• Wersja Trophy ma wyższą o 25 KM moc, zawieszenie Cup i wzmocnione hamulce
  • Tylna oś skrętna poprawia zwrotność w mieście i dynamikę jazdy na zakrętach
  • Megane R.S. Trophy-R to nowy rekordzista na torze Nürburgring

Niewtajemniczonych spieszymy poinformować, że wersja Trophy – ze zmienionym względem klasycznego R.S. układem jezdnym, sztywniejszym zawieszeniem, możliwością odłączenia ESP i lżejszymi felgami – zadebiutowała po raz pierwszy w drugiej generacji modelu, w 2005 roku. Kolejna odsłona ekstremalnego hot hatcha Renault weszła na rynek w 2011 roku i wyróżniała się m.in. wyczynowym zawieszeniem Cup i 265-konnym silnikiem. W 2014 roku do rywalizacji o tytuł najszybszego kompaktu na torze Nürburgring Francuzi wystawili R.S. Trophy w 275-konnej odmianie. Oprócz zawieszenia Cup i dyferencjału o ograniczonym poślizgu auto było wyposażone w amortyzatory firmy Öhlins i wydech Akrapovicza.

Foto: Auto Świat
schemat wymiarów Megane R.S.

Obecna – debiutująca w maju bieżącego roku – wersja Trophy ma nowy silnik 1.8 turbo i po raz pierwszy osiąga 300 KM. Wyższą o 25 KM moc od regularnego R.S.-a uzyskano, zwiększając wydajność turbosprężarki (otrzymała m.in. ceramiczne łożysko kulkowe) oraz stosując nowy układ wydechowy z zaworem mechanicznym (pozwala modulować brzmienie w zależności od wybranego trybu oraz obciążenia silnika). W Trophy znajdziecie także: seryjne zawieszenie Cup, samoblokujący się mechanizm różnicowy, tylną oś skrętną oraz sportowe ogumienie Bridgestone Potenza S001. 

Renault Megane R.S. – pieruńsko szybki „na suchym”

Na torze Modlin, na którym testujemy R.S.-a Trophy, przeżywamy skrajne emocje. Te negatywne pojawiają się za pierwszym razem, gdy pada deszcz. 300-konne auto z napędem na przednią oś mimo blokady mechanizmu różnicowego i elektroniki nie jest w stanie płynnie się rozpędzić. Gdy jednak tor wysycha i opony są dogrzane, piekielnie mocna „ośka” pokazuje pełnię swoich możliwości. Dzięki wykorzystaniu procedury startowej (dostępna tylko ze skrzynią EDC) auto wystrzeliwuje do przodu i rozpędza się bez najmniejszych kłopotów z trakcją. Przyczepność opon jest znakomita nie tylko na prostej, lecz także po mocnym wciśnięciu gazu na wyjściu z łuku. Na zakrętach docenia się perfekcyjną trakcję, zwinność i stabilność. Układ kierowniczy doskonale bezpośrednio informuje o tym, co dzieje się z kołami, a nadwozie zachowuje się zaskakująco neutralnie. Próba wprowadzenia auta w poślizg przy gwałtownym ujęciu gazu też nie jest w stanie wyprowadzić Megane’a z równowagi. Takie zachowanie to zasługa tylnej osi skrętnej, która przy dużych prędkościach na łuku ustawia koła w kierunku zgodnym do wychyłu przednich kół i tym samym powoduje zacieśnienie zakrętu. To rozwiązanie z pewnością pozwala szybciej pokonać łuk, ale nie każdemu przypadnie do gustu. Na przykład w szybkim slalomie, kiedy dochodzi do gwałtownej zmiany kierunku jazdy, kierowca ma poczucie, jakby jechał na trolejach i tył auta uciekał.    Można regulować tryb działania tylnej osi skrętnej, szkoda jednak, że nie da się w pełni dezaktywować jej działania. 

Podczas gdy na torze Modlin sprawdzaliśmy możliwości jezdne nowego Megane’a R.S. Trophy, dotarła do nas informacja, że model ten w odciążonej o 130 kg wersji Trophy-R osiągnął na torze Nürburgring nowy czas w kategorii aut seryjnych z przednim napędem. Pokonując dystans 20,832 km i 73 zakręty Pętli Północnej w czasie 07’40’’100, ponownie został rekordzistą w klasie.

To nam się podoba: precyzja prowadzenia, zwinność, osiągi, przyczepność na suchej nawierzchni, brzmienie, skuteczność hamulców.

To nam się nie podoba: jakość niektórych tworzyw, obsługa multimediów, mały zbiornik, zachowanie się tylnej osi skrętnej w sportowej jeździe.

Renault Megane R.S. – moim zdaniem

Wersja Trophy nie jest po prostu mocniejszym Megane’em R.S., lecz autem o innym charakterze i przeznaczeniu. Jazda nim na co dzień jest możliwa, ale niezbyt komfortowa, za to na torze sprawdza się wzorowo. Tam będziecie się delektować zarówno znakomitymi osiągami, doskonałą przyczepnością, jak i rasowym dźwiękiem.

Renault Megane R.S. – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 6,0 s
0-130 km/h 9,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,0 s (aut.)
80-120 km/h 3,9 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1491/408 kg
Rozdział masy (przód/tył) 63/47 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,1 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 34,5 m
gorące 32,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 61 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 8,0 l/100 km
Zasięg 620 km

Renault Megane R.S. – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1798
Moc silnika (KM/obr./min) 300/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 420/3200
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 5,7/255
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 8,1/183 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/przedni
Marka i model opon test. auta Bridgestone Potenza S001
Rozmiar opon test. auta 245/35 R 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 294-1247/50

Renault Megane R.S. – wyposażenie

Wersja R.S. Trophy 300 EDC
6 airbagów/aut. klimatyzacja S/S
Reflektory LED/tylna oś skrętna S/S
Zawieszenie Cup/kontr. pasa S/S
R.S. Monitor/unikanie kolizji S/1800 zł
Samoblokujący mech. różnic. S
Multimedia z navi, audio Bose 4 000 zł
Fotele Recaro/alcantara 6000/5300 zł
Lakier metalik/alufelgi 19 cali 2400 zł/S
Wsp. parkowania, kamera cofania, czuj. martwego pola 2 500 zł

Renault Megane R.S. – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 149 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 170 100 zł