Czeska marka uzupełnia gamę silników swojego wszechstronnego modelu. Skoda Octavia RS TDI idealnie łączy w sobie przestronność i moc. Czas na pierwszą jazdę!
Nie, dzisiaj kabel do ładowania pozostaje zimny. Przynajmniej raz na jaki czas nie mamy do czynienia ze zelektryfikowanym samochodem. Dzisiaj na warsztat bierzemy stary dobry silnik wysokoprężny – niesłusznie dyskredytowanego diesla. Oto Skoda Octavia RS Combi z czterocylindrową jednostką 2.0, mocą 200 KM, momentem 400 Nm i napędem na cztery koła. Cena to co najmniej 167 250 zł. Nasz testowy egzemplarz w atrakcyjnym kolorze Race Blue kosztuje jednak trochę więcej. Po zsumowaniu wszystkich opcji w Mlada Boleslav życzą sobie za taki zestaw ponad 220 tys. zł. Sporo, ale w zamian dostaje się właściwie komplet wyposażenia odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i komfort nie tylko na długich dystansach.
To m.in. elektrycznie sterowane fotele, elektrycznie otwierana klapa bagażnika (2100 zł), zgrabne, 19-calowe koła (od 2600 zł), systemy aktywnego wspomagania prowadzenia (Travel Assist obejmujący predykcyjny aktywny tempomat, asystenta pasa ruchu i jazdy w korku za 2050 zł), Side Assist z funkcją monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu z tyłu (2000 zł), adaptacyjne zawieszenie DCC (3700 zł) i kilka dodatków Simply Clever, jakich możemy spodziewać się po Skodzie. W zasadzie niczego nie brakuje, a same auto potrafi naprawdę wiele.
Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4 – funkcjonalność i charakter
Przy maksymalnej pojemności kufra sięgającej 1700 l Octavia Combi zapewnia wystarczającą ilość miejsca na swobodne przewożenie wakacyjnego ekwipunku. Przestronność w kabinie zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie jest fantastyczna. Wirtualne zegary mają bardzo dobrą grafikę i pozwalają na wybór kilku wariantów prezentowania informacji.
Nasze wątpliwości budzi w zasadzie tylko obsługa systemu informacyjno-rozrywkowego. Ale to zarzut także do wielu innych, podobnych rozwiązań w Grupie Volkswagena – struktura i obsługa menu w najlepszym wypadku może być opisana jako wystarczającą. Dobrze, że Skodzie udało się zmieścić kilka fizycznych przycisków i przełączników, co w pewnym stopniu poprawia sytuację. Oczywiście to kwestia przyzwyczajenia, ale w końcu pewne rzeczy da się robić lepiej. Za to za jakość materiałów i wykończenie wnętrza wszyscy odpowiedzialni w Skodzie mogą poklepać się z dumą po plecach. Drobna uwaga może dotyczyć tylko dwóch przycisków pod rolkami na kierownicy, które mają ostre krawędzie w górnej części. Dobrze, skupmy się teraz na napędzie.
Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4 – 6,8 s do „setki”
Przypomnijmy, paleta RS w obecnej generacji Octavii obejmuje wersje z silnikiem benzynowym 2.0 TSI oraz hybrydę plug-in 1.4 TSI iV, obie o mocy 245 KM, przy czym w przypadku RS iV to moc systemowa. Teraz dochodzi diesel 2.0 TDI o mocy 200 KM. Jednostka ta nie jest jednak zupełną nowością. Stosuje się ją z powodzeniem w całej Grupie VW, w tym także w Octavii Scout adresowanej do tych, którzy preferują bardziej rustykalny wygląd. 400 Nm w Combi RS TDI z systemem TwinDosing (jedna Turbosprężarka, dwa katalizatory SCR) sprawia, że auto szybko się rozpędza – „setkę” osiąga już w 6,8 s, a na autostradzie potrafi osiągnąć nawet 243 km/h. Szkoda, że za potencjałem silnika nie zawsze nadąża skrzynia 7-stopniowa DSG.
Przy wdepnięciu pedału w podłogę nie spieszy się zbytnio z redukcją przełożenia. Do tego układ nabiera wigoru w okolicach 2000 obr./min, choć maksymalna wartość momentu teoretycznie dostępna jest już przy 1750 obr. Zostawia to przynajmniej pole popisu dla tunerów. Być może lepiej sprawdzałaby się tu 6-biegowa przekładnia manualna, ale dla silnika wysokoprężnego nie znajdziemy jej nawet w opcji (ręczna skrzynia oferowana jest w podstawowym, benzynowym wariancie RS 2.0 TSI). Z drugiej strony, samochód przekonuje do siebie świetnym komfortem i rozsądnym zużyciem paliwa. Nawet przy dynamicznym stylu jazdy pragnienie nie wzrasta nadmiernie. Na koniec jeszcze jedno spostrzeżenie. W trybie jazdy „Indyvidual” da się wyłączyć generator dźwięku (Performance Sound Generator) i do tego gorąco namawiamy. Sztuczne brzmienie słyszane w środku na dłuższą metę bywa irytujące. Przydałoby się bardziej subtelne, co nie znaczy że zupełnie ciche.
Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4 – co nam się podobało, a co nie
Spójny zestaw z mocnym silnikiem wysokoprężnym i solidnym wyposażeniem zarówno z zakresu bezpieczeństwa jak i komfortu użytkowania. Mniej spójne: słabość początkowa DSG, czyli opóźniona reakcja na kick-down i coraz większe pakietowanie opcji, wpływające oczywiście na cenę. Podniesienie wartości zakupu o kilkadziesiąt tysięcy złotych w tym przypadku nie stanowi większego wyzwania.
Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4 - naszym zdaniem
Octavia RS TDI to idealny kompan na dłuższe podróże z wystarczającym potencjałem silnika i układu jezdnego na każdą sytuację. Manualna skrzynia biegów byłaby mile widzianą alternatywą dla tylko częściowo przekonującego DSG, ale reszta wypada wzorowo. Komfort i osiągi powinny zadowolić wszystkich pasażerów na pokładzie. No i nie trzeba przejmować się ładowaniem baterii.
Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4 – dane techniczne
Silnik
t. diesel R4/16
Pojemność
1968 cm3
Moc
200 KM przy 3600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
400 Nm przy 1750-3500 obr./min
Napęd
4x4/aut. 7b DSG
Dł./szer./wys.
4702/1829/1458 mm
Masa własna
1614 kg
Poj. bagażnika
640-1700 l
0-100 km/h
6,8 s
V maks.
243 km/h
Zużycie paliwa
5,6-5,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
151 g/km
Cena
od 167 250 zł
Galeria zdjęć
1/6 Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4
1/6
Żródło: Auto Świat / Auto Bild
Jako pojazd z napędem 4x4, RS TDI może zabrać na hak maksymalnie dwie tony. Obrotowy zaczep do przyczepy kosztuje 3850 zł
2/6 Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4
2/6
Żródło: Auto Świat / Auto Bild
W standardzie: matrycowe reflektory Matrix-LED i czarne akcenty nadwozia
3/6 Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4
3/6
Żródło: Auto Świat / Auto Bild
Fotele RS zapewniają duży komfort
4/6 Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4
4/6
Żródło: Auto Świat / Auto Bild
Wnętrze prezentuje doskonałą jakość. Świetny jest Virtual Cockpit. Mniej przekonuje logika obsługi multimediów
5/6 Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4
5/6
Żródło: Auto Świat / Auto Bild
Pojemny i praktyczny bagażnik, jeden z największych w klasie: 640-1700 l
6/6 Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4
6/6
Żródło: Auto Świat / Auto Bild
RS jest standardowo wyposażony w 18-calowe koła, 19-calowe koła są dostępne jako opcja w cenie od 2600 zł
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.