Trzecia generacja Škody Fabii dostępna jest na rynku od 2014 roku (face lifting przeprowadzono w 2018 r.). Mimo to nadal nie ustępuje pola nowszym rywalom ze znacznie krótszym stażem i należy do najchętniej kupowanych modeli w swojej klasie. W ubiegłym roku w Polsce kupiono 12 136 Fabii, co daje jej tytuł liderki segmentu B.

Skoda Fabia 1.0 TSI – nadwozie

Fabia nigdy nie należała do aut designerskich, za którymi wodzi się tęsknym wzrokiem. To jednak kwestia gustu. Nie można jej natomiast odmówić praktyczności. Pudełkowate nadwozie zapewnia wzorową na tle rywali ilość miejsca dla pasażerów. Zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie, na której swobodnie zmieszczą się dwie wysokie osoby.

Bagażnik o pojemności 330-1150 l to także czołówka segmentu. Dla porównania Kia Rio oferuje 325-980 l, Hyundai i20 – 352--1165, a Opel Corsa – 309-1015 l. Kokpit ma prosty, czytelny układ i dobrą ergonomię obsługi, w tym poprzez przyciski na kierownicy oraz dotykowy ekran systemu multimedialnego, który współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto (opcjonalna funkcja Smart Link; od 700 zł). Osoby podróżujące z tyłu docenią też dwa wejścia USB w podłokietniku, do ładowania elektronicznych gadżetów (200 zł).

Skoda Fabia 1.0 TSI – Silnik

Jednostka 1.0 TSI w wariancie 95-konnym to jeden z trzech silników dostępnych w palecie Fabii (w ofercie są jeszcze 1.0 MPI o mocy 60 KM i 1.0 TSI/110 KM). Ma 3 cylindry, turbo i popędzana pedałem gazu zapewnia przyzwoite osiągi. W czasie utrzymywania wysokich obrotów generuje też przyjemne, wręcz sportowe brzmienie, które wywołuje wrażenie, jakby auto było dynamiczniejsze, niż jest w rzeczywistości. Podczas spokojniejszej jazdy rewanżuje się umiarkowanym pragnieniem – średnia z testu to niespełna 6 l/100 km.

Skoda Fabia 1.0 TSI – prowadzenie

Sprężysta charakterystyka zawieszenia w parze z lekko pracującym i komunikatywnym układem kierowniczym sprawia, że jazda Fabią okazuje się przyjemna. Auto jest stabilne, zachowuje się przewidywalnie i zapewnia odpowiedni poziom komfortu. Aż tyle i tylko tyle.

Skoda Fabia 1.0 TSI – koszty

Testowany egzemplarz w nieźle już wyposażonej wersji Style został doposażony w liczne opcje, które podniosły jego cenę o 18 050 zł – do 81 500 zł. Niestety, ten pułap cenowy w segmencie B od jakiegoś czasu staje się już normą.

To nam się podoba

Przestronność z przodu i na tylnej kanapie, przyjemne brzmienie silnika, duży wybór opcji wyposażenia.

To nam się nie podoba

Tanio już było, ale główni konkurenci z porównywalnym wyposażeniem wcale nie kosztują mniej.

Naszym zdaniem

Fabia nie jest autem, które budzi szczególne emocje, ale na pewno nie jest to jej wadą. Docenić ją trzeba za wyróżniającą się w klasie przestronność i dobre właściwości jezdne, a w wersji 1.0/95 KM – także za umiarkowane zużycie paliwa. Cena po doposażeniu może jednak zaskoczyć.

Ocena 4+

Dane techniczne Skoda Fabia 1.0 TSI Style

Silnik t. benz./R3/12
Pojemność skokowa  999 cm3
Moc maksymalna 95 KM/5000-5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 160 Nm/1800-3500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/man. 5
Dł./szer./wysokość 3997/1732/1467 mm
Rozstaw osi 2470 mm
Pojemność bagażnika 330-1150 l
Masa własna/ładowność 1121/455 kg
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
Rozmiar opon 215/45 R 16
Cena od/egz. testowego 63 450/81 500 zł

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Prędkość maksymalna 184 km/h
Spalanie (WLTP) 4,6 l/100 km
Emisja CO2 104 g/km
Zasięg teoretyczny 980 km