- W nowym Kodiaqu RS pod maską pracuje teraz turbobenzyniak o mocy 245 KM znany m.in. z Golfa GTI
- W ramach face liftingu auto przeszło modyfikacje wyglądu, wzbogacono też seryjne wyposażenie
- Ceny Skody Kodiaq RS starują z poziomu 207 400 zł
Zmiana silników została wymuszona po części przez zaostrzenie normy emisji spalin Euro 6d, a po części dlatego, że diesle są na cenzurowanym i popyt na nie wyraźnie zmalał. W przypadku wersji RS sięgnięto na szczęście po bardzo dobre rozwiązanie, jakim jest turbobenzyniak 2.0 TSI, stosowany obecnie już w Octavii RS oraz Volkswagenie Golfie GTI.
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – większa moc, lepsza dynamika
W liczbach wymiernych oferuje on moc 245 KM, większą o 5 KM w porównaniu z dieslem, oraz 370 Nm momentu obrotowego. W ostatnim przypadku to o solidne 130 Nm mniej niż w 2.0 TDI, ale rekompensowane większą swobodą wchodzenia na wysokie obroty, przy których silnik popisuje się iście dynamicznym potencjałem. Co ważne, sama jednostka jest o 60 kg lżejsza od wysokoprężnej, a w parze z odchudzoną o kolejne 5 kg skrzynią DSG oznacza to skuteczną redukcję masy na przedniej osi. I rzeczywiście czuć to podczas jazdy. Na przyspieszeniu do setki nowy model urywa 0,4 s i robi to w 6,5 s, a jego prędkość maksymalna jest o 9 km/h większa i wynosi 234 km/h.
O ile ten ostatni parametr będzie raczej rzadko doceniany, o tyle zauważalnie lepsza elastyczność przy „normalnych” prędkościach – już częściej. Tym bardziej że silnik tworzy udany zespół z: dwusprzęgłową przekładnią 7-stopniową (szybka zmiana przełożeń, w tym łopatkami przy kierownicy), sportowym zawieszeniem z seryjnym układem regulacji amortyzacji DCC oraz progresywnym układem kierowniczym. Dzięki temu Skoda Kodiaq RS popisuje się dużą uniwersalnością i błyskawicznie potrafi dopasować się do poleceń kierowcy. Owszem, nie ma natury hot hatcha, ale dostarcza sporo frajdy podczas agresywnej jazdy, wzmacnianej dodatkowo basowym brzmieniem wydechu w trybie Sport.
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – drapieżny lub komfortowy na życzenie
Jak na ważącego 1,8 tony SUV-a Skoda Kodiaq RS zaskakująco dobrze radzi sobie również w zakrętach, zachowując dużą stabilność i trzymając się pewnie zadanego toru jazdy. To również zasługa napędu na obie osie, który skutecznie tłumi podsterowność i poprawia trakcję na wyjściach z łuków. Z kolei tryb Comfort tonuje temperament RS-a i zmienia go w pełni funkcjonalny samochód rodzinny (takie atuty, jak wzorowa przestronność, gigantyczny bagażnik czy bogate wyposażenie dbające o dobre samopoczucie pasażerów, nie zmieniły się), sprawdzający się zarówno na co dzień, jak i podczas długich podróży. Mimo 20-calowych kół radzi sobie też swobodnie na większości nierówności. Co ważne, nie boi się również zjechać z asfaltu, gdzie w sukurs przychodzą 19-centymetrowy prześwit i specjalny tryb Off Road, optymalizujący działanie napędu w terenie, jeśli oczywiście przyjdzie komuś do głowy tam jeździć.
Oczywiście, benzynowy RS nie jest tak ekonomiczny, jak diesel, ale zanotowany podczas testu średni wynik na poziomie 10,6 l/100 km uznajemy za akceptowalny.
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – naszym zdaniem
W ubiegłym roku Škoda sprzedała na świecie 878 200 aut, w tym 98 600 Kodiaqów. W przypadku flagowego SUV-a oznacza to spadek sprzedaży o 25 proc., spowodowany m.in. problemami z półprzewodnikami i ograniczeniami produkcji. Marka liczy na to, że face lifting Kodiaqa odwróci trend spadkowy. Wersja RS nie tylko wieńczy paletę, ale też potrafi popisywać się sportowym temperamentem, i to za stosunkowo rozsądne pieniądze.
Ocena: 5
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Maksymalna moc | 245 KM/5250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/1600-4300 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7b DSG/4x4 |
Marka i model opon | Continental |
Rozmiar opon | 235/45 R 20 |
Masa własna/ładowność | 1794/654 kg |
Pojemność bagażnika | 835-2065 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2300/750 kg |
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – osiągi
Prędkość maksymalna | 234 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 8,7 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 197 g/km |
Teoretyczny zasięg | 690 km |
Min. średnica zawracania | 12,2 m |
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – wyposażenie
Wersja | RS |
7 airbagów/reflektory Full LED Matrix | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa/3-stref. | S/1100 zł |
Progresywny układ kierowniczy | S |
Adaptacyjne zawieszenie DCC | S |
Wirtualne zegary | S |
Kluczyk zbliż. Kessy Full/el. klapa bag. | S/S |
Czujniki park. p i t/syst. kamer 360° | S/1950 zł |
Navi Columbus 3D | 5500 zł |
Sport. fotele przednie, wentylowane | S |
Pakiet Travel Assist High | 7300 zł |
Relingi dachowe w kolorze czarnym | S |
Sport. kierow., podgrzew. i łopatki DSG | S |
20-calowe alufelgi/lakier metalizow. | S/2900 zł |
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 207 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 242 550 zł |