- Clio z fabryczną instalacją LPG jest droższe od klasycznej benzyny o 6500 zł
- Przy zasilaniu gazem i benzyną Clio uzyskuje moc 100 KM. Na benzynie 10 KM mniej
- Na pętli pomiarowej Clio LPG zużyło 6,9 l/100 km gazu plus 0,4 l/100 km benzyny
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Na zakup nowego auta z fabryczną instalacją LPG lub jej montaż po zakupie decydują się osoby szukające oszczędnego środka transportu. Tyle tylko, że w ostatnim roku cena gazu mocno poszybowała w górę (z 2,20 zł za litr w styczniu 2021 r. do 3,20 zł/l obecnie), podobnie z resztą jak ceny nowych samochodów. Weźmy na przykład testowane 100-konne Renault Clio z fabrycznym LPG, które w momencie debiutu tej wersji (czerwiec 2020 r.) wyceniono na 60 900 zł, a obecnie model kosztuje o 6500 zł więcej. Samochód podrożał o 11 proc., a gaz aż o 45 proc.! Żeby nie było, że tylko Renault podniosło ceny nowych aut – to oczywiście ogólnoświatowy trend, podobnie w przypadku paliw, choć podwyżka benzyny nie jest aż tak drastyczna (w ciągu ostatniego roku o 25 proc.), jak LPG. Czy w takiej sytuacji zakup nowego auta z fabryczną instalacją LPG ma sens?
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – nowe auto z dwuletnią gwarancją
Zacznijmy od techniki. Instalacja gazowa w Clio montowana jest bezpośrednio w fabryce Renault, a nie u dilera. Producent twierdzi, że jej obecność nie będzie miała wpływu na żywotność silnika, gdyż jednostkę 1.0 TCe zaprojektowano do zasilania gazem. Kupując w salonie Clio z LPG, nie tracimy gwarancji, jesteśmy więc zabezpieczeni przez dwa lata (bez limitu kilometrów) przed pokryciem kosztów ewentualnych usterek.
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – zużycie gazu widoczne na komputerze pokładowym
Butla gazowa (32 l) trafiła w miejsce koła zapasowego, a złącze tankowania gazu obok wlewu paliwa. Jest więc praktycznie i estetycznie, choć oba te rozwiązania, przy odrobinie chęci mechanika, można uzyskać podczas montażu w każdym aucie. Nie tak łatwo jest natomiast z synchronizacją instalacji z LPG i komputera pokładowego. W Clio po przełączeniu na LPG otrzymujemy informacje o średnim zużyciu gazu i zasięgu na tym paliwie. Skoro o tym wspomnieliśmy, to podamy, że na naszej pętli pomiarowej rzeczywiste średnie spalanie LPG wyniosło 6,9 l na 100 km plus 0,4 l/100 km benzyny. Zużycie paliwa 95 okt. podczas jazdy na gazie to efekt tzw. dotrysku wynikającego z mocniejszego obciążenia silnika, konieczności chłodzenia układu wtryskowego, a przypadku Clio „wykrzesania” większej mocy silnika. Podczas jazdy wyłącznie na benzynie jednostka 1.0 TCe uzyskuje maksymalnie 90 KM, a na dwóch paliwach o 10 KM więcej.
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – zasięg ponad 1000 km
Osiągi 100-konnego Clio są dobre (0-100 km/h w 11,3 s). Trzycylindrowiec dzięki doładowaniu szybko wchodzi na obroty, drażnił nas jedynie wibracjami i dźwiękiem tuż po zimnym rozruchu. Dwa zbiorniki paliwa (LPG/95 okt. – 32/39 l), niewielkie spalanie (na benzynie tylko 5,7 l/100 km) wynikające także z zastosowania 6-stopniowej skrzyni sprawiają, że dwupaliwowe Clio jest autem, które uzyskuje zasięg ponad 1000 km. Ten parametr wraz z elastycznym silnikiem dowodzą, że typowo miejskie auto sprawdzi się też w trasie.
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – naszym zdaniem
Fabryczne LPG w Clio to udane rozwiązanie. Jego montaż jest fachowy, a użytkowanie przynosi lepszą dynamikę auta, cichszą pracę silnika i większy zasięg. Także nie zgłaszamy zastrzeżeń co do obsługi oraz kosztu związanego z dopłatą do instalacji (3000 zł). Przy obecnych cenach LPG kwota zrekompensuje się po ok. 35 000 km. Sensowność zakupu Clio LPG zależy więc, jak dużo planujemy jeździć oraz jakie będą ceny gazu?
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – ocena końcowa: 5-
Renault Clio – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,0 s |
0-100 km/h | 11,3 s |
0-130 km/h | 18,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h, 4./5. bieg | 10,9/18,2 s |
80-120 km/h, 5./6. bieg | 11,8/19,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1133/470 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,7/10,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,5 m |
gorące | 34,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Średnie zużycie LPG w teście | 6,9 l + 0,4 l 95 okt./100 km |
Średnie zużycie 95 okt. w teście | 5,7 l/100 km |
Zasięg | 680 (460) km |
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benzynowy/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc silnika | 90 (100) KM przy 4800 (4600) obr./min |
Maks. moment obrotowy | 160 (1700) Nm przy 2100 (2000) obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 (11,8) s |
Prędkość maksymalna | 180 (188) km/h |
Średnie spalanie | 6,0 (7,8) l/100 km |
Emisja CO2 | 136 (121) g/km |
Pojemność bagażnika/zb. paliwa | 340-1096/39 (32) l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon test. auta | 195/55 R 16 |
Legenda: dane w nawiasach dotyczą LPG
Renault Clio – wyposażenie
Wersja | Intens TCe 100 LPG |
6 airbagów/reflektory Full LED | S/S |
Czuj.martw. pola, tempomat | 2200 zł |
4 czuj. parkow./kamera cofania | S/1800 zł |
Podgrzew. fotele i kierownica | 1500 zł |
Klimatyzacja aut./cyfr. zegary | S/S |
Multim. 9,3” z navi, ład. induk. | 3900 zł |
Lakier specjal./16-cal. alufelgi | 2200 zł/S |
Renault Clio – gwarancje/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 72 400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata, b.o./12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego egzemplarza | 88 300 zł |
Clio 5. generacji zostało zbudowane na zupełnie nowej platformie modułowej CMF-B, zaprojektowanej we współpracy z Nissanem i Mitsubishi.
Doładowany benzyniak podczas jazdy na benzynie osiąga 90 KM, na gazie 100 KM.
Cyfrowe zegary to element seryjny w Intens, ale skórzana kierownica wymaga dopłaty. Szkoda, że system multimedialny nie ma pokrętła głośności.
Wirtualne zegary są seryjne w wersji Intens. Nie zachwycają liczbą projekcji.
Wygodzie podróży w przednich fotelach sprzyjają długie siedziska (520 mm) i seryjna regulacja wysokości.
Optymalna ilość miejsca nad głową. Na wysokości kolan przydałoby się kilka dodatkowych cm. Niezbyt wygodne klamki zewnętrzne drzwi tylnych.
Kierowca Clio może zmieniać tryby jazdy.
Wygodne analogowe pokrętła klimatyzacji automatyczne (seryjna w Intense).
Dzięki 6-stopniowej skrzyni Clio 1.0 TCe z LPG jest bardziej oszczędne w trasie.
Jak na segment B kufer Clio jest pojemny 340 l.
Zamiast koła zapasowego zbiornik LPG o pojemności 32 l.
Fabryczny montaż instalacji LPG pozwolił ukryć złącze tankowania gazu obok wlewu paliwa.