Logo

Renault Megane R.S. - zwinne i komfortowe

Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Przez ostatnie lata dział Renault Sport udowodnił swoje najwyższe kompetencje. Nic dziwnego, że wyjeżdżając na prezentację najnowszego Mégane’a R.S., miałem wygórowane oczekiwania. Od pierwszego wejrzenia zauroczyła mnie poszerzona o 6 cm karoseria. Dzięki niej z daleka można dostrzec zadziorny charakter auta. Jednak jeszcze większe wrażenie pozostawia zawieszenie z czterema skrętnymi kołami. Dzięki niemu R.S. zwinnie wchodzi w zakręty i stabilnie pokonuje łuki.

Co ciekawe, hot-hatch w wydaniu Renault jest bardzo komfortowy, a dzięki amortyzatorom z hydraulicznymi odbojnikami nie dobija nawet na szybko pokonywanych muldach. W komfortowym trybie R.S. nie jest ani za głośne, ani za twarde. Zaskakuje łagodność, z jaką silnik rozwija 280 KM, a dwusprzęgłowa 6-biegowa skrzynia automatyczna przekazuje ją na koła. 390 Nm nie zrywa przyczepności podczas ostrego przyspieszania, a po odjęciu gazu silnik stawia mały opór.

Renault Megane R.S. - zwinne i komfortowe
Renault Megane R.S. - zwinne i komfortoweRenault

Mimo że Mégane R.S. przyspiesza do „setki” w 5,8 s i rozpędza się do 250 km/h, nie sprawia wrażenia narwanego. To bardzo dojrzała konstrukcja. Układ kierowniczy stawia przyjemny opór, jest precyzyjny, dobrze wyważony i nie szczędzi informacji o tym, co dzieje się z kołami. Starannie dostrojono też działanie hamulców i pedału gazu, którego czułość można regulować na wiele sposobów. Kiedy włączymy tryb Race, Mégane staje się ostrzejszy, a głośniki podkręcają dźwięk turbodoładowanego silnika. Wydech wersji R.S. nie ma klap ani bajpasów zwiększających głośność układu, a mimo to w trybie sportowym podczas zmiany biegów słychać cieszący zmysły wystrzał.

Renault Megane R.S. - moc pod kontrolą

Dla tych, którym emocji wciąż mało, przygotowano wariant Cup z twardszymi o 10 proc. amortyzatorami i szperą typu torsen. Cieszy fakt, że można wybierać też między dwusprzęgłowym „automatem” a ręczną skrzynią biegów, oferowaną wraz z tradycyjnym mechanicznym hamulcem ręcznym. Opcjonalnie dostępne są lżejsze o 1,8 kg i lepiej odprowadzające ciepło aluminiowo-żeliwne tarcze hamulcowe z czerwonymi zaciskami. Pod koniec tego roku pojawi się bardziej hardcorowa wersja Trophy o mocy 300 KM.

Sprzedaż hot-hatchy skoczyła mocno w górę. Ludzie chcą jeździć praktycznymi samochodami o ponadprzeciętnych osiągach. Dlatego Renault postarało się, żeby wyjściowa wersja Mégane’a R.S. była bardzo komfortowa. A dla tych, którzy chcą się wyżyć na torze, przygotowuje ostrzejsze odmiany.

Renault Megane R.S. - w punkt

To jest super. Zawieszenie z 4 skrętnymi kołami dodaje niezwykłej zwinności.

To nie wyszło. Skrzynia biegów mogłaby być agresywniejsza.

Efekt WOW! Poszerzona karoseria daje gwarancję ekskluzywności.

Kto to kupi? Grupa klientów zainteresowanych hot-hatchami w ciagu 5 lat wzrosła ponad 4-krotnie.

Renault Megane R.S. - naszym zdaniem

Mégane R.S. imponuje dojrzałością. Wśród napędzanych na przednie koła hot-hatchy należy do ścisłej czołówki. Jest mniej agresywny niż Civic Type R, ale zwinniejszy niż VW Golf GTI. Nam spodobała się wersja Cup ze szperą torsen i twardszym zawieszeniem.

Renault Megane R.S. - dane techniczne

Silnikt.benz. R4/24
Pojemność1798 cm3
Moc280 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy390 Nm/2400-4800 obr./min
Napęd/skrzynia biegówna przód/skrzynia aut. 6b
Długość/szerokość/wysokość4360/1870/1450 mm
Bagażnik384-1247 l
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,8 s
Spalanie średnie6,9 l/100 km
Emisja CO2155 g/km
Cenanieustalona

.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu