• Skoda Octavia Combi RS 245 to jedno z niewielu aut, które, przy rozsądnej cenie zakupu, łączy funkcjonalność i dobre osiągi
  • Wyposażenie najmocniejszej Octavii jest bardzo bogate i obejmuje m.in. tapicerkę z Alcantary, czy też elektrycznie sterowane fotele
  • Układ jezdny wersji RS 245 jest znakomicie skalibrowany: zadowoli zarówno podróżujących z dziećmi, jak i entuzjastów dynamicznego prowadzenia

Już nie 230 tylko 245 KM – taką mocą legitymuje się najmocniejsza i najszybsza Octavia w historii. Do „setki” przyspiesza w 6,6 s w wersji liftback i o 0,1 s wolniej w nadwoziu kombi. Nie są to osiągi oszałamiające, ale wystarczające, aby sprawnie i szybko przemieszczać się zarówno w mieście, jak i poza nim. Jednak moc to jedno a sposób, w jaki ją się da wykorzystać to drugie. Aby poprawić prowadzenie, polepszyć trakcję i zachowanie auta w zakrętach 245-konna Octavia otrzymała dodatkowo blokadę mechanizmu różnicowego (VAQ, czyli sterowana elektronicznie mechaniczna szpera), o 3,8 cm powiększono też rozstaw kół tylnej osi. W testowanej wersji kombi dorzucono jeszcze kolor szary Stell niemetalizowany za 750 zł (naprawdę niezły wybór), który wraz z seryjnymi 19-calowymi alufelgami Xtreme Black nadaje rasowego sznytu temu rodzinnemu kombi. Tyle teorii, teraz praktyka.

Skoda Octavia Combi RS 245 - to nie jest hot hatch, ale...

Zasadniczo efekt jest całkiem niezły, oczywiście przy założeniu, że czeskie auto rozpatrujemy jako rodzinny, pakowny samochód o usportowionym charakterze, a nie sprytnego i zwinnego hot hatcha. Dlaczego? Octavia jest trochę za duża, za długa, zawieszenie nie jest tak bezkompromisowe, jak w niektórych usportowionych autach kompaktowych. Nie oznacza to, że jazda „RS-em” nie budzi emocji. Jeśli na te liczycie, zaraz po uruchomieniu silnika radzimy włączyć tryb Sport. Już sam dźwięk silnika płynący z generatora dźwięku (najbardziej właśnie w ustawieniach sportowych) robi niezłe wrażenie. 2-litrówka brzmi naprawdę ciekawie – przypomina pracę 5-cylindrówki 2.5 np. z Audi TT RS. Podczas startu zatrzymanego silnik chwilę się zastanawia, ale szybko łapie oddech i ostro ciągnie do odcięcia. Do tego dochodzą sprawna praca 7-biegowej skrzyni DSG (z międzygazami przy redukcji), sportowe zawieszenie i układ kierowniczy pracujący z przyjemnym oporem.

Co najważniejsze podczas jazdy po drodze o gorszej przyczepności (np. wilgotny asfalt) koła rzeczywiście, intensywnie szukają przyczepności – elektronika sterująca i sama mechaniczna „szpera” wykonują dobrą robotę. Także ESP w trybie Sport nie ingeruje przesadnie szybko, a prowadzenie auta podczas szybkiej jazdy jest więcej niż przyjemne. Samochód pewnie i stabilnie sunie po autostradach. W trybie Normal Octavia RS wyraźnie łagodnieje, natomiast w ustawieniach Eco staje się oszczędnym, rodzinnym kombi. Zresztą, potwierdziły to wyniki spalania. Przy bardzo spokojnej jeździe poza terenem zabudowanym (80–90 km/h) na odcinku blisko 100 km (w najbardziej oszczędnym trybie Eco) średnie zużycie benzyny wyniosło 7,1 l/100 KM, na trasach szybkiego ruchu – ok. 9 l/100 km, natomiast w mieście przekraczało 10 l/100 km. Dodajmy tylko, że spalanie podawane przez Skodę – 8,3/5,3/6,4 l/100 km (miasto/poza miastem/średnie) – jest w zasadzie nieosiągalne podczas codziennej jazdy.

Skoda Octavia Combi RS 245 - niekonsekwentne wnętrze

Jeśli chodzi o wnętrze, to budzi mieszane odczucia. Owszem, pochwalić trzeba poręczną kierownicę z ładnymi czerwonymi przeszyciami, nieźle wyprofilowane kubełkowe fotele, ale też akcentów podkreślających rasowy charakter nie ma zbyt wiele. Natomiast o walorach użytkowych Octavii w wersji kombi pisaliśmy już nieraz. Dla przypomnienia: to czołówka popularnych aut rodzinnych (kompaktowych i klasy średniej). Samochód jest po prostu megapraktyczny – ogromny i ustawny bagażnik, sporo miejsca we wnętrzu.

Na koniec cena. Za 230-konną Octavię RS 2.0 TSI ze skrzynią DSG (6b) i w wersji kombi trzeba zapłacić 127 840 zł, a odmiana 245-konna (DSG i kombi) to koszt 142 400 zł. Zmiany są zdecydowanie na plus, jeśli więc lubicie jazdę na limicie mocniejszy silnik, „szpera” VAQ, większy rozstaw tylnych kół, 7-biegowa skrzynia DSG i 19-calowe alufelgi warte są dopłacenia 14 560 zł. Tym bardziej że można liczyć też na nieco lepsze wyposażenie standardowe z zakresu komfortu (np. elektrycznie sterowane fotele kierowcy i pasażera oraz tapicerkę tkaninową z Alcantarą).

Skoda Octavia Combi RS 245 - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1984 cm3, R4, t.benzyna
Moc 245 KM przy 5000–6700 obr./min
Moment obrotowy 370 Nm przy 1600–4300 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa DSG, napęd na przód
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km
Cena 142 400 zł