Dla osób szukających taniego miejskiego środka transportu Renault proponuje Clio z fabryczną instalacją LPG. Droższa o 3000 zł gazowa wersja ma także o 10 KM mocy więcej niż benzynowa. W teście sprawdzamy jakie dodatkowe korzyści płyną z zakupu Clio LPG.
Na zakup nowego auta z fabryczną instalacją LPG lub jej montaż po zakupie decydują się osoby szukające oszczędnego środka transportu. Tyle tylko, że w ostatnim roku cena gazu mocno poszybowała w górę (z 2,20 zł za litr w styczniu 2021 r. do 3,20 zł/l obecnie), podobnie z resztą jak ceny nowych samochodów. Weźmy na przykład testowane 100-konne Renault Clio z fabrycznym LPG, które w momencie debiutu tej wersji (czerwiec 2020 r.) wyceniono na 60 900 zł, a obecnie model kosztuje o 6500 zł więcej. Samochód podrożał o 11 proc., a gaz aż o 45 proc.! Żeby nie było, że tylko Renault podniosło ceny nowych aut – to oczywiście ogólnoświatowy trend, podobnie w przypadku paliw, choć podwyżka benzyny nie jest aż tak drastyczna (w ciągu ostatniego roku o 25 proc.), jak LPG. Czy w takiej sytuacji zakup nowego auta z fabryczną instalacją LPG ma sens?
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – nowe auto z dwuletnią gwarancją
Zacznijmy od techniki. Instalacja gazowa w Clio montowana jest bezpośrednio w fabryce Renault, a nie u dilera. Producent twierdzi, że jej obecność nie będzie miała wpływu na żywotność silnika, gdyż jednostkę 1.0 TCe zaprojektowano do zasilania gazem. Kupując w salonie Clio z LPG, nie tracimy gwarancji, jesteśmy więc zabezpieczeni przez dwa lata (bez limitu kilometrów) przed pokryciem kosztów ewentualnych usterek.
Renault Clio – wymiaryŹródło: Auto Świat
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – zużycie gazu widoczne na komputerze pokładowym
Butla gazowa (32 l) trafiła w miejsce koła zapasowego, a złącze tankowania gazu obok wlewu paliwa. Jest więc praktycznie i estetycznie, choć oba te rozwiązania, przy odrobinie chęci mechanika, można uzyskać podczas montażu w każdym aucie. Nie tak łatwo jest natomiast z synchronizacją instalacji z LPG i komputera pokładowego. W Clio po przełączeniu na LPG otrzymujemy informacje o średnim zużyciu gazu i zasięgu na tym paliwie. Skoro o tym wspomnieliśmy, to podamy, że na naszej pętli pomiarowej rzeczywiste średnie spalanie LPG wyniosło 6,9 l na 100 km plus 0,4 l/100 km benzyny. Zużycie paliwa 95 okt. podczas jazdy na gazie to efekt tzw. dotrysku wynikającego z mocniejszego obciążenia silnika, konieczności chłodzenia układu wtryskowego, a przypadku Clio „wykrzesania” większej mocy silnika. Podczas jazdy wyłącznie na benzynie jednostka 1.0 TCe uzyskuje maksymalnie 90 KM, a na dwóch paliwach o 10 KM więcej.
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – zasięg ponad 1000 km
Osiągi 100-konnego Clio są dobre (0-100 km/h w 11,3 s). Trzycylindrowiec dzięki doładowaniu szybko wchodzi na obroty, drażnił nas jedynie wibracjami i dźwiękiem tuż po zimnym rozruchu. Dwa zbiorniki paliwa (LPG/95 okt. – 32/39 l), niewielkie spalanie (na benzynie tylko 5,7 l/100 km) wynikające także z zastosowania 6-stopniowej skrzyni sprawiają, że dwupaliwowe Clio jest autem, które uzyskuje zasięg ponad 1000 km. Ten parametr wraz z elastycznym silnikiem dowodzą, że typowo miejskie auto sprawdzi się też w trasie.
Renault Clio 1.0 TCe 100 LPG – naszym zdaniem
Fabryczne LPG w Clio to udane rozwiązanie. Jego montaż jest fachowy, a użytkowanie przynosi lepszą dynamikę auta, cichszą pracę silnika i większy zasięg. Także nie zgłaszamy zastrzeżeń co do obsługi oraz kosztu związanego z dopłatą do instalacji (3000 zł). Przy obecnych cenach LPG kwota zrekompensuje się po ok. 35 000 km. Sensowność zakupu Clio LPG zależy więc, jak dużo planujemy jeździć oraz jakie będą ceny gazu?