Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Ateca: SUV, który wszystko robi dobrze (pierwsza jazda)

Seat Ateca: SUV, który wszystko robi dobrze (pierwsza jazda)

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek

Seat Ateca to pierwszy SUV w historii hiszpańskiej marki. Mimo że na tę premierę musieliśmy długo czekać, a najwięksi rywale oferują kolejne już generacje swoich hitów, Seat na dzień dobry chce przejąć spory kawałek tortu w segmencie SUV-ów. Ma do tego mocny argument w postaci ładnie skrojonego i rozsądnie wycenionego modelu. Czy to wystarczy? Zobaczmy!

Seat Ateca
Zobacz galerię (33)
Onet
Seat Ateca

Seat Ateca zbudowany jest na platformie MQB koncernu Volkswagena, tej samej co choćby Volkswagen Tiguan. Od swojego niemieckiego brata, podobnie jak i od nadchodzącej Skody Kodiaq, jest jednak mniejszy, ale i tańszy.

Hiszpański SUV mierzy 4,36 m długości, czyli tyle co przeciętny samochód klasy kompakt, chociaż wygląda na znacznie większy. Sylwetka jest proporcjonalna, a auto po prostu wygląda ładnie. Znajdziemy tu sporo nawiązań do Leona – niemal identyczny jest na przykład przód Ateki. Podobnie jest w kabinie, ale o tym za moment.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Kompaktowe nadwozie nie oznacza wcale ciasnoty w środku. Wręcz przeciwnie. Bagażnik na przykład ma aż 510 litrów pojemności w wersji z napędem na przednią oś i 485 litrów z napędem na obie. To znacznie więcej niż u największych rywali, jak choćby Nissana Qashqaia.

Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie, a nawet trzy dorosłe osoby, przy czym miejsca na nogi i nad głową jest naprawdę dużo. Z przodu łatwo przyjąć właściwą pozycję za kierownicą, fotele – nawet te z tańszych wersji – są wygodne i nadają się do pokonywania dużych dystansów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Deska rozdzielcza, bardzo przypominająca tę z Leona, jest uporządkowana, wszystko jest tu na swoim miejscu, dzięki czemu obsługuje się ją intuicyjnie. W kabinie, zwłaszcza w wersji bazowej, a także testowanej Style, brakuje bardziej sportowego ducha i przełamania dominującej czerni.

W bazowej wersji Reference i pośredniej Style, materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości, choć nie brakuje twardych plastików na drzwiach czy konsoli środkowej. Wyposażenie Xcellence, o którym Seat mówi, że jest namiastką premium, tworzywa są znacznie lepsze, a kolorów jest więcej.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Na środku deski rozdzielczej króluje duży 8-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego Media System Plus z rozbudowanymi funkcjami łączności Full Link, w tym odczytywaniem i dyktowaniem wiadomości tekstowych. Ten ekran dostępny jest w standardzie topowej wersji wyposażenia Xcellence i za dopłatą w Style. Podstawowe modele Reference iStyle mają mały 5-calowy ekran dotykowy, który nie wygląda specjalnie atrakcyjnie i ma tylko podstawowe funkcje.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Seat chwali się bogatą ofertą systemów bezpieczeństwa, choć w bazowej wersji są one w większości niedostępne, a w wyższych wymagają dopłat. Jest ich naprawdę dużo, ale wymienić muszę choćby kilka. Front Assist - dostępny w standardzie - zapobiega najechaniu na inne samochody – teraz też z funkcją zapobiegania potrąceniom pieszych.

Traffic Jam Assist to asystent jazdy w korku, który przyspiesza, hamuje i skręca. To połączenie aktywnego tempomatu z aktywnym asystentem pasa ruchu. Emergency Assist rozpoznaje z kolei brak reakcji ze strony kierowcy, np. kiedy ten zasłabnie. Najpierw pojawi się ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, potem szarpnięcie hamulcem, a ostatecznie powolne zatrzymanie samochodu na pasie ruchu z włączeniem świateł awaryjnych. A to jeszcze nie wszystko.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Oprócz tego Seat Ateca rozpoznaje znaki drogowe, ostrzega przed pojazdami w martwym polu lusterek, przed nadjeżdżającym z boku samochodem podczas wyjazdu tyłem z parkingu. Pomoże zaparkować prostopadle lub równolegle, a potem także wyjechać, ma też bardzo rozbudowany system kamer 360 stopni, przydatnych podczas manewrowania na parkingu czy jazdy w terenie.

Zobaczmy teraz jak to jeździ!

Seat proponuje dla swojego SUV-a silniki o mocy od 115 do 190 KM i pojemości od 1 do 2 litrów. Bazowy silnik to trzycylindrowe 115-konne 1,0 TSI, które zapewnia dość zadowalające osiągi, jak 11 s do „setki”. Problemy mogą zacząć się przy pełnym obciążeniu auta kompletem pasażerów i bagażu. Podobnie jak w przypadku bazowego diesla 1,6 TDI o tej samej mocy.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Optymalny, jeśli chodzi o silniki benzynowe, będzie natomiast 150-konny motor 1,4 TSI z funkcją odłączania dwóch cylindrów przy małym obciążeniu. Tu przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi od 8,5 s, w zależności od rodzaju napędu.

Diesle z kolei, poza wspomnianym 115-konnym 1,6 TDI, to dwie odmiany mocy 2-litrowego TDI - 150 lub 190-konna. Napęd na cztery koła dostępny jest dla większości wersji, ale poza tymi najsłabszymi.

Podczas europejskiej prezentacji i pierwszych jazd, jeździłem modelem 2.0 TDI o mocy 150 KM, napędem na cztery koła i manualną skrzynią biegów. Taka konfiguracja sprawdza się w każdych warunkach, a 340 Nm momentu obrotowego, dostępnego od 1750 do 3000 obr./min pozwala bezstresowo wyprzedzać inne auta i rzadko sięgać do dźwigni zmiany biegów. Ta swoją drogą działa wzorowo.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Seat Ateca ma sportową charakterystykę zawieszenia, co nie oznacza wcale rezygnacji z komfortu. Inżynierom udało się znaleźć kompromis między prowadzeniem w ciasnych łukach, a wygodą na nierównym asfalcie i bezdrożach. Lepiej wypadają przy tym wersje z napędem na cztery koła, bo tam znajdziemy przy tylnej osi układ wielowahaczowy, w przeciwieństwie do belki montowanej w wersjach z napędem na przód.

Układ kierowniczy pracuje bardzo precyzyjnie, dając dokładne informacje płynące z kół przedniej osi. Wiraże górskich serpentyn pokonywałem za kierownicą Seata Ateca z przyjemnością, nie mając wrażenia że walczę z samochodem i szukam przyczepności.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

System Drive Profile, niedostępny w bazowej wersji Reference, a w wyposażeniu Style tylko w modelach z napędem 4Drive, pozwala wybrać jeden z trybów Sport, Eco, Normal i Individual, a w modelach z napędem na cztery koła jeszcze Offroad i Snow. Szczerze mówiąc w samochodzie z manualną skrzynią biegów nie czułem specjalnie dużej różnicy między ustawieniami Sport i Normal, bo jest ona symboliczna.

SUV-em w teren? Czemu nie

Choć producent sam przyznaje, że środowiskiem Seata Ateca jest miasto, to za sprawą niemal 19-centymetrowego prześwitu i napędu na cztery koła opartego na systemie Haldex 5. generacji, SUV poradzi sobie w lekkim terenie oraz zimą, kiedy drogę zasypie świeży śnieg.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Przygotowany przez organizatorów tor przeszkód pokazał, że Ateca dysponuje wysokim poziomem możliwości terenowych, dzielnie pokonując stromy trawers i inne przeszkody, tańcząc przy tym i unosząc jedno lub dwa koła, sprawnie przerzucając moment obrotowy tam, gdzie w danej sekundzie pojawiała się przyczepność.

SUV za rozsądną cenę – ceny i wyposażenie

Ile kosztuje nowy SUV? Seat Ateca dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia. Podstawowa Reference wyceniona na 77100 złotych oferuje to, co potrzebne do komfortowego, codziennego podróżowania i jest na poziomie cen największych rywali – Nissana Qashqaia czy Kii Sportage.

Znajdziemy tam m.in. system Front Assist, system rozpoznawania zmęczenia, ogranicznik prędkości, asystenta podjazdu, ESP, XDS – elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, siedem poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu oraz lusterka, centralny zamek z pilotem, radio z 5-calowym ekranem USB i Bluetoothem oraz 16-calowe felgi – niestety stalowe. Dopłata do alufelg to 1937 złotych.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Kolejna wersja to Style, gdzie wyposażenie jest znacznie bogatsze, a cena rośnie do 90 tys. złotych. Mamy tam 17-calowe alufelgi, lepsze radio, ale wciąż z 5-calowym ekranem (dopłata do lepszego 8-calowego to 1711 zł), podgrzewanie lusterek, czujniki deszczu i zmierzchu, wyświetlacz TFT między zegarami, automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania z tyłu czy tempomat (aktywny za dopłatą 734 zł).

Najtańszy model z napędem na cztery koła 4Drive kosztuje niespełna 110 tys. złotych i jest to 1,4 TSI. Jest jeszcze topowa odmiana Xcellence. Tu ceny zaczynają się od 107 tys. złotych, a bazowe silniki mają moc 150 KM – niedostępne są tu 115-konne 1,0 TSI oraz 1,6 TDI.

Seat Ateca
Seat AtecaŻródło: Onet

Podsumowanie

Seat Ateca kazał na siebie długo czekać, ale trzeba mu przyznać, że kiedy już się pojawił, wszystko robi dobrze. W rozsądnie skalkulowanej cenie dostajemy kompaktowych rozmiarów, ładnie skrojone, bezpieczne (pięć gwiazdek Euro NCAP) i dobrze wyposażone auto z dużym bagażnikiem i obszernym wnętrzem. Charakter i prowadzenie Ateki przypadną do gustu tym, którzy lubią bardziej dynamiczną jazdę.

Seat Ateca jest ciekawą ofertą w bardzo konkurencyjnym segmencie SUV-ów i co by nie mówić, rywale mają się czego obawiać. Samochód pojawi się w salonach w najbliższych tygodniach.

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków