Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Porsche 911 Carrera 4S Coupe – na tor i bulwar | TEST

Porsche 911 Carrera 4S Coupe – na tor i bulwar | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Flagowy model Porsche, produkowany od 1963 r., doczekał się 8. generacji. Łączy w sobie doskonałe właściwości jezdne z łatwością prowadzenia oraz klasyczny wygląd z cyfrowym wnętrzem. Testujemy wersję z 450-konnym bokserem.

Porsche 911 Carrera 4S 2019
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Adam Mikuła
Porsche 911 Carrera 4S 2019
  • moc Porsche 911 Carrery 4S wzrosła o 30 KM i obecnie wynosi 450 KM
  • zamiast klasycznej dźwigni, do zmiany przełożeń zastosowano dżojstik 
  • podwozie nowego 911 ma bardziej komfortowe nastawy niż poprzednik

Nowe 911 jest mocniejsze, szybsze i bardziej cyfrowe – tak Porsche zatytułowało notkę prasową z debiutu 8. generacji kultowego modelu z typoszeregiem 992. Wszystkie te kluczowe cechy można od ręki potwierdzić, zerkając w folder z danymi technicznymi i wyposażeniem. My tylko w skrócie podamy, że moc Carrery S (4S) wzrosła o 30 KM (obecnie 450 KM), przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się o 0,4 s (z pakietem Sport Chrono to 3,5 s w S, 3,4 s w 4S), a dostęp do cyfrowych technik zapewniają m.in. monitor multimedialny 10,9 cala, dwa 7-calowe ekrany zegarów oraz stała łączność z internetem. Nas jednak od suchych danych bardziej interesuje to, jak nowy model zmienił się pod względem właściwości jezdnych. 

Porsche 911 Carrera 4S – klasyczny, ale wyraźnie inny

 Poprzednik wyglądał i jeździł znakomicie, dlatego też przed inżynierami odpowiedzialnymi za projekt nowego modelu postawiono niełatwe zadanie. Na szczęście zachowano klasyczną linię, choć zmiany są łatwo rozpoznawalne. Widać je zwłaszcza z tyłu, gdzie pod szybą pojawiło się pionowe żebrowanie wlotu powietrza wraz z centralnie umieszczonym światłem stopu, oraz przy próbie otwarcia auta, kiedy to wysuwają się klamki drzwi. Fachowcy dostrzegą szerszą o prawie 5 cm karoserię (o 40 mm większy rozstaw kół), zwrócą też uwagę na to, że tylnonapędowe modele mają teraz nadwozie o takiej samej szerokości, jak te z napędem 4x4. Rozróżnicie je za to dzięki kolorystyce wspomnianej wcześniej żaluzji – odmiany tylnonapędowe mają poprzeczki w kolorze czarnym, a w modelach 4x4 zastosowano chromowane elementy.

911
911Żródło: Auto Świat

Po zajęciu miejsca za kierownicą zmiany są bardziej widoczne. Owszem, stacyjka wciąż znajduje się po lewej stronie, a przed oczami kierowcy umieszczono centralnie analogowy obrotomierz. Ma on jednak bardziej surowy wygląd (nadal jest znakomicie czytelny), zwłaszcza że osadzono go między dwoma 7-calowymi ekranami. Intuicyjność ich obsługi nie będzie żadnym problemem dla osób, które miały do czynienia z poprzednikiem. Podobnie jak łatwość sterowania nowym 10,9-calowym ekranem multimediów, czego nie można powiedzieć o lewarku biegów. Zamiast klasycznej dźwigni, której obsłudze towarzyszyły wyraźne skoki (pożądane w aucie sportowym), do zmiany przełożeń zastosowano dżojstik. Zdajemy sobie sprawę z tego, że to krok w stronę cyfryzacji modelu, ale jego obsługa nie zawsze przynosi spodziewane efekty. W czasie manewrów na parkingu zdarzało się, że po kliknięciu dźwigienki, np. z pozycji „R” na „D”, bieg się nie załączał, a manewr, niemal jak u kursanta na prawo jazdy, kończył charakterystycznym wyciem silnika. Nie spodobało nam się też to, że nowym „lewarkiem” nie można zmieniać biegów ręcznie w trybie sekwencyjnym (czynność możliwa jedynie łopatkami przy kierownicy).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Porsche 911 Carrera 4S – na sportowo

Inżynierom Porsche przyświecał cel, żeby 8. generacja 911 była wszechstronniejszym autem, tzn. nadal sportowym, ale bardziej przyjaznym na co dzień. Z pierwszego założenia wywiązano się w 100 proc. Samochód jest mocniejszy, szybszy i przede wszystkim lepiej się go prowadzi. To zasługa elektroniki (pakiet Sport Chrono, wektorowanie kół, tylna oś skrętna, aktywne zawieszenie PASM, tryb WET na śliską nawierzchnię), a przede wszystkim zmian w podwoziu. Kierowca zauważy je zwłaszcza na szybko pokonywanych zakrętach, kiedy to czuć lepsze dociążenie przedniej osi (mimo niekorzystnego rozkładu mas, gdyż silnik znajduje się za tylną osią), oraz w układzie kierowniczym, który reaguje szybciej (bardziej bezpośrednio) nawet na minimalne ruchy kierownicą.  

Porsche 911 Carrera 4S – więcej komfortu, ale

To, co zachwyciło nas na torze, w codziennej jeździe już niekoniecznie, a przynajmniej nie w każdych warunkach. Podwozie nowego 911 ma bardziej komfortowe nastawy niż poprzednik. Zmianę na plus wyczuwa się, ale... głównie na drogach o dobrej jakości i autostradach. Wówczas samochód wręcz płynie. Gdy jednak zaczęliśmy poruszać się po gorszych nawierzchniach (np. krótko następujących po sobie nierównościach poprzecznych, torowiskach lub „tarkach”), mieliśmy wrażenie, że do wnętrza zaczyna docierać więcej wstrząsów pochodzących z podwozia. W poprzedniku podczas jazdy na co dzień nie trzeba było tak kurczowo trzymać kierownicy, nie odczuwało się także tak wyraźnych drgań na mniejszych nierównościach. Podejrzewamy, że winne wcale nie są amortyzatory (mają dwa wyraźnie różne tryby pracy: Normal i Sport), lecz duże i niskoprofilowe koła (z przodu 245/45 R 20, z tyłu 305/30 R 21). Zapewniają one Porsche 911 Carrerze 4S Coupé znakomity wygląd, a także przyczepność, jednak ich duża masa nieresorowana daje się we znaki na dziurawych drogach. 

Porsche 911 Carrera 4S – moim zdaniem

Jestem zachwycony właściwościami jezdnymi nowego 911. Inżynierowie Porsche znowu podnieśli poprzeczkę i po raz kolejny udowodnili, że auto z tak nierównym międzyosiowym rozkładem mas można tak dobrze prowadzić. Cyfryzację modelu oceniam jednak tylko na trójkę z plusem. Uważam, że w aucie sportowym od gadżetów ważniejsza jest ergonomia.  

To nam się podoba: osiągi, sportowe prowadzenie, 8-bieg. „automat”, hamulce, multimedia, jakość.

To nam się nie podoba: obsługa dźwigni zmiany biegów, przycisk sportowego wydechu na ekranie, drgania na nierównościach.

Porsche 911 Carrera 4 S – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h1,4 s
0-100 km/h3,4 s
0-160/0-200 km/h7,6/12,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h1,7 s (aut.)
80-120 km/h2,1 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1611/399 kg
Rozdział masy (przód/tył)38/62 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,0/11,1 m
Hamow. ze 100 km/h zimne34,9 m (ceramiczne)
gorące 31,2 m (ceramiczne)
Hałas w kabinie przy 50 km/h62 dB (A)
przy 100 km/h73 dB (A)
przy 130 km/h75 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.)11,4 l/100 km
Zasięg580 km

Porsche 911 Carrera 4 S – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenz. biturbo/B6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z tyłu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)2981
Moc maks. (KM/obr./min)450/6500
Maks. mom. (Nm/obr./min)530/2300-5000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)3,4 (z Launch Control)
Prędkość maksymalna (km/h)306
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km)10,5
Emisja CO2 (g/km)/norma240/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napędaut. 8/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)132/67
Marka i model opon test. autaPirelli PZero
Rozmiar opon przód | tył245/45 R 20 | 305/30 R 21

Porsche 911 Carrera 4 S – wyposażenie

Wersja911 Carrera 4S
Reflektory LED/matrycowe LEDS/14 940 zł
6 airbagów/unikanie kolizjiS/S
Nagłośn. Burmester High-End Surround 23 690,00 zł
P. Sport Chrono/sport. wydech11 970/13 410 zł
Skętna tylna oś/adaptac. temp.11 570/8750 zł
Adapt. zawiesz./unoszenie osi p.S/12 430 zł
Lakier met./asys. zmiany pasa6370/4220 zł

Porsche 911 Carrera 4 S – cena/gwarancje

Cena podst. tej wersji silnikowej633 000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądywg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego auta846 680,00 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski