• Otwieranie i zamykanie dachu to w Porsche 718 Spyder swoisty rytuał
  • PDK skraca czas przyspieszenia 0-100 km/h o 0,5 s i poprawia wygodę jazdy zwłaszcza w mieście
  • PDK czyni Spydera po prostu odrobinę mniej surowym, łatwiej strawnym dla szerszego grona

Kilka lat temu postawiłem krzyżyk na Spyderze – nie wierzyłem, że ten buntowniczo purystyczny wóz przetrwa do 2021 r. Porsche na szczęście znalazło sposób, by nie tylko nadal oferować roadstera z wolnossącym, aż 4-litrowym silnikiem, lecz by go też „uhardkorzyć”: zwiększyło moc do 420 KM i przejęło jeszcze więcej rozwiązań z bardziej torowego Caymana GT4, jak pokaźny dyfuzor czy sztywne i lekkie zawieszenie mocowane na „uniballach”. Uczyniono wszystko, by bezkompromisowi czciciele szybkiej, angażującej jazdy z wiatrem we włosach nie mieli już żadnych życzeń.

Po czym w zeszłym roku zaoferowano im możliwość zamówienia skrzyni PDK w miejsce manuala. Czy to nie zaprzeczenie idei Spydera? Obiektywnie patrząc, dwusprzęgłówka ma swoje zalety – skraca sprint od 0 do 100 km/h o 0,5 s, oferuje funkcję Launch Control, z nią silnik wyzwala o 10 Nm więcej, wreszcie też poprawia wygodę jazdy, szczególnie w gęstym ruchu miejskim, i nieco obniża spalanie.

Fajnie, tyle że modeli szybszych i oszczędniejszych jest w palecie na pęczki. Ale PDK waży o 30 kg więcej i subiektywnie odbiera kierowcy część poczucia „bycia jednością” z maszyną – atrybut świetnego manuala. PDK czyni Spydera po prostu odrobinę mniej surowym, łatwiej strawnym dla szerszego grona. Posługując się terminologią stekową: jest mocniej wysmażony, mniej krwisty. „Rare” a nie „Blue”.

W Spyderze te wyczynowe smaczki wciąż czuć wyraźnie, czy z PDK, czy bez. Kontrola trakcji i ESP są w pełni wyłączalne. Wóz trzyma się blisko asfaltu, 20-calowe koła wydają się zachowywać tylko marginalny dystans od nadkoli. Układ jezdny daje klarowne wyczucie drogi i przyczepności. Kierowniczy – niezwykle zobowiązujące połączenie z kołami o wysokiej częstotliwości przesyłu komunikatów w obie strony. W czasie szybkiej jazdy na wprost nie ma mowy o nerwowości, na kierowcy czuć, jak Spyder przysysa się do podłoża.

Porsche 718 Spyder PDK – wolnossącego boksera słychać bardziej przy zamkniętym niż przy otwartym dachu...

Umieszczony centralnie bokser mechanicznie grzechocze przy rozruchu i kręcony pod 8000 obr./min cudownie metalicznie piłuje. Co zdumiewające: przy zamkniętym dachu słychać go bardziej niż przy otwartym! Gaz traktuje jak rozkaz, a nie zaproszenie do negocjacji. Idzie bystro, linearnie, jak należy. W imię emisji w przedziale 1600-3000 obr./min silnik potrafi przy niskim obciążeniu dezaktywować połowę cylindrów. W trakcie normalnej jazdy to niemal nie do wyczucia, ale tym sposobem na autostradzie może wystarczyć 9,2 l/100 km. Swobodniejsze traktowanie gazu sprawi też, że średnie spalanie nie przekroczy 11 l/100 km.

Funkcję redukującą zużycie można odłączyć wraz z układem start-stop, podobnie jak wykrzesać jeszcze więcej werwy z układu napędowego przez naciśnięcie „PDK Sport”. Wtedy zmiany biegów stają się szybsze i gwałtowniejsze, skrzynia zwleka z przełączeniem na wyższe przełożenie.

Porsche 718 Spyder PDK – „2-ka” do 124, „3-ka” do 172 km/h

Na krętej bocznej drodze i tak najlepiej sięgnąć do łopatek czy dźwigni i samodzielnie wybierać przełożenia. Tam gdzie to dozwolone, na 2. biegu można „pociągnąć” do 124 km/h, na 3. – do 172 km/h, „czwórka” starcza do 220 km/h. Ale nie tym Spyder pochłania kierowcę, choć może się rozpędzić aż do 300 km/h. Jego domeną są spektakularne serpentyny i słońce.

By cieszyć się widokami i wiatrem, należy najpierw odprawić rytuał otwarcia dachu – o ile to delikatne coś nad głową można tak nazwać. Jest z tym trochę zachodu, ale taka jest idea Spydera. Jeśli chcesz być jak James Dean, najsłynniejszy właściciel protoplasty tego auta z lat 50. XX w., czyli modelu 550, to dach rozkładasz tylko w razie większej ulewy. Na pewno też musisz wysupłać 27,5 „tysia” na karbonowe „kubły”, które są najlepszym „meblem” dostępnym w Porsche. Poza tym z opcjami nie szalej, bo choć zdaje się inaczej, to Spyder wcale taki ultralekki nie jest – Boxster GTS 4.0 PDK z elektrycznym dachem waży... o 35 kg mniej!

Porsche 718 Spyder PDK – nasza opinia

Spyder ma tak wyrazisty i angażujący charakter, że PDK nie jest w stanie go „rozwodnić”. Dwusprzęgłówka działa perfekcyjnie, mimo to moim zdaniem jedyny słuszny wybór w tej wersji „718-ki” to manual. Ukłony dla Porsche za utrzymanie tego surowego i niedorzecznego auta w ofercie. Choć jądro konstrukcji ma już swoje lata, to moc i możliwości są nadal rozwijane. W parze z tym idzie (galopuje!) też cena. Ale wystarczy spojrzeć na cennik 911, by utwierdzić się w przekonaniu, że topowe 718 to wciąż pierwszy wybór dla ludzi kochających prowadzić. Maszyna marzeń z wybitnym wolnossącym silnikiem. OCENA: 6-

Porsche 718 Spyder PDK – wymiary

Porsche 718 Spyder – wymiary Foto: Auto Świat
Porsche 718 Spyder – wymiary

Porsche 718 Spyder PDK – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy/B6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie centralnie
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 3995 cm3
Maksymalna moc 420 KM/7600 obr./min
Maks. moment obrotowy 430 Nm/5500 obr./min
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgł. 7b
Napęd tylny
Marka i model opon Michelin Pilot Sport Cup 2 N1
Rozmiar opon (p | t) 245/35 ZR 20 | 295/30 ZR 20
Masa własna/ładowność 1450/300 kg
Pojemność bagażników 150 l z przodu + 120 l z tyłu
Pojemność zbiornika paliwa 64 l

Porsche 718 Spyder PDK – osiągi (dane fabryczne)

Prędkość maksymalna 300 km/h
0-100 km/h 3,9 s
0-200 km/h 13,4 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 10,7 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 242 g/km
Teoretyczny zasięg 600 km
Min. średnica zawracania 11,4/11,4 m

Porsche 718 Spyder PDK – wyposażenie

Wersja 718 Spyder
Klimatyzacja aut. 2-stref./4 airbagi S/S
Reflektory biksenonowe/LED  S/10 161 zł
System multimedialny/nawigacja S/11 631 zł
Apple CarPlay 1530 zł
Nagłośnienie Bose Surround 6060 zł
Tempomat 1653 zł
Skaner znaków drog. 1715 zł
Aut. przyciem. lusterka i czuj. deszczu 2610 zł
Hamulce nawiercane/ceramiczne S/40 706 zł
Czujniki park. z tyłu i kamera cofania 6000 zł
Gaśnica/dywaniki podłogowe 766/551 zł
Kubełkowe fotele/żółte pasy bezp. 27 546/1408 zł
Wnętrze wykończone skórą/karbonem 9029/3429 zł
Karbonowe listwy progowe, podśw. 4897 zł
Lakier Python Green 12 059 zł
20-cal. alufelgi S
Przekładnia PDK 14 539 zł

Porsche 718 Spyder PDK – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 456 000 zł
Cena testowanego egzemplarza 638 640 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata