- Zmierzyliśmy spalanie Skody Fabii na naszej trasie pomiarowej – osiągnęliśmy taki sam wynik, jak podaje producent
- Skoda Fabia Monte Carlo jest dostępna z każdą wersją silnikową w Fabii
- Silnik 1.5 TSI potrafi przy małym obciążeniu odłączać 2 cylindry, natomiast skrzynia biegów ma tryb żeglowania – oba te rozwiązania pomagają realnie oszczędzać paliwo
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Skoda Fabia z ogniem pod maską? Jeszcze dwie generacje temu był prawilny hot hatch RS, teraz musi wystarczyć Monte Carlo – wersja firmowana logotypem najstarszego rajdu świata (w którym Škoda bierze udział od 1936 r.) występuje nawet z najsłabszym 1.0 MPI/80 KM, natomiast 1.5 TSI/150 KM można mieć tylko z nią.
Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – nadwozie
Z długością 4,11 m Fabia należy do najdłuższych modeli w swojej klasie, co przekuwa w dobrą przestronność w obu rzędach siedzeń i bagażnik na poziomie aut kompaktowych (380-1190 l). Niższy niż w poprzedniej generacji dach nie psuje wrażenia przestrzeni w kabinie.
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Czarne lakierowanie dachu wizualnie dodatkowo obniża wysokość auta, w tym kolorze wykończono też inne detale nadwozia wersji Monte Carlo, żeby podkreślić sportowe korzenie. Kształt zderzaków jest jednak taki sam, jak w innych Fabiach, wizualnie nie ma tu agresywnych szaleństw, a w standardzie są tylko felgi "16-ki". Za 17-calowe alufelgi trzeba dopłacić 1950 zł.
Zobacz także: nasz test Skody Fabii z podstawowym silnikiem 1.0 MPI
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
W kokpicie oko cieszą czerwone akcenty. Podcięta kierownica obszyta perforowaną skórą świetnie leży w dłoniach. Niestety, palce szybko znajdują też plastiki, które nieco psują to dobre wrażenie (twarda górna część deski czy boczki). Jadąc po nierównościach czy wjeżdżając na krawężnik słychać też ciche trzaski.
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Znakomicie sprawdzają się za to sportowe przednie fotele z wyraźnie wyprofilowanymi boczkami i zintegrowanymi zagłówkami. Ekran dotykowy jest w zasięgu wzroku i dłoni, ma klarowne menu. Szkoda tylko, że Skoda w tym wydaniu multimediów nie montuje pokręteł. Dobrze, że są dotykowe guziki "skróty" do najważniejszych menu. Czytelne wirtualne zegary wymagają dopłaty 1900 zł, można je też mieć w pakiecie z adaptacyjnym tempomatem i asystentem pasa ruchu za 3250 zł.
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Duży plus dla Skody za dbanie o takie detale, jak: parasolka ukryta w drzwiach kierowcy, nawiewy i dwa gniazda USB dla tylnych pasażerów czy spryskiwacz kamery cofania. Takie rzeczy spotyka się raczej w autach wyższych klas.
Zobacz także: nasz test Skody Fabii 1.0 TSI/110 KM
Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – silnik
Sparowany seryjnie z siedmiostopniowym DSG 150-konny silnik 1.5 TSI to jedyna czterocylindrówka w ofercie Fabii. Asfaltu może nie zrywa, ale dobrze łączy dynamikę (8,0 s 0-100 km/h) z umiarkowanym zużyciem paliwa.
Przy niskim obciążeniu jednostka potrafi pracować tylko na dwóch cylindrach, a po odpuszczeniu gazu przekładnia przechodzi w tryb żeglowania – oba zabiegi z korzyścią dla spalania. W mieście Fabia zużywa od 5,9 do 7,8 l/100 km, pod miastem 4,8 l, a na autostradzie 6,3 l/100 km. Mój średni wynik z pętli testowej (pomiarowej) 5,6 l/100 km potwierdził fabryczny parametr WLTP.
Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – prowadzenie
Mimo rajdowych aspiracji i sportowego zawieszenia (opcja za 650 zł) Fabia Monte Carlo jeździ dość komfortowo. Skręca lekko i pewnie, w zakrętach zachowuje się bezpiecznie, a przy wyższych prędkościach na autostradzie – stabilnie. Tym autem śmiało można ruszać w daleką podróż. Seryjny asystent pasa ruchu włącza się po każdym uruchomieniu silnika i ingeruje w tor jazdy, wyłączenie go wymaga dwóch kliknięć.
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – koszty
Monte Carlo można mieć od 76 000 zł, ale silnik 1.5 podbija cenę do 93 800 zł. A z kompletnym wyposażeniem testowanego egzemplarza do blisko 120 000 zł. To tyle, co Ford Fiesta ST – mocniejszy i bardziej emocjonujący hot hatch z prawdziwego zdarzenia.
Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – nasza opinia
Fabia Monte Carlo z silnikiem 1.5 jest całkiem mocna, lecz rajdowa raczej tylko z nazwy. W cenie testowanego egzemplarza można już mieć coś bardziej sportowego i emocjonującego. Ale jeśli zapas mocy ma służyć przede wszystkim autostradowym podróżom, Fabia będzie dobrym wyborem – także z racji miejsca w kabinie i kufrze oraz zasięgu. OCENA: 5—
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Foto: Auto Świat / andrzej kondratczyk
Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – wyniki testu
| Spalanie testowe (95 okt.) | 5,6 l/100 km |
| Zasięg | 710 km (890 km przy opcjonalnym zbiorniku 50 l) |
| Masa własna/ładowność | 1215/455 kg |
| Rozdział masy przód/tył | 62/38 proc. |
Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – dane techniczne (producenta)
| Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. turbo/R4/16 |
| Pojemność skokowa | 1498 cm3 |
| Moc maksymalna | 150 KM/5000 obr./min |
| Moment obrotowy | 250 KM/1500 obr./min |
| Skrzynia biegów | aut. DSG 7 |
| Napęd | przedni |
| V maks. | 225 km/h |
| 0-100 km/h | 8,0 s |
| Śr. spalanie wg WLTP | 5,6 l/100 km |
| Długość/szer./wysokość | 4108/1780/1482 mm |
| Pojemność bagażnika | 380-1190 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 40 l (50 l w opcji) |
| Masa przyczepy z hamulcem/bez | 610/1200 kg |
| Rozmiar opon | 215/45 R 17 |
| Cena od | 93 800 zł |
| Cena testowanego egzemplarza | 118 050 zł |