Seat już od początku roku stopniował napięcie. W styczniu pokazał Ibizę po raz pierwszy, potem – w marcu – zaprezentował ją na salonie w Genewie, a polska premiera odbyła się na początku kwietnia na Poznań Motor Show. Ibiza to bardzo ważny model dla Seata – dzięki niemu może odbudować pozycję i liczyć na zyski (od początku produkcji w 1984 r. powstały cztery generacje Ibizy – w sumie 5,4 mln sztuk).
Najnowszy model już z daleka można rozpoznać jako produkt Seata – Ibiza i z przodu, i z profilu jest podobna do większego Leona. Ma wyrazisty, dynamiczny design, uwagę zwracają też trójkątne reflektory. Środek natomiast wygląda na bardziej zachowawczy – deska rozdzielcza nie jest awangardowa, mamy tu tradycyjne zegary, a jedyny nowoczesny element to duży, 8-calowy ekran, służący do sterowania radiem, klimatyzacją i innymi funkcjami (opcja; w podstawowym wyposażeniu ekran jest mniejszy – ma 5 cali).
Seat Ibiza - auto miejskie czy rodzinne?
Nowa Ibiza nie urosła znacząco w porównaniu z poprzedniczką. Może chodziło o to, żeby nie tworzyć konkurencji w rodzinie (VW Polo i zapowiadana nowa Skoda Fabia). Od modelu 4. generacji jest krótsza o 2 mm, za to szersza o 87 mm, a rozstaw osi powiększono o 95 mm. Dzięki tym zmianom nowa odsłona stała się autem z wystarczająco przestronnym wnętrzem dla czterech osób. Do tego ma bagażnik o pojemności 355 l. Jak na segment B to duża wartość (Skoda Fabia – 330 l, Renault Clio i Citroën C3 – 300 l). Wygodne wnętrze i duży bagażnik powodują, że w polskich warunkach Ibiza może odgrywać rolę nie tylko auta miejskiego, lecz także samochodu rodzinnego – szczególnie dla młodych małżeństw z jednym dzieckiem lub dwójką pociech.
Jak się jeździ nową Ibizą? Podczas pierwszych jazd testowych wybraliśmy wersję z 3-cylindrowym silnikiem TSI o poj. 1 litra i mocy 115 KM. To – jak na razie – najmocniejsza odmiana. Pod koniec roku według zapowiedzi pojawi się topowy wariant FR z jednostką 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM. Testowy egzemplarz miał 6-biegową skrzynię ręczną. Seat podaje, że średnie spalanie wersji 1.0/115 KM wynosi 4,7 l/100 km. Komputer pokładowy wskazywał o prawie 2 litry wyższe zużycie paliwa (6,5 l/100 km). I takie należałoby uznać za realne. To, że pod maską pracuje 3-cylindrowiec, słychać dopiero przy wysokich obrotach, podczas gwałtownego przyspieszania lub dynamicznego ruszania z miejsca.
Seat Ibiza - trzy cylindry dają radę
Silnik 115-konny zapewnia dobrą dynamikę (przyspieszenie do „setki” w 9,3 s), a zawieszenie sprawnie tłumi nierówności. Kabina jest odpowiednio wyciszona, widoczność we wszystkich kierunkach okazuje się bardzo dobra. Ceny 115-konnych wersji zaczynają się od 57 500 zł. To drogo, na poziomie VW Polo. Konkurencyjne modele, czyli Skoda Fabia i Citroën C3, są tańsze.
Seat Ibiza - naszym zdaniem
W grupie aut miejskich przybyła mocna zawodniczka. Do tej pory Ibiza nie miała znaczącego udziału w rynku, teraz sytuacja może się zmienić. Jak na polskie warunki, ceny bogatszych wersji są wysokie. Może jakieś promocje?
Dane producenta | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.5 TSI* |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 1495 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 75/6200 | 95/5000-5500 | 150/5000-5500 |
Maks. moemnt obr. (Nm/obr./min) | 95/3000-4300 | 175/2000-3500 | 250/1500-3500 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/manualna 6b | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4059/1780/1444 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 355 | ||
Masa własna (kg) | 1091 | 1122 | 1164 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,7 | 10,9 | 7,7 |
Prędkośc maksymalna (km/h) | 167 | 195 | 215 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 4,7 | 7,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 112 | 106 | 111 |
Cena (zł) | 48 900 | 53 200 | b.d. |
*dołączy do oferty w drugiej połowie 2017 r.