emisja CO2 (g/km) | 158 | 164 | 
| Dł./szer./wys. (mm) | 5140/1928/1880 | 4904/1904/1970 | 
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyniki pomiarów drogowych: test spalania, przyspieszenie, hałas i droga hamowania, ładowność, hamulce
| V 250 d | T6 Multivan | |
| Przyspieszenie0-50 km/h | 3,7 s | 3,7 s | 
| 0-100 km/h | 10,7 s | 10,7 s | 
| 0-130 km/h | 18,3 s | 17,7 s | 
| Elastyczność60-100 km/h | 6,1 s | 5,8 s | 
| 80-120 km/h | 8,2 s | 7,6 s | 
| Masa rzeczywista/ładowność | 2450/600 kg | 2410/670 kg | 
| Rozdział masy (przód/tył) | 52/48 proc. | 56/44 proc. | 
| Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,0/12,0 m | 12,0/12,0 m | 
| Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,8 m | 36,9 m | 
| ze 100 km/h (gorące) | 36,2 m | 36,0 m | 
| Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 60 dB (A) | 59 dB (A) | 
| przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) | 
| przy 130 km/h | 71 dB (A) | 71 dB (A) | 
| Spalanie testowe | 8,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 
| Zasięg | 850 km | 960 km | 
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wymiary kabin (w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń)
| Jednostka miary | Mercedes | VW | |
| Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1115 | 1130 | 
| Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1590 | 1520 | 
| Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 1015 | 
| Zakres regulacji fotela | (mm) | 190 | 200 | 
| Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 800 | 800 | 
| Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1665 | 1595 | 
| Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1020 | 985 | 
| Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 395 | 410 | 
*przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o metr, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyposażenie i opcje
| V 250 d | T6 Multivan | |
| Wersja | Avantgarde, długi | 2.0 BiTDI, Generation Six | 
| Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe | S/S/S | S/S/1607 zł | 
| Reflektory p.mgielne/ksenonowe lub LED | N/S (LED) | S/S (LED) | 
| Klimatyzacja man./aut./czujnik deszczu | S/2349 zł/S | N/S/S | 
| Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S | S/S | 
| Radioodtwarzacz CD/USB/Bluetooth | 788/S/1564 zł | S/S/S | 
| Ster. radiem na kierownicy/nawigacja/skóra | S/2955 zł1)/S | S/S/S | 
| Tempomat/podgrzewane fotele/alufelgi | S/1490 zł/S (17 cali) | S/S/S (17 cali) | 
| Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | 4729 zł2) | S | 
| Monitor. martwego pola/reg. amortyzatory | 4729 zł2)/S | S/S | 
| Asyst. utrzymania pasa ruchu/aut. skrzynia | 4729 zł2)/S | N/S | 
| Asystent parkowania/zmęczenia/lakier met. | 2916/S/4362 zł | S/S/3694 zł | 
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - gwarancja, ceny, utrata wartości, przeglądy
| V 250 d | T6 Multivan | |
| Cena podstawowa testowanej wersji | 222 261 zł | 264 457 zł | 
| Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 42,5 proc. | 43,0 proc. | 
| Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 
| Gwarancja perforacyjna | 30 lat | 12 lat | 
| Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań | 
| Cena po doposażeniu | 249 775 zł3) | 270 652 zł4) | 
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)zawarte w Comand Online, doliczonym do ceny bazowej; 2)pakiet asystenta jazdy; 3)zawiera 72-litrowy bak za 314 zł, 18-calowe koła za 1737 zł, Comand Online za 11 627 zł; 4)zawiera 18-calowe koła za 4588 zł.
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - spalanie fabryczne kontra testowe
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - procentowa różnica spalania testowego i fabrycznego
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - punkty i klasyfikacja
| Nadwozie | Maks. Pkt. | V 250 d | Multivan | |
| Przestronność z przodu | 40 | 27 | 27 | |
| Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 25 | |
| Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 19 | |
| Ładowność | 15 | 10 | 13 | |
| Widoczność | 20 | 17 | 18 | |
| Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 22 | 24 | |
| Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 17 | |
| Jakość wykończenia | 20 | 18 | 16 | |
| Suma punktów | 200 | 162 | 159 | |
| Napęd i zawieszenie | Maks. Pkt. | V 250 d | Multivan | |
| Przyspieszenie | 25 | 22 | 22 | |
| Elastyczność | 25 | 23 | 24 | |
| Poziom hałasu | 15 | 12 | 13 | |
| Skrzynia biegów | 15 | 15 | 14 | |
| Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | |
| Komfort jazdy | 30 | 26 | 23 | |
| Układ kierowniczy | 15 | 13 | 12 | |
| Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | |
| Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 36 | |
| Suma punktów | 200 | 172 | 173 | |
| Koszty | Maks. Pkt. | V 250 d | Multivan | |
| Cena po doposażeniu | 50 | 22 | 17 | |
| Utrata wart. (3 lata/90 tys. km) | 15 | 12 | 12 | |
| Zużycie paliwa | 30 | 21 | 21 | |
| Wyposażenie – komfort | 30 | 25 | 25 | |
| Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 21 | |
| Ubezpieczenia | 10 | 6 | 8 | |
| Gwarancja | 15 | 9 | 8 | |
| Przeglądy | 20 | 13 | 13 | |
| Suma punktów | 200 | 131 | 125 | |
| Wynik końcowy | 600 | 465 | 457 | |
| Miejsce w teście | 1. | 2. | 
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - podsumowanie
Volkswagen dokonał niemal niewyobrażalnej rzeczy: podłożył się Mercedesowi – marce bądź co bądź luksusowej – w kategorii kosztów. Gdyby nie luki w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa i ekstremalnie wysoki koszt zakupu nowego Multivana, być może byłby remis. A tak jest... przeszacowanie marketingowe.
Galeria zdjęć
W naszych porównaniach zdarzały się już różne pojedynki, ale żeby taki duży Volkswagen potykał się z takim wielkim Mercedesem? Jesteście gotowi na "busy" za 250 tys. złotych? No to zaczynamy!
Mercedes V 250 d - czy jest ładny, czy brzydki, to kwestia gustu, ale z pewnością nie tak utylitarny w odbiorze jak Volkswagen T6 Multivan. Z dwojga rywali to Mercedes ma bardziej "osobowy" wygląd.
Czy ten pojazd naprawdę powstał na bazie dostawczaka? Tak. Mercedes dokonał cudu i tchnął w kokpit klasy V ducha luksusu. Gdyby nie wysoki fotel i ogromna ilość miejsca można by było pomyśleć, że siedzimy w luksusowym SUV-ie.
Mała rzecz, a cieszy - bo praktyczna. Akurat otwieranie tak ogromnej klapy bagażnika potrafi być czasem problematyczne, dlatego Mercedes klasy V ma oddzielnie otwieraną szybę.
Z tej perspektywy nie ma wiątpliwości co do tego, że Mercedes V 250 d ma "dostawcze" geny. Bagażnik wersji z długim rozstawem osi pomieści maksymalnie 4630 litrów.
Próba demontażu i montażu foteli na czas. Wynik? Demontaż: jedna minuta. Montaż: 2 minuty i 13 sekund.
A oto i drugi bohater porównania. Volkswagen jest bardzo dumny z T6, a podwójne malowanie ma uczynić auto "jeszcze bardziej" kultowym. Nawet fajnie to wygląda, tylko że za pas kontrastowego lakieru trzeba zapłacić... 8900 zł.
Kokpit Volkswagena T6 Multivana - wysoki fotel, prostokątne nawiewy, "parapet" pod szybą. Witamy na pokładzie kanciaka-dostawczaka z podrasowanym wykończeniem kabiny!
VW T6 Multivan z krótkim rozstawem osi - przestrzeń bagażowa pomieści maksymalnie 4300 litrów ładunku.
Fotele i kanapa Volkswagena T6 Multivana są wygodne i wielozadaniowe, ale ich demontaż wygląda nieco folklorystycznie. Trzeba zdemontować zaślepki w szynach i je wyjąć. Dopiero wtedy można przesunąć do przodu fotele (każdy po 40 kg) i kanapę i je wymontować. Czas? Demontaż - 3 minuty i 2 sekundy. Montaż - dwie i pół minuty.
Volkswagen T6 2.0 BiTDI kontra Mercedes V 250 d - wyrównany pojedynek? Gdyby nie koszty, w których VW podłożył się Mercedesowi, można by było powiedzieć, żę tak. A jak było naprawdę? Zapraszamy do lektury pełnego testu, gdzie znajdziecie: test spalania, pomiary hałasu i przyspieszenia, ocenę hamulców, wymiary kabin, dane techniczne producentów i wiele innych ciekawych informacji.