Układ miękkiej hybrydy pozwala producentowi obniżyć poziom emisji spalin, ale w praktyce raczej nie przynosi kierowcy dużych korzyści. Jak jest w przypadku Škody, sprawdzamy, wykonując własne pomiary testowe w Octavii 1.5 TSI e-Tec.
Spośród tzw. aut ekologicznych najbardziej lubię klasyczne hybrydy, uważam bowiem, że są najbardziej uniwersalne, a ich eksploatacja przynosi realne korzyści środowisku i użytkownikowi. Teoretycznie elektryki są bezemisyjne, pod warunkiem, że prąd nie powstaje z elektrowni węglowych, poza tym ich realny zasięg nie jest satysfakcjonujący i cena zakupu – kosmicznie wysoka. Hybrydy typu plug-in są ciekawym pomysłem, ale ich niewielki zasięg EV, małe zbiorniki paliwa oraz podwyższone jego zużycie, powiązane z dużą masą akumulatorów, też stawiają sensowność ich użytkowania pod znakiem zapytania. O układach miękkiej hybrydy mam taką opinię, że owszem, obniżają emisję spalin, ale tylko na papierze. Realne oszczędności paliwa są niemal niezauważalne. Czy jest tak też w przypadku napędu e-Tec w Škodzie? W odpowiedzi na to pytanie pomoże mi test miękkiej hybrydy w Octavii.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – silnik elektryczny w miejscu alternatora
W Octavii e-Tec 1,5-litrowy doładowany benzyniak o mocy 150 KM wspomagany jest niewielkim silnikiem elektrycznym, znajdującym się w miejscu alternatora. Połączony z wałem korbowym za pośrednictwem paska odpowiada za ładowanie akumulatorów (klasycznego i dodatkowego), odzysk energii i rozruch benzyniaka, a także wspomaga go dodatkowym momentem o wartości do 50 Nm. Odzyskana energia z hamowania jest wykorzystywana do zmniejszenia zużycia paliwa. Tyle teorii.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – średnio tylko 5,8 l/100 km
O tym, że Octavia 1.5 TSI e-Tec DSG ma układ miękkiej hybrydy, kierowca nie dowie się podczas jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest takie samo, jak w Octavii o tej samej mocy ze skrzynią manualną i bez mHEV. Po zdjęciu nogi z gazu nie odczuwa się rekuperacji, czyli silnego hamowania silnikiem, wręcz odwrotnie – niezależnie od prędkości załącza się funkcja tzw. żeglowania, czyli swobodnego toczenia auta z rozłączonym napędem. Korzyść pojawiła się przy dystrybutorze, kiedy podczas tankowania okazało się, że duża, 4,7-metrowa limuzyna klasy średniej zużywa przeciętnie tylko 5,8 l/100 km – dokładnie tyle, ile obiecuje folder producenta.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – oszczędna także w trasie
Na poszczególnych etapach pętli pomiarowej spalanie wyglądało następująco: w mieście od 5,9 do 8,5 l/100 km, na autostradzie 6,1 l/100 km, poza miastem: do prędkości 90 km/h – 5,3 l/100 km, a na ekspresówce o 0,1 l/100 km więcej. Dodam tylko, że wartości te zostały uzyskane dzięki spokojnemu stylowi jazdy, dalekiemu jednak od ecodrivingu.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – zachwyca przestronnością i komfortem
Octavia zachwyciła także świetnym resorowaniem, doskonałym wyciszeniem silnika oraz przyjemnym prowadzeniem. Nastawy zawieszenia są tak komfortowe, że na nierównościach drogi zdarza jej się zabujać nadwoziem, ale nie jest to zachowanie niebezpieczne, bo samochód zawsze pozostaje pod kontrolą kierowcy. Ponadprzeciętne w Octavii są także przestronność kabiny i pojemność bagażnika.
Škoda Octavia z miękką hybrydą – naszym zdaniem
Jestem pod wrażeniem niskiego spalania w tak dużym i mocnym aucie. Średnio 5,8 l/100 km to wartość uzyskiwana przez auta tej klasy mające układ pełnej hybrydy, a nie – jak w przypadku Octavii – tzw. miękkiej. Po teście wersji e-Tec muszę zweryfikować ten swój pogląd i życzyłbym sobie, by realne korzyści ze stosowania techniki mHEV przynosiły napędy w innych markach, tym bardziej że nie jest to drogie rozwiązanie.
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h
3,0 s
0-100 km/h
8,5 s
0-130/0-160 km/h
13,7/21,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
4,5 s (aut.)
80-120 km/h
5,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność
1381/509 kg
Rozdział masy (przód/tył)
59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)
10,9/11,0 m
Hamow. ze 100 km/h zimne
40,8 m (opony zimowe)
gorące
41,5 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h
56 dB (A)
przy 100 km/h
63 dB (A)
przy 130 km/h
67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)
5,8 l/100 km
Zasięg
775 km
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory
t.benz./R4/16 + miękka hybr.
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa
1498 cm3
Moc maksymalna
150 KM/5000-6000 obr./min
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd
aut. 7/przedni
0-100 km/h; prędkość maks.
8,5 s; 230 km/h
Średnie spalanie fabryczne
5,8 l/100 km
Emisja CO2
132 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa
600-1555/45 l
Masa przyczepy ham./bez ham.
1500/750 kg
Marka i model opon test. auta
Hankook Winter i*cept evo3
Rozmiar opon
225/45 R 18
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – wyposażenie
Wersja
Style
7 airbagów/LED Matrix
S/S
Klima aut. 2-stref./wirtual. kokpit
S/S
Dostęp bezkluczykowy/head-up
S/2750 zł
Podgrzew. siedzenia i lusterka
S
Czuj. parkow. p. i t./kamera cof.
S/S
Navi Columbus, 2 USB/zasil. 230 V
4200/1100 zł
Lakier metalik/alufelgi 18 cali
2650/300 zł
ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV DSG – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej
123 300 zł
Gwarancja mech./perforacyjna
2 lata/12 lat
Przeglądy
co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena testowanego auta
148 650 zł
Galeria zdjęć
1/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
1/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Octavię możemy kupić w wersjach benzynowych, jak i wysokoprężnych oraz hybrydowych: mHEV (miękka hybr.) i iV (plug-in). Do wyboru wersje przednionapędowe i 4x4.
2/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
2/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
W układzie miękkiej hybrydy Škody Octavii silnik elektryczny wspomaga benzyniaka dodatkowymi 50 Nm.
3/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
3/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Podwozie Octavii oferuje wysoki komfort. Precyzyjne prowadzenie zapewnia tryb Sport
4/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
4/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Jak przystało na nowoczesne auto, wnętrze jest cyfrowe. Nawet selektor biegów ma kształt dżojstika – na szczęście wygodnego. Irytował we wnętrzu brak gniazda 12 V (tylko w kufrze).
5/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
5/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wyświetlacz head up z projekcją na szybie to element opcjonalny (2750 zł). Dodajmy świetny jakościowo.
6/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
6/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Cyfrowe zegary są w Octavii Style seryjne. Do wyboru jest kilka czytelnych...
7/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
7/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
...projekcji, w tym duży widok nawigacji. Układ wskazań można zaprojektować.
8/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
8/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Zamiast klasycznego drążka równie poręczny dżojstik.
9/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
9/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Nie do końca przekonało nas sterowanie klimą na ekranie multimediów.
10/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
10/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
11/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
11/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Do wyboru cztery tryby jazdy w tym indywidualny z możliwością zmiany ustawień poszczególnych podzespołów.
12/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
12/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
W testowym aucie możliwa była regulacja twardości amortyzatorów. Do wyboru dwa tryby: Normal i Sport.
13/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
13/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Duża liczba asystentów. Niestety, jeden z nich wariował na autostradzie.
14/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
14/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Choć przednie fotele nie miały regulacji długości siedziska, idealnie sprawdzały się na długich trasach i świetnie podpierały w zakrętach.
15/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
15/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Gniazdko 230 V oraz dwa porty USB-C wraz z 3-strefową klimatyzacją to elementy opcjonalne.
16/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
16/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
17/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
17/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Narciarze docenią możliwość przewożenia nart we wnętrzu auta.
18/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
18/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
By mieć duży kufer mieszczący wakacyjne bagaże, wcale nie trzeba kupować kombi. Ten w limuzynie Octavii mieści standardowo 600 l, a maksymalnie aż 1555 l. Minus za próg powstały po złożeniu oparć kanapy, plus za otwór na narty.
19/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
19/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
W schowku podpodłogowym bez trudu zmieści się para męskich butów narciarskich.
20/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
20/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda od lat słynie z praktycznych rozwiązań Simply Clever.
21/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
21/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Przy zamawianiu Octavii warto wydać dodatkowe 600 zł na wycieraczkę tylnej szyby.
22/22 ŠKODA OCTAVIA 1.5 TSI m-HEV 2022 4. generacja
22/22
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Ceny Octavii liftback zaczynają się od 91 000 zł. Odmiany kombi droższe są o 4000 zł. Cena Octavii 1.5 TSI mHEV DSG jest wyższa od klasycznej 1.5 TSI ze skrzynią manualną o 7450 zł. Wg nas warto dopłacić za ekologiczny wariant!
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.