• Clio z fabryczną instalacją LPG jest droższe od klasycznej benzyny o 6500 zł
  • Przy zasilaniu gazem i benzyną Clio uzyskuje moc 100 KM. Na benzynie 10 KM mniej
  • Na pętli pomiarowej Clio LPG zużyło 6,9 l/100 km gazu plus 0,4 l/100 km benzyny
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Na zakup nowego auta z fabryczną instalacją LPG lub jej montaż po zakupie decydują się osoby szukające oszczędnego środka transportu. Tyle tylko, że w ostatnim roku cena gazu mocno poszybowała w górę (z 2,20 zł za litr w styczniu 2021 r. do 3,20 zł/l obecnie), podobnie z resztą jak ceny nowych samochodów. Weźmy na przykład testowane 100-konne Renault Clio z fabrycznym LPG, które w momencie debiutu tej wersji (czerwiec 2020 r.) wyceniono na 60 900 zł, a obecnie model kosztuje o 6500 zł więcej. Samochód podrożał o 11 proc., a gaz aż o 45 proc.! Żeby nie było, że tylko Renault podniosło ceny nowych aut – to oczywiście ogólnoświatowy trend, podobnie w przypadku paliw, choć podwyżka benzyny nie jest aż tak drastyczna (w ciągu ostatniego roku o 25 proc.), jak LPG. Czy w takiej sytuacji zakup nowego auta z fabryczną instalacją LPG ma sens?

Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – nowe auto z dwuletnią gwarancją

Zacznijmy od techniki. Instalacja gazowa w Clio montowana jest bezpośrednio w fabryce Renault, a nie u dilera. Producent twierdzi, że jej obecność nie będzie miała wpływu na żywotność silnika, gdyż jednostkę 1.0 TCe zaprojektowano do zasilania gazem. Kupując w salonie Clio z LPG, nie tracimy gwarancji, jesteśmy więc zabezpieczeni przez dwa lata (bez limitu kilometrów) przed pokryciem kosztów ewentualnych usterek.

Renault Clio – wymiary Foto: Auto Świat
Renault Clio – wymiary

Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – zużycie gazu widoczne na komputerze pokładowym

Butla gazowa (32 l) trafiła w miejsce koła zapasowego, a złącze tankowania gazu obok wlewu paliwa. Jest więc praktycznie i estetycznie, choć oba te rozwiązania, przy odrobinie chęci mechanika, można uzyskać podczas montażu w każdym aucie. Nie tak łatwo jest natomiast z synchronizacją instalacji z LPG i komputera pokładowego. W Clio po przełączeniu na LPG otrzymujemy informacje o średnim zużyciu gazu i zasięgu na tym paliwie. Skoro o tym wspomnieliśmy, to podamy, że na naszej pętli pomiarowej rzeczywiste średnie spalanie LPG wyniosło 6,9 l na 100 km plus 0,4 l/100 km benzyny. Zużycie paliwa 95 okt. podczas jazdy na gazie to efekt tzw. dotrysku wynikającego z mocniejszego obciążenia silnika, konieczności chłodzenia układu wtryskowego, a przypadku Clio „wykrzesania” większej mocy silnika. Podczas jazdy wyłącznie na benzynie jednostka 1.0 TCe uzyskuje maksymalnie 90 KM, a na dwóch paliwach o 10 KM więcej.

Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – zasięg ponad 1000 km

Osiągi 100-konnego Clio są dobre (0-100 km/h w 11,3 s). Trzycylindrowiec dzięki doładowaniu szybko wchodzi na obroty, drażnił nas jedynie wibracjami i dźwiękiem tuż po zimnym rozruchu. Dwa zbiorniki paliwa (LPG/95 okt. – 32/39 l), niewielkie spalanie (na benzynie tylko 5,7 l/100 km) wynikające także z zastosowania 6-stopniowej skrzyni sprawiają, że dwupaliwowe Clio jest autem, które uzyskuje zasięg ponad 1000 km. Ten parametr wraz z elastycznym silnikiem dowodzą, że typowo miejskie auto sprawdzi się też w trasie.

Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – naszym zdaniem

Fabryczne LPG w Clio to udane rozwiązanie. Jego montaż jest fachowy, a użytkowanie przynosi lepszą dynamikę auta, cichszą pracę silnika i większy zasięg. Także nie zgłaszamy zastrzeżeń co do obsługi oraz kosztu związanego z dopłatą do instalacji (3000 zł). Przy obecnych cenach LPG kwota zrekompensuje się po ok. 35 000 km. Sensowność zakupu Clio LPG zależy więc, jak dużo planujemy jeździć oraz jakie będą ceny gazu?

Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – ocena końcowa: 5-

Renault Clio – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s
0-100 km/h 11,3 s
0-130 km/h 18,4 s
Elastyczność 60-100 km/h, 4./5. bieg 10,9/18,2 s 
80-120 km/h, 5./6. bieg 11,8/19,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 1133/470 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,7/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 34,5 m
                                             gorące  34,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie LPG w teście 6,9 l + 0,4 l 95 okt./100 km
Średnie zużycie 95 okt. w teście 5,7 l/100 km
Zasięg 680 (460) km

Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benzynowy/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc silnika 90 (100) KM przy 4800 (4600) obr./min 
Maks. moment obrotowy 160 (1700) Nm przy 2100 (2000) obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 (11,8) s
Prędkość maksymalna 180 (188) km/h
Średnie spalanie 6,0 (7,8) l/100 km
Emisja CO2 136 (121) g/km
Pojemność bagażnika/zb. paliwa 340-1096/39 (32) l
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 4
Rozmiar opon test. auta 195/55 R 16

Legenda: dane w nawiasach dotyczą LPG

Renault Clio – wyposażenie

Wersja Intens TCe 100 LPG
6 airbagów/reflektory Full LED S/S
Czuj.martw. pola, tempomat 2200 zł
4 czuj. parkow./kamera cofania S/1800 zł
Podgrzew. fotele i kierownica 1500 zł
Klimatyzacja aut./cyfr. zegary S/S
Multim. 9,3” z navi, ład. induk. 3900 zł
Lakier specjal./16-cal. alufelgi 2200 zł/S

Renault Clio – gwarancje/ceny

Cena podstawowa test. wersji 72 400 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata, b.o./12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 88 300 zł