- Wersja Trophy ma wyższą o 25 KM moc, zawieszenie Cup i wzmocnione hamulce
- Tylna oś skrętna poprawia zwrotność w mieście i dynamikę jazdy na zakrętach
- Megane R.S. Trophy-R to nowy rekordzista na torze Nürburgring
Niewtajemniczonych spieszymy poinformować, że wersja Trophy – ze zmienionym względem klasycznego R.S. układem jezdnym, sztywniejszym zawieszeniem, możliwością odłączenia ESP i lżejszymi felgami – zadebiutowała po raz pierwszy w drugiej generacji modelu, w 2005 roku. Kolejna odsłona ekstremalnego hot hatcha Renault weszła na rynek w 2011 roku i wyróżniała się m.in. wyczynowym zawieszeniem Cup i 265-konnym silnikiem. W 2014 roku do rywalizacji o tytuł najszybszego kompaktu na torze Nürburgring Francuzi wystawili R.S. Trophy w 275-konnej odmianie. Oprócz zawieszenia Cup i dyferencjału o ograniczonym poślizgu auto było wyposażone w amortyzatory firmy Öhlins i wydech Akrapovicza.
Obecna – debiutująca w maju bieżącego roku – wersja Trophy ma nowy silnik 1.8 turbo i po raz pierwszy osiąga 300 KM. Wyższą o 25 KM moc od regularnego R.S.-a uzyskano, zwiększając wydajność turbosprężarki (otrzymała m.in. ceramiczne łożysko kulkowe) oraz stosując nowy układ wydechowy z zaworem mechanicznym (pozwala modulować brzmienie w zależności od wybranego trybu oraz obciążenia silnika). W Trophy znajdziecie także: seryjne zawieszenie Cup, samoblokujący się mechanizm różnicowy, tylną oś skrętną oraz sportowe ogumienie Bridgestone Potenza S001.
Renault Megane R.S. – pieruńsko szybki „na suchym”
Na torze Modlin, na którym testujemy R.S.-a Trophy, przeżywamy skrajne emocje. Te negatywne pojawiają się za pierwszym razem, gdy pada deszcz. 300-konne auto z napędem na przednią oś mimo blokady mechanizmu różnicowego i elektroniki nie jest w stanie płynnie się rozpędzić. Gdy jednak tor wysycha i opony są dogrzane, piekielnie mocna „ośka” pokazuje pełnię swoich możliwości. Dzięki wykorzystaniu procedury startowej (dostępna tylko ze skrzynią EDC) auto wystrzeliwuje do przodu i rozpędza się bez najmniejszych kłopotów z trakcją. Przyczepność opon jest znakomita nie tylko na prostej, lecz także po mocnym wciśnięciu gazu na wyjściu z łuku. Na zakrętach docenia się perfekcyjną trakcję, zwinność i stabilność. Układ kierowniczy doskonale bezpośrednio informuje o tym, co dzieje się z kołami, a nadwozie zachowuje się zaskakująco neutralnie. Próba wprowadzenia auta w poślizg przy gwałtownym ujęciu gazu też nie jest w stanie wyprowadzić Megane’a z równowagi. Takie zachowanie to zasługa tylnej osi skrętnej, która przy dużych prędkościach na łuku ustawia koła w kierunku zgodnym do wychyłu przednich kół i tym samym powoduje zacieśnienie zakrętu. To rozwiązanie z pewnością pozwala szybciej pokonać łuk, ale nie każdemu przypadnie do gustu. Na przykład w szybkim slalomie, kiedy dochodzi do gwałtownej zmiany kierunku jazdy, kierowca ma poczucie, jakby jechał na trolejach i tył auta uciekał. Można regulować tryb działania tylnej osi skrętnej, szkoda jednak, że nie da się w pełni dezaktywować jej działania.
Podczas gdy na torze Modlin sprawdzaliśmy możliwości jezdne nowego Megane’a R.S. Trophy, dotarła do nas informacja, że model ten w odciążonej o 130 kg wersji Trophy-R osiągnął na torze Nürburgring nowy czas w kategorii aut seryjnych z przednim napędem. Pokonując dystans 20,832 km i 73 zakręty Pętli Północnej w czasie 07’40’’100, ponownie został rekordzistą w klasie.
To nam się podoba: precyzja prowadzenia, zwinność, osiągi, przyczepność na suchej nawierzchni, brzmienie, skuteczność hamulców.
To nam się nie podoba: jakość niektórych tworzyw, obsługa multimediów, mały zbiornik, zachowanie się tylnej osi skrętnej w sportowej jeździe.
Renault Megane R.S. – moim zdaniem
Wersja Trophy nie jest po prostu mocniejszym Megane’em R.S., lecz autem o innym charakterze i przeznaczeniu. Jazda nim na co dzień jest możliwa, ale niezbyt komfortowa, za to na torze sprawdza się wzorowo. Tam będziecie się delektować zarówno znakomitymi osiągami, doskonałą przyczepnością, jak i rasowym dźwiękiem.
Renault Megane R.S. – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
0-100 km/h | 6,0 s |
0-130 km/h | 9,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,0 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,9 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1491/408 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 63/47 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,5 m |
gorące | 32,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 61 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 8,0 l/100 km |
Zasięg | 620 km |
Renault Megane R.S. – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1798 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 300/6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 420/3200 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 5,7/255 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 8,1/183 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 6/przedni |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Potenza S001 |
Rozmiar opon test. auta | 245/35 R 19 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 294-1247/50 |
Renault Megane R.S. – wyposażenie
Wersja | R.S. Trophy 300 EDC |
6 airbagów/aut. klimatyzacja | S/S |
Reflektory LED/tylna oś skrętna | S/S |
Zawieszenie Cup/kontr. pasa | S/S |
R.S. Monitor/unikanie kolizji | S/1800 zł |
Samoblokujący mech. różnic. | S |
Multimedia z navi, audio Bose | 4 000 zł |
Fotele Recaro/alcantara | 6000/5300 zł |
Lakier metalik/alufelgi 19 cali | 2400 zł/S |
Wsp. parkowania, kamera cofania, czuj. martwego pola | 2 500 zł |
Renault Megane R.S. – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 149 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 170 100 zł |