• Skoda Octavia Combi RS iV seryjnie dostępna jest z dwusprzęgłową skrzynią 6-biegową
  • Auto może poruszać się w trybie czysto elektrycznym lub hybrydowym
  • Do „setki” przyspiesza w 7,3 s
  • Baterie litowo-jonowe o pojemności 13 kWh zapewniają zasięg ponad 60 km w cyklu WLTP

Elektryfikacja układów napędowych zatacza coraz szersze kręgi. To znak czasów, ale i coraz surowszych norm emisji spalin, które wymuszają na producentach samochodów stosowanie rozwiązań tego typu. Dlatego też w palecie Octavii RS obok wersji benzynowych 2.0 TSI o mocy 245 KM i 200-konnego diesla 2.0 TDI pojawiła się hybryda plug-in – mocny i ekologiczny, ale zarazem jeden z najdroższych wariantów tego modelu.

Czy połączenie takich cech ma sens? Zacznijmy od suchych faktów. Pod maską Octavii RS iV znajdziecie turbodoładowany silnik benzynowy o poj. 1,4 l i mocy 150 KM, który współpracuje ze 115-konnym motorem elektrycznym i 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Łączna moc układu to imponujące 245 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi nawet 400 Nm. Oznacza to taką samą moc, jak w wersji benzynowej (obie z przednim napędem), ale większy moment obrotowy.

Co ciekawe, nie przekłada się to jednak na lepsze osiągi, bo hybryda przyspiesza do „setki” w 7,3 s i rozpędza się do 225 km/h, podczas gdy w 2.0 TSI parametry te to odpowiednio 6,7 s oraz 250 km/h. Wynika to ze specyfiki pracy układu napędowego, jak i faktu, że iV jest aż o 170 kg cięższe. To z kolei częściowa zasługa wyposażenia auta w litowo-jonowe akumulatory o poj. 13 kWh. Dzięki nim Octavia może poruszać się w trybie czysto elektrycznym na dystansie ponad 60 km (WLTP). Tyle teorii, a jak to wygląda w praktyce?

Skoda Octavia Combi RS iV – 40 km na prądzie

Podczas testu udało nam się przejechać na samym prądzie 40 km, ze średnim zużyciem 23,5 kWh/100 km. To dobry rezultat, zważywszy na to, że w trakcie pomiarów temperatura na zewnątrz sięgała -10 stopni Celsjusza. Bardziej sprzyjające warunki pogodowe z pewnością mogą sprawić, że w trybie elektrycznym da się pokonać dystans o kilka kilometrów dłuższy. Dla większości użytkowników 40 km zasięgu oznacza ładowanie auta tylko raz dziennie lub ewentualnie w domu i po przyjeździe do pracy, czyli de facto poruszanie się w trybie zeroemisyjnym i przy niewielkich kosztach za kilometr. Wobec zużycia energii na poziomie 23,5 kWh/100 km i cenie 0,67 zł za 1 kW to wydatek niespełna 16 zł.

Samo ładowanie ze zwykłego gniazdka 230 V trwa około 6 godzin, a z wallboxa o mocy 3,6 kW – do 3,5 godziny. Podczas jazdy baterie doładowywane są dzięki rekuperacji albo z wykorzystaniem silnika benzynowego. Można też ustawić minimalny poziom, do którego może spaść energia w akumulatorze, tak by wykorzystać ją na tryb elektryczny po powrocie z trasy. Co ważne, jazda na prądzie okazuje się przyjemna. To domyślny tryb, pod warunkiem utrzymania odpowiedniego poziomu naładowania baterii, który pozwala na dynamiczne przemieszczanie się w niemal zupełnej ciszy, zwłaszcza w warunkach miejskich.

Warto podkreślić, że tuż po wciśnięciu startera kierowca ma do dyspozycji solidne 330 Nm momentu, generowane przez motor elektryczny, dzięki czemu reakcje na ruchy pedałem gazu są szybkie, a RS chętnie nabiera prędkości. Wciśnięcie gazu w podłogę zawsze jednak aktywuje silnik benzynowy, który bez zbędnego ociągania zabiera się do wspierania elektryka. Benzyniak uruchamia się również po rozładowaniu baterii – wówczas układ przechodzi w tryb hybrydowy – albo gdy aktywujemy tryb Sport. Wtedy to system pokazuje pełnię swoich możliwości i ostry pazur. W razie kick-downu Octavii RS iV zdarza się nawet zabuksować kołami, ale auto daje się łatwo kontrolować.

Skoda Octavia Combi RS iV – wzorowe prowadzenie

Precyzyjny progresywny układ kierowniczy zapewnia dobrą informację zwrotną, a adaptacyjne zawieszenie gwarantuje dużą stabilność i pewne prowadzenie w zakrętach (w przeciwieństwie do benzynowej wersji RS nie jest ono obniżone o 15 mm). W Sporcie ma przyjemnie sztywną amortyzację, natomiast na nierównościach w trybie Comfort potrafi nieco rozbujać auto. Na korzyść Octavii RS iV przemawia średnie zużycie paliwa, które na naszym odcinku testowym wyniosło 5,8 l/100 km. W mieście udało nam się zanotować 4,5 l/100 km, a na trasie szybkiego ruchu (średnia prędkość 112 km/h) – 6,3 l/100 km.

Skoda Octavia Combi RS iV Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Octavia Combi RS iV

Nie bez znaczenia pozostaje sam wygląd samochodu, gdyż dyskretnymi detalami podkreślono jego sportowy charakter – to m.in. lakierowane na czarno grill, wloty powietrza pod zderzakiem, tylny dyfuzor i oznaczenia modelu, do tego dwie końcówki wydechu, a we wnętrzu profilowane fotele i wysoka jakość wykończenia. Funkcjonalność i ilość miejsca dla pasażerów nadal wyróżniają się w klasie, choć faktem jest, że montaż akumulatorów pod podłogą bagażnika ograniczył jego pojemność o 150 l (490-1555 l).

Skoda Octavia Combi RS iV – naszym zdaniem

Masa auta i charakter układu napędowego robią swoje i trochę ograniczają temperament hybrydowej wersji Octavii RS. Nie na tyle jednak, by jazda tym samochodem nie stanowiła przyjemności. Otwarta pozostaje kwestia, czy warto dołożyć ok. 12 000 zł w porównaniu z odmianą benzynową, która co prawda więcej pali, ale jest szybsza i pojemniejsza.

Skoda Octavia Combi RS iV – ocena końcowa

  • Nadwozie: Duża przestronność, świetne fotele, jakość wykończenia premium. Ocena: 5.
  • Napęd: Płynne działanie układu hybrydowego, choć z nastawieniem na spokojniejszą jazdę, zwłaszcza w trybie elektrycznym. Ocena: 5.
  • Prowadzenie: Komunikatywny układ kierowniczy, stabilne zachowanie na zakrętach. Ocena: 5.
  • Multimedia: Cyfrowy kokpit robi wrażenie, ale obsługa niektórych funkcji bywa absorbująca, bezprzewodowy Apple CarPlay czasami się zawiesza. Ocena: 4.
  • Spalanie: Regularne korzystanie z prądu obniża koszty eksploatacji, ale nawet w trybie hybrydowym Octavia RS nie nadużywa benzyny. Ocena: 5.
  • Komfort: Sportowe adaptacyjne zawieszenie robi robotę. Świetne auto na długie dystanse. Ocena: 5.
  • Koszty: Po doposażeniu – ponad 200 000 zł. To może być zaporowa stawka nawet dla sympatyków marki. Ocena: 5.

Wyniki testu

Średnie zużycie paliwa/prądu 5,8 l/23,5 kWh na 100 km
Zasięg w trybie hybryd./EV 690/40 km
Masa rzeczywista/ładowność 1702/504 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc.

Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz. R4 + elektr.   
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1395 cm3
Moc maksymalna 150 KM/5000 obr./min + 110 KM
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1550-3500 obr./min + 330 Nm
Całk. moc/mom. sys. hybryd. 245 KM/400 Nm
Skrzynia biegów/napęd 6b DSG/na koła przednie
0-100 km/h/prędkość maks. 7,3 s/225 km/h; EV: 140 km/h
Zużycie wg WLTP (95 okt.) 1,2-1,3 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 27-29 g/km
Czas ład. (gniazdko 230 V) ok. 6 godzin
Czas ład. (wallbox 3,6 kW) ok. 3,5 godziny
Poj. akum./zasięg EV wg WLTP 13 kWh/60-62 km
Średnica zawracania 10,4 m
Prześwit/dop. masa przyczepy z h. 146 mm/–
Poj. bagażnika/zb. paliwa 490-1555/40 l
Marka i model opon test. auta Hankook winter i*cept evo2
Rozmiar opon 225/40 R 19

Wyposażenie

Wersja RS iV Plug-in
7 airb./reflektory LED Top Matrix S/S
Kontrola odstępu z funkcją aw. ham. S
Hill Hold Control/Driver Alert S/S
Asystent pasa ruchu/head-up display S/2750 zł
Ład. pokładowa 1-faz. 3,6 kW S
System audio Canton 2750 zł
Dostęp bezkluczyk. Kessy Full z alarm. 1100 zł
Fotele ergonomiczne Basic RS 11 850 zł
Park Assist/kamera + czujniki (p. i t.) 1400 zł/S
Drive Plus (adapt. tempomat i lane assist, traffic jam assist, kierownica sport.) 2050 zł
Comfort Plus (podgrzew. fotele p/t, aut. klima 3-stref., elektr. otwier. klapa bag.) 4000 zł
Lakier czerwień Velvet/felgi alu. 19 c. 2450/2350 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 164 600 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 l. bez limitu km/12 lat
Gwarancja na akumulator 8 lat, 160 tys. km
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata
Cena testowanego egzemplarza 200 600 zł