Już poprzednie, 620-konne 911 GT2 RS niezwykle wysoko zawiesiło poprzeczkę. Stwierdziliśmy wtedy, że stężenie „911-ki”osiągnęło możliwie górną granicę! Dziś przyznajemy, że ta granica została przekroczona. Nowe Porsche 911 GT2 RS odleciało w rejony – zdawałoby się – nieosiągalne. I nie chodzi tylko o osiągi, choć te są imponujące – „setka” w 2,8 s (wcześniej w 3,5 s), prędkość maksymalna 340 km/h – ale przede wszystkim o to, jak ten samochód się prowadzi, hamuje i skręca. A przecież cała siła napędowa (700 KM i 750 Nm!) trafia tylko na tylne koła. Jednak po kolei.
Jeszcze przed jazdami inżynierowie Porsche przekonywali, jak tytaniczną pracę wykonali podczas tworzenia nowej odsłony GT2 RS. Przede wszystkim auto przeszło kurację odchudzającą na drodze żmudnego dopracowywania szczegółów. Lżejsze szyby (lekka konstrukcja Gorilla Glass), przednia pokrywa z włókna węglowego i dach z magnezu to mniej o 6,5 kg. Kolejna redukcja (7,5 kg) przypada na układ wydechowy wykonany z tytanu, 3,1 kg – spoilery, a 0,8 kg – zawiasy, także wykonane z włókien węglowych.
Sporo wycięto też z wnętrza. Nieco ponad 3,3 kg oszczędności dało odchudzenie wykładziny podłogi oraz wiązki, a zastosowanie wykonanych z karbonu kubełkowych foteli – aż 14 kg. Auto z pełnym zbiornikiem paliwa waży 1470 kg, co daje przelicznik 2,1 kg na każdego KM. Jeśli to kogoś nie satysfakcjonuje, może dokupić pakiet Weissach (m.in. klatka bezpieczeństwa wykonana z tytanu, felgi z magnezu, stabilizator i drążek przedniego zawieszenia z karbonu) za – skromne – 153 028 zł i oszczędzić kolejne... 27 kg.
Porsche 911 GT2 RS - więcej tlenu!
Redukcja masy to jedno, silnik – drugie. Bazą była 3,8-litrowa jednostka 911 Turbo S. Jednak w odróżnieniu od niej ma m.in. wzmocniony układ tłokowo-korbowy, bardziej wydajne intercoolery i ogromne turbosprężarki, które niczym wiadra tłoczą ogromną ilość powitrza do komór spalania. Efekt? Moc maksymalna 700 KM, a moment – 750 Nm. Do tego: ogromny docisk (maksymalny w ustawieniach torowych wynosi 416 kg), wyścigowy układ jezdny ze skrętną tylną osią, ceramiczne hamulce, potężne koła (265/35 ZR 20 z przodu i 325/30 ZR 21 z tyłu) oraz 7-biegowa skrzynia PDK, specjalnie skalibrowana na potrzeby GT2 RS.
Generalnie to pojazd zbudowany przez fanatyków i zobligowany do uzyskiwania jak najlepszych czasów. Auto już ustanowiło pierwszy rekord. To obecnie najszybszy samochód produkcyjny na Pętli Północnej Nürburgringu – nowe 911 GT2 RS wykręciło czas 6 min 47,3 s, czym pokonało Porsche 918 Spyder nie o 2, 3 czy 5, lecz o... prawie 10 s! To budzi szacunek. Zresztą jako jedni z nielicznych mieliśmy okazję sprawdzić możliwości 911 GT2 RS na torze Portimão w Portugalii i na drogach publicznych.
W rzeczywistości auto robi kapitalne wrażenie. Już samo nadwozie to skrzyżowanie tradycji z czystą formą sportową. Żadnych upiększeń, nic zbędnego. Kubełkowe fotele są zaskakująco wygodne, pozycja za kierownicą po prostu taka, jak być powinna. Zamiast zwykłych klamek po bokach z drzwi zwisają pętelki, można też zrezygnować z klimatyzacji i systemu PCM. Widoczność do tyłu ograniczają pręty klatki bezpieczeństwa, ale co z tego... Nie traktujemy tego jako minus, nie tym razem, nie w przypadku tego auta. Wręcz przeciwnie, podkreśla to wyścigowe geny „911-ki” GT2 RS! Nie ma na co czekać. Przekręcam kluczyk. Sześciocylindrowy bokser budzi się do życia, wybrzmiewając z charakterystyczną chrypą przez tytanowy wydech. Wjeżdżam na tor.
Porsche 911 GT2 RS - mocny w każdym zakresie
Silnik jest niesamowity – ciągnie od dołu z niewiarygodną siłą i lekkością do 7000 obr./min. Bardzo liniowo rozwija moc (!). Od 3500-3700 obr./min zaczyna swoją harmonię i im wyższe obroty, tym dźwięk jest bardziej soczysty. Nadwyżka mocy jest ogromna, a przecież 700-konne GT2 ma napęd tylko na tył, dlatego na wyjściach z zakrętów trzeba uważać. Tu nie ma miejsca na błąd – nawet niewielkie przeholowanie z wciśnięciem pedału gazu kończy się zamiataniem tylnej osi. Ale gdy auto ustawi się już do jazdy na wprost, pedał gazu wciskam do oporu, a GT2 RS wręcz katapultuje się do następnego zakrętu i po raz kolejny wycina go z chirurgiczną precyzją.
Na długiej prostej osiągam 300 km/h, auto prowadzi się zadziwiająco spokojnie, na co wpływ ma duży docisk, a ceramiczne hamulce skutecznie pozwalają wytracić prędkość. GT2 RS to perfekcyjna maszyna sportowa, stworzona na tor, bo na drogach publicznych się po prostu marnuje. Wykorzystuje się wtedy ułamek potencjału tej najmocniejszej i najszybszej „911-ki” w historii dopuszczonej do ruchu.
Porsche 911 GT2 RS - naszym zdaniem
„911-ka” GT2 RS to perfekcyjna maszyna sportowa – jest ostra jak brzytwa, wysoce precyzyjna i niezwykle szybka. Jazda tym autem sprawia dużo frajdy i daje potężnego kopa emocjonalnego. Szkoda, że mogą cieszyć się tym tylko nieliczni...
Porsche 911 GT2 RS - dane techniczne
Silnik | benz. B6 biturbo |
Pojemność | 3800 cm3 |
Moc maksymalna | 700 KM/7000 obr./min. |
Maks. moment. obr. | 750 Nm/2500-4500 obr./min. |
Napęd | na tylne koła |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa 7-biegowa |
Dł./szer./wys. | 4549/1880/1297 mm |
Masa własna | 1470 kg |
Prędkośc maks. | 340 km/h |
0-100 km/h | 2,8 s |
0-200 km/h | 8,3 s |
Cena | 1 431 090 zł |
.