- Otwieranie i zamykanie dachu to w Porsche 718 Spyder swoisty rytuał
- PDK skraca czas przyspieszenia 0-100 km/h o 0,5 s i poprawia wygodę jazdy zwłaszcza w mieście
- PDK czyni Spydera po prostu odrobinę mniej surowym, łatwiej strawnym dla szerszego grona
- Przeczytaj też:
- Porsche 718 Spyder PDK – wolnossącego boksera słychać bardziej przy zamkniętym niż przy otwartym dachu...
- Porsche 718 Spyder PDK – „2-ka” do 124, „3-ka” do 172 km/h
- Porsche 718 Spyder PDK – nasza opinia
- Porsche 718 Spyder PDK – wymiary
- Porsche 718 Spyder PDK – dane techniczne (producenta)
- Porsche 718 Spyder PDK – osiągi (dane fabryczne)
- Porsche 718 Spyder PDK – wyposażenie
- Porsche 718 Spyder PDK – ceny i gwarancja
Kilka lat temu postawiłem krzyżyk na Spyderze – nie wierzyłem, że ten buntowniczo purystyczny wóz przetrwa do 2021 r. Porsche na szczęście znalazło sposób, by nie tylko nadal oferować roadstera z wolnossącym, aż 4-litrowym silnikiem, lecz by go też „uhardkorzyć”: zwiększyło moc do 420 KM i przejęło jeszcze więcej rozwiązań z bardziej torowego Caymana GT4, jak pokaźny dyfuzor czy sztywne i lekkie zawieszenie mocowane na „uniballach”. Uczyniono wszystko, by bezkompromisowi czciciele szybkiej, angażującej jazdy z wiatrem we włosach nie mieli już żadnych życzeń.
Po czym w zeszłym roku zaoferowano im możliwość zamówienia skrzyni PDK w miejsce manuala. Czy to nie zaprzeczenie idei Spydera? Obiektywnie patrząc, dwusprzęgłówka ma swoje zalety – skraca sprint od 0 do 100 km/h o 0,5 s, oferuje funkcję Launch Control, z nią silnik wyzwala o 10 Nm więcej, wreszcie też poprawia wygodę jazdy, szczególnie w gęstym ruchu miejskim, i nieco obniża spalanie.
Przeczytaj też:
- Porównanie: Porsche Boxster Spyder kontra 718 Boxster S
- Ten tajemniczy: Porsche 718 Boxster T
- Porsche 718 GTS 4.0 – test na torze Portimao
Fajnie, tyle że modeli szybszych i oszczędniejszych jest w palecie na pęczki. Ale PDK waży o 30 kg więcej i subiektywnie odbiera kierowcy część poczucia „bycia jednością” z maszyną – atrybut świetnego manuala. PDK czyni Spydera po prostu odrobinę mniej surowym, łatwiej strawnym dla szerszego grona. Posługując się terminologią stekową: jest mocniej wysmażony, mniej krwisty. „Rare” a nie „Blue”.
W Spyderze te wyczynowe smaczki wciąż czuć wyraźnie, czy z PDK, czy bez. Kontrola trakcji i ESP są w pełni wyłączalne. Wóz trzyma się blisko asfaltu, 20-calowe koła wydają się zachowywać tylko marginalny dystans od nadkoli. Układ jezdny daje klarowne wyczucie drogi i przyczepności. Kierowniczy – niezwykle zobowiązujące połączenie z kołami o wysokiej częstotliwości przesyłu komunikatów w obie strony. W czasie szybkiej jazdy na wprost nie ma mowy o nerwowości, na kierowcy czuć, jak Spyder przysysa się do podłoża.
Porsche 718 Spyder PDK – wolnossącego boksera słychać bardziej przy zamkniętym niż przy otwartym dachu...
Umieszczony centralnie bokser mechanicznie grzechocze przy rozruchu i kręcony pod 8000 obr./min cudownie metalicznie piłuje. Co zdumiewające: przy zamkniętym dachu słychać go bardziej niż przy otwartym! Gaz traktuje jak rozkaz, a nie zaproszenie do negocjacji. Idzie bystro, linearnie, jak należy. W imię emisji w przedziale 1600-3000 obr./min silnik potrafi przy niskim obciążeniu dezaktywować połowę cylindrów. W trakcie normalnej jazdy to niemal nie do wyczucia, ale tym sposobem na autostradzie może wystarczyć 9,2 l/100 km. Swobodniejsze traktowanie gazu sprawi też, że średnie spalanie nie przekroczy 11 l/100 km.
Funkcję redukującą zużycie można odłączyć wraz z układem start-stop, podobnie jak wykrzesać jeszcze więcej werwy z układu napędowego przez naciśnięcie „PDK Sport”. Wtedy zmiany biegów stają się szybsze i gwałtowniejsze, skrzynia zwleka z przełączeniem na wyższe przełożenie.
Porsche 718 Spyder PDK – „2-ka” do 124, „3-ka” do 172 km/h
Na krętej bocznej drodze i tak najlepiej sięgnąć do łopatek czy dźwigni i samodzielnie wybierać przełożenia. Tam gdzie to dozwolone, na 2. biegu można „pociągnąć” do 124 km/h, na 3. – do 172 km/h, „czwórka” starcza do 220 km/h. Ale nie tym Spyder pochłania kierowcę, choć może się rozpędzić aż do 300 km/h. Jego domeną są spektakularne serpentyny i słońce.
By cieszyć się widokami i wiatrem, należy najpierw odprawić rytuał otwarcia dachu – o ile to delikatne coś nad głową można tak nazwać. Jest z tym trochę zachodu, ale taka jest idea Spydera. Jeśli chcesz być jak James Dean, najsłynniejszy właściciel protoplasty tego auta z lat 50. XX w., czyli modelu 550, to dach rozkładasz tylko w razie większej ulewy. Na pewno też musisz wysupłać 27,5 „tysia” na karbonowe „kubły”, które są najlepszym „meblem” dostępnym w Porsche. Poza tym z opcjami nie szalej, bo choć zdaje się inaczej, to Spyder wcale taki ultralekki nie jest – Boxster GTS 4.0 PDK z elektrycznym dachem waży... o 35 kg mniej!
Porsche 718 Spyder PDK – nasza opinia
Spyder ma tak wyrazisty i angażujący charakter, że PDK nie jest w stanie go „rozwodnić”. Dwusprzęgłówka działa perfekcyjnie, mimo to moim zdaniem jedyny słuszny wybór w tej wersji „718-ki” to manual. Ukłony dla Porsche za utrzymanie tego surowego i niedorzecznego auta w ofercie. Choć jądro konstrukcji ma już swoje lata, to moc i możliwości są nadal rozwijane. W parze z tym idzie (galopuje!) też cena. Ale wystarczy spojrzeć na cennik 911, by utwierdzić się w przekonaniu, że topowe 718 to wciąż pierwszy wybór dla ludzi kochających prowadzić. Maszyna marzeń z wybitnym wolnossącym silnikiem. OCENA: 6-
Porsche 718 Spyder PDK – wymiary
Porsche 718 Spyder PDK – dane techniczne (producenta)
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/B6/24 | |
Ustawienie silnika | wzdłużnie centralnie | |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | |
Napęd rozrządu | łańcuch | |
Pojemność skokowa | 3995 cm3 | |
Maksymalna moc | 420 KM/7600 obr./min | |
Maks. moment obrotowy | 430 Nm/5500 obr./min | |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgł. 7b | |
Napęd | tylny | |
Marka i model opon | Michelin Pilot Sport Cup 2 N1 | |
Rozmiar opon (p | t) | 245/35 ZR 20 | 295/30 ZR 20 | |
Masa własna/ładowność | 1450/300 kg | |
Pojemność bagażników | 150 l z przodu + 120 l z tyłu | |
Pojemność zbiornika paliwa | 64 l |
Porsche 718 Spyder PDK – osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna | 300 km/h |
0-100 km/h | 3,9 s |
0-200 km/h | 13,4 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 10,7 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 242 g/km |
Teoretyczny zasięg | 600 km |
Min. średnica zawracania | 11,4/11,4 m |
Porsche 718 Spyder PDK – wyposażenie
Wersja | 718 Spyder |
Klimatyzacja aut. 2-stref./4 airbagi | S/S |
Reflektory biksenonowe/LED | S/10 161 zł |
System multimedialny/nawigacja | S/11 631 zł |
Apple CarPlay | 1530 zł |
Nagłośnienie Bose Surround | 6060 zł |
Tempomat | 1653 zł |
Skaner znaków drog. | 1715 zł |
Aut. przyciem. lusterka i czuj. deszczu | 2610 zł |
Hamulce nawiercane/ceramiczne | S/40 706 zł |
Czujniki park. z tyłu i kamera cofania | 6000 zł |
Gaśnica/dywaniki podłogowe | 766/551 zł |
Kubełkowe fotele/żółte pasy bezp. | 27 546/1408 zł |
Wnętrze wykończone skórą/karbonem | 9029/3429 zł |
Karbonowe listwy progowe, podśw. | 4897 zł |
Lakier Python Green | 12 059 zł |
20-cal. alufelgi | S |
Przekładnia PDK | 14 539 zł |
Porsche 718 Spyder PDK – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 456 000 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 638 640 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Galeria zdjęć
Garby nawiązują do wyścigówek z lat 50.
Lakier Python Green uzupełnił paletę pod koniec zeszłego roku. W pasie przednim Spyder ma szereg modyfikacji poprawiających docisk aerodynamiczny.
Klasyka Porsche w obficie skórzanym obszyciu.
Trochę pikseloza na prawym ekranie, ale kto by się tym przejmował, gdy obrotomierz kończy się na „9-ce”!
Paski zamiast klamek – wyróżnik modeli GT w Porsche. Mają podkreślać lekkość konstrukcji, choć wygody nie poprawiają.
Przyciski robią to, co na nich napisano, poza tymi od dachu: one tylko zwalniają blokadę.
Mechaniczna dźwignia PDK starszego typu daje więcej frajdy niż dżojstiki w nowych 911. Ale i tak najlepszy jest tu manual...
Karbonowe „kubły” są piekielnie drogie, ale też rewelacyjnie trzymają i są zadziwiająco komfortowe w podróży. Od 2020 roku są pokryte tapicerką Race Tex – podobną do alcantary, ale lepiej oddychającą.
Tylny bagażnik mieści 120 l, przedni – 150. Z tyłu bywa jednak ciepło, pod bagażnikiem przebiega wydech.
Ręczny rytuał otwierania dachu: zwolnić blokadę, odpiąć zaczepy, otworzyć klapę, złożyć dach, zamknąć klapę i złożyć „skrzydełka” zaślepiające.
Spoiler wysuwa się automatycznie przy 120 km/h.
Pokaźny dyfuzor nie jest tylko dla szpanu – powoduje, że przy wysokich prędkościach wóz przysysa się do drogi.
Lakierowane pałąki za 2603 zł.
Zawieszenie jest o 30 mm obniżone, lżejsze i mocowane na przegubach kulowych. Opony – quasi wyczynowe.