Auto Świat Testy Porównania samochodów Który litrowy silnik jest najlepszym wyborem? Sprawdzamy małe SUV-y

Który litrowy silnik jest najlepszym wyborem? Sprawdzamy małe SUV-y

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Jak mocny musi być napęd SUV-a, żeby zadowolić właściciela? Czy najtańsze trzycylindrowe silniczki turbo wystarczą do codziennej jazdy? Zaraz to sprawdzimy!

Porównanie: Kia Stonic, Renault Captur i Skoda Kamiq
Auto Bild
Porównanie: Kia Stonic, Renault Captur i Skoda Kamiq
  • Najoszczędniejsze auto spaliło w teście 5,9 l/100 km, a najbardziej paliwożerne aż 7,0 l benzyny na 100 km jazdy!
  • Dwa z trzech porównywanych SUV-ików mają zaskakująco dużo przestrzeni na nogi na miejscach tylnych
  • Po wyrównaniu poziomu wyposażenia jeden z pojazdów przekracza pułap 100 000 zł, a dwa pozostałe okazują się o 15 000 zł tańsze
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Czy „mniej” rzeczywiście może oznaczać „więcej”? Ta często cytowana mądrość nigdy nie stanie się prawdą tylko dlatego, że jest często powtarzana. Jeśli w przyszłości w paczce będzie szeleścić mniej czipsów, to po ich zjedzeniu będziemy mieli co najwyżej większy głód.

Mimo to mniejsze może być właściwym wyborem. Na przykład, jeśli chodzi o SUV-y. Skoro statystycznie samochodem podróżuje średnio 1,5 osoby, to te kompaktowe pseudoterenówki wystarczą do zaspokojenia większości potrzeb mobilności. A zatem – do testu porównawczego stają: Kia Stonic, Renault Captur i Škoda Kamiq. Napędzane litrowymi silnikami benzynowymi o mocy ok. 100 KM.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Stonic jest najkrótszy w stawce, mierzy 4,14 m, czyli o 10 cm mniej od swoich rywali. To ułatwia parkowanie, ale utrudnia podróżowanie. Podczas gdy z przodu siedzi się przyjemnie nisko i dobrze podpartym, z tyłu panują bardziej "przytulne" warunki. Tylni pasażerowie czują kolanami deficyt długości nadwozia. I gdyby to jeszcze nie było wystarczającym ograniczeniem, to ze względu na bagażnik mieszczący 352-1155 litrów mały „koreańczyk” wymaga dyscypliny w pakowaniu.

Nawet nowe Renault Captur ze swoimi 422-1275 l zmieści o walizeczkę więcej. Tu z kolei na tylnej kanapie może zabraknąć miejsca nie na kolana, tylko na fryzury. Na głowę trzeba też uważać podczas wsiadania, bo łuk dachowy jest mocno obniżony, tymczasem fotel umieszczono o pół piętra za wysoko. Niemiłe zaskoczenie przynosi też obsługa multimediów na dotykowym tablecie – wymaga przyzwyczajenia.

Przeczytaj też:

W Škodzie – ulga. Wsiada się wygodnie przez duże otwory drzwiowe, a wewnątrz ma się najwięcej miejsca z testowanej trójki. Zarówno z przodu, jak i z tyłu Skoda Kamiq funduje po kilka centymetrów więcej, a bagażnik, liczący 400-1395 litrów pojemności, przyzwoicie poradzi sobie z urlopem, jak i małą przeprowadzką. W zasadzie do tak przestronnej kabiny pasowałby o wiele większy kufer, ale wtedy auto musiałoby znacznie urosnąć.

Ponadto przednie fotele błyszczą najlepszym podparciem bocznym, a jeśli chodzi o obsługę urządzeń pokładowych, to brakuje nam tu tylko pokrętła do regulacji głośności. Dzięki dużym szybom widoczność jest lepsza niż w Stonicu i Capturze – szczególnie obracając się przez prawe ramię, widać więcej niż u rywali. A zatem wszystko super. Rzadko mamy do czynienia z samochodem tak niewielkim z zewnątrz, a tak wszechstronnym pod względem wygody podróżowania.

Kia Stonic
Kia StonicAuto Bild

Po przeglądzie kabin czas zająć się silnikami. Litr pojemności, 3 cylindry i 100 koni (w Škodzie: 95) – wobec takich parametrów oczekiwania nie będą duże. Ale na przykład Kia spełnia je z nawiązką. Stonic waży najmniej, bo tylko 1175 kg, i podczas przyspieszania wyraźnie odjeżdża Škodzie, a także – przy wyższych prędkościach – Renault.

Chociaż 100 KM brzmi niezbyt dumnie, to te SUV-iki dają radę!

Do tego w Kii do dynamicznej jazdy skłania skrzynia biegów, której lewarek ma najkrótszy skok, ale trzeba go też zdecydowanie obsługiwać. Sprężyste zawieszenie nie dopuszcza do bujania i przechyłów nadwozia nawet wtedy, gdy kierowcy udzieli się sportowy nastrój. Niestety, na takim zestrojeniu trochę cierpi komfort i łaty na asfalcie wprowadzają niepokój do efektownego Stonica.

Zupełnie innych wrażeń dostarcza Škoda. Miękko zestrojone zawieszenie solidnie łyka większość niedoskonałości drogi, z kolei na długich pofalowaniach mały SUV amortyzuje ze spokojem. Do tego charakteru pasuje lekko ospały, ale kulturalnie pracujący silnik. Do prędkości 100 km/h Škoda traci już 1,5 s, pięciobiegowa skrzynia cechuje się długim skokiem lewarka. Podróżując Kamikiem, trzeba przede wszystkim docenić to, jak się jedzie, a nie – jak szybko. W nagrodę czeka najniższe spalanie. Z wynikiem 5,9 l/100 km czeski SUV-ik pali wyraźnie mniej od Captura (6,3 l) i detronizuje Stonica (7,0 l).

Renault Captur
Renault CapturAuto Bild

Renault jeździ jakoś bez przekonania. Niewyważone zawieszenie potyka się o uskoki jezdni, na pofalowaniach asfaltu zaczyna się kołysać. Ujma na komforcie nie wynika więc tu z twardości, tylko z braku harmonii w czasie bardziej zdecydowanych manewrów.

Hacząca 5-biegowa skrzynia ma zbyt długie przełożenia wysokich biegów, co denerwuje w trakcie przyspieszania, podczas gdy pracujący bez wyczucia układ kierowniczy odbiera czar zakrętom. Szkoda, bo zawadiacki wygląd Captura zapowiada nietuzinkowe wrażenia z jazdy, ale francuskie auto nie chce spełnić tych oczekiwań. To sympatyczny samochód, ale znalazł się akurat w bardzo kompetentnym gronie.

A ile to wszystko kosztuje? To zależy, czego szukacie. Polującym na najtańsze samochody Kia proponuje Stonica z wolnossącym silnikiem 1.2 o mocy 84 KM, który startuje od 62 990 zł. Auto z testowanym motorem 1.0 T-GDI o mocy 100 KM można mieć od 66 990 zł w wersji M, a przyjęta jako wyjściowa w porównaniu specyfikacja L kosztuje 75 990 zł.

Skoda Kamiq
Skoda KamiqAuto Bild

Renault można kupić za 69 900 zł i takie auto będzie już miało 100-konny silnik turbo, który testujemy. Wyjściową specyfikacją w porównaniu jest Captur Intens za 78 900 zł. Warto dodać, że Francuzi oferują teraz także hybrydę ładowaną z gniazdka, ale jej cena wynosi 129 400 zł.

Škoda Kamiq startuje od 69 650 zł i jest to wersja silnikowa, którą testujemy. W nieco bogatszej specyfikacji Ambition (za 76 050 zł) czeski SUV-ik staje do naszego porównania. Jak się przekonacie z tabel na kolejnych stronach, po doposażeniu cena Škody będzie nie do poznania...

1. Kia Stonic 1.0 T-GDI

Kia Stonic 1.0 T-GDI - kokpit
Kia Stonic 1.0 T-GDI - kokpitAuto Bild

W Kii bardzo podoba nam się uporządkowany i funkcjonalny kokpit z hybrydową, dotykowo-przyciskową obsługą. Tu jeszcze można znaleźć pokrętła głośności czy zoomowania mapy – to cieszy, a dziś nie jest takie oczywiste. Panel obsługi klimatyzacji mógłby być jednak minimalnie wyżej.

Kia Stonic - schemat wymiarów
Kia Stonic - schemat wymiarówAuto Bild

Kia ma jeden problem: deficyt miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Jeżeli wozisz kogoś na tylnej kanapie i chcesz zachować dla niego odpowiedni szacunek, to wybierz coś z oferty rywali - na dzisiejsze standardy Stonic jest z tyłu zbyt ciasny. Za to z przodu jest wygodnie.

Plusy:

  • przejrzyste i proste w obsłudze instrumenty
  • wygodna pozycja za kerownicą
  • dobra widoczność z wysokiego fotela
  • zrywny silnik benzynowy
  • wysoka stabilność jazdy
  • 7 lat gwarancji

Minusy:

  • za mało miejsca na tylnej kanapie
  • silnik pali najwięcej w porównaniu
  • układ kierowniczy mógłby przekazywać więcej informacji zwrotnych

Podsumowanie:

Kia Stonic to nadal konkurencyjne auto, ale... Konkurencja w międzyczasie dodała mocno gazu i znowu ramy tego, co osiągalne w klasie małych SUV-ów zostały rozszerzone. Chodzi przede wszystkim o ilość miejsca z tylu, ale też o spalanie.

Ocena: 413/585 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Renault Captur 1.0 TCe 100

Renault Captur 1.0 TCe 100 - kokpit
Renault Captur 1.0 TCe 100 - kokpitAuto Bild

Monitor w stylu tabletu sprawia wrażenie bardzo nowoczesnego, ale wymaga przyzwyczajenia. Także we francuskim samochodzie pokrętła do regulacji klimatyzacji znalazły się trochę za nisko jak na nasz gust, chociaż bardzo doceniamy to, że obsługa wentylacji nie przebiega wyłącznie dotykowo.

Renault Captur - schemat wymiarów
Renault Captur - schemat wymiarówAuto Bild

Widzicie różnicę w ilości miejsca na nogi z tylu w stosunku do Kii? Jest ogromna. Niestety, w Renault brakuje z kolei miejsca nad głowami wyższych pasażerów tylnej kanapy, co jest wynikiem m.in. bardzo dobrego podparcia ud przez wysoko umieszczone siedzisko.

Plusy:

  • największy bagażnik
  • dużo miejsca na nogi z tyłu
  • dobra widoczność z bardzo wysokiego fotela
  • satysfakcjonująca stabilność jazdy
  • analogowa obsluga klimatyzacji

Minusy:

  • za mało miejsca nad głową na tylnej kanapie
  • niezbyt komunikatywny układ kierowniczy
  • słaba elastyczność na najwyższym biegu

Podsumowanie:

Odświeżony Captur budzi jeszcze większe pożądanie, niż jego przedliftingowa wersja. To przyzwoite, ale nie wybitne auto - jego głównym atutem pozostaje elegancja, w innych konkurencjach są lepsi rywale. Ale nie we wszystkich.

Ocena: 415/585 punktów (szczegóły w tabelach)

3. Skoda Kamiq 1.0 TSI

Skoda Kamiq 1.0 TSI - kokpit
Skoda Kamiq 1.0 TSI - kokpitAuto Bild

Porządnie urządzony i solidnie poskładany kokpit. W dużym systemie nawigacyjnym Czesi oszczędzili sobie pokrętła do regulacji głośności. Także tu panel klimy jest za nisko, ale również w Škodzie należy – w dobie wszechobecnej mody na dotykową obsługę – uznać go za dobrodziejstwo.

Skoda Kamiq - schemat wymiarów
Skoda Kamiq - schemat wymiarówAuto Bild

To niesamowite, jak przestronny i wygodny jest ten niewielki samochodzik. Zarówno z przodu, jak i z tylu, zmieszczą się pasażerowie całkiem słusznego wzrostu. W zasadzie - gdyby dodać jakieś 10-20 cm długości nadwozia za tylną osią - Skoda Kamiq mogłaby rywalizować w klasie znacznie większych SUV-ów.

Plusy:

  • analogowy panel obsługi klimatyzacji
  • wygodna pozycja za kerownicą
  • dobra widoczność z wysokiego fotela
  • oszczędny silnik benzynowy
  • wysoka stabilność jazdy
  • dużo miejsca na tylnej kanapie

Minusy:

  • wysoka cena po wyrównaniu poziomu wyposażenia
  • tylko dwa lata gwarancji
  • silnik nie tak zrywny jak u rywali

Podsumowanie:

Skoda trafia w dziesiątkę: pokazuje, że nawet w niewielkim samochodzie można wygospodarować przestronne i wygodne wnętrze, mądrze projektując auto. Taka mądrość wielu markom, także premium i tym, pragnącym uchodzić za premium, bardzo by się przydała.

Ocena: 436/585 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Kia Stonic 1.0 T-GDI, Renault Captur 1.0 TCe 100, Skoda Kamiq 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuŠkodaRenaultKia
Przyspieszenie 0-50 km/h4,1 s4,3 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s10,4 s10,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h20,9 s21,6 s18,3 s
Elastyczność 60-100 km/h10,9 s (4. bieg)9,8 s (4. bieg)10,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h17,0 s (5. bieg)21,6 s (5. bieg)17,6 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1235/495 kg1265/486 kg1175/465 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.61/39 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,9 m11,2/11,4 m11,0/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,0 m35,2 m36,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,9 m35,8 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)60 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h62 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe5,9 l/100 km6,3 l/100 km7,0 l/100 km
Zasięg840 km750 km630 km

Kia Stonic 1.0 T-GDI, Renault Captur 1.0 TCe 100, Skoda Kamiq 1.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaSkoda KamiqRenault CapturKia Stonic
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114011101140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)145014051450
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10309901010
Zakres regulacji fotela(mm)240225225
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)765765675
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)142514001420
Wysokość nad głową z tyłu(mm)960910950
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350380360

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Kia Stonic 1.0 T-GDI, Renault Captur 1.0 TCe 100, Skoda Kamiq 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaKamiqCapturStonic
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk wielop./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)999999998
Moc maksymalna (KM/obr./min)95/5000100/5000100/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)175/2000160/2750172/1500
Prędkość maksymalna (km/h)181173182
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)400-1395422-1275352-1155
Pojemność zbiornika paliwa (l)504845
Marka i model opon testowanego autaGoodyear EfficientGripMichelin Primacy 4ContiPremiumContact 5
Rozmiar opon testowanego auta205/55 R 17215/60 R 17205/55 R 17
Emisja CO2 (g/km)130133137
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1150/6001200/6301000/450

Kia Stonic 1.0 T-GDI, Renault Captur 1.0 TCe 100, Skoda Kamiq 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieKamiqCapturStonic
Wersja wyjściowa1.0 TSI AmbitionTCe 100 Intens1.0 T-GDI 100 L
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/SS/S/SS/S/S
Światła p.mgielne/główne LED/aut. drogoweN/S/1750 złN/S/SS/5000 zł (pakiet)/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/2100 zł (pakiet)N/SN/S
Elektrochromatyczne lusterko2900 zł (pakiet)SS
Elektrycznie składane lusterka boczne850 złSS
System multimedialny/nawigacjaS/5600 zł (pakiet)S/SS/3000 zł
Bluetooth/USB/DABS/S/SS/S/SS/S/S
Apple CarPlay/Android Auto750 zł za obie opcjeS/SS/S
Elektr. szyby tył/aktywne zawieszenieS/2200 złS/NS/N
Kluczyk zbliżeniowy1 650 złS5000 zł (pakiet)
Tempomat/adaptacyjny tempomat800/2900 zł (pakiet)S/2000 złS/N
Czujniki parkowania tylne/przednie2100 zł (pakiet, za 2 opcje)S/1500 zł (pakiet)S/2500 zł (pakiet)
Kamera cofania/automat parkującyS/2750 zł1500 (pakiet)/1500 złS/N
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba2900 (pakiet)/550/850 zł1500 zł za trzy opcje5000 zł (pak., za 2 opcje)/N
Ekran head-up/wirtualne zegaryN/5600 zł (pakiet)N/S (10,25" - 500 zł)N/N
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/200 złS/NS/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu5600 zł (pakiet)/SS/SN/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. z tyłu1950 zł za obie opcje800/500 zł2500 zł (pakiet, za 2 opcje)
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie2300/1300 zł (17 cali)2000 zł/S (17 cali)2500 zł/S (17 cali)

Kia Stonic 1.0 T-GDI, Renault Captur 1.0 TCe 100, Skoda Kamiq 1.0 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyKamiqCapturStonic
Cena katalogowa76 050 zł78 900 zł75 990 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata7 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu101 450 zł86 700 zł86 490 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Kia Stonic 1.0 T-GDI, Renault Captur 1.0 TCe 100, Skoda Kamiq 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

 NadwozieMaks. pkt.ŠkodaRenaultKia
Przestronność z przodu40312629
Przestronność z tyłu30232217
Pojemność bagażnika25151613
Ładowność15111111
Widoczność20161414
Fotele, pozycja kierowcy30262324
Ergonomia obsługi20161516
Jakość wykończenia20161515
Suma punktów200154142139
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.ŠkodaRenaultKia
Przyspieszenie25141616
Elastyczność25161516
Poziom hałasu15131011
Skrzynia biegów15121112
Zachowanie na drodze30252425
Komfort jazdy30262222
Układ kierowniczy15141012
Średnica zawracania5555
Skuteczność hamulców40323129
Suma punktów200157144148
KosztyMaks. pkt.ŠkodaRenaultKia
Cena po doposażeniu50334040
Zużycie paliwa30242321
Wyposażenie – komfort40242218
Wyp. – bezpieczeństwo30201920
Ubezpieczenia10677
Gwarancja158815
Przeglądy1010105
Suma punktów185125129126
Wynik końcowy585436415413
Miejsce w teście 1.2.3.

Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Auto Bild

Škoda ma bardzo oszczędny silnik, ale także Renault pokazało się z dobrej strony. Co w tym dziwnego? To, że francuski motor nie ma pozytywnie wpływającego na ekonomię bezpośredniego wtrysku paliwa, który zamontowano w Škodzie. Z drugiej strony wtrysk bezpośredni ma Kia Stonic, która jednak nie nadąża za rywalami pod względem oszczędzania paliwa. Ten motor jednak już znamy – dotąd także dość sporo palił.

Podsumowanie

Škoda wygrywa w znakomitym stylu i ze znaczną przewagą, ale... Czesi powinni pomyśleć o korekcie ceny, bo 100 000 zł to już odpychająca kwota. Co ciekawe, wrażenia z tego porównania możemy podzielić na dwie części. Kia okazała się sprytnym, zwinnym, niedużym SUV-em. Za to jej rywale, chociaż niewiele więksi na zewnątrz, są o dwie klasy przestronniejsi na swoich tylnych kanapach. Gdyby ich bagażniki były większe, modele te mogłyby służyć jako duże auta rodzinne.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski