Koncepcja Cayenne’a 4. generacji była niby prosta: więcej sportu i seksu „911-ki”, a zarazem... wyższy komfort, lepsza praktyczność oraz nowoczesne technologie. Pogodzenie wszystkiego na wysokim poziomie to szaleństwo. Porsche kocha takie wyzwania, a my – sprawdzać, jak dobrze to zrobiono.

Porsche Cayenne Turbo – nadwozie

Sylwetka tuszuje rozmiary Cayenne’a, ale to jest kawał auta. Na co dzień potrafi dać się we znaki 198 cm szerokości karoserii. Z przodu łatwo o pomyłkę z poprzednikiem, żeby więc sąsiad ci zazdrościł, bardziej stawiaj auto tyłem w jego stronę. I nie zapomnij na czas parkowania o pozostawieniu wysuniętego spoilera, bo to unikalny „ficzer” Cayenne’a! Przepastna kabina z rewelacyjnymi fotelami zapewnia rasową „porszowską” atmosferę. Kokpit zmieniono wg tej samej receptury, co w Panamerze: mniej guzików, za to więcej ekranów ze świetną grafiką i błyszczącego plastiku na responsywnym panelu. Ściereczkę do przecierania warto mieć pod ręką.

Porsche Cayenne Turbo – silnik

Już 6-cylindrowa „S-ka” to w Cayennie rakieta, a 8-cylindrowe „turbo” pozwala stawać w szranki z wieloma mocniejszymi „911-kami”. Porsche podaje w papierach 3,9 s „do paki”, my urwaliśmy z tego jeszcze 0,3 s. I w przypadku tej marki nie mogło być inaczej. Start z funkcją Launch Control przypomina katapultowanie się na słoniu z trąbą nabitą kokainą. Tryb Sport Plus jest jak deklaracja wojny, wydechy strzelają triumfalnymi salwami przy każdej zmianie biegu. Natomiast w ustawieniu domyślnym panuje aż nadto stabilny pokój na frontach, skrzyni za bardzo zależy na utrzymywaniu niskich obrotów. W trybie Sport już dobitnie czujesz, że masz 550 KM pod maską, ale mi brakowało jeszcze jakiegoś ustawienia układu napędowego „pomiędzy”.

Porsche Cayenne Turbo – prowadzenie

To jeden z głównych argumentów za zakupem Cayenne’a. Ten 2,3-tonowy SUV „idzie” zwinnie i stabilnie po wszystkim, co napotkają jego koła – nawet poza asfaltem, nawet z 3500 kg „na haku”. Porsche perfekcyjnie zestroiło układ kierowniczy ze skrętną tylną osią, jest on szybki, ale nie nerwowy. Na gwałtowne zmiany kierunku Cayenne Turbo reaguje niczym hot hatch. Pneumatyczne zawieszenie ma szerokie spektrum talentów.

Porsche Cayenne Turbo – koszty

Są kosmiczne, ale klienci widzą to jako zaletę: pozwalają sobie na nieosiągalne dla wielu, lecz praktyczne szaleństwo. Blisko 700 tys. złotych trzeba mieć na „dzień dobry”.

Porsche Cayenne Turbo – to nam się podoba

  • Niezwykle wszechstronny charakter – taki właśnie powinien być luksusowy SUV

Porsche Cayenne Turbo – to nam się nie podoba

  • Z deski ubyło zbyt wiele ważnych przycisków
  • Błyszczący plastik trudno utrzymać w czystości

Porsche Cayenne Turbo – nasza opinia

Jeśli chcesz szybkiego Cayenne’a, nie musi to być Turbo. Ale ta wersja wybitnie i dobitnie demonstruje, do czego są zdolni inżynierowie Porsche i jak autentycznie „porszowski” jest ten model. To niemożliwie dynamiczny, zwinny i wszechstronny über-SUV, który jest wart tej kosmicznej ceny.

Porsche Cayenne Turbo – nasze pomiary testowe

0-50 km/h (s) 1,4
0-100 (s) 3,6
0-200 km/h (s) 13,4
60-100 km/h (s) 1,9 (aut.)
80-120 km/h (s) 2,4 (aut.)
Masa własna/ładowność (kg) 2278/657
Rozdział masy przód/tył (proc.) 57/43
Średnie spalanie (l/100 km) 14,5
Hałas w kabinie przy 50 km/h (dB) 54
Hałas w kabinie przy 100 km/h (dB) 63
Hałas w kabinie przy 130 km/h (dB) 67
Średnica zawracania (m) w lewo/w prawo 11,9/11,8
Hamowanie 100-0 km/h (m) (zimne hamulce) 35,5
Hamowanie 100-0 km/h (m) (rozgrzane hamulce) 34,7

Porsche Cayenne Turbo – dane techniczne

Silnik V8 biturbo
Pojemność skokowa (cm3) 3996
Moc maks. (KM/obr./min) 550/5750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 770/1960
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 8
Prędkość maksymalna (km/h) 286
Dł./szer./wysokość (mm) 4926/1983/1673
Pojemność bagażnika (l) 745-1680
Pojemność zbiornika paliwa (l) 90
Rozmiar opon (przód | tył) 285/40 | 315/35 R 21
Cena od (zł) 693 000
Cena testowanego egzemplarza (zł) 886 839