Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Renault Megane R.S. Trophy – ekstremalna ośka | TEST

Renault Megane R.S. Trophy – ekstremalna ośka | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Wyższa moc, twardsze podwozie z tylną osią skrętną, większe hamulce oraz sportowe opony i wydech sprawiają, że hot hatch Renault jest dobrze przygotowany do rywalizacji na torze. Testujemy 300-konnego Megane’a R.S. Trophy.

Renault Megane R.S. TrophyŹródło: Auto Świat / Janusz Borkowski
  • Wersja Trophy ma wyższą o 25 KM moc, zawieszenie Cup i wzmocnione hamulce
  • Tylna oś skrętna poprawia zwrotność w mieście i dynamikę jazdy na zakrętach
  • Megane R.S. Trophy-R to nowy rekordzista na torze Nürburgring

Niewtajemniczonych spieszymy poinformować, że wersja Trophy – ze zmienionym względem klasycznego R.S. układem jezdnym, sztywniejszym zawieszeniem, możliwością odłączenia ESP i lżejszymi felgami – zadebiutowała po raz pierwszy w drugiej generacji modelu, w 2005 roku. Kolejna odsłona ekstremalnego hot hatcha Renault weszła na rynek w 2011 roku i wyróżniała się m.in. wyczynowym zawieszeniem Cup i 265-konnym silnikiem. W 2014 roku do rywalizacji o tytuł najszybszego kompaktu na torze Nürburgring Francuzi wystawili R.S. Trophy w 275-konnej odmianie. Oprócz zawieszenia Cup i dyferencjału o ograniczonym poślizgu auto było wyposażone w amortyzatory firmy Öhlins i wydech Akrapovicza.

schemat wymiarów Megane R.S.
schemat wymiarów Megane R.S.Źródło: Auto Świat

Obecna – debiutująca w maju bieżącego roku – wersja Trophy ma nowy silnik 1.8 turbo i po raz pierwszy osiąga 300 KM. Wyższą o 25 KM moc od regularnego R.S.-a uzyskano, zwiększając wydajność turbosprężarki (otrzymała m.in. ceramiczne łożysko kulkowe) oraz stosując nowy układ wydechowy z zaworem mechanicznym (pozwala modulować brzmienie w zależności od wybranego trybu oraz obciążenia silnika). W Trophy znajdziecie także: seryjne zawieszenie Cup, samoblokujący się mechanizm różnicowy, tylną oś skrętną oraz sportowe ogumienie Bridgestone Potenza S001. 

Renault Megane R.S. – pieruńsko szybki „na suchym”

Na torze Modlin, na którym testujemy R.S.-a Trophy, przeżywamy skrajne emocje. Te negatywne pojawiają się za pierwszym razem, gdy pada deszcz. 300-konne auto z napędem na przednią oś mimo blokady mechanizmu różnicowego i elektroniki nie jest w stanie płynnie się rozpędzić. Gdy jednak tor wysycha i opony są dogrzane, piekielnie mocna „ośka” pokazuje pełnię swoich możliwości. Dzięki wykorzystaniu procedury startowej (dostępna tylko ze skrzynią EDC) auto wystrzeliwuje do przodu i rozpędza się bez najmniejszych kłopotów z trakcją. Przyczepność opon jest znakomita nie tylko na prostej, lecz także po mocnym wciśnięciu gazu na wyjściu z łuku. Na zakrętach docenia się perfekcyjną trakcję, zwinność i stabilność. Układ kierowniczy doskonale bezpośrednio informuje o tym, co dzieje się z kołami, a nadwozie zachowuje się zaskakująco neutralnie. Próba wprowadzenia auta w poślizg przy gwałtownym ujęciu gazu też nie jest w stanie wyprowadzić Megane’a z równowagi. Takie zachowanie to zasługa tylnej osi skrętnej, która przy dużych prędkościach na łuku ustawia koła w kierunku zgodnym do wychyłu przednich kół i tym samym powoduje zacieśnienie zakrętu. To rozwiązanie z pewnością pozwala szybciej pokonać łuk, ale nie każdemu przypadnie do gustu. Na przykład w szybkim slalomie, kiedy dochodzi do gwałtownej zmiany kierunku jazdy, kierowca ma poczucie, jakby jechał na trolejach i tył auta uciekał.    Można regulować tryb działania tylnej osi skrętnej, szkoda jednak, że nie da się w pełni dezaktywować jej działania. 

Podczas gdy na torze Modlin sprawdzaliśmy możliwości jezdne nowego Megane’a R.S. Trophy, dotarła do nas informacja, że model ten w odciążonej o 130 kg wersji Trophy-R osiągnął na torze Nürburgring nowy czas w kategorii aut seryjnych z przednim napędem. Pokonując dystans 20,832 km i 73 zakręty Pętli Północnej w czasie 07’40’’100, ponownie został rekordzistą w klasie.

To nam się podoba: precyzja prowadzenia, zwinność, osiągi, przyczepność na suchej nawierzchni, brzmienie, skuteczność hamulców.

To nam się nie podoba: jakość niektórych tworzyw, obsługa multimediów, mały zbiornik, zachowanie się tylnej osi skrętnej w sportowej jeździe.

Renault Megane R.S. – moim zdaniem

Wersja Trophy nie jest po prostu mocniejszym Megane’em R.S., lecz autem o innym charakterze i przeznaczeniu. Jazda nim na co dzień jest możliwa, ale niezbyt komfortowa, za to na torze sprawdza się wzorowo. Tam będziecie się delektować zarówno znakomitymi osiągami, doskonałą przyczepnością, jak i rasowym dźwiękiem.

Renault Megane R.S. – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 6,0 s
0-130 km/h 9,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,0 s (aut.)
80-120 km/h 3,9 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1491/408 kg
Rozdział masy (przód/tył) 63/47 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,1 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 34,5 m
gorące 32,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 61 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 8,0 l/100 km
Zasięg 620 km

Renault Megane R.S. – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1798
Moc silnika (KM/obr./min) 300/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 420/3200
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 5,7/255
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 8,1/183 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/przedni
Marka i model opon test. auta Bridgestone Potenza S001
Rozmiar opon test. auta 245/35 R 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 294-1247/50

Renault Megane R.S. – wyposażenie

Wersja R.S. Trophy 300 EDC
6 airbagów/aut. klimatyzacja S/S
Reflektory LED/tylna oś skrętna S/S
Zawieszenie Cup/kontr. pasa S/S
R.S. Monitor/unikanie kolizji S/1800 zł
Samoblokujący mech. różnic. S
Multimedia z navi, audio Bose 4 000 zł
Fotele Recaro/alcantara 6000/5300 zł
Lakier metalik/alufelgi 19 cali 2400 zł/S
Wsp. parkowania, kamera cofania, czuj. martwego pola 2 500 zł

Renault Megane R.S. – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 149 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 170 100 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków