- Jazda miękkimi hybrydami Kii nie różni się od prowadzenia zwykłego benzyniaka, a energia jest lepiej wykorzystywana - auto ma lepsze osiągi i mniej pali
- Różnica w cenie mocniejszej hybrydy i zwykłego, o 20 KM słabszego benzyniaka to tylko 4500 zł
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Po tym jak Rio i Stonic pojawiły się w sprzedaży jako miękkie hybrydy, w ofercie Kii na polski rynek już tylko Picanto i Stinger zostały bez zelektryfikowanych wersji. Przy tej okazji z programu Stonica znika diesel.
W poliftingowych Kii Rio i Kii Stonic pracuje inteligentna manualna skrzynia biegów (iMT), stosowana także w innych modelach MHEV koreańskiej marki. W odpowiednich sytuacjach technologia cluch-by-wire rozdziela silnik i przekładnię, natychmiast wyłącza trzycylindrowca, pozostawiając jednak włączony bieg i auto zaczyna „żeglować”. Działa to prawie niezauważalnie między 4. i 6. biegiem przy prędkościach do 125 km/h. Cel jest jasny – chodzi o obniżenie spalania i wynikającej z tego emisji CO2 – producenci muszą liczyć się teraz z każdym gramem tego gazu cieplarnianego.
Kia Rio i Kia Stonic – miękka hybryda oszczędza paliwo
Gdybyśmy chcieli porównać podawane przez producenta średnie zużycie paliwa miękkiej hybrydy i zwykłej wersji benzynowej, różnice byłyby zauważalne. Kia oferuje u nas technikę hybrydową ze 120-konnym turbodoładowanym silnikiem 1.0, natomiast w 100-konnych wersjach 1.0 (również turbo) jej nie ma. Hybrydowa Kia Rio ze skrzynią iMT, mimo wyższej mocy i lepszych osiągów, pali mniej niż wersja 1.0 z tradycyjną manualną skrzynią – przeciętnie o 0,1 l/100 km (wg WLTP). Niewiele, ale zawsze. W przypadku Kii Stonic z manualnymi skrzyniami biegów różnica jest nieco większa – 0,3 l/100 km. Szczegółowe dane dla wersji hybrydowych znajdziecie w tabelach (dla Kii Stonic dane dotyczą wersji z dwusprzęgłowym „automatem”). Jak fabryczne wartości spalania mają się do rzeczywistości, sprawdzimy w testach.
Moc 120 KM osiągana przez silnik 1.0 turbo jest w mieście absolutnie wystarczająca, za to na autostradzie zarówno hatchbackowi, jak i cossoverowi trochę brakuje tchu. Ale właściwie tak miało być – miękka hybryda i skrzynia iMT służą do zachęcenia nas do oszczędzającej paliwo jazdy, a nie do bicia rekordów prędkości.
A czym się różni jazda miękką hybrydą od zwykłego benzyniaka? Niewiele albo wcale. Po tym, jak zdejmujemy nogę z pedału gazu, prawie natychmiast włącza się rekuperacja. Wrażenie jest podobne do hamowania silnikiem, tyle tylko, że w tym wypadku odzyskiwana jest energia płynąca do akumulatora. Mamy drobne zastrzeżenia do układu jezdnego. Zarówno Kia Rio, jak i Kia Stonic mimo dość miękkiego zestrojenia zawieszenia nie rozpieszczają komfortem. Układowi kierowniczemu brakuje trochę informacji zwrotnej, co w tej klasie nie jest istotną słabością.
Kia Rio jako 120-konna miękka hybryda kosztuje od 59 990 zł, to tylko 4500 zł więcej niż auto ze zwykłym 100-konnym benzyniakiem. Ceny Kii Stonic MHEV zaczynają się od 71 490 zł i różnica w cenie w stosunku do zwykłego benzyniaka 1.0 (100 KM) jest taka sama, jak w przypadku Rio. W tabeli podajemy dane dla Kii Stonic z dwusprzęgłową skrzynią biegów DCT – oferta zaczyna się od wersji wyposażeniowej L, a nie M, jak w przypadku skrzyni manualnej, stąd duża różnica w cenie w stosunku do Rio. Dopłata do skrzyni automatycznej to 6 tys. zł.
Hybrydowe Kia Rio i Kia Stonic – naszym zdaniem
Zmniejszenie zużycia paliwa nie wydaje się wielkie, byłoby pewnie większe, gdybyśmy porównywali silniki o takiej samej mocy. Inteligentna skrzynia biegów bardzo nam się spodobała, głównie dzięki temu, że działa bez skupiania na sobie uwagi – proces przechodzenia w tryb „żeglowania” odbywa płynnie. Miękkie hybrydy są dobrym uzupełnieniem oferty Kii Rio i Kii Stonic.
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV iMT – dane
Silnik | t.benz. R3 |
Pojemność skokowa | 998 cm3 |
Moc | 120 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 172 Nm przy 2000-3500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przód/man. 6b |
Długość/szerokość/wysokość | 4070/1725/1450 mm |
Masa własna | 1205 kg |
Poj. bagażnika | 325–1103 l |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 10,2 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Zużycie paliwa (WLTP) | 5,1 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 115 g/km |
Cena | od 59 990 zł |
Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV DCT – dane
Silnik | t.benz. R3 |
Pojemność skokowa | 998 cm3 |
Moc | 120 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm przy 2000-3500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przód/dwusprzęgłowa 7b |
Długość/szerokość/wysokość | 4140/1760/1520 mm |
Masa własna | 1260 kg |
Poj. bagażnika | 352-1155 l |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 10,4 s |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Zużycie paliwa (WLTP) | 5,7 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 129 g/km |
Cena | od 86 490 zł |