Skazana na sukces?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Od 1999 roku prawie 3,5 mln klientów zdecydowało się na zakup Fabii - auta segmentu B, które jest po Octavii najlepiej sprzedającym się modelem Skody. Niedawno do salonów wjechała trzecia generacja popularnej Skody. Testując wersję z podstawowym, zaledwie 60-konnym benzyniakiem sprawdzimy, co nowego oferuje ten model i czy ma szanse powtórzyć sukces poprzedników?

Skoda Fabia 1.0:60 KMŻródło: Auto Świat / ACZ

Skoda Fabia – Nowy „look”

Już na pierwszy rzut oka łatwo rozpoznać nowy model, choć widać jednocześnie, że zmiany nie są rewolucyjne. Tych największych dokonano z przodu pojazdu – znaczącymi elementami są ostro wycięte, szerokie reflektory z „krystalicznym szlifem”, typowa dla marki atrapa chłodnicy z pionowymi listwami oraz logo marki na „nosie” pokrywy komory silnika. Styliści wyraźnie podkreślili graficzną jedność atrapy chłodnicy i reflektorów. Wszystkie linie i krawędzie są precyzyjnie zaakcentowane.

Skoda Fabia – Świetne materiały i więcej miejsca

Dopiero po przyjrzeniu danych technicznych okazuje się, że Fabia III jest o 8 mm krótsza niż poprzednia, szersza o 90 mm i niższa od 31 mm. Już poprzednik wyróżniał się na tle konkurentow dobrą przestronnością nadwozia, dlatego też w nowej Fabii nikt siedzący w przedniej części nadwozia nie powinien narzekać. Każdy bez względu na wzrost i wagę znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję i będzie dysponował pełną swobodą ruchów. Także nikt nie powinien mieć problemów z czytelnością wskaźników i obsługą urządzeń pokładowych.

Skoda Fabia – Bardziej funkcjonalnie

W drugim rzędzie siedzeń również jest całkiem sporo miejsca jak na tą klasę auta, ale o wygodnej podróży w trzy osoby na tylnej kanapie na dłuższych dystansach należy zapomnieć. Miła niespodzianka czeka na za to w bagażniku. Część bagażowa nowej Fabii mieści teraz 330 litrów, czyli 15 litrów więcej niż dotąd i wyraźnie więcej niż u głównych konkurentów. Opcjonalnie dostępne są dwie siatki (1x pionowa, 1x pozioma). Półkę z tyłu można, oprócz normalnej pozycji, wykorzystać także jako poziomąprzegrodę komory bagażnika albo pionowo wsunąć za oparcie kanapy. Ponadto opcjonalnie w bagażniku występuje też elastyczny schowek, w którym można umieścić dowolne przedmioty.

Skoda Fabia – Nawigacja tylko ze smarfona

Osoby chcące zamówić Fabię z nawigacją nie będą mogli jej zamówić, ale co ciekawie nie będą wcale jej pozbawieni. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą techniki MirrorLink, która pozwala na pokazanie i obsługę wybranych aplikacji mobilnych smartfona na ekranie radia MIB Bolero, m.in nawigacji. Oprócz tego nowa Fabia otrzymała funkcję SmartGate. Za jej pomocą w smartfonie można zapamiętać, wykorzystać i pokazać dane samochodu w odpowiedniej aplikacji mobilnej. W ten sposób użytkownik może, na przykład za pomocą jednej z nowo opracowanych aplikacji Skody, Drive-App, zobaczyć dla każdej przejechanej trasy, na ile oszczędny był jego sposób jazdy.

Skoda Fabia – Motor bez turbo tylko do miasta

Niemal wszystkie jednostki (benzynowe i dieslowskie) montowane w Fabii wyposażono w doładowanie. Wyjątek stanowi podstawowy silnik benzynowy 1.0 MPI. Wolnossąca jednostka ma trzy cylindry i dysponuje mocą 60 KM. Silnik z racji małej mocy oferuje autu słabą dynamikę (15,7 s), choć subiektywnie nie odczuwa się niedostatku mocy. Motor płynnie wchodzi na obroty, dopiero po pełnym obciążeniu auta lub w trasie jego osiągi okazuje się niewystarczające. Osoby, które zdecydują się na ten wariant silnikowy i będą poruszały się w mieście będą zadowolone.

Skoda Fabia – Problem z „wstecznym”

Mniej pochlebnych opini musimy wyrazić o pracy skrzyni biegów. Skoki lewarka są co prawda dość krótkie, ale włączenie wstecznego biegów za każdym razem okazywał się problematyczne. Także osoby oczekujące, że 1-litrowy motor będzie spalał fabryczne wartości (średnio 4,7 l/100 km) muszą mieć świadomość, że owszem można zbliżyć się do spalania o litr większego, ale pod warunkiem superdelikatnej jazdy.

Dobre prowadzenie i świetny komfort

W nowej Fabii zastosowano zmodyfikowany układ zawieszenia. Z przodu lepszą stabilność jazdy zapewnia szerszy rozstaw osi oraz kolumny MacPhersona z wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem. Tylna oś także ma szerszy rozstaw kół – zastosowano w niej zoptymalizowaną belkę skrętną z wahaczami wleczonymi. Szybko reagujący układ kierowniczy, a także zawieszenie, które pozwala na dynamiczną i jednocześnie komfortową jazdę potwierdzają tylko, że Fabia jest dopracowanym autem.

WIĘCEJ NA TEMAT TESTU SKODY FABII 1.0/60 KM SZUKAJCIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”

Silnik-typ/cylindry/zawory benz. R3/12
Pojemność 999
Moc. maks. 60 KM/5000 obr./min
Moment 95/3000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 330-1150 l
Dł./szer./wym (mm) 4257/1732/1467
Masa własna 1055/530 kg
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) 15,7s
Napęd man. 6/4x4
Prędkość maks. (fabr.) 160 km/h
Średnie spalanie (fabr.) 4,7 l/100 km
Cena (Ambition) 42 680 zł

.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków