- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - dane producentów
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyniki pomiarów drogowych: test spalania, przyspieszenie, hałas i droga hamowania, ładowność, hamulce
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wymiary kabin (w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń)
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyposażenie i opcje
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - gwarancja, ceny, utrata wartości, przeglądy
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - spalanie fabryczne kontra testowe
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - procentowa różnica spalania testowego i fabrycznego
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - punkty i klasyfikacja
- Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - podsumowanie
Sukces potrafi rozleniwić. Najwyraźniej kultowy bus VW też padł tego ofiarą i spoczął na laurach. Żeby się o tym przekonać, wystarczy popatrzeć na nowego Multivana T6, który jest raczej efektem liftingu niż gruntownej modernizacji T5, a już na pewno nie zmiany pokoleniowej. Czy to wystarczy do stoczenia wyrównanej walki z Mercedesem?
Do porównania stanęły krótkie T6 (4,9 m długości) i długi Mercedes klasy V (5,14 m). To nie do końca sprawiedliwe, ale Volkswagen nie oferuje jeszcze długiego Multivana w specyfikacji Generation Six (5,3 m długości), a inne warianty klasy V (kompaktowy 4,9 m/ekstradługi 5,37 m) nie były dostępne w chwili testu. Wzięliśmy więc auta takie, jakie były. Zaczniemy od drugiego rzędu foteli w kabinie.
W Mercedesie wygospodarowano tam wyraźnie więcej przestrzeni (maksymalna szerokość wnętrza w tym rzędzie jest o 7 cm większa niż u rywala, więcej jest też miejsca nad głowami jadących, a siedziska lepiej podpierają nogi), choć i w Volkswagenie jej nie brakuje. Drzwi Multivana są po prostu nieco grubsze, ale za to podróżujący może na „parapecie” szyby wygodnie oprzeć rękę.
W ostatnim rzędzie – remis. W T6 po maksymalnym odsunięciu kanap do tyłu znajdziecie nieco więcej przestrzeni na nogi, za to klasa V jest w tym miejscu szersza i wyższa. Podczas urlopu Mercedes zabierze o dwie małe walizki więcej niż VW, a osobno otwierana szyba na tylnej klapie klasy V ułatwia chowanie drobiazgów do bagażnika.
Auto spod znaku gwiazdy rozpieszcza szlachetniejszym wnętrzem, lepszym wykonaniem i nowocześniejszą techniką. Mimo że VW zmodernizował swoje multimedia (opcjonalnie hotspot oraz łączność ze smartfonami zgodnie ze standardami Apple CarPlay, Android Auto i Mirror Link), to Mercedes ma bardziej rozbudowaną telematykę i komplet systemów bezpieczeństwa (w T6 trzeba dopłacić za kurtyny, a asystent utrzymania pasa ruchu jest niedostępny).
Multivan zebrał od nas wiele pochwał za fotele. Łatwiej przesuwa się je na szynach, a pociągnięcie cięgna powoduje obrót wokół ich osi. W Mercedesie, żeby zmienić kierunek ustawienia fotela, trzeba go zdemontować i włożyć w szynę drugą stroną. Ponadto w VW z tyłu seryjna jest 3-osobowa kanapa, na której można się przespać, a w Mercedesie – dwa osobne fotele.
Czy Mercedes da się ograć, czy też gwiazda pozostanie symbolem prestiżu i luksusu?
Minusem Multivana okazuje się wysokie umieszczenie fotela kierowcy – siedzi on aż o 12 cm wyżej niż w klasie V, przez co musi się na niego niemal wdrapywać. Za to VW lepiej się sprawdza w zadaniach piknikowych (choć trudno to racjonalnie uzasadnić) – zrobił na nas wrażenie auta, którego mniej delikatna stylistyka lepiej pasuje do turystycznego bałaganu. Kiedy jednak trzeba pozbyć się foteli z wnętrz obu pojazdów, więcej napracujecie się w... VW.
Mercedes harmonijniej resoruje. Być może jest to efekt rozstawu osi albo po prostu lepszego zestrojenia podwozia, niemniej w klasie V odczuwa się wyższy komfort jazdy. Zawieszenie ma dłuższy skok, dzięki czemu filtruje także perfidne nierówności w jezdni, a przy tym auto nie wpada w zbytnie kołysanie i bardzo rzadko drobiazgowo przekazuje pasażerom informacje o stanie nawierzchni.
Cztery cylindry i moc jak z V6 - downsizing dosięgnął już dostawczaki
Inaczej jest w T6. Choć dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu auto resoruje znacznie lepiej niż poprzednik, to i tak bardziej bezpośrednio niż rywal przenosi do kabiny pokonywane progi i uskoki w nawierzchni. Szczególnie przednia oś wydaje się zbyt sztywno zestrojona i na pofałdowanej jezdni staje się niespokojna, tym samym przekazuje drgania na kierownicę, co także jest źródłem hałasu. Najwyraźniej Multivana tak zestrojono z uwagi na ładowność 670 kg. Nawet po pełnym obciążeniu zawieszenie T6 nie dobija, podczas gdy w klasie V, która może zabrać tylko 600 kg, czuć na wybojach, że kres skoku zawieszenia zbliża się wielkimi krokami.
Za napęd odpowiadają w obu przypadkach 4-cylindrowe diesle, które dzięki układowi oczyszczania spalin z wykorzystaniem mocznika spełniają normę emisji Euro 6. Mercedes rozwija moc 190 KM, która jednak przez chwilę może wzrosnąć do 204 KM – to „zupełnie przypadkowo” tyle, ile osiąga motor VW. Ponieważ różnica w masie wynosi zaledwie 40 kg, sprint do „setki” kończy się remisem.
Oba auta osiągają maksymalnie ponad 200 km/h. To – jak na tak duże samochody – więcej niż wystarczająco. VW jest nieco lepiej wygłuszony, a jego silnik – mniej mrukliwy, za to skrzynia biegów okazuje się lepsza w Mercedesie. Siedmiobiegowe DSG Volkswagena potrafi ospale reagować podczas ruszania i manewrowania. Oba napędy zadowalają się średnio nieco ponad 8 l ON na 100 km.
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - dane producentów
Mercedes | Volkswagen | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | biturbodiesel/R4/16 | biturbodiesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 2143 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/3800 | 204/3250 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 440/1400 | 450/1400 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 206 | 202 |
Skrzynia biegów | aut. 7 | aut. 7 |
Napęd | tylny | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | maksymalnie 4630 | maksymalnie 4300 |
Opony testowanego auta | 245/45 R 18 | 255/45 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 72 | 80 |
Emisja CO2 (g/km) | 158 | 164 |
Dł./szer./wys. (mm) | 5140/1928/1880 | 4904/1904/1970 |
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyniki pomiarów drogowych: test spalania, przyspieszenie, hałas i droga hamowania, ładowność, hamulce
V 250 d | T6 Multivan | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 3,7 s | 3,7 s |
0-100 km/h | 10,7 s | 10,7 s |
0-130 km/h | 18,3 s | 17,7 s |
Elastyczność60-100 km/h | 6,1 s | 5,8 s |
80-120 km/h | 8,2 s | 7,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2450/600 kg | 2410/670 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 52/48 proc. | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,0/12,0 m | 12,0/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,8 m | 36,9 m |
ze 100 km/h (gorące) | 36,2 m | 36,0 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 60 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,4 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Zasięg | 850 km | 960 km |
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wymiary kabin (w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń)
Jednostka miary | Mercedes | VW | |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1115 | 1130 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1590 | 1520 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 190 | 200 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 800 | 800 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1665 | 1595 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1020 | 985 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 395 | 410 |
*przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o metr, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - wyposażenie i opcje
V 250 d | T6 Multivan | |
Wersja | Avantgarde, długi | 2.0 BiTDI, Generation Six |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe | S/S/S | S/S/1607 zł |
Reflektory p.mgielne/ksenonowe lub LED | N/S (LED) | S/S (LED) |
Klimatyzacja man./aut./czujnik deszczu | S/2349 zł/S | N/S/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S | S/S |
Radioodtwarzacz CD/USB/Bluetooth | 788/S/1564 zł | S/S/S |
Ster. radiem na kierownicy/nawigacja/skóra | S/2955 zł1)/S | S/S/S |
Tempomat/podgrzewane fotele/alufelgi | S/1490 zł/S (17 cali) | S/S/S (17 cali) |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | 4729 zł2) | S |
Monitor. martwego pola/reg. amortyzatory | 4729 zł2)/S | S/S |
Asyst. utrzymania pasa ruchu/aut. skrzynia | 4729 zł2)/S | N/S |
Asystent parkowania/zmęczenia/lakier met. | 2916/S/4362 zł | S/S/3694 zł |
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - gwarancja, ceny, utrata wartości, przeglądy
V 250 d | T6 Multivan | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 222 261 zł | 264 457 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 42,5 proc. | 43,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 249 775 zł3) | 270 652 zł4) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)zawarte w Comand Online, doliczonym do ceny bazowej; 2)pakiet asystenta jazdy; 3)zawiera 72-litrowy bak za 314 zł, 18-calowe koła za 1737 zł, Comand Online za 11 627 zł; 4)zawiera 18-calowe koła za 4588 zł.
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - spalanie fabryczne kontra testowe
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - procentowa różnica spalania testowego i fabrycznego
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. Pkt. | V 250 d | Multivan | |
Przestronność z przodu | 40 | 27 | 27 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 25 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 19 | |
Ładowność | 15 | 10 | 13 | |
Widoczność | 20 | 17 | 18 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 22 | 24 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 17 | |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 162 | 159 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. Pkt. | V 250 d | Multivan | |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 22 | |
Elastyczność | 25 | 23 | 24 | |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 13 | |
Skrzynia biegów | 15 | 15 | 14 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 23 | |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 12 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 36 | |
Suma punktów | 200 | 172 | 173 | |
Koszty | Maks. Pkt. | V 250 d | Multivan | |
Cena po doposażeniu | 50 | 22 | 17 | |
Utrata wart. (3 lata/90 tys. km) | 15 | 12 | 12 | |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 21 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 25 | 25 | |
Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 21 | |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 8 | |
Gwarancja | 15 | 9 | 8 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 131 | 125 | |
Wynik końcowy | 600 | 465 | 457 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Mercedes V 250 d kontra Volkswagen T6 Multivan 2.0 BiTDI - podsumowanie
Volkswagen dokonał niemal niewyobrażalnej rzeczy: podłożył się Mercedesowi – marce bądź co bądź luksusowej – w kategorii kosztów. Gdyby nie luki w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa i ekstremalnie wysoki koszt zakupu nowego Multivana, być może byłby remis. A tak jest... przeszacowanie marketingowe.