• Odmiana FR ma usportowiony charakter, ale nie wyróżnia się silnikiem
  • Wszystkie benzyniaki dostępne obecnie w gamie Ibizy mają 3 cylindry
  • Seat oferuje zdecydowanie najlepszą gwarancję w całej Grupie VW

Nie każdy wydane pieniądze przelicza na metry samochodu. Jeśli chcecie mieć „jak najwięcej auta”, to wystarczy rzut oka na cennik – za tę kasę (szczególnie po doposażeniu) można szukać modeli kompaktowych czy nawet… klasy średniej. Ibiza FR stawia na emocje i przyjemność z jazdy!

Seat Ibiza - miejskie auto na sportowo

Cóż więc takiego oferuje ta wersja? Samochód ma być lekko usportowionym wariantem Ibizy. Z zewnątrz rozpoznacie go po inaczej ukształtowanych zderzakach, logo „FR” i dyskretnych elementach wykończeniowych. Tylko w tej odmianie Ibizę można doposażyć w widoczne na zdjęciach 18-calowe felgi. W kokpicie uwagę zwracają kolorowe wstawki – na kierownicy, w tapicerce. Jeśli dodacie do tego Pakiet Red (1676 zł), będziecie też mieć czerwone pasy bezpieczeństwa i zaciski oraz czarną podsufitkę. Tyle z dodatków stylistycznych, a co z techniką? Niestety, miłośnicy dobrego przyspieszenia muszą obejść się smakiem – najmocniejszy wariant ma pojemność 999 ccm, trzy cylindry i 115 KM mocy. Na pocieszenie pozostają zmodyfikowane zawieszenie ze sportowymi nastawami oraz seryjny system Seat Drive Profile (tryby jazdy). Polecamy też dokupić Pakiet Performance (2953 zł) – obok 18-calowych kół dostaniecie zawieszenie adaptacyjne Dual Ride.

Jak to wszystko ma się do zalet (lub wad) w czasie jazdy? Głównym atutem jest naprawdę poprawne zachowanie samochodu na drodze. Mimo dość dużej średnicy kół szerokość opon to 215 mm. Auto nie jest twarde jak skała, dzięki możliwości regulacji zapewnia rozsądny kompromis pomiędzy sportem a komfortem, wskazanym podczas codziennej eksploatacji. Silnik 1.0 określimy tylko jako poprawny – samochód potrafi osiągnąć 100 km/h w czasie poniżej 10 s i nawet chętnie reaguje na gaz, ale jeśli oczekujecie prawdziwego sportu, to może nie spełnić nadziei. Na pocieszenie pozostaje rozsądne, choć nie najniższe spalanie – bezstresowa jazda po mieście zakończyła się wynikiem blisko 7 l/100 km. Konkurenci z 3 cylindrami i podobną mocą potrafią zużyć nieco mniej. Podobać się może praca skrzyni biegów (6 biegów to kolejny powód, żeby sięgnąć po wersję 115 KM, a nie 95 KM), w opcji czeka też 7-biegowe DSG (5700 zł dopłaty).

Foto: Auto Świat

W kokpicie uwagę zwraca stylistyka, ale nie brak też istotnych zalet praktycznych: fotele sprawdziły się nawet na dłuższej trasie, miejsca jest tyle, co w kilka lat starszych kompaktach. Co prawda, z tyłu raczej nie posadzicie trzech osób (za mała szerokość), ale miejsca na nogi jest sporo. Duży bagażnik (355 l) będzie bardziej funkcjonalny, jeśli dokupicie podwójną podłogę (854 zł) – uzyskacie wtedy równą płaszczyznę po złożeniu kanapy. 

Seat Ibiza 1.0 TSI FR – dane techniczne (fabryczne):

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc (KM/obr./min) 115/5000-5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 200/2000-3500
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 215/40 R 18
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4059/1780/1444
Rozstaw osi (mm) 2564
Masa własna/ładowność (kg) 1065/495
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 355-1165/40

Seat Ibiza 1.0 TSI FR – dane testowe (pomiary):

Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Spalanie w mieście/poza miastem/średnie 5,7/4,6/5,0 l/100 km
Emisja CO2 113 g/km
Teoretyczny zasięg 800 km
Min. średnica zawracania 10,6 m

Seat Ibiza 1.0 TSI FR – wyposażenie i gwarancje:

Wersja FR
6 airbagów/reflektory LED S/2703 zł (Full LED)
Rozpoznawanie znaków/asystent pasa ruchu N/N
Front Assist (awaryjne hamowanie) S
Aluminiowe felgi 17/18 cali S/1752 zł
Elektr. szyberdach/nawigacja 3730/2688 zł
Czuj. cofania/kamera, czujniki parkowania z przodu i z tyłu 1136/2385 zł
Częściowo skórzana tapicerka 2045 zł (Dynamic)
Klimatyzacja automatyczna 2499 zł (pakiet)
Lakier metalik Red 2953 zł
Gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji 64 400 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat/120 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata
Cena testowanego egzemplarza 96 945,00 zł

Seat Ibiza 1.0 TSI FR – naszym zdaniem:

Nie jest to propozycja dla każdego – wersja FR to coś więcej niż po prostu mały mieszczuch. Oczywiście, po trzycylindrowym silniku 1.0 nie ma się co spodziewać sportowych doznań, ale tak skonfigurowane auto daje sporo przyjemności z jazdy. Niestety, jest kosztowne.