- W nowym Kodiaqu RS pod maską pracuje teraz turbobenzyniak o mocy 245 KM znany m.in. z Golfa GTI
- W ramach face liftingu auto przeszło modyfikacje wyglądu, wzbogacono też seryjne wyposażenie
- Ceny Skody Kodiaq RS starują z poziomu 207 400 zł
Zmiana silników została wymuszona po części przez zaostrzenie normy emisji spalin Euro 6d, a po części dlatego, że diesle są na cenzurowanym i popyt na nie wyraźnie zmalał. W przypadku wersji RS sięgnięto na szczęście po bardzo dobre rozwiązanie, jakim jest turbobenzyniak 2.0 TSI, stosowany obecnie już w Octavii RS oraz Volkswagenie Golfie GTI.
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – większa moc, lepsza dynamika
W liczbach wymiernych oferuje on moc 245 KM, większą o 5 KM w porównaniu z dieslem, oraz 370 Nm momentu obrotowego. W ostatnim przypadku to o solidne 130 Nm mniej niż w 2.0 TDI, ale rekompensowane większą swobodą wchodzenia na wysokie obroty, przy których silnik popisuje się iście dynamicznym potencjałem. Co ważne, sama jednostka jest o 60 kg lżejsza od wysokoprężnej, a w parze z odchudzoną o kolejne 5 kg skrzynią DSG oznacza to skuteczną redukcję masy na przedniej osi. I rzeczywiście czuć to podczas jazdy. Na przyspieszeniu do setki nowy model urywa 0,4 s i robi to w 6,5 s, a jego prędkość maksymalna jest o 9 km/h większa i wynosi 234 km/h.
O ile ten ostatni parametr będzie raczej rzadko doceniany, o tyle zauważalnie lepsza elastyczność przy „normalnych” prędkościach – już częściej. Tym bardziej że silnik tworzy udany zespół z: dwusprzęgłową przekładnią 7-stopniową (szybka zmiana przełożeń, w tym łopatkami przy kierownicy), sportowym zawieszeniem z seryjnym układem regulacji amortyzacji DCC oraz progresywnym układem kierowniczym. Dzięki temu Skoda Kodiaq RS popisuje się dużą uniwersalnością i błyskawicznie potrafi dopasować się do poleceń kierowcy. Owszem, nie ma natury hot hatcha, ale dostarcza sporo frajdy podczas agresywnej jazdy, wzmacnianej dodatkowo basowym brzmieniem wydechu w trybie Sport.
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – drapieżny lub komfortowy na życzenie
Jak na ważącego 1,8 tony SUV-a Skoda Kodiaq RS zaskakująco dobrze radzi sobie również w zakrętach, zachowując dużą stabilność i trzymając się pewnie zadanego toru jazdy. To również zasługa napędu na obie osie, który skutecznie tłumi podsterowność i poprawia trakcję na wyjściach z łuków. Z kolei tryb Comfort tonuje temperament RS-a i zmienia go w pełni funkcjonalny samochód rodzinny (takie atuty, jak wzorowa przestronność, gigantyczny bagażnik czy bogate wyposażenie dbające o dobre samopoczucie pasażerów, nie zmieniły się), sprawdzający się zarówno na co dzień, jak i podczas długich podróży. Mimo 20-calowych kół radzi sobie też swobodnie na większości nierówności. Co ważne, nie boi się również zjechać z asfaltu, gdzie w sukurs przychodzą 19-centymetrowy prześwit i specjalny tryb Off Road, optymalizujący działanie napędu w terenie, jeśli oczywiście przyjdzie komuś do głowy tam jeździć.
Oczywiście, benzynowy RS nie jest tak ekonomiczny, jak diesel, ale zanotowany podczas testu średni wynik na poziomie 10,6 l/100 km uznajemy za akceptowalny.
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – naszym zdaniem
W ubiegłym roku Škoda sprzedała na świecie 878 200 aut, w tym 98 600 Kodiaqów. W przypadku flagowego SUV-a oznacza to spadek sprzedaży o 25 proc., spowodowany m.in. problemami z półprzewodnikami i ograniczeniami produkcji. Marka liczy na to, że face lifting Kodiaqa odwróci trend spadkowy. Wersja RS nie tylko wieńczy paletę, ale też potrafi popisywać się sportowym temperamentem, i to za stosunkowo rozsądne pieniądze.
Ocena: 5
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Maksymalna moc | 245 KM/5250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/1600-4300 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7b DSG/4x4 |
Marka i model opon | Continental |
Rozmiar opon | 235/45 R 20 |
Masa własna/ładowność | 1794/654 kg |
Pojemność bagażnika | 835-2065 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2300/750 kg |
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – osiągi
Prędkość maksymalna | 234 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 8,7 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 197 g/km |
Teoretyczny zasięg | 690 km |
Min. średnica zawracania | 12,2 m |
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – wyposażenie
Wersja | RS |
7 airbagów/reflektory Full LED Matrix | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa/3-stref. | S/1100 zł |
Progresywny układ kierowniczy | S |
Adaptacyjne zawieszenie DCC | S |
Wirtualne zegary | S |
Kluczyk zbliż. Kessy Full/el. klapa bag. | S/S |
Czujniki park. p i t/syst. kamer 360° | S/1950 zł |
Navi Columbus 3D | 5500 zł |
Sport. fotele przednie, wentylowane | S |
Pakiet Travel Assist High | 7300 zł |
Relingi dachowe w kolorze czarnym | S |
Sport. kierow., podgrzew. i łopatki DSG | S |
20-calowe alufelgi/lakier metalizow. | S/2900 zł |
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 207 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 242 550 zł |
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – wymiary
Topowy wariant Kodiaqa oferowany jest teraz z turbobenzyniakiem i napędem na obie osie
Czerwone przeszycia w kokpicie i tapicerce wyróżniają wersję RS. Po face liftingu standardem jest wirtualny kokpit
Sportowe, kubełkowe fotele z elektryczną regulacją wymagają dopłaty 5800 zł, ale są
bardzo wygodne i dobrze trzymają po bokach
Pod względem ilości miejsca na tylnej kanapie Kodiaq należy do liderów segmentu. Zamszowe obicia drzwi pojawiły się po face liftingu
Cyfrowe zegary mają przekątną 10,25 cala, wyraźną czytelną grafikę i oferują kilka trybów wyświetlania danych do wyboru
Cyfrowe zegary mają przekątną 10,25 cala, wyraźną czytelną grafikę i oferują kilka trybów wyświetlania danych do wyboru
Cyfrowe zegary mają przekątną 10,25 cala, wyraźną czytelną grafikę i oferują kilka trybów wyświetlania danych do wyboru
Ekran dotykowy 9,2 cala występuje w pakiecie z nawigacją Columbus (5500 zł). Kierowca może wybierać spośród kilku trybów pracy napędu i układu jezdnego
Tryb Offroad poprawia dzielność terenową i sprawia, że Kodiaq RS nie boi się zjechać z utwardzonych dróg
Parasol chowany w podłokietniku to jedno z rozwiązań Simply Clever Škody
Turbodoładowany silnik 2.0 TSI dysponuje mocą 245 KM i momentem 370 Nm