Skoda Fabia – Nowy „look”
Już na pierwszy rzut oka łatwo rozpoznać nowy model, choć widać jednocześnie, że zmiany nie są rewolucyjne. Tych największych dokonano z przodu pojazdu – znaczącymi elementami są ostro wycięte, szerokie reflektory z „krystalicznym szlifem”, typowa dla marki atrapa chłodnicy z pionowymi listwami oraz logo marki na „nosie” pokrywy komory silnika. Styliści wyraźnie podkreślili graficzną jedność atrapy chłodnicy i reflektorów. Wszystkie linie i krawędzie są precyzyjnie zaakcentowane.
Skoda Fabia – Świetne materiały i więcej miejsca
Dopiero po przyjrzeniu danych technicznych okazuje się, że Fabia III jest o 8 mm krótsza niż poprzednia, szersza o 90 mm i niższa od 31 mm. Już poprzednik wyróżniał się na tle konkurentow dobrą przestronnością nadwozia, dlatego też w nowej Fabii nikt siedzący w przedniej części nadwozia nie powinien narzekać. Każdy bez względu na wzrost i wagę znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję i będzie dysponował pełną swobodą ruchów. Także nikt nie powinien mieć problemów z czytelnością wskaźników i obsługą urządzeń pokładowych.
Skoda Fabia – Bardziej funkcjonalnie
W drugim rzędzie siedzeń również jest całkiem sporo miejsca jak na tą klasę auta, ale o wygodnej podróży w trzy osoby na tylnej kanapie na dłuższych dystansach należy zapomnieć. Miła niespodzianka czeka na za to w bagażniku. Część bagażowa nowej Fabii mieści teraz 330 litrów, czyli 15 litrów więcej niż dotąd i wyraźnie więcej niż u głównych konkurentów. Opcjonalnie dostępne są dwie siatki (1x pionowa, 1x pozioma). Półkę z tyłu można, oprócz normalnej pozycji, wykorzystać także jako poziomąprzegrodę komory bagażnika albo pionowo wsunąć za oparcie kanapy. Ponadto opcjonalnie w bagażniku występuje też elastyczny schowek, w którym można umieścić dowolne przedmioty.
Skoda Fabia – Nawigacja tylko ze smarfona
Osoby chcące zamówić Fabię z nawigacją nie będą mogli jej zamówić, ale co ciekawie nie będą wcale jej pozbawieni. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą techniki MirrorLink, która pozwala na pokazanie i obsługę wybranych aplikacji mobilnych smartfona na ekranie radia MIB Bolero, m.in nawigacji. Oprócz tego nowa Fabia otrzymała funkcję SmartGate. Za jej pomocą w smartfonie można zapamiętać, wykorzystać i pokazać dane samochodu w odpowiedniej aplikacji mobilnej. W ten sposób użytkownik może, na przykład za pomocą jednej z nowo opracowanych aplikacji Skody, Drive-App, zobaczyć dla każdej przejechanej trasy, na ile oszczędny był jego sposób jazdy.
Skoda Fabia – Motor bez turbo tylko do miasta
Niemal wszystkie jednostki (benzynowe i dieslowskie) montowane w Fabii wyposażono w doładowanie. Wyjątek stanowi podstawowy silnik benzynowy 1.0 MPI. Wolnossąca jednostka ma trzy cylindry i dysponuje mocą 60 KM. Silnik z racji małej mocy oferuje autu słabą dynamikę (15,7 s), choć subiektywnie nie odczuwa się niedostatku mocy. Motor płynnie wchodzi na obroty, dopiero po pełnym obciążeniu auta lub w trasie jego osiągi okazuje się niewystarczające. Osoby, które zdecydują się na ten wariant silnikowy i będą poruszały się w mieście będą zadowolone.
Skoda Fabia – Problem z „wstecznym”
Mniej pochlebnych opini musimy wyrazić o pracy skrzyni biegów. Skoki lewarka są co prawda dość krótkie, ale włączenie wstecznego biegów za każdym razem okazywał się problematyczne. Także osoby oczekujące, że 1-litrowy motor będzie spalał fabryczne wartości (średnio 4,7 l/100 km) muszą mieć świadomość, że owszem można zbliżyć się do spalania o litr większego, ale pod warunkiem superdelikatnej jazdy.
Dobre prowadzenie i świetny komfort
W nowej Fabii zastosowano zmodyfikowany układ zawieszenia. Z przodu lepszą stabilność jazdy zapewnia szerszy rozstaw osi oraz kolumny MacPhersona z wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem. Tylna oś także ma szerszy rozstaw kół – zastosowano w niej zoptymalizowaną belkę skrętną z wahaczami wleczonymi. Szybko reagujący układ kierowniczy, a także zawieszenie, które pozwala na dynamiczną i jednocześnie komfortową jazdę potwierdzają tylko, że Fabia jest dopracowanym autem.
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU SKODY FABII 1.0/60 KM SZUKAJCIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz. R3/12 |
Pojemność | 999 |
Moc. maks. | 60 KM/5000 obr./min |
Moment | 95/3000 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 330-1150 l |
Dł./szer./wym (mm) | 4257/1732/1467 |
Masa własna | 1055/530 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 15,7s |
Napęd | man. 6/4x4 |
Prędkość maks. (fabr.) | 160 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 4,7 l/100 km |
Cena (Ambition) | 42 680 zł |
.
Galeria zdjęć
Szybko reagujący układ kierowniczy, a także zawieszenie, które pozwala na dynamiczną i jednocześnie komfortową jazdę potwierdzają tylko, że Fabia jest dopracowanym autem.
Benzynowy motor z trzema cylindrami i mocą 60 KM nie zapewnia Fabii oszałamiających osiągów. W ruchu miejskim i przy jednej osobie na pokładzie dynamika silnika okazuje się wystarczająca. Na trasie będzie brakowało mocy. Nie spodobała nam się praca 5-stopniowej skrzyni biegów, a zwłaszcza problemy jakie występowały podczas włożenia biegu wstecznego.
W wersji Ambition możemy liczyć na ciekawą kolorystykę wnętrza i wysokiej jakości materiały z jakich wykonano deskę rozdzielczą. W standardzie klimatyzacja manulna.
Zestaw zegarów jest podobny do tych stosowanych w poprzedniku.
Pakiet AUDIO II dla wersji Ambition (1350 zł) zawiera radio Swing plus Bluetooth, wyświetlacz Maxi-dot oraz wielofunkcyjna trójramienna skórzana kierownica obsługująca radio i telefon (z małym pakietem skórzanym i dekorem Piano White).
Obszerne fotele są wygodne i mają miękką tapicerkę. Zapewniają komfort w mieście, ale na dłuższych trasach mogą przyspieszyć zmęczenie kierowcy.
Z tyłu raczej ciasno – ilość miejsca typowa dla tej klasy.
Żaden hatchback w tej klasie nie oferuje tak dużej i funkcjonalnej przestrzeni bagażowej – 330/1150 l.
Fabia 1.0/60KM z wyposażeniem Ambition kosztuje w wersji podstawowej 42 680 zł. Po doposażeniu cena testowego auta wzrosła o 5 tys. zł.