Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Renault Megane RS: Ekstra wygląda i super jeździ

Wyścig w klasie kompaktowych mocarzy trwa. Dziś 200 KM to jużzdecydowanie za mało. Pod maskami większości hot hatchy pracują silnikiwytwarzające 250, 260 bądź 270 KM. Przykład: nowy Mégane Renault Sport zdoładowanym 2-litrowym motorem o mocy 250 KM. Samochód ten przekonujedynamiką, świetnym zawieszeniem, a przede wszystkim genialnym wyglądem.

Trzeba przyznać, że Renault wykonało kawał dobrej roboty i dopracowało nadwozie w detalach. Mégane R.S. prezentuje się agresywnie i szałowo, ale też nie brak mu klasy. Największą uwagę zwraca projekt przedniego spoilera połączonego z fartuchem odwzorowanym z bolidów F1. Świetnie wyglądają także: duże listwy drzwiowe, centralny wydech z dyfuzorem, 18-calowe koła oraz specjalny lakier „Żółty Sport” (polecamy, jest wart dopłaty 1000 zł).

We wnętrzu znajdziemy obszerne i dobrze podpierające ciało fotele oraz kilka detali podkreślających bojowy charakter auta, np. obrotomierz z żółtym cyferblatem, wstawki z tworzywa imitującego karbon, aluminiowe nakładki na pedałach i kierownicę pokrytą skórą z żółtym stebnowaniem w punkcie środkowym. Z przodu miejsca jest zaskakująco dużo, z tyłu trochę go brakuje z powodu opadającej linii dachu. Poza tym w kabinie panuje ład i porządek.

Bagażnik? Całkiem duży jak na coupé (poj. 377/1024 l), ale w przypadku tego auta nie jest on najważniejszy. Przecież Mégane’owi R.S. przyświecają zupełnie inne priorytety. Usportowiony „francuz” ma szokować podczas jazdy, a nie załadunku walizek –trzeba przyznać, że wywiązuje się z tego doskonale.Pod maską pracuje 2-litrowy silnik z turbosprężarką Twin Scroll o mocy 250 KM (maks. moment obrot. 340 Nm). To bardzo udana i efektywna jednostka wyróżniająca się kilkoma cechami.

Po pierwsze, motor Mégane’a R.S. z zapierającą dech w piersiach łatwością wkręca się na obroty. Po drugie, w ich górnym zakresie silnik brzmi po prostu fantastycznie! Jego dźwięk zupełnie nie przypomina brzmienia jednostki doładowanej, tylko wysokoobrotowych konstrukcji wolnossących. Motor najbardziej efektywny okazuje się w przedziale od 3500 do 6500 obr./min, kiedy następuje odcięcie paliwa, poprzedzone sygnalizacją dźwiękową. Spalanie? Nie jest przesadnie wysokie – średnie nieco ponad 10 l/100 km.

Choć podczas pomiarów testowych nie udało się nam osiągnąć obiecanego przez producenta przyspieszenia do „setki” – uzyskaliśmy czas 6,5 s (o 0,4 s gorszy) – to i tak wartość ta okazuje się lepsza niż w przypadku niektórych mocniejszych hot hatchów, np. Mazdy 3 MPS bądź Seata Leona Cupry R.

Duża w tym zasługa dobrej trakcji, uzyskanej m.in. dzięki nowemu systemowi zawieszenia kół przednich (ISAS) z wyodrębnioną z kolumny MacPhersona zwrotnicą. ISAS korzystnie wpływa także na precyzję prowadzenia i ogranicza szarpanie kołem kierownicy podczas przyspieszania.

Owszem, po odłączeniu układu ESP koła potrafią zabuksować, ale gdy nauczymy się obcować z autem, nie będzie problemu z utrzymaniem przyczepności. Zawsze zresztą możemy skorzystać ze sportowego trybu ESP (daje poczucie bezpieczeństwa, nie ingerując przesadnie w trakcję), a najlepiej dokupić opcjonalny pakiet Cup (8500 zł), w skład którego wchodzą m.in. utwardzone zawieszenie, samoblokujący się mechanizm różnicowy i „kubełki” Recaro. Wówczas R.S. będzie prawdziwą sportową maszyną za niecałe 110 tys. zł, gdyż cena wyjściowa wynosi 99 900 zł. Czego więc brakuje usportowionemu Mégane’owi? Znacznie precyzyjniejszej przekładni i lepszych seryjnych hamulców.Podsumowanie

Muszę przyznać, że R.S. robi bardzo dobre wrażenie. To samochód dopracowany w szczegółach – świetnie wygląda i super jeździ. Jest ucztą dla oka oraz duszy, daje poczucie wyjątkowości i zamyka buzię wielu malkontentom, którzy przeważnie drwią z francuskiej techniki lub po prostu jej nie doceniają. Owszem, auto ma kilka wad, ale można je zaakceptować, tym bardziej że cena nie jest wygórowana.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków