- O tym, że Octavia 1.5 TSI e-Tec DSG ma układ miękkiej hybrydy, kierowca nie dowie się podczas jazd
- Skoda Octavia zachwyciła świetnym resorowaniem, doskonałym wyciszeniem silnika oraz przyjemnym prowadzeniem
- Skodę Octavię możemy kupić w wersjach benzynowych, jak i wysokoprężnych oraz hybrydowych: mHEV (miękka hybr.) i iV (plug-in)
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Spośród tzw. aut ekologicznych najbardziej lubię klasyczne hybrydy, uważam bowiem, że są najbardziej uniwersalne, a ich eksploatacja przynosi realne korzyści środowisku i użytkownikowi. Teoretycznie elektryki są bezemisyjne, pod warunkiem, że prąd nie powstaje z elektrowni węglowych, poza tym ich realny zasięg nie jest satysfakcjonujący i cena zakupu – kosmicznie wysoka. Hybrydy typu plug-in są ciekawym pomysłem, ale ich niewielki zasięg EV, małe zbiorniki paliwa oraz podwyższone jego zużycie, powiązane z dużą masą akumulatorów, też stawiają sensowność ich użytkowania pod znakiem zapytania. O układach miękkiej hybrydy mam taką opinię, że owszem, obniżają emisję spalin, ale tylko na papierze. Realne oszczędności paliwa są niemal niezauważalne. Czy jest tak też w przypadku napędu e-Tec w Škodzie? W odpowiedzi na to pytanie pomoże mi test miękkiej hybrydy w Octavii.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – silnik elektryczny w miejscu alternatora
Przeczytaj też:
W Octavii e-Tec 1,5-litrowy doładowany benzyniak o mocy 150 KM wspomagany jest niewielkim silnikiem elektrycznym, znajdującym się w miejscu alternatora. Połączony z wałem korbowym za pośrednictwem paska odpowiada za ładowanie akumulatorów (klasycznego i dodatkowego), odzysk energii i rozruch benzyniaka, a także wspomaga go dodatkowym momentem o wartości do 50 Nm. Odzyskana energia z hamowania jest wykorzystywana do zmniejszenia zużycia paliwa. Tyle teorii.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – średnio tylko 5,8 l/100 km
O tym, że Octavia 1.5 TSI e-Tec DSG ma układ miękkiej hybrydy, kierowca nie dowie się podczas jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest takie samo, jak w Octavii o tej samej mocy ze skrzynią manualną i bez mHEV. Po zdjęciu nogi z gazu nie odczuwa się rekuperacji, czyli silnego hamowania silnikiem, wręcz odwrotnie – niezależnie od prędkości załącza się funkcja tzw. żeglowania, czyli swobodnego toczenia auta z rozłączonym napędem. Korzyść pojawiła się przy dystrybutorze, kiedy podczas tankowania okazało się, że duża, 4,7-metrowa limuzyna klasy średniej zużywa przeciętnie tylko 5,8 l/100 km – dokładnie tyle, ile obiecuje folder producenta.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – oszczędna także w trasie
Na poszczególnych etapach pętli pomiarowej spalanie wyglądało następująco: w mieście od 5,9 do 8,5 l/100 km, na autostradzie 6,1 l/100 km, poza miastem: do prędkości 90 km/h – 5,3 l/100 km, a na ekspresówce o 0,1 l/100 km więcej. Dodam tylko, że wartości te zostały uzyskane dzięki spokojnemu stylowi jazdy, dalekiemu jednak od ecodrivingu.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – zachwyca przestronnością i komfortem
Octavia zachwyciła także świetnym resorowaniem, doskonałym wyciszeniem silnika oraz przyjemnym prowadzeniem. Nastawy zawieszenia są tak komfortowe, że na nierównościach drogi zdarza jej się zabujać nadwoziem, ale nie jest to zachowanie niebezpieczne, bo samochód zawsze pozostaje pod kontrolą kierowcy. Ponadprzeciętne w Octavii są także przestronność kabiny i pojemność bagażnika.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – naszym zdaniem
Jestem pod wrażeniem niskiego spalania w tak dużym i mocnym aucie. Średnio 5,8 l/100 km to wartość uzyskiwana przez auta tej klasy mające układ pełnej hybrydy, a nie – jak w przypadku Octavii – tzw. miękkiej. Po teście wersji e-Tec muszę zweryfikować ten swój pogląd i życzyłbym sobie, by realne korzyści ze stosowania techniki mHEV przynosiły napędy w innych markach, tym bardziej że nie jest to drogie rozwiązanie.
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – wyniki testu
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
| 0-100 km/h | 8,5 s |
| 0-130/0-160 km/h | 13,7/21,4 s |
| Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,5 s (aut.) |
| 80-120 km/h | 5,7 s (aut.) |
| Masa rzeczywista/ładowność | 1381/509 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
| Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,9/11,0 m |
| Hamow. ze 100 km/h zimne | 40,8 m (opony zimowe) |
| gorące | 41,5 m (opony zimowe) |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
| przy 100 km/h | 63 dB (A) |
| przy 130 km/h | 67 dB (A) |
| Spalanie testowe (95 okt.) | 5,8 l/100 km |
| Zasięg | 775 km |
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – dane producenta
| Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + miękka hybr. |
| Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
| Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
| Pojemność skokowa | 1498 cm3 |
| Moc maksymalna | 150 KM/5000-6000 obr./min |
| Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500-3500 obr./min |
| Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/przedni |
| 0-100 km/h; prędkość maks. | 8,5 s; 230 km/h |
| Średnie spalanie fabryczne | 5,8 l/100 km |
| Emisja CO2 | 132 g/km |
| Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 600-1555/45 l |
| Masa przyczepy ham./bez ham. | 1500/750 kg |
| Marka i model opon test. auta | Hankook Winter i*cept evo3 |
| Rozmiar opon | 225/45 R 18 |
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – wyposażenie
| Wersja | Style |
| 7 airbagów/LED Matrix | S/S |
| Klima aut. 2-stref./wirtual. kokpit | S/S |
| Dostęp bezkluczykowy/head-up | S/2750 zł |
| Podgrzew. siedzenia i lusterka | S |
| Czuj. parkow. p. i t./kamera cof. | S/S |
| Navi Columbus, 2 USB/zasil. 230 V | 4200/1100 zł |
| Lakier metalik/alufelgi 18 cali | 2650/300 zł |
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – ceny/gwarancje
| Cena podst. wersji silnikowej | 123 300 zł |
| Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
| Przeglądy | co 30 tys. km lub co 2 lata |
| Cena testowanego auta | 148 650 zł |
Galeria zdjęć
Octavię możemy kupić w wersjach benzynowych, jak i wysokoprężnych oraz hybrydowych: mHEV (miękka hybr.) i iV (plug-in). Do wyboru wersje przednionapędowe i 4x4.
W układzie miękkiej hybrydy Škody Octavii silnik elektryczny wspomaga benzyniaka dodatkowymi 50 Nm.
Podwozie Octavii oferuje wysoki komfort. Precyzyjne prowadzenie zapewnia tryb Sport
Jak przystało na nowoczesne auto, wnętrze jest cyfrowe. Nawet selektor biegów ma kształt dżojstika – na szczęście wygodnego. Irytował we wnętrzu brak gniazda 12 V (tylko w kufrze).
Wyświetlacz head up z projekcją na szybie to element opcjonalny (2750 zł). Dodajmy świetny jakościowo.
Cyfrowe zegary są w Octavii Style seryjne. Do wyboru jest kilka czytelnych...
...projekcji, w tym duży widok nawigacji. Układ wskazań można zaprojektować.
Zamiast klasycznego drążka równie poręczny dżojstik.
Nie do końca przekonało nas sterowanie klimą na ekranie multimediów.
Do wyboru cztery tryby jazdy w tym indywidualny z możliwością zmiany ustawień poszczególnych podzespołów.
W testowym aucie możliwa była regulacja twardości amortyzatorów. Do wyboru dwa tryby: Normal i Sport.
Duża liczba asystentów. Niestety, jeden z nich wariował na autostradzie.
Choć przednie fotele nie miały regulacji długości siedziska, idealnie sprawdzały się na długich trasach i świetnie podpierały w zakrętach.
Gniazdko 230 V oraz dwa porty USB-C wraz z 3-strefową klimatyzacją to elementy opcjonalne.
Narciarze docenią możliwość przewożenia nart we wnętrzu auta.
By mieć duży kufer mieszczący wakacyjne bagaże, wcale nie trzeba kupować kombi. Ten w limuzynie Octavii mieści standardowo 600 l, a maksymalnie aż 1555 l. Minus za próg powstały po złożeniu oparć kanapy, plus za otwór na narty.
W schowku podpodłogowym bez trudu zmieści się para męskich butów narciarskich.
Skoda od lat słynie z praktycznych rozwiązań Simply Clever.
Przy zamawianiu Octavii warto wydać dodatkowe 600 zł na wycieraczkę tylnej szyby.
Ceny Octavii liftback zaczynają się od 91 000 zł. Odmiany kombi droższe są o 4000 zł. Cena Octavii 1.5 TSI mHEV DSG jest wyższa od klasycznej 1.5 TSI ze skrzynią manualną o 7450 zł. Wg nas warto dopłacić za ekologiczny wariant!