- Renault Megane Grandtour jako hybryda typu plug-in wykorzystuje do napędu benzynowy silnik o mocy 91 KM oraz elektryczny generujący 66 KM, natomiast łączna moc układu wynosi 160 KM
- Samochód ma bagażnik o niewielkiej, jak na kombi pojemności, 389-1372 l
- Testowany egzemplarz występuje w wersji R.S. Line, która kosztuje 144 400 zł, ale po doliczeniu dodatkowych opcji cena wzrasta do 166 100 zł
Hybrydy typu plug-in mają łączyć zalety jazdy autem elektrycznym z dużym zasięgiem tradycyjnego spalinowego modelu. Taką wersję o łącznej mocy 160 KM można teraz wybrać, decydując się na poliftingowe Renault Megane.
Renault Megane po modernizacji najłatwiej rozpoznacie z przodu po dodatkowych ledowych światłach umieszczonych pod reflektorami. Diodowe są również tylne lampy, a ponadto zastosowano inaczej stylizowane zderzaki.
Testowane Renault Megane Grandtour to odmiana R.S. Line, która wyróżnia się na tle innych wersji sportowymi akcentami: przednim zderzakiem z aerodynamiczną listwą F1, tylnym zderzakiem z dyfuzorem czy logo „R.S. Line” umieszczonym na przednich błotnikach oraz z tyłu pojazdu.
Wnętrze też jest wyjątkowe. Zastosowano w nim czarną tapicerkę z czerwonymi i szarymi przeszyciami, aluminiowe pedały oraz dobrze podpierające z boku sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami.
Renault Megane Grandtour – kombi z małym bagażnikiem
Sportowy charakter nie zepsuł funkcjonalności części pasażerskiej – w obu rzędach siedzeń jest wystarczająca ilość miejsca na nogi oraz nad głową. Mniej udanie został zaprojektowany bagażnik, który ma pojemność zaledwie 389 l. To wina baterii umieszczonych pod podłogą kufra.
Akumulatory, które znacznie uszczuplają przestrzeń ładunkową Renault Megane'a Grandtoura, mają pojemność 9,8 kWh i można je ładować z gniazdka (przy użyciu wallboxa o natężeniu 16 A trwa to około 3 godz.). Producent zapewnia, że zasięg w trybie czysto elektrycznym wynosi 54 km (cykl mieszany wg WLTP) lub 65 km w trakcie miejskiej jazdy.
Niestety, w rzeczywistości nie jest aż tak dobrze. Na naszej trasie testowej (miejski odcinek) samochód pokonał tylko 45 km, choć po naładowaniu do pełna komputer pokazywał zasięg 55 km.
Renault Megane Grandtour – przeciętna dynamika
Pod względem dynamiki testowane Renault Megane Grandtour również nie błyszczy, bowiem setkę uzyskuje się po niezbyt imponujących 10,1 s. Taki wynik nie przystaje do stylizowanej na sportowo odmiany R.S. Line. Na plus trzeba jednak policzyć, że to wynik tylko o 0,3 s gorszy od fabrycznych obietnic.
Poza tym subiektywnie ma się wrażenie lepszej dynamiki, niż sugerują liczby. Powody do zadowolenia dają także cicha praca benzynowej jednostki i niezbyt wysokie spalanie w trybie hybrydowym – 6,9 l/100 km.
Renault Megane Grandtour – komfort i dobre prowadzenie
Pozytywnie oceniliśmy też pracę zawieszenia, które dobrze radzi sobie z tłumieniem wybojów. Poza tym odpowiednie nastawy w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości sprawiają, że auto precyzyjnie wpisuje się w każdy zakręt, a nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów. Szkoda tylko, że w pełnym opanowaniu auta przeszkadza niezbyt precyzyjny układ kierowniczy.
Na minus zaliczyliśmy też przeciętną skuteczność układu hamulcowego (38,9 m na zimno i 38,7 m po rozgrzaniu tarcz). Niezadowoleni mogą być także fani karawaningu, bo maksymalna masa hamowanej przyczepy to tylko 750 kg.
Renault Megane Grandtour w wersji plug-in nie jest, niestety tanim samochodem, bowiem kosztuje minimum 131 900 zł (wersja Zen). Jednak testowany egzemplarz występował ze specyfikacją R.S. Line, a to już wydatek 144 400 zł, z kolei po doposażeniu – nawet 166 100 zł.
Renault Megane Grandtour – naszym zdaniem
Renault Megane Grandtour jako hybryda typu plug-in to auto, w którym zderzyły się pewne sprzeczności. Z jednej strony mamy stylizowaną na sportowo wersję R.S. Line, a z drugiej – przeciętną dynamikę. Co z tego, że to kompaktowe kombi, skoro bagażnik ma małą pojemność.
Ta cecha to cena za ekologiczne rozwiązania. Jednak dzięki nim 45 km przejedziemy realnie w trybie czysto elektrycznym. Na dobrym poziomie są za to przestronność części pasażerskiej, prowadzenie i komfort resorowania. Mniej entuzjastycznie przedstawiają się za to koszty zakupu pojazdu.
Renault Megane Grandtour – wyniki testu
0-50 km/h | 4,2 s |
0-100 km/h | 10,1 s |
0-130 km/h | 16,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,1 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 6,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1667/464 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 38,9 m |
gorące | 38,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,9 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty hybrydowy/EV | 610/45 km |
Renault Megane Grandtour – dane producenta
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc silnika benzynowego | 91 KM przy 5600 obr./min |
Moment obrotowy silnika benzynowego | 144 Nm przy 3200 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 66 KM |
Moment obrotowy silnika benzynowego | 205 Nm |
Moc układu hybrydowego | 160 KM |
Moment obrotowy układu hybrydowego | 300 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | zautomatyzowana/przedni |
Prędkość maksymalna | 183 km/h (EV: 135 km/h) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 1,3-1,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 28-36 g/km |
Pojemność akumulatora | 9,8 kWh (netto) |
Masa przyczepy z hamulcem | 750 kg |
Dł./szer./wys. | 4626/1814/1448 mm |
Rozstaw osi | 2712 mm |
Pojemność bagażnika | 389-1372 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 39 l |
Czas ładowania (wallbox) | ok. 3 godz. |
Marka i model opon testowanego auta | Conti Premium Contact 6 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 225/45 R 18 |
Renault Megane Grandtour – wyposażenie
Wersja | R.S. Line |
6 airbagów/klimatyzacja/ledowe lampy | S/S/S |
Alcantara/podgrzewane fotele | 6000/850 zł |
Pakiet Bose + head up + nawigacja | 5300 zł |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Utrzymanie pasa ruchu | S |
Skaner znaków drogowych | S |
17-calowe, aluminiowe felgi | S |
Lakier niebieski Iron | 3000 zł |
Renault Megane Grandtour – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 144 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez limitu km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 166 100 zł |
Zawieszeni dobrze radzi sobie z tłumieniem wybojów
Ceny Megane’a plug-in zaczynają się od 131 900 zł (wersja Zen), ale testowany R.S. Line to już wydatek 144 400 zł, a po doposażeniu – nawet 166 100 zł
Pozycja za kierownicą okazuje się wygodna, a sięganie do wszystkich przełączników – łatwe. Autu należą się pochwały za materiały wykończeniowe o wysokiej jakości
Sportowe fotele wykończone alcantarą są wygodne, a poza tym perfekcyjnie podpierają podczas jazdy na zakrętach
Z tyłu wygospodarowano dużo miejsca na wysokości kolan i nad głową
Testowana odmiana R.S. Line wyróżnia się na tle innych odmian sportowymi akcentami: przednim zderzakiem z aerodynamiczną listwą F1, tylnym zderzakiem z dyfuzorem czy logo „R.S. Line” umieszczonym na przednich błotnikach oraz z tyłu pojazdu
W pełnym opanowaniu auta przeszkadza niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
Z racji akumulatorów umieszczonych pod podłogą bagażnik ma pojemność zaledwie 389 l. Tymczasem w odmianie wysokoprężnej mieści 449 l, a w benzyniaku – nawet 521 l
Pod podłogą kufra znalazło się miejsce na kabel do ładowania
Po naładowaniu baterii do pełna udało nam się
przejechać 45 km
Odpowiednie nastawy zawieszenia w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości sprawiają, że auto precyzyjnie wpisuje się w każdy zakręt, a nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów
W przypadku wersji R.S. Line czerwone i szare przeszycia tapicerki siedzeń i na kierownicy to standard
Duże klawisze i pokrętła ułatwiają obsługę urządzeń pokładowych
W nowoczesnym samochodzie na pokładzie nie mogło zabraknąć wejść USB
Pomiędzy cyfrowymi wskaźnikami można wyświetlić mapę nawigacji staelitarnej
Kierowca ma do wyboru różne motywy wskaźników
Na minus zaliczyliśmy przeciętną skuteczność układu hamulcowego (38,9 m na zimno i 38,7 m po rozgrzaniu tarcz)
Niezadowoleni mogą być fani karawaningu, bo maksymalna masa hamowanej przyczepy to tylko 750 kg